Тема. ПРАВОПИС СКЛАДНИХ ПРИКМЕТНИКІВ
Мета: ознайомити учнів з основними правилами написання складних прикметників, сприяти формуванню вміння знаходити вивчену орфограму, правильно писати складні прикметники разом і через дефіс, допомагати розвивати емоційний інтелект, логічне мислення, увагу, пам’ять, сприяти формуванню ціннісного ставлення до природи
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Емоційне налаштування на урок
ВІДЕО «Старт квітучої весни»
https://www.youtube.com/watch?v=3kWaz3aruQU
Вчитель
Не встигне весняне сонечко розтопити сніговий настил, а вже крізь зашкарублу крижану брилу пробиваються тендітні пуп’янки, розкриваючись назустріч сонячному небу.
- Діти, хто знає, як називається ця квітка?
Крокус вважається символом надії та відродження, оскільки починає цвісти, коли земля ще вкрита снігом. Ми з’ясували символіку квітки, розглянемо її лексичне значення.
Крокус, у – латинська назва квітки kroke, що перекладається як нитка, очевидно, пов’язана з наявністю всередині довгих ниткоподібних маточок жовтогарячого кольору.
- Яке граматичне значення слова «крокус»?
крокус – іменник, загальна назва, неістота, чол. рід, одн., Н.в., ІІ відміна, тверда група.
Зверніть увагу! У Р.в. однини має закінчення –у, крокусу.
ІІ. Повторення раніше засвоєних знань
Вчитель
Англійці вважають, що милуватися фіолетовими крокусами особливо корисно представникам сильної половини людства. Це налаштовує їх на романтичний лад, вселяє потяг до мандрівок та благородних вчинків.
Отже, створимо галявину крокусів саме для наших хлопців (діти відповідають на запитання)
Гра «Галявина крокусів»
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель
- Розгорніть, будь ласка, зошити, запишіть дату.
Тринадцяте березня
Класна робота
Синтаксичний розбір речення
Крокус – багаторічний ранньовесняний первоцвіт.
(занесений до Червоної книги України).)
- Яке за будовою слово «первоцвіт»?
- Виконайте морфемний розбір цього слова. (Найменшу неподільну значущу частину слова називають морфемою (від грец. morphē – вигляд, форма). В українському мовознавстві цей термін вперше використав український філолог Євген Тимченко у 1907 році).
- Утворіть від нього прикметник.
- Зробіть словотвірний розбір слова багаторічний.
- Переглядаючи світлини, я звернула увагу на підписи, зроблені під ними.
- Чи не помилився фотограф?
- Чи можете пояснити, чому прикметники, утворені одним способом, пишуться по-різному?
- Білий сніг, сніжний і білий.
Правопис складних прикметників
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.Пояснення вчителя
Написання складних прикметників
Складні прикметники пишуться |
|
Разом |
через дефіс |
1)Якщо утворені від складних іменників, що пишуться разом: первоцвітний (первоцвіт); 2) якщо утворені від сполучення іменника з прикметником: білосніжний (білий сніг) 3) якщо першою частиною є числівник, написаний літерами (семипелюстковий) 4) якщо першою частиною є прислівник (вічнозелений) суспільно корисний, суспільно необхідний |
1) Якщо утворені від складних іменників, що пишуться через дефіс: генерал-губернаторський (генерал-губернатор) ;2) якщо утворені від двох, не підпорядкованих одне одному прикметників: зимово-весняний 3) якщо першою частиною є військово-, воєнно-: військово-морський, воєнно-патріотичний; військовозобо’вязаний, військовополонений 4) якщо означають відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів в одному предметі: блакитно-синій, темно-зелений; жовтогарячий смакові відтінки : кисло-солодкий лимоннокислий 5) якщо позначають назви проміжних сторін світу: південно-східний; 6) якщо першою частиною є числівник, написаний цифрами (7-разовий, 9-поверховий) -ИКО, -ІКО |
2.Робота з підручником (стор.182)
- Яке правило не розлянули? (-ико,-іко)
Вчитель
- Існує 80 видів крокусів, щоб навчитися грамотно писати складні прикметники, необхідно виконати не одну вправу.
3.Фотодиктант
- Утворіть складні прикметники.
|
За кольором очей |
|
За довжиною шиї |
|
За кольором грудки |
|
За кількістю поверхів |
|
За смаком |
|
Проміжні сторони світу |
|
Україна. Англія. |
|
За смаком |
|
За відтінком кольору |
Синьоокий, довгошиї, червоногрудий, багатоповерховий, гірко-солоний, північно-східний, англо-український, лимоннокислий, ніжно-малиновий.
До речі, з огляду на походження назви малини, вона повинна бути чорною, адже назва походить від давньогрецького слова melanos , що означає чорний.
- А якого кольору червона рута?
ВІДЕО АВРАМЕНКА «Червона рута»
Вказівним пальцем правої руки написати слово «прикметник»
Вказівним пальцем лівої руки написати слово «складний»
Ліктем правої руки написати слово «милозвучний»
Ліктем лівої руки написати слово «плямисто-сірий»
Кінчиком носа написати слово «яскраво-синій».
4.Розподільний диктант
- Що спільного між цими зображеннями?
|
|
|
Кароокий Шубно-хутряний
Рудоволосий Атомно-молекулярний
Односкладовий Фізико-технічний
Красномовний Росяно-сірий
Усемогутній Англо-іранський
Сизоперий Ніжно-рожевий
- Підкресліть першу букву в кожному слові й прочитайте слова.
Крокус - шафран. Це синоніми. Що таке синоніми.
- Для того, щоб дізнатися, що спільного між малюнками, прочитайте словникову статтю до слова «шафран».
ШАФРАН, у [від араб. зафаран]. 1. Рід багаторічних трав’янистих рослин родини півникових. 2. Висушені приймочки квітів цієї рослини використовуються для виготовлення оранжево-жовтих фарб, прянощів, ліків. 3. Зимостійкий сорт яблук.
ВІДЕО ПРО ШАФРАН
5.Вправа «Розмалюй шафран»
Вчитель
- Природа подарувала нам крокуси різних кольорів.
|
|
|
|
|
|
Прикметник – художник, який увесь час щось розфарбовує. Ми ж з вами розфарбуємо крокуси відповідно до написання прикметників. Жовтий – разом, рожевий – через дефіс.
З чого виготовляли 1яскраво(золотистий) барвник, яким фарбували одяг царів Вавилона та Персії у 2сліпучо(жовтий) колір? З квіток шафрану. У 3старо(давньому) Китаї навіть ухвалили закон: ніхто, окрім імператора, не має права вдягнути на себе шати неповторного 4апельсиново(жовтого) кольору. Кольору шафрану...
Шафран – 5дорого(цінна) спеція. Для того, щоб отримати 1 кілограм готового продукту, необхідно виростити близько 170 тисяч квітів. 6Високо(якісний) шафран - це висушені 7пурпурово(коричневі) рильця квіток крокусу, з 8природно(органічним) ароматом.
З чого виготовляли 1яскраво-золотистий барвник, яким фарбували одяг царів Вавилона та Персії у 2сліпучо-жовтий колір? З квіток шафрану. У 3стародавньому Китаї навіть ухвалили закон: ніхто, окрім імператора, не має права вдягнути на себе шати неповторного 4апельсиново -жовтого кольору. Кольору шафрану...
Шафран – 5дорогоцінна спеція. Для того, щоб отримати 1 кілограм готового продукту, необхідно виростити близько 170 тисяч квітів. 6Високоякісний шафран - це висушені 7пурпурово – коричневі рильця квіток крокусу, з 8природно- органічним ароматом.
6. Усна вправа
Вчитель
- Зазвичай шафран росте на кам'янистих схилах. Ареал виду охоплює Балкани, Малу Азію, Кавказ, Кримський півострів,
- Відновити та назвати складні прикметники, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Пояснити їх правопис.
Південь, схід; південь, захід; Західна Європа; північ, захід; Східна Україна; південь, схід; Західна Німеччина.
7. Тестовий контроль
Вчитель
На фресках Кносського палацу, зведеного на острові Крит чотири тисячі років тому, зображено юнаків, які збирають у вази крокуси. Елліни вважали їх символом щастя, присвячуючи цю рослину богині ранкової зорі Аврорі.
Переконана, вам пощастить правильно виконати тестові завдання.
1. Прикметники, утворені способом складання, є в рядку
А прабатьківський, миролюбний
Б п’ятиповерховий, прибережний
В машинобудівний, босоногий
Г золотострунний, приятельський
2. Складні прикметники, з’єднані сполучним голосним [о], є в рядку
А сам..робний, бо..здатний
Б свіж..спечений, прац..любний
В мал..потужний, сем..поверховий
Г сив..волосий, сиз..крилий
3. Разом пишуться прикметники в рядку
А кисло/солоний, одно/сторонній
Б чорно/бровий, світло/рожевий
В темно/жовтий, великий/превеликий
Г давньо/український, червоно/гарячий
4. Через дефіс пишуться прикметники в рядку
А військово/зобов’язаний, військово/патріотичний
Б нудно/солодкий, середньо/солоний
В сніжно/білий, тьмяно/жовтий
Г ніжно/блакитний, світло/волосий
5. Прикметники сліпо/глухо/німий, водо/газо/провідний треба писати
А через дефіс Б окремо В через два дефіси Г разом
6. Установити відповідність між прикметником і його написанням
1 через дефіс А суспільно /корисний
2 окремо Б темно/біло/коричневий
3 разом В молочно/білий
4 через два дефіси
Сигнальні картки
Відповідь: 1-В, 2-Г, 3-Г, 4-В, 5- Г, 6 1-В, 2-А, 3-, 4-Б
- Чи сподобався вам урок?
- Що дізналися ?
- Чого навчилися?
ІV. Оцінювання
V. Домашнє завдання
Вчитель
Не зважаючи на м’який аромат, у шафрану дуже інтенсивний смак. На одне блюдо можна брати всього 3-4 рильця. А вдома вам необхідно вивчити параграф та виконати вправу.
§ … (вивчити), вправа …
VI. Підсумок