Предметне занурення. Розробка для біології 8 кл.

Про матеріал
Уроки з предметного занурення мають на меті об'єднання декількох за однією темою. Здебільшого вони проводяться з метою виявлення в учнів нахилів до вибору предметів, які вивчатимуться у профільних класах. Це навчальний міні- проект на тему "Опорно-рухова система людини".
Перегляд файлу

Проект  з біології людини. (навчальний) 8 клас.

          Тема: _____Опорно-рухова система людини .___________

Тип проекту: колективний

За характером контакту: внутрішній (шкільний)

Етапи реалізації:

І.Підготовчий

Завдання:

- розвивати критичне мислення учнів;

- спонукати учнів до самостійного пошуку інформації.

ІІ. Організаційно-практичний: 

- мотивувати учнів до навчання;

- навчати здобувачів освіти самостійно аналізувати й систематизувати інформацію;

- розвивати в учнів комунікативні навички, уміння працювати в різноманітних групах, виконувати соціальні ролі;

- створювати позитивну атмосферу

 

ХІД  МІНІ-ПРОЕКТУ

І. Мотивація навчальної діяльності

  1. Презентація міні-проекту.

 Вступ

1. Вступне слово вчителя

За допомогою скелета тіло зберігає певну форму. Він забезпечує опору всій масі тіла. До нього прикріплені внутрішні органи. Скелет захищає їх від механічних та інших ушкоджень: наприклад, у черепі розміщуються головний мозок і органи чуттів, у хребті — спинний мозок; груднина й ребра захищають легені та серце.

Хімічний склад і мікроскопічна будова кісток. Кістки мають складну будову та хімічний склад. У живому організмі вони містять 50 % води, 28 % органічних речовин (у тому числі 15 % білків і 10 % жирів) і 22 % неорганічних — мінеральних речовин, представлених сполуками Кальцію (99 % усіх мінеральних речовин), Фосфору, Магнію та інших елементів. Знежирена та висушена кістка на 30 % складається з органічних, на 60 % — з неорганічних речовин і на 10 % — з води. Кістки на третину складаються з клітин, а на дві третини — з міжклітинної речовини. Вони дуже міцні. Наприклад, стегнова кістка може витримати навантаження 1500 кг. Це зумовлено насамперед мінеральними речовинами, що входять до їх складу.

Водночас кістка не тільки тверда, а й пружна завдяки волокнистим білкам міжклітинної речовини. Існує певний віковий взаємозв’язок між кількістю білків і мінеральних речовин у кістках. Наприклад, у дітей кістки пластичніші, бо в них міститься більше білка осеїну (з латин. кістка), аніж мінеральних речовин. У літніх людей, навпаки, більший вміст мінеральних речовин, через це їхні кістки мають меншу пружність і частіше ламаються при травмах.

В процесі роботи над проектом, ми знайдемо відповіді на питання:

  •      Вікові зміни опорно-рухової системи людини (плакат-повідомлення, лекція)
  •      Як відбувається ріст кісток у різний віковий період. Як зростаються кістки.(Презентація та перегляд відео фільму (Ріст кісток»)
  •      Проведемо тренінг: «Зміни, що відбуваються в опорно-руховій системі під час фізичних навантажень» (Здійснимо захист дитячих постерів та міні-проектів»
  •      Гіподинамія ворог сучасної людини. (Захист дитячих постерів та міні-проектів»
  •      Обговоримо вправи для профілактики та укріплення ОРС людини. (тренувальні вправи, перегляд відео).  Які  вправи можна використовувати для профілактики та укріплення опорно-рухової системи під час  уроків у школі.
  •      Виховувати любов до фізичної праці та спорту.
  •      Навчати здобувачів освіти берегти власне здоров’я.
  •      Висновки. Оцінка проектної діяльності учнями та вчителем.

 

ІІ. Етапи роботи над проектом

І етап.  Розробка проектного завдання
Завдання: визначення теми, уточнення мети, розподіл завдань та ролей всіх учасників проекту, визначення джерел інформації, вибір критерію оцінки результатів.

Учні: організовуються в групи, обговорюють завдання, вибирають свої критерії успіху.

  1.                   Фізіологи: Вікові зміни опорно-рухової системи людини (плакат-повідомлення, лекція). Ріст кісток у різний віковий період. Як зростаються кістки.
  2.               Лабораторне  дослідження  «Мікроскопічна  будова  кісткової  та  хрящової тканини». (Робота з мікроскопом  та мікропрепаратами. Будова кістки. (Презентація та перегляд відео фільму (Ріст кісток»)
  3.               Тренінг: «Зміни, що відбуваються в опорно-руховій системі під час фізичних навантажень». Вправи для профілактики та укріплення ОРС людини. (Тренувальні вправи, перегляд відео).
  4.               Лікарі-терапевти: «Гіподинамія – ворог сучасної людини».
  5.               Висновки. Оцінка проектної діяльності учнями та вчителем.

ІІІ етап.  Розробка проекту

Завдання: збір інформації, опрацювання теоретичного матеріалу.

Учні:

  1. «Фізіологи» з'ясовують, які зміни відбуваються в опорно-руховій системі під час зростання та навантаження?
  2. «Лікарі-терапевти»  роблять висновки про булову кісткової та хрящової тканини, знаходять інформацію про  будову кісток.
  3. Тренери: розповідають про вправи для профілактики та укріплення опорно-рухової системи.
  4.  Вчитель: спостерігає,  контролює,  радить.

ІV етап.   Оцінка результатів

Завдання: аналіз виконання проекту, обговорення результатів, аналіз повноти досягнення мети

Учні: беруть участь в колективному аналізі міні проектів й самооцінці.

Вчитель: спостерігає, допомагає, бере участь в обговоренні міні проекту

 

Захист міні проекту

Завдання: підготовка до виступу, захист проекту

Учні: захищають міні проект, беруть участь в колективній оцінці результатів міні проекту .

  1. Презентація міні-проекту. Вступ

 

Охорона власного здоров'я - це безпосередній обов'язок кожного, він не має права перекладати її на оточуючих. Адже нерідко буває і так, що людина неправильним способом життя, шкідливими звичками, гіподинамією, переїданням уже до 20-30 років доводить себе до катастрофічного стану і лише тоді згадує про медицину.

 Якою б досконалою не була медицина, вона не може позбавити кожного від хвороб.  Людина - сама творець свого здоров'я, за яке треба боротися. З раннього віку необхідно вести активний спосіб життя, загартовуватися, займатися фізкультурою і спортом, дотримуватися правил особистої гігієни, - словом, домагатися розумними шляхами справжньої гармонії здоров'я.

 Цілісність людської особистості виявляється, насамперед, у взаємозв'язку і взаємодії психічних і фізичних сил організму. Гармонія психофізичних сил організму підвищує резерви здоров'я, створює умови для творчого самовираження в різних сферах життя. Активна і здорова людина надовго зберігає молодість, продовжуючи творчу діяльність.

 Здоров'я - це перша і найважливіша потреба людини, яка визначає здатність його до праці і забезпечує гармонійний розвиток особистості. Тому значення рухової активності в життєдіяльності людей відіграє значиму роль.

Перегляд деяких слайдів презентації за даним посиланням:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-8-klasu-na-temu-rozvitok-oporno-ruhovo-sistemi-lyudini-z-vikom-71901.html

 

  •          Вигини формуються до 12-14 років.
  •          В новонароджених хребет випрямлений і не має фізіологічних вигинів. Міжхребцеві диски товсті і займають майже половину довжини хребта.
  •          У 2-місячному віці появляється шийний лордоз (дитина може тримати голову).
  •          У 6 місяців —формується грудний кіфоз (дитина може сидіти).
  •          До 1 року виникає поперековий лордоз

( після того, як дитина навчиться ходити ).

В 3-4 р. — вигини хребта майже як в дорослої людини, однак шийний вигин закінчує формуватися до 7 р., поперековий — до 12 р

  •     Періоди найінтенсивнішого росту

І – у перші два роки життя;

ІІ – у 7 – 8 років;

ІІІ – у дівчат – в 12 – 13 років,

а в хлопців – 13 – 14 років

(Робота у групах над виконанням теоретичних завдань)

 

 

 

Перша допомога при переломах

Перелом - ушкодження кістки з порушенням її цілісності. Травматичні переломи розділяють на відкриті (є ушкодження шкіри в зоні перелому) і закриті (шкірний покрив не порушений). При відкритому переломі травма не викликає сумнівів. Закритий перелом не так очевидний, особливо, якщо він неповний, коли порушується частина поперечника кістки, частіше у вигляді тріщини.

Для усіх переломів характерні:

- різкий біль при будь-яких рухах і навантаженнях;

- зміні положення і форми кінцівки, її укорочення;

- порушення функцій кінцівки (неможливість звичних дій або ненормальна рухливість);

- набряклість і синець в зоні перелому.

Надання першої допомоги при переломах кінцівок багато в чому визначає результат травми: швидкість загоєння, попередження ряду ускладнень (кровотеча, зміщення відламків, шок) і переслідує три мети:

1) створення нерухомості кісток в області перелому (що попереджає зміщення відламків і ушкодження їх краями посудин, нервів і м'язів);

2) профілактику шоку;

3) швидку доставку потерпілого до медичної установи.

Перша допомога при закритому переломі

Якщо є можливість викликати швидку допомогу, то зробіть це. Після чого забезпечте нерухомість пошкодженої кінцівки, наприклад, покладіть її на подушку і забезпечте спокій. На передбачувану зону перелому покладіть що-небудь холодне. Самому постраждалому можна дати випити гарячий чай або знеболювальний засіб.

Якщо транспортувати потерпілого вам припаде самостійно, то заздалегідь необхідно накласти шину з будь-яких підручних матеріалів (дошки, лижі, палиці, лозини, парасольки). Будь-які два тверді предмети прикладають до кінцівки з протилежних сторін поверх одягу і надійно, але не туго (щоб не порушувати кровообіг) фіксуються бинтом або іншими відповідними підручними матеріалами (пояс, ремінь, стрічка, мотузок). Фіксувати потрібно два суглоби - вище і нижче місця перелому. Наприклад, при переломі гомілки фіксуються гомілковостопний і колінний суглоби, а при переломі стегна - усі суглоби ноги. Якщо під рукою зовсім нічого не виявилось, пошкоджену кінцівку слід прибинтовувати до здорової (руку - до тулуба, ногу - до другої ноги). Транспортування потерпілого з переломом ноги здійснюється в положенні лежачи.

Перша допомога при відкритому переломі

Відкритий перелом небезпечніший за закритий, оскільки є можливість інфікування відламків. Якщо є кровотеча, її потрібно зупинити. Якщо кровотеча незначна, то досить накласти пов'язку, що давить. При сильній кровотечі накладаємо джгут, не забуваючи відмітити час його накладення. Якщо час транспортування займає більше 1,5-2 годин, то кожні 30 хвилин джгут необхідно послабляти на 3-5 хвилин. Шкіру навколо рани необхідно обробити антисептичним засобом (йод, зеленка). У разі його відсутності рану потрібно закрити бавовняною тканиною. Тепер слід накласти шину, так само як і у разі закритого перелому, але уникаючи місця, де виступають назовні кісткові уламки і доставити потерпілого до медичної установи.

 

 

 

ПРОДОВЖЕННЯ.

  •     Лабораторне  дослідження  «Мікроскопічна  будова  кісткової  та  хрящової тканини». (Робота з мікроскопом  та мікропрепаратами. Будова кістки. (Презентація та перегляд відео фільму (Ріст кісток»)

Інструктаж з БЖД

Мета  роботи:  розвивати  уміння  спостерігати,  виділяти  істотні  ознаки.  Описувати будову у взаємозв’язку з властивостями, виконувати малюнки

Обладнання та матеріали: мікропрепарати, мікроскопи, ілюстрації

Хід роботи

1.  Розгляньте  мікропрепарат  гіалінового  хряща кісткової тканини.  Зверніть  увагу  на  особливості  булови хондроцитів та міжклітинної речовини.

2.  Замалюйте  мікробудову  гіалінового  хряща, кісткової тканини  і  підпишіть  структурні  компоненти:

3.  Розгляньте  мікропрепарат  компактної  кісткової  тканини.  Зверніть  увагу  на особливості будови.

4.  Підпишіть  структурні  компоненти:  остеон,  канал  остеону,  остеоцити,  відростки остеоцитів, міжклітинна речовина (зробіть порівняння з ілюстраціями слайдів презентації)

5. Підсумок роботи.  Зробіть висновки

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг: «Зміни, що відбуваються в опорно-руховій системі під час фізичних навантажень

У новонародженої дитини всі кістки дуже м’які і гнучкі, адже інакше вона не змогла б з'явитися на світ. У ранньому дитинстві зростаються кістки черепа (заростає тім’ячко).

Ваш комплекс вправ для ранкової гімнастики включає такі рухи:

    повороти голови зліва направо, І навпаки;

    махи руками, чергуючи їх: права — вгорі, ліва — внизу;

    вправи «ножиці» руками перед грудьми, обертальні рухи кистями рук;

    права рука на поясі, нахиляємося вправо, при цьому піднімаємо ліву руку чад головою, потім повторюємо це з правою рукою;

    ступні ніг тримаємо разом, піднімаємося І опускаємося на носочках;

    присідання.

Проаналізуйте ваші рухи. Які м'язи та групи м’язів найбільше працюють під час виконання кожної з цих вправ? Результати аналізу наведіть у вигляді таблиці по аналогії з наведеним прикладом:             

Вправа

Основний м'яз/група м'язів для її виконання

Ступні ніг тримаємо разом, піднімаємося і опускаємося на пальцях ніг

 

Литковий і камбалоподібний м'язи

В юнацькі роки кістки ростуть, розвиваються, зміцнюються м'язи. Скелет росте разом із вами до 20-25 років. Зміни відбуватимуться і далі, втім вони вже не будуть настільки помітними.

Опорно-рухова система людини залишається динамічною протягом усього життя, тільки швидкість цих процесів з часом уповільнюється. Кістки постійно оновлюються (без цього неможливим було б їх зростання після перелому), а фізичне навантаження на м'язи збільшує їх силу й розмір. Про м'язи існує вдалий вислів — «використовуй, інакше втратиш». Якщо людина тривалий час перебуває в лікарні (мало рухається), то в структурі її кісток відбуваються негативні зміни — вони втрачають Кальцій, а отже, і міцність. М’язова маса без руху теж зменшується. Навпаки, коли ми тренуємо наші м’язи, то, виявляється, кістки теж «тренуються», хоча вони і не збільшуються у розмірі. У відповідь на навантаження в їх внутрішній структурі відбуваються зміни, спрямовані па їх зміцнення.

 

 

 

 

 

Як правильно піднімати важкі предмети?

Уважно роздивіться малюнок. Для кожного варіанта піднімання важких предметів намалюйте схему розподілу навантаження на кістки та м’язи тіла людини. Поясніть, як правильно піднімати важкі предмети, щоб не завдати шкоди скелетним м'язам.

Остеопороз

У людей похилого віку часто виникає захворювання остеопороз. Міцність їхніх кісток зменшується, що підвищує ризик переломів. Особливо страждають стегнова кістка І тазостегновий суглоб. Відбувається це тому, що порушується нормальний баланс між руйнуванням кісткової тканини остеокластами і її заміною на нову тканину остеобластами. Тобто процеси утворення нової тканини починають відставати від процесів руйнації старої тканини. У структурі кістки відбувається ряд негативних змін — зменшується кількість перетинок, тому вона стає більш пористою.

Вправа « Зберіть букет»( робота у групах)

Вправа «Поміркуйте й оберіть». Зі списку ознак, що характеризують роботу м’язів, випишіть окремо ті, що відповідають:

Варіант 1. Динамічній роботі.

Варіант 2. Статичній роботі.

  1. м’язи перебувають у тривалому напруженні.
  2. довжина м’язів змінюється.
  3. м’язи по черзі скорочуються і розслаблюються.
  4. більш утомлива робота.
  5. довжина м’язів не змінюється.
  6. сприяє відтоку крові від органів.
  7. м’язи не змінюють свого положення у просторі.
  8. відбувається переміщення м’язів у просторі.
  9. робота менш утомлива.

1 – 2,3,6,8,9

2 – 1,4,5,7

Лікарі-терапевти: «Гіподинамія – ворог сучасної людини».

Гарне здоров’я – це не тільки подарунок природи, а й результат тренування людиною свого організму.

ВЧИТЕЛЬ:  Гіподинамія — одна з найбільш гострих проблем у сучасному світі. Чим же вона небезпечна і як уникнути порушень здоров’я?

— Хвороби, що має термін «гіподинамія», в медицині не існує, однак цей стан здатний призвести до порушення функцій багатьох органів і систем. Саме тому лікарі всього світу з кожним роком приділяють гіподинамії серед населення дедалі більше уваги. Про значення цього терміна неважко здогадатися — «гіподинамія» означає «знижена активність»

— Які причини гіподинамії?

— Основна причина гіподинамії в сучасному світі очевидна. Досягнення технічного прогресу роблять більш комфортним життя людини, однак мало хто замислюється над тим, що зниження фізичної активності, наприклад при використанні особистого автомобіля, негативно позначається на здоров’ї.
Крім того, гіподинамія — незмінний супутник людей так званих сидячих професій (програмістів, менеджерів тощо). Ця проблема стосується й дітлахів, особливо шкільного віку, які після занять (під час котрих вони також сидять) більше проводять вільний час удома за комп’ютером, ніж рухаються на вулиці. Звичайно, існують причини, через які людина вимушено обмежена в русі, наприклад при тяжких захворюваннях або в результаті травм. Але і в таких випадках пацієнтам потрібний рух. Недарма ще стародавні цілителі говорили: «Рух — це життя».

— Які існують симптоми гіподинамії

— Гіподинамія — це стан, який супроводжується численними симптомами, більшість з яких — це і є наслідок недостатньої фізичної активності. Можна виділити такі основні прояви гіподинамії: млявість, сонливість; поганий настрій, дратівливість; загальне нездужання, втома; погіршення апетиту; порушення сну, зниження працездатності. Подібні симптоми періодично може відчувати практично кожна людина, але мало хто пов’язує їх із гіподинамією. Тому при появі таких ознак слід замислитися, чи достатньо часу ви приділяєте фізичним тренуванням. Тривале зниження фізичної активності призводить до атрофічних змін у м’язах, кістковій тканині, порушується обмін речовин, знижується синтез білка. Гіподинамія вкрай несприятливо позначається на роботі головного мозку, виникають головні болі, безсоння, люди стають емоційно неврівноваженими. Ще одна з ознак гіподинамії — підвищення апетиту, через що збільшується кількість споживаної їжі. Знижена фізична активність і надмірне харчування можуть досить швидко викликати розвиток ожиріння, що спричинює порушення жирового обміну, призводить до виникнення атеросклерозу.

— Профілактика гіподинамії — у чому її суть?

— При цій хворобі таблетки, які можна приймати, лежачи на дивані, не допоможуть. Ключ до викоренення гіподинамії всього один — це рух. Причому для того, щоб побороти цього внутрішнього «хробака», в якому поєднуються банальні людські лінощі і прагнення спокою та комфорту, зовсім не треба навантажувати себе надмірним фізичним режимом і різкою зміною способу життя. Як запевняють фахівці, для початку достатньо ходити пішки там, де це можливо: від метро до офісу, від будинку до магазину, по сходах на свій поверх тощо.
Ще краще підключити до нового режиму 30-хвилинні піші прогулянки, а в ідеалі — пробіжки (вечірні або ранкові). Такий фізичний стиль і серце не перевантажить, і поступово розвине обсяг легенів. А якщо вам через сидячу роботу почали допікати болі в попереку, то варто робити спеціальну гімнастику для м’язів спини, і ще ліпше — суглобову гімнастику. У нашому організмі можна нарахувати близько 400 суглобів, і кожен з них потребує руху. Для цього достатньо хоча б двічі-тричі на тиждень виконувати протягом 15 хвилин комплекс спеціальних вправ для суглобів. Останнім часом набули поширення спортивні центри і фітнес-клуби, регулярне відвідування яких є чудовою профілактикою гіподинамії. Крім того, корисно мати будь-який тренажер, необов’язково дорогий і великий, адже у кожному домі знайдеться місце для простої скакалки, еспандера і гантелей.

 

 

Оцінка результатів проекту.

 Етап рефлексії. Підсумок уроку

Запитання до учнів

Вправа « Дерево життя»

На зелених листочках намалюйте дії , які зміцнюють здоровя ;

На жовтих – послаблюють;

Корені – ознаки , успадковані від батьків;

Стовбур – ті , які б ви хотіли в собі розвивати.

Вправа інтерв’ю

  •      Чи досягла наша робота на уроці поставленої мети?
  •      Чи сподобалось вам бути учасниками передачі « Стосується кожного»?
  •      Чи стосується ця тема дійсно кожного? Яким чином?
  •      Чи знадобляться вам набуті сьогодні знання?
  •      Чого корисного ви навчилися на цьому уроці?
  •      Яку інформацію з нашого уроку ви б використали для  збереження власного здоров’я?

Банк цікавих фактів про опорно -  рухову систему.

  •          Набирання ложкою супу з тарілки задіює близько 30 суглобів верхньої кінцівки
  •          Найдовша кістка людини – стегнова , найкоротша і найменша – стремінце
  •          У ногах знаходиться чверть всіх кісток людини. З близько двох сотень кісток людського тіла 52 розташовані саме в нижніх кінцівках.
  •          Після тренування для повного відновлення м’язових волокон необхідно в середньому близько 48 годин
  •          Найшвидшими з відновлення є м’язи трицепса, а найдовше відновлюється спина. Будьте уважні і враховуйте цей нюанс при побудові програми тренувань.
  •          . Поцілунки є відмінним профілактичним засобом проти появу зморшок на обличчі, оскільки задіюють від 29 до 34 лицьових м’язів.
  •          . М’язи атрофуються в два рази повільніше, ніж зростають. Це означає, що достатньо один раз наростити мускулатуру — а далі її підтримувати регулярними тренуваннями. І краса і здоров’я вам забезпечені!
  •          .Не займаючись спортом, людина втрачає в 30 років 15% м’язів, в 40 років — 28%, в 50 років — 40% м’язів. При такій втраті м’язової маси майже неминуче наступають проблеми з опорно-руховим апаратом, і доводиться ходити з паличкою.
  •          Людині легше посміхнутись , ніж насупитись:у першому випадку працює  всього 17 мязів , а в другому аж 43.

Тож посміхайтесь частіше , це набагато легше і корисно для здоровя та оточуючих .

І на кінець хочу повернутись до слів , що звучали на початку уроку І запропонувати їх вам , як основний постулат для вашого життя , адже він перевірений роками , а його дієвість великим досвідом наших попередників і нами сьогодні.

Ви дуже активно працювали на уроці . усі без винятку і я оцінюю вашу працю найвищим балом , а наскільки добре ви засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку і готові використати при нагоді оцінить саме життя, а навики надання долікарської допомоги вдосконалюйте при кожній можливості.

Грайте , стрибайте , кружляйте надворі

Хоч і перерви маленькі у школі .

Радійте життю , посміхайтесь,

З неприємними травмами ніколи не зустрічайтесь!

І памятайте здоров’я – це ще не все , але без здоров’я – усе – нічого

Тож будьте здорові !

Бреусівський ліцей

Тиждень предметного занурення

 

Біологія 8 клас

Міні – проект

 

Опорно-рухова система

 

 

 

Лютий 2022

docx
Додав(-ла)
Павлюк Віра
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
11 жовтня
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку