Ефективно взаємодіяти з дітьми, реалізувати особистий потенціал, уникнути синдрому професійного вигорання, життєвих невдач та розчарувань допоможуть «Двадцять правил успішного педагога. Зберігайте ці правила і час від часу повертайтеся до них, щоб черпати наснагу для подальшої успішної діяльності.
1. Частіше згадуйте та проговорюйте позитивні відгуки про себе,запишіть їх на аркуші паперу,читайте їх у хвилини невдач, розчарувань і труднощів - вони допоможуть відновити віру в себе,а це - запорука подолання всіх життєвих негараздів.
2. Вправляйтеся у вербальному й візуальному викладі творчих ідей, проговорюйте, записуйте, замальовуйте все, що спадає на думку з проблеми, над якою розмірковуєте. Це відкриє незнані раніше можливості творчої діяльності.
3. Прагніть до співробітництва з колегами,налаштовуйтесь на спільну творчу діяльність, шукайте в досвіді кожного цінне, цікаве, корисне.
4. За жодних обставин і переживань не знижуйте трудову активність, бо це звужує ваші можливості. Постійно й свідомо формуйте себе як активну, ініціативну особистість.
5. Пам΄ятайте: в кожному з нас закладені фізичний, психічний і духовний «реактори», які лише варто запустити, і вони допоможуть злітати над рутиною, підніматимуть на висоту справжньої величі, здобутою працею, наполегливістю, освіченістю та порядністю.
6. Якщо ваше творче натхнення спіткала криза, спробуйте «переключитися»: зустріньтеся з друзями, відверто поговоріть з кимось, послухайте гарну музику, погуляйте на свіжому повітрі, відвідайте церкву, займіться фізичною роботою, впорядкуйте свої речі, виконайте комплекс фізичних вправ тощо. І рішення прийде само собою, ніби «випливе» з підсвідомості, «осяє».
7. Починайте день з фізичної розминки на свіжому повітрі, в місці, де є хоча б кілька дерев. Це відновить почуття єдності з природою, розуміння скороминущості всіх життєвих негараздів, дасть заряд бадьорості та позитивно налаштує свідомість на весь день.
8. Вчіться бачити себе очима дітей,намагайтеся викликати у них захоплення і бажання бути схожими на вас.
9. Частіше всміхайтеся дітям і дорослим. Усмішка – це свідчення того,що вам приємно спілкуватися, разом творити, працювати.
10. Будуйте спілкування з дітьми не « від себе», а «від них», тоді дитина буде в радіусі вашого педагогічного впливу, що зробить можливою міжособистісну співтворчість.
11. Прагніть, щоб під час взаємодії діти частіше чули від вас схвалення, похвалу, заохочення. Завдяки цьому маленькі партнери зв΄язують з вашою особистістю власні позитивні переживання , що підвищує їхню довіру до вас, стимулює бажання спілкуватися з вами.
12. Вислуховуйте кожну дитину до кінця,не перебиваючи. Винагорода за терпіння – мовленнєві перлинки, несподівані злети дитячої думки.
13. Уникайте у взаємодії з вихованцями штампів, стереотипних реакцій на їхню поведінку, формальної оцінки результатів діяльності різних дітей.
14. Прагніть подолати в собі негативні установки щодо деяких дітей, намагайтеся помітити позитивне в кожному і постійно нагадуйте собі це, реагуючи на їхні вчинки.
15. Постійно вдосконалюйте своє мовлення, збагачуйте його новими образними висловами, викорінюйте слова–паразити, росіянізми, діалектизми.
16. Якщо трапилися неприємності, не зациклюйтеся на них, не «прокручуйте» їх в уяві знову й знову. Проаналізуйте ситуацію, зробіть висновки, щоб не повторювати подібних помилок у майбутньому. Якщо не вдається заспокоїтися, влаштуйте собі маленьку радість чи зробіть приємний подарунок: насолодіться спокоєм, розслабтеся, роздивіться навколо, щоб помітити щось таке, чого не помічали раніше. Якщо дозволяють кошти, пройдіться по крамничках і придбайте приємну дрібничку. Перегляньте свій гардероб, укомплектуйте його по новому, це допоможе відвернути увагу від важких думок, подарує приємні хвилини оновлення. Сходіть до перукарні, в театр, кіно, музей, на виставку тощо.
17. Якщо якийсь «внутрішній голос» постійно нашіптує, що життя важке, праця невдячна, а здоров΄я вже не те, щоб щось змінити й подолати, відшукайте у скарбничці пам΄яті приємні моменти. Не забувайте, що ваша робота дуже важлива й значуща, бо пов΄язана з великою місією – формування Людини. Якщо до професійного розчарування призвів конфлікт з кимось із батьків вихованців, не переносьте цю образу на малюка, пам΄ятайте, що він ні в чому не винний.
18. Сильна людина,справжній Педагог на все, що відбувається, реагує мудро, сприймаючи подію як сигнал до усвідомленої адекватної реакції, а не привід впадати у відчай. Тож важливо поставити перед собою дві основні мети: стати сильним духом і навчитися бути щасливим. Людина, що дотримується таких поглядів, позбувається неприємних думок, не очікуючи, поки вони самі покинуть її. Але не тікає від страху, подекуди може й надуманого, а намагається зрозуміти, чого можна очікувати за найгіршого варіанту плину подій. Це буває дуже неприємно, зате допомагає позбутися тривоги, викликаної невизначеністю, підсвідомим страхом.
19. Шукаючи вихід з будь-якої скрутної ситуації, не втрачайте свою гідність і не принижуйте чужу.
20. Вдумливо читайте і беріть на озброєння те, що співзвучне вашим відчуттям, думкам, принципам. Не зупиняйтеся у своєму розвитку ні на хвилину, бо за зупинкою чатує регрес в особистісному розвитку й професійній діяльності.