Урок біології "Формування поведінкових реакцій людини Умовні рефлекси" (8 клас)

Про матеріал
Конспект уроку біології у 8 класі з теми «Вища нервова діяльність». Мета уроку: - сформувати поняття набутої поведінки, - розглянути такі форми набутої поведінки, як динамічні стереотипи, уміння, навички, звички; - ознайомити учнів з різноманіттям умовних рефлексів, показати їхнє значення для людини у пристосуванні до умов життя. - розвивати в учнів вміння логічного мислення, узагальнення, аналізу та вміння підбиття підсумків.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки

Дніпропетровської обласної державної адміністрації

Дніпропетровський обласний інститут

післядипломної педагогічної освіти

Відділ освіти Синельниківської міської ради

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                

 

Формування поведінкових реакцій людини

Умовні рефлекси

Урок з біології у 8 класі

з теми: «Вища  нервова діяльність»

 

 

 

 

 

 

 

Шибко Світлана Юріївна

вчитель біології

вища категорія

старший вчитель

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              Синельникове

 

Мета уроку: - сформувати поняття набутої поведінки,

  •          розглянути такі форми набутої поведінки, як динамічні стереотипи, уміння, навички, звички;
  •          ознайомити учнів з різноманіттям умовних рефлексів, показати їхнє значення для людини у пристосуванні до умов життя.
  •          розвивати в учнів вміння логічного мислення, узагальнення, аналізу та вміння підбиття підсумків.

Обладнання й матеріали: фото або малюнки людей у характерних життєвих ситуаціях, які демонструють різні варіанти поведінки; схеми, таблиці, кінофільм «Умовний рефлекс», презентація «Набута поведінка».

Базові поняття й терміни: рефлекс, уміння, навчання, інстинкт, поведінка, психіка, рефлекторна дуга, збудження, гальмування, іррадіація, концентрація.

Тип уроку: комбінований.

 

Зміст уроку

 

І Організаційний етап (повідомлення теми й мети уроку)

ІІ Актуалізація опорних знань

  Питання для бесіди

  1. Що таке рефлекс?
  2. Які є типи рефлексів?
  3. Що таке безумовні рефлекси?
  4. Що таке умовні рефлекси?
  5. Чи всі наші дії можна вважати рефлексами?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Проблемне питання

   Модифікація умовних рефлексів дає переваги у боротьбі за виживання

(! чи ?)

ІV Вивчення нового матеріалу

 Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Набута поведінка – це поведінка, яка утворилася у результаті навчання та сформувалася як індивідуальний досвід живого організму.

Умовні рефлекси :                                       Види умовних рефлексів

  • Набуті                                                  
  • Тимчасові                                          вегетативні     соматорухові
  • Індивідуальні                                   Види умовних рефлексів
  • Не спадкуються
  • Допомагають виживати               штучні                природні

Умови виникнення умовних рефлексів:

  • Індиферентний подразник – раніше  безумовного
  • Умовний подразник – фізіологічно слабший безумовного
  • Умовний подразник  повинен бути один
  • Бадьорий стан головного мозку
  • Багаторазове підкріплення умовного подразника
  • Між умовним та безумовним подразниками – малий інтервал часу

Форми умовних рефлексів:

  • Збіжні – «світло –зразу їжа»
  • Запізнювальні – « світло -1-3 хв. - їжа»
  • Слідові – « світло – більш 1-3 хв. – їжа»
  • Імітаційні – копіювання поведінки інших

 

Біологічне значення умовних рефлексів:

1.Швидкіше пристосування до змінних умов існування.

2. Можуть модифікуватися ( змінюватися) і дають переваги у боротьбі за виживання.

3. Дають можливість навчатися і виконувати різні види діяльності.

4. Захисне значення.

Види подразників:

  •          Безумовний – життєво важливий ( їжа, тепло)
  •          байдужий ( стук, лампа, час)
  •          умовний ( той, після якого буде безумовний)

Механізм утворення умовних рефлексів:

Збудження – кора головного мозку – вставні нейрони відповідного  нервового центру – утворення тимчасових зв’язків.

Гальмування -  це припинення або послаблення певних реакцій організму.

Зовнішнє гальмування – безумовне; природжене, новий подразник.

Внутрішнє гальмування – умовне; порушення зв’язків; дія умови не підкріплюється.

Взаємодія нервових процесів:

Іррадіація – поширення зони дії збудження або гальмування по всій нервовій системі.

Концентрація – скорочення зони дії збудження або гальмування у нервовій системі.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.

 1.Бесіда по з’ясуванню проблемного питання уроку: Модифікація умовних рефлексів дає переваги у боротьбі за виживання(! чи ?)

2. Демонстрація кінофільму «Умовний рефлекс»

3. Застосування здобутих знань – виберіть правильну відповідь (стор.224,227 підручника)

VI Домашнє завдання.

  &47, 48 стор. 224, 227

 

Матеріал до уроку:

 

Картка №1

Рефлекси:

А Природжені                           Д Набуті

Б Є одним з видів навчання    Є Індивідуальні

В Видові                                   Ж Спадкові

Г Тимчасові                              З Життя без них неможливе

               Безумовні

            Умовні

         А  В   Ж   З

      Б   Г   Д   Є

 

Картка №2

Допиши речення:

Рефлекси, які зберігають цілісність організму _________ безумовні

Автором вчення про вищу нервову діяльність є ________ І.П.Павлов

Внутрішній світ людини, її відчуття і сприйняття – це ___психіка

Система природжених складних безумовних рефлексів – це __інстинкт

Чхання, кліпання, кашель – це рефлекси ______________захисні

Реакція тварин на своє ім’я – це рефлекс ______________ умовний

Ідея про те, що психічна діяльність є рефлекторною належить _І.М.Сєченову

Реакція організму на подразнення при участі нервової системи __ рефлекс

 

Картка №3

Бешкетник переплутав усе, перестав правильно усі рефлекси:

Харчові: 1.Вдих  2.Смоктання 3.Прислуховування  ______2 5 11 13

Захисні: 4.Чхання  5.Жування  6.Повернення голови на звук  ___4 9 12

Орієнтувальні: 7.Турбота про нащадків  8.Реагування на світло __3 6 8

Статеві: 9.Мигання  10.Шлюбна поведінка 11.Виділення слини ___7 10

Дихальні: 12.Кашель 13.Ковтання  14.Видих.______1 14

 

Картка №4

 

 Зв’яжіть логічні пари:

Інстинкт     3                                  1.Навчання

Природжені реакції  4                    2.Збудження

Рефлекторна дуга    5                     3.Турбота про нащадків

Умовний рефлекс    1                      4.Відсмикування руки при уколі

Ретикулярна формація   2               5.Шлях подразнення до головного мозку

 

Картка №5

 

1.Накресліть дугу безумовного слиновидільного рефлексу

Смак їжі( язик - хеморецептори) – центрострімкі нейрони - вставні нейрони довгастого мозку – центробіжні нейрони – слинні залози

 

2. Накресліть дугу умовного слиновидільного рефлексу

Запах їжі (хеморецептори носа) - центрострімкі нейрони - вставні нейрони довгастого мозку – центробіжні нейрони – слинні залози

 

Емоційний фон уроку:

 

Досвід вбиває чистоту сприйняття….

 

Неможна напоїти віслюка, який не хоче пити….

 

Не дивись туди де краще, подивись туди де гірше і зрозумієш, що ти щасливий.

 

Краще зноситися, ніж заржавіти.

 

Призначення людини в розумній діяльності.

 

Виховання стримує юнаків, втішає старців, бідних збагачує, багатих прикрашає…

 

 

doc
Додано
12 жовтня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку