Тема: Знаю свої обов’язки-поважаю права інших
Мета:
Виховна - сприяти правовому вихованню учнівської молоді, спонукати особистість до осмислення себе як частинки класного, шкільного колективу і народу своєї держави, пробуджувати правову свідомість, виховувати повагу до своїх прав, відповідальність до виконання своїх обов’язків.
Навчальна - навчити старшокласників аналізувати основні документи закладу освіти, працювати в одній команді, нести відповідальність не тільки за себе, за кожного члена команди й за всю команду загалом.
Розвиваюча - розвивати навички пошукової діяльності, розумові і фізичні здібності учнівської молоді, критичне мислення, кмітливість та спритність.
Завдання заходу: - в ігровій формі опрацювати такі документи як: Закон України про освіту, Положення про академічну доброчесність, Правила здобувача освіти у закладі освіти.
Форма проведення: гра «Квест».
Хід виховного заходу
І. Вступна частина
Ведучий 1: «Право і справедливість полягають у тому, щоб кожний мав і робив своє так, аби ніхто не мав чужого і не позбавлявся свого».
Ведучий 2: Це цитата відомого філософа Конфуція. Скільки змісту в одному реченні. Мати і робити своє так, аби ніхто не мав жучого і не позбавлявся свого.
Ведучий 1: Ці слова як ніколи актуальні, особливо сьогодні.
Ведучий 2: 10 грудня у світі відзначають Міжнародний день прав людини, який було засновано 4 грудня 1950 року на засіданні Генеральної Асамблеї ООН, знаменуючи річницю ухвалення Асамблеєю Загальної декларації прав людини в 1948 році.
Ведучий 1: Сьогодні ми пропонуємо вам поговорити про права здобувача освіти саме нашого ліцею, опрацювати всі необхідні документи для забезпечення прав кожного учня, але в ігровій, пошуковій роботі.
Ведучий 2: Отож, ми маємо 5 команд. Після того, як ви назвете свої команди, представите себе, ми пропонуємо обрати капітанів команд.
Ведучий 1: Після цього кожна команда отримає свій маршрутний лист, де прописані всі станції, які розміщені на території ліцею. Завдання для команд-відвідати кожну станцію за тим порядком, яким вони записані у маршрутному листі. Пропускати станції заборонено. На кожній станції є відповідальна людина, яка повинна поставити кількість зароблених балів та свій підпис після того, як ви виконаєте відповідні завдання. Переможе та команда, яка працюватиме не на швидкість а на якість, тобто набере найбільшу кількість балів.
Ведучий 2: Як тільки ви пройдете всі станції ми вас чекаємо тут для підведення підсумків та нагородження.
Ведучий 1: Команди сформовані. Зараз кожна команда представить свою назву і девіз. Отож, для представлення ми запрошуємо команду ____класу. Вашим капітаном є________________________. Ваша назва? Ваш девіз?
Ведучий 2: Зустрічаємо команду _____ класу. Вашим капітаном буде ________________ Ваша назва? Ваш девіз?
Ведучий 1: Вітайте команду_____класу . Вашим капітаном буде _______________________ Ваша назва? Ваш девіз?
Ведучий 2: Оплески команді ____ класу. Вашим капітаном буде _______________________ Ваша назва? Ваш девіз?
Ведучий 1: І найдосвідченіша команда ____класу. Вашим капітаном буде __________________ Ваша назва? Ваш девіз?
Ведучий 2: Капітанів команд прошу підійти до мене та отримати свої маршрутні листи.
ІІ. Основна частина
Ведучий 1: Команди готові, листи отримані. Бажаємо вам успіху!
Команди по черзі згідно своїх маршрутних листів відвідують 5 станцій: «Відгадай слово», «Академічна доброчесність», «Правила поведінки здобувача освіти у закладі освіти», «Стаття 53 Закону України про освіту», «Розшифрувальник», виконують завдання, по завершенню повертаються на вихідну станцію.
ІІІ. Заключна частина
Ведучий 1: Всі команди справилися із завданнями, принесли свої маршрутні листи. Поки підсумовуються ваші бали пропоную поспілкуватися та підвести підсумки своєї роботи.
Ведучий 1: Поділіться враженнями під час виконання завдань.
Що для вас було новим?
Яка із станцій була найцікавіша?
Яка найскладніша?
Про що шкодуєте?
Які враження?
Що б ви змінили у цій грі?
Що відчуваєте зараз?
Про що хотіли б дізнатися більше?
Чи варто проводити подібні ігри?
(Команди відповідають, діляться враженнями)
Ведучий 2: Отож, підсумки підведено, розпочинаємо нагородження.
(Всім командам вручаються подяки за учать, команді-переможцю – грамота та солодощі)
Додаток 1
Завдання для станції «Академічна доброчесність»
Команда _____класу
Академічна доброчесність - це __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_______________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
2) Які дії вважаються порушеннями академічної доброчесності згідно з ст.42 п. 4 Закону України «Про освіту» ? (8 б)
1. ___________________________
2. ___________________________
3. ___________________________
4. ___________________________
5. ___________________________
6. ___________________________
7. ___________________________
8. ___________________________
3)Заповніть колонку «Наслідки і форма відповідальності» у випадку конкретних порушень академічної доброчесності
Порушення академічної доброчесності |
Суб’єкти порушення |
Обставини та умови порушення академічної доброчесності |
Наслідки і форма відповідальності |
Орган/посадова особа, який приймає рішення про призначення виду відповідальності |
Списування |
Здобувачі освіти |
- самостійні роботи; - контрольні роботи; - моніторинги якості знань |
|
Учителі-предметники |
Державна підсумкова атестація |
|
Атестаційна комісія |
||
І етап (шкільний) Всеукраїнських учнівських олімпіад, конкурсів |
|
Оргкомітет, журі |
||
Необ'єктивне оцінювання результатів навчання здобувачів освіти |
Педагогічні працівники |
Свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання: - усні відповіді; - домашні роботи; - контрольні роботи; - лабораторні та практичні роботи: -ДПА; - тематичне оцінювання; - моніторинги; - олімпіадні та конкурсні роботи |
|
Адміністрація закладу, атестаційні комісії усіх рівнів |
4) Де учні, батьки та вчителі можуть ознайомитися з Положенням про академічну доброчесність учасників освітнього процесу у нашому закладі освіти?
1__________________________________
2__________________________________
3__________________________________
5) Чи входять учні до складу Комісії з питань академічної доброчесності?
Так Ні
Якщо так, то хто саме?
____________________________________________________________________________________________________________
Додаток 2.
Завданння для станції «Правила поведінки здобувача освіти у закладі освіти»
Пригадайте правила поведінки у закладі освіти та заповність пропуски своїми словами
1. Здобувач освіти дбає про ________________________________________________, підтримує шкільні традиції.
2. Учень приходить в заклад освіти __________________________ до початку занять, займає своє робоче місце, готує все необхідне навчальне приладдя до уроку.
3. Виконує вимоги освітньої програми (індивідуального навчального плану за його наявності), дотримується принципу _______________________________________, та досягає результатів навчання, передбачених стандартом освіти для відповідного рівня освіти.
4. Діє в будь-якій ситуації на користь шкільного колективу, турбується про честь і авторитет закладу освіти, підтримує в чистоті й порядку приміщення і територію. Береже ______________________________________________________________________________________.
5. Поважає гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримується етичних норм. _____________________________________________________________ є неприпустимими формами поведінки у закладі освіти та за його межами.
6. Відвідує заклад освіти ______________________________________________________________________________________,
уроки фізичної культури – у спортивній формі та спортивному взутті.
7. Школа – територія на якій не місце _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
8. Використовує мобільні телефони під час освітнього процесу ______________________________________________________________________________________.
9. Турбується про здоров¢я і безпеку власного життя, своїх товаришів, пам’ятає, що життя і здоров¢я дітей – _________________________________, займається фізичною культурою і спортом, уникає _______________________________________________________________________________.
10. Іти із закладу освіти та його території можна ______________________________________________________________________________________.
11. У разі пропуску занять здобувач освіти зобов’язаний пред’явити класному керівнику ______________________________________________________________________________________.
12. Під час перерви задля збереження життя та здоров’я та з метою уникнення випадків травматизму здобувачу освіти категорично забороняється _____________________________________
________________________________________________________________________________.
13. Здобувач освіти старанно навчається, зразково поводиться, бере участь у громадському житті й суспільно корисній праці, виконує _________________________________________________.
14. Учень школи приносить необхідні ________________________________________. Повинен дбайливо ставитися до підручників та зошитів. Приходить до закладу освіти з підготовленими домашніми завданнями з предметі згідно з розкладом уроків.
15. Якщо здобувач освіти заподіяв збитки освітній установі, то ______________________________________________________________________________________.
16. Здобувач освіти звертається до __________________________________________________ за допомогою, якщо проти нього здійснюються протиправні дії.
17. Охороняти, берегти і примножувати ______________________________________________.
18. Знати й суворо дотримуватись _______________________________________, протипожежної безпеки і поведінки на воді.
19. Виконувати вимоги ____________________________________________________________.
20. Дотримуватись правил етикету: __________________________________________________.
Додаток 3
Завдання для станції «Стаття 53 Закону України про освіту»
(Роздрукувати, розрізати та перемішати права і обов’язки здобувача освіти, вилучені із Статті 53 Закону України про освіту. Завдання учасників- розпізнати і розділити права та обов’язки здобувача освіти)
Права
навчання впродовж життя та академічну мобільність;
індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;
якісні освітні послуги;
справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання;
відзначення успіхів у своїй діяльності;
свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;
безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці;
повагу людської гідності;
захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;
отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування);
користування бібліотекою, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою інфраструктурою закладу освіти та послугами його структурних підрозділів у порядку, встановленому закладом освіти відповідно до спеціальних законів;
доступ до інформаційних ресурсів і комунікацій, що використовуються в освітньому процесі та науковій діяльності;
забезпечення стипендіями у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
трудову діяльність у позанавчальний час;
збереження місця навчання на період проходження військової служби за призовом та/або під час мобілізації, на особливий період;
особисту або через своїх законних представників участь у громадському самоврядуванні та управлінні закладом освіти;
інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення.
виконувати вимоги освітньої програми (індивідуального навчального плану за його наявності), дотримуючись принципу академічної доброчесності, та досягти результатів навчання, передбачених стандартом освіти для відповідного рівня освіти;
поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;
відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;
дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, а також умов договору про надання освітніх послуг (за його наявності);
повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування)
стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
Додаток 4
Завдання для станції «Відгадай слово»
(Для членів команд пропонуємо набори букв, з яких вони повинні скласти слова та пояснити їхнє значення, за кожне складене слово команда отримує 1 бал, за визначення- ще 1 бал)
Депута́т — особа, обрана виборцями відповідного виборчого округу до представницького органу державної влади або до органу місцевого самоврядування.
Депутати парламенту ще можуть мати назву «парламентарій» або «парламентар» (не плутати з парламентер).
Завданням депутата загалом є представництво інтересів громадян-виборців у владних структурах, захист їх прав, закріплених у конституції і законах.
Закон — нормативно-правовий акт, встановлений законодавчим органом загальнообов'язкове правило, яке має найвищу юридичну силу. Закони - це не право (хоч вони приймаються на основі тих чи інших концепцій права). Верховенство права над законом передбачає, що право є первинним, а закон - вторинним.
Науковий закон — вербальне та/або математично виражене твердження, що має докази (на відміну від аксіоми). Узагальнення, що ґрунтується на емпіричному спостереженні за поведінкою природних тіл, яке вважається універсальним і незмінним фактом фізичного світу.
Закон Божий — сукупність догматів віри, тлумачень.
Президент – 1. це обраний на певний строк глава держави. Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.
2.виборний голова, керівник установи, організації, товариства тощо.
Адвока́т юрист, що надає професійну правову допомогу учасникам правовідносин.
Участь адвоката є обов'язковою при захисті особи від кримінального обвинувачення, а також в інших випадках, визначених законодавством відповідної держави.
Бюдже́т — грошове вираження збалансованого розпису доходів і видатків держави, адміністративно-територіальної одиниці (області, району, міста, села), підприємства установи або сім`ї за певний період. Організації що фінансуються за рахунок бюджету, себто платників податку, відповідно є бюджетниками, також бюджетний період триває календарний рік.
Конститу́ція — основний державний документ (закон), який визначає державний устрій, порядок і принципи функціонування представницьких, виконавчих та судових органів влади, виборчу систему, права й обов'язки держави, суспільства та громадян. Інші закони держави, як правило, спираються на конституцію.
Додаток 5
(Членам команди пропонується капелюх з підказками до зашифрованого слова, за якими вони повинні розшифрувати його. За кожне відгадане слово команда отримує 3 бали, за додаткову підказку знімається по одному балу, за пояснення значення слова додається ще один бал. Максимум слів -3).
Друга частина – вигук.
Третя частина - особа, що виконує смертні вироки.
Четверта частина слова- бойовий клич у армії.
Підказка: Один із правоохоронних органів в Україні. (Адвокатура)
Друга частина – антонім слова «порожньо».
Третя частина – найдовші канікули.
Четверта частина слова- бойовий клич у армії.
Підказка: Особи до 18 років. (Неповнолітні)
Друга частина – займенник.
Підказка: Юрист, що розслідує злочини. (Слідчий).
Друга частина – посадова особа, що розглядає справи у судовому порядку і виносить рішень.
Підказка: Застосування державним органом (судом) норми права до конкретного випадку, що трапився в житті. (Правосуддя).
Друга частина – нота.
Третя – так.
Підказка: богиня правосуддя. (Феміда).
Друга частина – напрям у музиці.
Підказка: рішення, винесене судом . (Вирок).
Друга частина – зоря буває.
Підказка: міра державного примусу, що застосовується судовими органами . (Покарання).
Друга частина – прислівник місця.
Підказка: нормативний акт, яким визначають правовий статус, найменування, місцезнаходження підприємства, установи, організації . (Статут).
Друга частина – соснові ліси.
Підказка: форма здійснення народного волевиявлення. (Вибори).
Друга частина – антонім слова «суха».
Третя – вказівний займенник множини.
Четверта- остання буква алфавіту
Назва станції |
Розміщення станції |
Відповідальні |
Кількість балів |
Підпис |
Розшифрувальник |
|
|
|
|
Відгадай слово |
|
|
|
|
Академічна доброчесність |
|
|
|
|
Стаття 53 Закону України про освіту |
|
|
|
|
Правила здобувача освіти |
|
|
|
|
Підсумок |
|
|
|
|
Підказка: народовладдя. (Демократія).
Додаток 6
Зразок маршрутного листа