Правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на – р в орудному відмінку однини.

Про матеріал
Ознайомити учнів з правописом закінчень іменників чоловічого роду на – р в орудному відмінку однини,поглиблювати знання учнів про орудний відмінок іменників; формувати вміння й навички застосування правил для пояснення правопису закінчень іменників,працювати з орфографічним словником; розвивати пізнавальну самостійність, вміння спостерігати й робити висновки,інтерес до вивчення мови;продемонструвати учням, що мова – це живе явище, яке може змінюватися й розвиватися, визначити шляхи збагачення мови ; виховувати любов до рідної мови, до України, до праці.
Перегляд файлу

Для 4 класу

Тема. Правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на – р в орудному відмінку однини.

Мета.  Ознайомити учнів з правописом закінчень іменників чоловічого роду на – р в орудному відмінку однини,поглиблювати знання учнів про орудний відмінок іменників; формувати вміння й навички застосування правил для пояснення правопису закінчень іменників,працювати з орфографічним словником; розвивати пізнавальну самостійність, вміння спостерігати й робити висновки,інтерес до вивчення мови;продемонструвати учням, що мова – це живе явище, яке може змінюватися й розвиватися, визначити шляхи збагачення мови ;                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  виховувати любов до рідної мови, до України, до праці.

Обладнання. Картки індивідуального опитування,кошик, таблиця,підручник,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         схема –опора, орфографічні словники, тематичні словники.

Тип уроку. Урок засвоєння нового матеріалу.

     Хід       уроку

  1. Організація класу до уроку.

Вже дзвінок сигнал нам дав.

Працювати час настав,

Тож і ти часу не гай.

Працювати починай.

Щоб нам правильно писати

Та висловлювать  думки,

Рідну мову треба знати,

Треба вчити залюбки.

-         Рада вітати вас, діти, на уроці рідної мови. Посміхніться один одному, посміхніться до сонечка, посміхніться нашим гостям. Покажіть, який у вас настрій на листочках – сходинках навчання (сонечко, хмаринка, дощик).

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Вступна бесіда.

-         Діти, чи ви бували в осінньому лісі, парку, садку?

-         Який настрій викликав у вас вигляд принишклих і оголених дерев,  кущів?

-         Такий же легкий сум я відчула, прогулюючись вчора в парку. Поблизу себе я почула тихий шелест сухого темного листя і побачила гарну    дівчину в українському вбранні з довгою русою косою і лагідними блакитними очима. Вона передала мені ось цей гарний кошик і  зникла. Я лише встигла запитати її: «Хто ж ви?» і почула здалеку тиху відповідь: «Ім*я моє ви відгадаєте-е-е!”. Виявляється, діти, цей кошик від Незнайомки містить в собі завдання для вас. Лише виконавши їх, ми зможемо відгадати її ім*я.

  1. Каліграфічна хвилинка.

-Зверніть увагу на дошку. Тут записане одне із завдань Незнайомки. Це вислів. Вам потрібно на місці крапок поставити потрібні за змістом слова з довідки в необхідному відмінку і визначити цей відмінок. Замість знака питання поставте прізвище автора цих слів. Але Незнайомка, мабуть,добра, бо залишила нам підказку. Отже, ця людина – видатний педагог, автор багатьох творів для дітей, які виховують риси справжньої    людини, як от «Кінь утік», «Бабусині руки», «Який слід повинна залишити на землі».

Л л  Лл  лю  юд ди ин на 

Людина, яка не любить рідної … , якій нічого не промовляє рідне … , - це людина без … і … .

  ( ? ) ( В. Сухомлинський)

Довідка: мова, слово, рід, плем’я.

Вставка: мови(Р. в.); слово(Н. в.);роду(Р. в.); племені (Р. в.).

  1. Самостійна робота учнів високого рівня.
  2. Перевірка правильності виконання завдання.
  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Незнайомка запрошує нас погратися у гру.

1.Гра – мовчанка « Впізнай відмінок»

Розминка перед грою.

-         Який відмінок називає себе гордим і чому? (Н. в.)

-         Який відмінок виражає найбільше значень? (Р. в.)

-         Чому давальний відмінок називають найцікавішим?

-            Який відмінок має при собі 28 прийменників? (З. в.)

-            Чому місцевий відмінок називають найстарішим?

Правила гри

Я називаю речення, в яких іменник « МОВА» вжито в різних відмінках. Вам треба швидко визначити відмінок цього іменника і підняти відповідну сигнальну картку.

  Речення для гри.

  1. Ой, яка чудова українська мова!(Н. в.)
  2. Як парость виноградної лози, плекайте мову! (З. в.)

3.Буду я навчатись мови золотої! (Р. в.)                                                                       4.Я вдячний мові за її багатство, мелодійність.(Д. в.)

5.Пишаймося мовою наших казок, пісень! (О. в.)

6.Борімося за красу мови, її багатство! (Р. в.)

7.У кожній мові, в кожнім слові краси майбутнього шукай. (М. в.)

Підсумок гри.

  1. Індивідуальна робота на картках (експрес – контроль).

 

  1. Оголошення теми і мети уроку.

Незнайомці дуже цікав,що ми вивчатимемо сьогодні на уроці.

-Який розділ ми вивчаємо?

Пригадайте віршик про іменник.

- Сформулюйте тему сьогоднішнього уроку.

- Яку проблему нам потрібно сьогодні розв’язати?

- А для чого нам це треба знати?

  1. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу .

Робота з підручником. ( Вправа 160.)                                                                       а) Бесіда за змістом твору.

- Про які професії ви дізналися із учнівського твору?

- Які професії подобаються вам?

- Розкажіть, ким ви мрієте стати у майбутньому.

(Учні зачитують твори – мініатюри «Моя майбутня професія»).

б) Виконання мовного завдання.

- Випишіть з тексту іменники чоловічого роду на –р в орудному відмінку. Зверніть увага на написання слова ІНЖЕНЕР.

- Які закінчення мають ці іменники?             

(Конструктор-ом, інженер-ом, комбайнер-ом, архітектор-ом, перукар-ем, лікар-ем,тренер-ом.)                                                                                             

 Висновок. Правило на с.79.

-Заповніть пропуски у складеній схемі.

 

                                       Іменники чоловічого роду

     на – р

          І

     О.  в.

           І І

          - ом       -ем

   ( За орфографічним словником)

Думаю  наша робота сподобалась Незнайомці. Вона радить нам уважно розглянути малюнки на дошці, звернутися до тематичного словника.

Можливо ви вже сьогодні зробите перший крок до вибору майбутньої професії.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

  1. Фізкультхвилинка
  2. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Робота в групі.

Пошукова робота.

Наша Незнайомка пропонує попрацювати всім разом над таким завданням.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

-         Прочитайте слова.                                                                                                   Значення яких слів вам незрозуміле?

-         Поставте їх в орудному відмінку однини, перевіривши себе за орфографічним словником.

-         Введіть слова в речення. Запишіть.                                                                                                                                  

-         тесляр – ем    школяр – ем

-         столяр – ом    бондар – ем

-         слюсар – ем    бібліотекар – ем

-         маляр –ом(-ем)   бетоняр –ем

-         квітникар – ем   пекар – ем

-         кухар - ем    човняр – ем

-         Назвіть, будь ласка, саму головну з усіх цих професій.

 

Учитель, лікар чи геолог,

письменник, слюсар чи кресляр –

всі називають головною

одну професію – школяр.

 

Незнайомка уважно спостерігала за вашою роботою. Ви дружні й організовані. Тому добре справилися з завданням. Подякувати Незнайомка хоче словниковим диктантом. Запишіть нові слова, які запозичили з інших мов, всі вони чоловічого роду на – р.

2. Словниковий диктант.

Пишуть учні високого та достатнього рівнів.

Учні середнього рівня записують у зошит слова з картки(іменники чоловічого роду на – р в орудному відмінку).

 

Менеджер(нім.) – посадова особа фірми, що здійснює аналіз маркетингової ситуації планів і контрольні функції.

Ріелтор(англ..) – агент, торговий посередник під час купівлі – продажу нерухомості.

Банкір(нім.) – банківський ділок, великий акціонер банку або власник банківського дому.

Фермер(англ.) – орендар(лат.) – власник землі, який веде на ній господарство головним чином за допомогою найманої праці.

Модельєр(фр.) – фахівець, який виготовляє зразки, моделі виробів.

Брокер(англ.) – посередник підчас укладання різних угод, у тому числі й на біржі.

Маклер(нім.) – професіональний посередник при укладанні торгівельних і біржових угод.

Дилер(грец.) – фізична чи юридична особа, що здійснює перепродаж товарів,цінних паперів і валют.

Дистриб*ютор(латин.) – різновид агента, що здійснює збут товарів (переважно чужоземного виробництва) у межах свого регіону.

Комісіонер(фр.) – посередник у торговельних операціях, який виконує доручення за певну винагороду.

Джоббер(англ.) – біржовий посередник, який може укладати угоди лише з іншими біржовими посередниками.

 

- Лексичне значення цих нових слів іншомовного походження важко запам’ятати, тому Незнайомка дарує нам Пам*ятки.

3. Рольова гра «У перукарні».

- Шановна Незнайомко, запрошуємо Вас завітати у перукарню, подивитися на працю перукаря.

  Герої заходять, вітаються. Перукар цікавиться яку зачіску робити.

Ведучий звертається до жіночого перукаря.

-         Скажіть, будь ласка, чому ви обрали саме цю професію?

-         Що найтяжче в цій роботі?

-         Які поради ви дасте щодо догляду за волоссям?

-         Як ви удосконалюєте свою майстерність, адже клієнти дуже вибагливі?

-    Щиро дякую вам за відверті відповіді на питання!                                   Ведучий  звертається до чоловічого перукаря.

-         Де ви навчалися на майстра перукарської справи?

-         Що найцікавіше в роботі перукаря?

-         Як часто слід відвідувати перукарню?

-         Мені у вас дуже сподобалось. Я всім друзям і знайомим пораджу обов’язково відвідати вашу перукарню.

-         Мабуть і Незнайомці сподобались наші герої.

УІІІ. Підсумок уроку.

1.Гра «Ти – мені, я – тобі».

Поділіться знаннями з товаришем з теми «Іменник», включаючи сьогоднішній матеріал.

2.Нарешті Незнайомка зважилася назвати своє ім*я.  Але спочатку відновіть прислів’я.

1. – М – ( Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)

2. – О – (Добре в світі тому, хто працьовитий.)

3. – В  - (Від теплого слова і лід розмерзає.)

4. – А – (Землю прикрашає сонце, а людину – праця.)

  Тепер ми знаємо ім*я чарівної дівчини з добрими очима. Це МОВА, наша рідна МОВА. Вона просить нас шанувати, любити її. Я приєднуюсь до її прохання. Адже часто ми не цінуємо її, нашої співучої солов’їної мови.

Вслухайтесь в ці слова і зробіть кожен для себе висновок.

   Вірш В. Дворецької «Очистимо рідну мову!»  

3. Заповнення листів самоконтролю «Вибір»

- Я працював чудово

- Я працював добре

- Я працював недостатньо

      Оцінювання

ІХ. Домашнє завдання.

Вправа 163. с.81; правило на с.79.

Учням високого рівня: відшукати у словнику нові слова і з*ясувати їх написання в орудному відмінку.

Додаткове завдання. Картка.

Познач рядок іменників, закінчення яких у родовому й орудному відмінках перевіряються за словником.

а) герой;садівник; юнак; б) гончар, лікар, столяр; в)хлопець, вітряк,сад.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Картка.

Познач рядок іменників, закінчення яких у родовому й орудному відмінках перевіряються за словником.

а) герой, садівник, юнак; б) гончар, лікар, столяр;в) хлопець, вітряк, сад.

 

 

 Картка.

Познач рядок іменників, закінчення яких у родовому й орудному відмінках перевіряються за словником.

а) герой, садівник, юнак; б) гончар, лікар, столяр;в) хлопець, вітряк, сад.

 

 

 Картка.

Познач рядок іменників, закінчення яких у родовому й орудному відмінках перевіряються за словником.

а) герой, садівник, юнак; б) гончар, лікар, столяр;в) хлопець, вітряк, сад.

 

 

 

 Картка.

Познач рядок іменників, закінчення яких у родовому й орудному відмінках перевіряються за словником.

а) герой, садівник, юнак; б) гончар, лікар, столяр;в) хлопець, вітряк, сад.

 

 

 Картка.

Познач рядок іменників, закінчення яких у родовому й орудному відмінках перевіряються за словником.

а) герой, садівник, юнак; б) гончар, лікар, столяр;в) хлопець, вітряк, сад.

 

 

 

 

Заповнення листів самоконтролю «Вибір»

- Я працював чудово

- Я працював добре

- Я працював недостатньо

 

 

Заповнення листів самоконтролю «Вибір»

- Я працював чудово

- Я працював добре

- Я працював недостатньо

 

 

Заповнення листів самоконтролю «Вибір»

- Я працював чудово

- Я працював добре

- Я працював недостатньо

 

 

Заповнення листів самоконтролю «Вибір»

- Я працював чудово

- Я працював добре

- Я працював недостатньо

 

 

 

 Заповнення листів самоконтролю «Вибір»

- Я працював чудово

- Я працював добре

- Я працював недостатньо

 

 

 

 

Мудрим     ніхто     не  вродився ,   а навчився.

 

Добре    в світі    тому ,    хто працьовитий.

 

Від   теплого     слова      і   лід          розмерзає.

 

  Землю   прикрашає    сонце ,    а людину –   праця.

           

тесляр     школяр столяр                                                         бондар слюсар                        пекар      маляр              човняр квітникар                                          кухар               бетоняр                                                         

бібліотекар

 

 

 

 

    

 

 

Менеджер(нім.) – посадова особа фірми, що здійснює аналіз маркетингової ситуації планів і контрольні функції.

Ріелтор(англ..) – агент, торговий посередник під час купівлі – продажу нерухомості.

Банкір(нім.) – банківський ділок, великий акціонер банку або власник банківського дому.

Фермер(англ.) – орендар(лат.) – власник землі, який веде на ній господарство головним чином за допомогою найманої праці.

Модельєр(фр.) – фахівець, який виготовляє зразки, моделі виробів.

Брокер(англ.) – посередник підчас укладання різних угод, у тому числі й на біржі.

Маклер(нім.) – професіональний посередник при укладанні торгівельних і біржових угод.

Дилер(грец.) – фізична чи юридична особа, що здійснює перепродаж товарів,цінних паперів і валют.

Дистриб*ютор(латин.) – різновид агента, що здійснює збут товарів (переважно чужоземного виробництва) у межах свого регіону.

Комісіонер(фр.) – посередник у торговельних операціях, який виконує доручення за певну винагороду.

Джоббер(англ.) – біржовий посередник, який може укладати угоди лише з іншими біржовими посередниками.

 

 

 

                                  Іменники    чоловічого    роду

 

     на   –р

 

          І

 

     О.  в.

          І      І

          - ом      -ем

 

 

( За орфографічним словником)

Учитель, лікар чи

геолог,

письменник, слюсар чи кресляр –

всі називають головною

одну професію – школяр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н.в.      Р.в.     Д.в.     З.в.   О.в.      М.в.

 

 

 

 

 

 

 

    Картка

Написати міні – твір « Моя майбутня професія».

 

 

 

 

 

 

    Картка

Написати міні – твір « Моя майбутня професія».

 

 

 

 

docx
Додано
3 лютого
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку