Департамент освіти і науки
Дніпропетровської обласної державної адміністрації
Дніпропетровський обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти
Відділ освіти Синельниківської міської ради
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
Формування поведінкових реакцій людини
Умовні рефлекси
Урок з біології у 8 класі
з теми: «Вища нервова діяльність»
Шибко Світлана Юріївна
вчитель біології
вища категорія
старший вчитель
Синельникове
Мета уроку: - сформувати поняття набутої поведінки,
Обладнання й матеріали: фото або малюнки людей у характерних життєвих ситуаціях, які демонструють різні варіанти поведінки; схеми, таблиці, кінофільм «Умовний рефлекс», презентація «Набута поведінка».
Базові поняття й терміни: рефлекс, уміння, навчання, інстинкт, поведінка, психіка, рефлекторна дуга, збудження, гальмування, іррадіація, концентрація.
Тип уроку: комбінований.
Зміст уроку
І Організаційний етап (повідомлення теми й мети уроку)
ІІ Актуалізація опорних знань
Питання для бесіди
ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Проблемне питання
Модифікація умовних рефлексів дає переваги у боротьбі за виживання
(! чи ?)
ІV Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Набута поведінка – це поведінка, яка утворилася у результаті навчання та сформувалася як індивідуальний досвід живого організму.
Умовні рефлекси : Види умовних рефлексів
Умови виникнення умовних рефлексів:
Форми умовних рефлексів:
Біологічне значення умовних рефлексів:
1.Швидкіше пристосування до змінних умов існування.
2. Можуть модифікуватися ( змінюватися) і дають переваги у боротьбі за виживання.
3. Дають можливість навчатися і виконувати різні види діяльності.
4. Захисне значення.
Види подразників:
Механізм утворення умовних рефлексів:
Збудження – кора головного мозку – вставні нейрони відповідного нервового центру – утворення тимчасових зв’язків.
Гальмування - це припинення або послаблення певних реакцій організму.
Зовнішнє гальмування – безумовне; природжене, новий подразник.
Внутрішнє гальмування – умовне; порушення зв’язків; дія умови не підкріплюється.
Взаємодія нервових процесів:
Іррадіація – поширення зони дії збудження або гальмування по всій нервовій системі.
Концентрація – скорочення зони дії збудження або гальмування у нервовій системі.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.
1.Бесіда по з’ясуванню проблемного питання уроку: Модифікація умовних рефлексів дає переваги у боротьбі за виживання(! чи ?)
2. Демонстрація кінофільму «Умовний рефлекс»
3. Застосування здобутих знань – виберіть правильну відповідь (стор.224,227 підручника)
VI Домашнє завдання.
&47, 48 стор. 224, 227
Матеріал до уроку:
Картка №1
Рефлекси:
А Природжені Д Набуті
Б Є одним з видів навчання Є Індивідуальні
В Видові Ж Спадкові
Г Тимчасові З Життя без них неможливе
Безумовні |
Умовні |
А В Ж З |
Б Г Д Є |
Картка №2
Допиши речення:
Рефлекси, які зберігають цілісність організму _________ безумовні
Автором вчення про вищу нервову діяльність є ________ І.П.Павлов
Внутрішній світ людини, її відчуття і сприйняття – це ___психіка
Система природжених складних безумовних рефлексів – це __інстинкт
Чхання, кліпання, кашель – це рефлекси ______________захисні
Реакція тварин на своє ім’я – це рефлекс ______________ умовний
Ідея про те, що психічна діяльність є рефлекторною належить _І.М.Сєченову
Реакція організму на подразнення при участі нервової системи __ рефлекс
Картка №3
Бешкетник переплутав усе, перестав правильно усі рефлекси:
Харчові: 1.Вдих 2.Смоктання 3.Прислуховування ______2 5 11 13
Захисні: 4.Чхання 5.Жування 6.Повернення голови на звук ___4 9 12
Орієнтувальні: 7.Турбота про нащадків 8.Реагування на світло __3 6 8
Статеві: 9.Мигання 10.Шлюбна поведінка 11.Виділення слини ___7 10
Дихальні: 12.Кашель 13.Ковтання 14.Видих.______1 14
Картка №4
Зв’яжіть логічні пари:
Інстинкт 3 1.Навчання
Природжені реакції 4 2.Збудження
Рефлекторна дуга 5 3.Турбота про нащадків
Умовний рефлекс 1 4.Відсмикування руки при уколі
Ретикулярна формація 2 5.Шлях подразнення до головного мозку
Картка №5
1.Накресліть дугу безумовного слиновидільного рефлексу
Смак їжі( язик - хеморецептори) – центрострімкі нейрони - вставні нейрони довгастого мозку – центробіжні нейрони – слинні залози
2. Накресліть дугу умовного слиновидільного рефлексу
Запах їжі (хеморецептори носа) - центрострімкі нейрони - вставні нейрони довгастого мозку – центробіжні нейрони – слинні залози
Емоційний фон уроку:
Досвід вбиває чистоту сприйняття….
Неможна напоїти віслюка, який не хоче пити….
Не дивись туди де краще, подивись туди де гірше і зрозумієш, що ти щасливий.
Краще зноситися, ніж заржавіти.
Призначення людини в розумній діяльності.
Виховання стримує юнаків, втішає старців, бідних збагачує, багатих прикрашає…