Тема уроку: Правова характеристика понять «людина», «особа»,
«громадянин». Права і свободи людини. Громадянство України.
Мета уроку: сформувати поняття «людина», «особа», «громадянин»,
«громадянство»; розвивати уміння учнів орієнтуватись в підставах
набуття та припинення громадянства України; аналізувати статті
Конституції України, які врегульовують питання громадянства
України; вирішувати правові ситуації, розвивати критичне
мислення; виховувати інтерес до правових знань.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: підручник, презентація.
Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.
Тип уроку: Особистісно зорієнтований
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Мотиваційний етап.
Девізом нашого уроку будуть слова відомого конструктора автомобілів
Генрі Форда (слайд 1)
На минулому уроці ми з вами розпочали вивчення нового розділу 3. (слайд 2) ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ЛЮДИНИ І ДЕРЖАВИ і розглянули першу тему цього розділу «Конституція України»
Пригадайте! (слайд 3)
1. Що таке Конституція України? (головний закон держави)
2. Назвіть найважливішу правову пам’ятку України? (Конституція Пилипа Орлика)
3. Яку структуру має Конституція України? (Складається з преамбули та 15 розділів).
Найбільшим розділом Конституції України є розділ ІІ, у якому врегульовано питання прав, свобод та обов’язків людини і громадянина. В Основному Законі нашої держави також часто трапляється термін «особа».
2. Етап цілевизначення і планування
Сьогодні на уроці ми з вами й будемо розглядати правову характеристику понять «людина», «особа», «громадянин». Що таке права і свободи людини та громадянство України.
Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота. Сьогодні у нас 15 грудня- День працівників суду. Тема уроку. (слайд 4).
(слайд 5). Отже, запрошую вас до співпраці.
Мета уроку-це мої очікувані результати. Напишіть, будь ласка, свої. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
(Очікування учнів).
Я теж спробувала спрогнозувати ваші очікувані результати і ось, що в мене вийшло. (слайд 6) .
3. Етап опрацювання навчального матеріалу
Ми будемо працювати за ось таким планом. (слайд 7)
В юридичній науці поняття людина, особа та громадянин посідають особливе місце, бо саме вони характеризують належність людини як біологічного
суб'єкта до суспільства та держави і визначають особливості її статусу. Чим
же ці категорії різняться? (слайд 8)
Насамперед ці категорії надають можливість визначити належність людини
до суспільства і держави, охарактеризувати особливості їхнього статусу та
можливості захисту їхніх прав, свобод та інтересів. (слайд 9)
Права людини — це можливості, що необхідні людині для існування й розвитку. Людина є біологічною істотою, тому їй потрібні їжа, житло, одяг.
Свободи людини — це також можливості людини, необхідні їй для існування й розвитку, такі як свобода думки, совісті та віросповідання, пересування,
вибору місця проживання та ін.
Вони не надаються державою, а з’являються від народження людини й належать їй протягом усього життя. Права і свободи є невідчужуваними та непорушними і є своєрідним гарантом невтручання держави в особисті справи людини.
Зараз ми з вами дізнаємося що говориться у основному законі нашої держави про права та свободи людини в нашій країні.
Відкрийте с. 84. Робота з документом:
Робота в парах-індивідуально
опрацюйте статті Конституції України та визначіть:
1. На яких принципах ґрунтуються права і свободи людини в
Україні?
2. За яких умов людина має право на вільний розвиток своєї особистості?
3. В чому полягає головний обов'язок держави?
(слайд 17) Чи всі люди, що проживають на території України, є її громадянами?
Слід зазначити, що не всі особи, які проживають на території України, є її громадянами. (слайд 18, 19)
Розв’язування задач.
Робота з таблицею - розв’язування задач.
4. Рефлексивно-оцінювальний етап
Питання для узагальнення та самоперевірки
1.Чим різняться поняття людина, особа, громадянин?
2. Права і свободи – це тотожні чи протилежні поняття?
3. Що таке громадянство?
4. Які документи підтверджують громадянство?
5. Назвіть підстави набуття громадянства?
6.Чи можна особу позбавити громадянства?
7. Як визначається громадянство дітей?
Чи будуть корисними нові знання і вміння в подальшому житті?
Висловіть, будь ласка, свої враження від сьогоднішнього уроку
Я сьогодні дізнався про…
Мене вразило….
Я буду реалізовувати свої права громадянина….
Домашнє завдання.
Опрацювати § 12; виписати поняття.
Оцінювання.
Повторюємо Критерії оцінювання навчальних досягнень з правознавства і робимо само оцінювання.
Виставлення оцінок.