Тема: Правильно наголошуємо слова
Мета:
-
Систематизувати знання учнів про наголос у словах.
-
Розвивати фонетичне чуття, орфографічну пильність, логічне мислення, пам'ять.
-
Виховувати любов до рідної мови, культуру мовлення.
Обладнання: підручник, зошит, картки із завданнями, інтерактивна дошка, презентація, LEGO-цеглинки, аудіозаписи, картки зі словами.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційний момент
-
Привітання: Добрий день, діти! Я рада бачити вас сьогодні на уроці. Давайте розпочнемо його з усмішки. Подаруйте посмішку один одному і мені.
-
Мотивація: Сьогодні ми вирушимо у захоплюючу подорож у світ українських слів. Ми будемо досліджувати, як правильно ставити наголос у словах. Адже правильний наголос – це як маяк для слова, який допомагає нам правильно його розуміти.
II. Актуалізація опорних знань
-Що таке наголос?
-Навіщо нам потрібно правильно ставити наголос?
-Де ми можемо зустріти слова з різним наголосом?
-
Гра «Хто більше?»: Діти по черзі називають слова, а інші учні визначають, на який склад падає наголос.
-
Вправа «Знайди пару»: На дошці або картках написані слова з різним наголосом. Завдання учнів – знайти пари слів, які відрізняються лише наголосом.
III. Повідомлення теми і мети уроку
-
Слово вчителя: Сьогодні ми продовжимо нашу подорож у світ української мови і детально розглянемо правила наголошування слів. Ми навчимося правильно визначати наголос у словах і використовувати ці знання в мовленні.
IV. Вивчення нового матеріалу
-
Пояснення вчителя з використанням презентації:
-
Що таке наголос? Детальне пояснення поняття наголосу з використанням прикладів.
-
Правила наголошування:
-
Основні правила: наголос на останньому, передостанньому або першому складі.
-
Винятки: слова, в яких наголос змінюється залежно від форми слова.
-
Наголос у складних словах.
-
Візуалізація: Використання схем, таблиць, малюнків для кращого розуміння правил.
V. Закріплення вивченого матеріалу
-
Інтерактивні вправи:
-
"Мовний конструктор": Учні отримують картки зі складами. Їх завдання – скласти з цих складів слова і правильно поставити наголос.
-
"Хто швидше?": Учні змагаються у швидкому визначенні наголосу в словах.
-
"Знайди помилку": Учитель читає речення з помилками в наголосі, а учні їх виправляють.
-
Робота в парах або групах:
-
Створення кросворду: Кожна пара або група створює свій кросворд зі словами, в яких потрібно правильно поставити наголос.
-
Розповідь: Учні складають невелику розповідь, використовуючи слова, які вивчали на уроці.
VI. Творча робота
-
"Створи власну казку": Учні створюють казку, в якій головними героями є слова. Кожне слово має свій характер і особливості, пов'язані з наголосом.
-
"Створи рекламу": Учні придумують рекламу для уявного товару, використовуючи слова з різним наголосом.
VII. Підсумок уроку
-
Бесіда:
-
Що нового ви дізналися сьогодні?
-
Які правила наголошування запам'ятали?
-
Чи було вам цікаво на уроці? Чому?
-
Рефлексія: Учні оцінюють свою роботу на уроці за допомогою смайликів або кольорів.
VIII. Домашнє завдання
-
Повторити правила наголошування.
-
Скласти 10 речень зі словами, в яких потрібно правильно поставити наголос.
-
Знайти в художніх творах 5 слів з різним наголосом і пояснити, чому наголос падає саме на цей склад.
Додаткові ідеї для уроку:
-
Використання LEGO-цеглинок: Учні можуть будувати слова з LEGO-цеглинок і позначати наголос кольоровими цеглинками.
-
Аудіозаписи: Прослуховування аудіозаписів з різними видами мовлення (новини, казки, пісні) для фіксації правильної вимови слів.
-
Інтерактивні платформи: Використання онлайн-платформ для створення вправ та ігор.
-
Проект "Словник труднощів": Створення спільного словника слів, в яких часто допускаються помилки в наголосі.
Метод 6 капелюхів
Опис кожного "капелюха" в контексті теми:
-
Білий капелюх (факти):
-
Учні збирають інформацію про наголос: визначення, правила, винятки.
-
Вони можуть скласти таблицю з прикладами слів, де правильно і неправильно поставлений наголос.
-
Завдання: Знайти 10 слів, які часто вживаються неправильно щодо наголосу.
-
Червоний капелюх (почуття):
-
Учні висловлюють свої емоції та інтуїцію щодо теми.
-
Вони можуть розповісти про свої труднощі при визначенні наголосу, поділитися своїми враженнями від вивчення цієї теми.
-
Завдання: Намалювати або описати свої почуття, коли ти чуєш слово з неправильним наголосом.
-
Чорний капелюх (критика):
-
Учні шукають недоліки, ризики та проблеми, пов'язані з неправильним наголосом.
-
Вони можуть обговорити, які наслідки може мати неправильне наголошування в різних ситуаціях.
-
Завдання: Скласти список можливих помилок, які можуть виникнути при неправильному наголошуванні.
-
Жовтий капелюх (позитив):
-
Учні шукають позитивні аспекти та можливості, пов'язані з правильним наголосом.
-
Вони можуть обговорити, як правильний наголос може допомогти в спілкуванні, навчанні та кар'єрі.
-
Завдання: Скласти список переваг правильного наголошування.
-
Зелений капелюх (творчість):
-
Учні пропонують нові ідеї, альтернативи та рішення.
-
Вони можуть створити власні правила наголошування (жартома), придумати цікаві вправи для вивчення цієї теми.
-
Завдання: Придумай свою власну гру для вивчення правил наголосу.
-
Синій капелюх (контроль):
-
Учні підводять підсумки, узагальнюють інформацію, роблять висновки.
-
Вони можуть скласти пам'ятку "Як правильно наголошувати слова".
-
Завдання: Створити презентацію "Чому важливо правильно наголошувати слова".