Предметний тиждень в школі " Краща мова єднання - українська!"

Про матеріал
  • Викладання мови – це майстерність творення людської душі, бо вона є найніжнішим, найтоншим зіткненням до серця дитини. Викладання мови – це й суспільствознавство, бо в слові закарбовані століття життя й боротьби народу, його мужність і слава, надії і сподівання", - В.Сухомлинський. Викладач покликаний виховувати в учнів любов та інтерес до слова, навчає дбати про яскравість, виразність і точність мови, розвиває мислення, творчі здібності, впливає на естетичні переконання, формує внутрішній духовний світ дитини. Усі ці складні навчальні виховні завдання здійснюються не тільки під час уроку, а й у процесі позакласної роботи.Окрему групу позакласних заходів з мови становлять свята — мовні вечори, дні, тижні, декади. Організація їх має своєю метою зацікавити учнів мовою, пожвавити працю над нею, виявити ефективні форми, прийоми ведення позаурочної роботи з мови, підсумувати наслідки її за певний період.Мабуть, найефективнішими з свят є тиждень мови. Тиждень проводиться як свято мови у всіх освітніх закладів країни. Цінність цієї форми позаурочної роботи в тому, що вона є масовою, охоплює всіх учнів. У цей час здійснюються різноманітні мовні заходи, спрямовані на збагачення дітей новими відомостями про мову, поглиблення і закріплення знань з програмного матеріалу, вдосконалення культури мовлення, залучення учнів до самостійної творчої праці над словом у всій його багатогранності. Даний матеріал містить план та розробки матеріалів для успішного проведення предметного тижня в школі .
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ ХРИСТИНІВСЬКОЇ РДА

 ВЕРХНЯЦЬКА  ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №2

ХРИСТИНІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

20022, смт Верхнячка, Шкільна, 4 тел. 9-94-25-9, email: schoolver@ukr.net

Черкаська область, Христинівський район, ідентифікаційний код: 2632462

 

                                                                                                               Затверджую

директор школи

______________С. В. Солодкий

 

План

проведення Тижня  української мови та писемності

05.11.18 – 09.11.18

Девіз тижня: « Краща мова єднання – українська!»

Мета:

  • Формувати відчуття краси рідної мови;
  • Розвивати мовленнєві здібності учнів;
  • Збагачувати словниковий запас;
  • Виховувати любов до рідної мови та розуміння її краси і необхідності для нашого життя

Назва заходу

Клас

Дата

проведення

Відповідальний

1

   Відкриття тижня на загальношкільній лінійці                                                          

6

 

І. О. Любарська

Випуск загальношкільної газети присвяченої Дню української писемності та мови

2

Тематична виставка « Любіть Україну і мову її солов’їну !»

1 -11

 

Вчителі -предметники

Конкурс малюнків « Диво калинове – чари барвінкові»

1-7

Класоводи, класні керівники

Конкурс презентацій « Мово рідна – вічна таємниця»

8 - 11

3

Проведення І етапу Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика

 

2 - 11

 

Класоводи,

В. О. Щербань

О. В. Нерушак

І. О. Любарська

 

Перегляд мультфільмів українською мовою : « Івасик -  телесик», « Солом’яний  бичок».

1 – 4

Філологічний брейн – ринг: «Пам’ятаймо, ми – українці, а наш найдорогоцінніший діамант – мова.»

9 - 10

4

9 – листопада – день у вишиванках

 

1 - 11

 

Класні керівники, класоводи

Організація написання Всеукраїнського радіодиктанту національної єдності

6 -11

В. О.Щербань,

О. В. Нерушак,

І. О. Любарська

 

Фотоконкурс « Я- україночка! Я – українець»

1 -11

5

               Урочисте закриття Тижня української мови та писемності: « Вертайся, рідна мово, у серце народу, у душу Вкраїни!»                        

1 - 11

 

І. О. Любарська

 


Сценарій святкової лінійки  до відкриття Тижня української мови

      Мета: Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови.  Пробудити почуття національної гідності.

Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою

Ведучий: Добрий день, дорогі друзі!

Ми радо вітаємо всіх на святковій лінійці,яка присвячена тижневі української мови  та Дню писемності,яке ми відзначаємо кожного року  9 листопада.

Ведуча: Зі ставлення кожної людини до своєї мови можна цілком точно судити не лише про її культурний рівень, а й про її громадянську позицію.

Ведучий: Справжня любов до країни немислима без любові до своєї мови. Людина - байдужа до рідної мови, шкідлива самою своєю суттю, бо її байдужість до мови пояснюється цілковито байдужістю до минулого, сучасного і майбутнього свого народу.

1 учень:     Ось берег мій –

  Початок України...

  На південь – море,

  За плечима – степ...

  Стають, здається,

  Хвилі на коліна

  До ніг землі,

  Де хліб святий росте...

2 учень:      Це берег мій –

  І я помру за нього...

  Моє життя

                  До крапельки віддам,

  Щоб скільки світу –

  Українцям ноги

  В обіймах теплих пестила вода...

3 учень:     Тут берег мій –

  І кращого не треба...

  Шумить над морем

                     Степова трава,

  Милується там степом

  Синє небо –      

  Мій берег є,

  Моя земля жива!

4 учень:      Це берег мій –

  Початок мого світу.

  Здавен забутих

  Пращурів земля.

  Бо тільки тут

  Зі мною навіть вітер

  Щодня – по-українськи розмовля!

Ведуча: Мова – великий подарунок природи. І у кожного народу вона своя. Нам народ створював мову віками, і витворив одну з найбагатших і найпрекрасніших слов’янських мов.

Ведучий: У світі налічується близько 5 тисяч мов. І серед них – ніби запалена квітка в чудовому букеті – українська.

Ведуча: Її краса, багатство, витонченість і мелодійність визнані віками.

Ведучий: Та найкоштовніший скарб нашого народу, перлина мелодійності мови – українська пісня.

Ведучий: Мова – то цілюще джерело, хто не припаде до нього вустами,той сам всихає від спраги.

Ведуча: Століттями мова народу була тією повноводною рікою, яку ми називаємо поезією.

Ведучий: Україна! Цвіте вишневий! Щоб наша мова буяла пишним цвітом, ми присягаємо:

- любити і шанувати рідну мову;

- берегти і збагачувати цей найдорожчий скарб;

- очищувати нашу прекрасну мову від словесного сміття;

- передавати нащадкам наше пісенне диво.

Ведуча:  Присягаємо, що ми не будемо останнім поколінням, яке читає   “Кобзаря” в оригіналі.

Ведучий: Тож зростайте духовно, друзі! Тягніться до сонця, хай не засохне ваше віття!

Ведуча:  Хай живе і милує покоління українська мова!


Філологічний брейн – ринг для 8 – 10 класів

« Пам’ятаймо, ми – українці, а наш найдорогоцінніший діамант – мова»

 Мета: розвивати творчі здібності, естетичні смаки, мовлення і мислення учнів; виховувати інтерес до народних традицій, повагу до рідного слова; розвивати чуття слова, виразного читання поезій; цілісне ставлення до її мистецьких надбань.  

             Обладнання: класна кімната прикрашена квітами, висловами відомих письменників про мову,  підготовлені місця та роздатковий матеріал для команд, сигнальні папірці, таблиця результатів.

                                                  Хід заходу

Ведучий. Доброго дня, шановні друзі! Раді вітати вас на філологічному брейн – ринзі для старшокласників « Памятаймо, ми – українці, а наш найдорогоцінніший діамант – мова »

Ведуча. Рідне слово… скільки в тобі чарівних звуків, животворного трепету і вогню! Скільки в тобі материнської лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної ще славними предками вільнолюбними! Що може бути дорожчим для людини, як рідне слово?

Ведучий. Як море починається з річки, так українське слово бере початок писемності. Наша слово набирало сили на пергаментах Нестора-Літописця шліфувалося у творах Григорія Сковороди, Івана Котляревського, Тараса Шевченка, удосконалювалася Панасом Мирним, Лесею Українкою та багатьма іншими видатними українськими письменниками.

Ведуча. Тож нехай щире українське слово буде для всіх нас оберегом. Щастя вам, добра, нових здобутків в ім’я України!

Ведучий. Хай же сьогоднішній конкурс відкриє перед нами, юні друзі української мови, мудрість, щедрість, гумор нашого талановитого народу.

Ведуча. Сьогодні учасники конкурсу зможуть не лише показати рівень своєї обізнаності в галузі української мови та літератури, а й виявити кмітливість, дотепність, уміння віршувати.

Ведуча: Дозвольте розпочати гру для знавців рідного слова – філологічний брейн – ринг. Правила гри такі : 3 команди по 5 осіб беруть участь у різноманітних конкурсах, застосовуючи свої набуті знання під час вивчення української мови. Кожна правильна відповідь команди оцінюється в один бал. Якщо команда не дає привальної відповіді право відповідати переходить до іншої команди.

Ведуча. Крім того, активні глядачі матимуть змогу заробити для команди , за яку вони вболівають, додаткові бали. А судити поєдинок команд буде шановне журі у складі

  1. Солодкого Сергія Васильовича
  2. Адаменко Надії Петрівни
  3. Виговської Наталії Володимирівни

Хай вам щастить

Ведуча. Перший конкурс « Візитна картка»

Капітани команд знайомлять уболівальників і членів журі зі своєю назвою, гаслом, іменами учасників гри ( враховується оригінальність представлення)

Ведуча. Другий  конкурс «Розминка»

Питання по-черзі ставляться кожній команді

1. Скільки літер в  українському алфавіті? (33)

2. Скільки звуків у слові кущ? (4)

3. Що стоїть між небом і землею? (і)

4. Чим закінчується вечір і починається ранок? (р)

5. Від назв яких двох літер стає гаряче? (пе - че)

6. Що треба зробити, щоб майна злетіла? (змінити м та ч)

7. Назвіть самостійні частини мови. (ім., прикм., числ., займ., дієсл., прися.)

8. Назвіть службові частини мови. (сполуч., прийм., частка, вигук)

9. Назвати головні члени речення. (підмет, присудок)

10. Як написати слово робота 5 літерами? (праця)

11. Які займенники заважають машинам їздити по дорозі? (я-ми)

12. Назвати другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина)

Ведуча. Третій конкурс. Бліц – турнір

Назвіть одним словом – іменником іншомовного походження

  1. Винагорода , яку вручають переможцеві ( Приз)
  2. Масове інфекційне захворювання ( епідемія)
  3. Певний режим харчування ( дієта)
  4. Прохід прокладений під землею ( тунель)
  5. Костюмований бал ( маскарад)
  6. Особа, яка проголошує промову ( Оратор)
  7. Домашній учитель ( репетитор)
  8. Авторський висновок у байці ( мораль)
  9. Музичний ансамбль із чотирьох виконавців ( квартет)
  10. Неперевершений вид мистецтва ( шедевр)
  11. Великий пасажирський літак ( лайнер)
  12. Словниковий запас якоїсь особи ( лексикон)

Ведуча.  Четвертий конкурс. Конкурс капітанів  «Швидко назвати антоніми»


(У разі затримки відповідає наступний гравець.)

Весело – сумно                                                           

Мороз – спека                                                             

Високий – низький

Білий – чорний                                                    

Сміється – плаче                                              

Світлий – темний

Ворог – друг

Працьовитий – лінивий

Кричати – мовчати

Ніч – день                                                      

 Вечір – ранок

Радісний – сумний                                            

  Вчора – сьогодні

Шкідливо – корисно                                        

 Лягати – вставати

Довгий – короткий

Новий – старий

Плюс – мінус

Важкий – легкий                                               

  Старість – молодість

Зло – добро

 Згадати –  забути


Чисто – брудно


 Сухий – мокрий

Ведуча. П’ятий  конкурс «Запиши із пам’яті»

Я буду швидко читати слова, команди за  одну хвилинузаписують ті, які вдалося запам’ятати. За кожне слово один бал.

Серпанок, веселка, небокрай, берегиня, вірність, водограй, сумління, кохання, суцвіття, марево.

 

Ведуча. шостий конкурс «Асоціації»

Команди отримують слова до яких повинні записати слова – асоціації. За кожне слово один бал.

Наприклад: школа – діти, ялинка – Новий рік.

Село –    канікули -    клас - 

Літо –    мелодія -     сонце -

Хліб –    квітка -     сад –

Хмаринка -   соловейко -    дівчина –

Поки команди готуються звучить пісня ________________________________________________________

Ведуча. Сьомий  конкурс  «Знавці фразеологізмів»

Пропонуємо командам вибрати конверт із завданням. Час на виконання – 3 хвилини.

 

1. Як зірок на небі – багато.

Пасти задніх – відставати.

Збити  з пантелику – заплутати.

Брати ноги на плечі – тікати.

 

2. Ворон лічити – байдикувати.

Під самим носом – близько.

Від горшка два вершка – маленький.

На голках сидіти – переживати.

 

3. Нагріти руки – збагатитися.

Ні пари з вуст – мовчати.

Побити горшки – посваритись.

За царя Панька, як була земля тонка – давно.

 

4. Прикусити язика – замовкнути.

Як кіт наплакав – мало.

Зарубати на носі – запам’ятати.

Мов у воду опущений – сумний.

Ведуча. Гру завершено. Підсумки підіб’є журі. А поки вельмишановне журі готується до оголошення результатів, ми проведемо конкурс для вболівальників

Ведуча. Відгадайте українські народні загадки та заробіть для своєї команди 1 бал:

  • Два брати рідні: одного всі бачать, але не чують, другого всякий чує, але не бачить. ( Блискавка і грім)
  • Поки батько народився, син по світу находився ( Вогонь і дим)
  •  Батько високий, мати низька, син заклопотаний, дочка прудка ( чотири стихії: небо, земля, вогонь, вода)

Ведуча. Дякуємо вболівальникам за гру , просимо журі врахувати бали.

Ведуча. Оголосити результати гри й назвати команду , яка здобула перемогу, ми зарошуємо голову журі, директора школи Солодкого Сергія Васильовича

Ведуча. Мова народу – це його дух, і дух народу – це його мова. Мова, якою не спілкуються , вмирає. Народ, який утратив свою мову, втрачає й увесь духовно -  культурний світ цінностей, що творився  на грунті його мови. Тож нам слід докласти всіх зусиль, аби зберегти свій неповторний світ, свою мову

Ведуча. Дякуємо командам за участь у грі

Дякуємо за увагу! І – до наступних зустрічей!

 


Протокол проведення заходу

Член журі _______________________________________________

Назва конкурсу

Кількість балів команд

Примітка

І

ІІ

ІІІ

1

Візитна картка

 

 

 

 

2

Розминка

 

 

 

 

3

Бліц - турнір

 

 

 

 

4

Конкурс капітанів

 

 

 

 

5

Запиши із памяті

 

 

 

 

6

Асоціації

 

 

 

 

7

Знавці фразеологізмів

 

 

 

 

 

Усього балів

 

 

 

 

 

Протокол проведення заходу

Член журі _______________________________________________

 

Назва конкурсу

Кількість балів команд

Примітка

І

ІІ

ІІІ

1

Візитна картка

 

 

 

 

2

Розминка

 

 

 

 

3

Бліц - турнір

 

 

 

 

4

Конкурс капітанів

 

 

 

 

5

Запиши із пам’яті

 

 

 

 

6

Асоціації

 

 

 

 

7

Знавці фразеологізмів

 

 

 

 

 

Усього балів

 

 

 

 

 

Протокол проведення заходу

Член журі _______________________________________________

Назва конкурсу

Кількість балів команд

Примітка

І

ІІ

ІІІ

1

Візитна картка

 

 

 

 

2

Розминка

 

 

 

 

3

Бліц - турнір

 

 

 

 

4

Конкурс капітанів

 

 

 

 

5

Запиши із памяті

 

 

 

 

6

Асоціації

 

 

 

 

7

Знавці фразеологізмів

 

 

 

 

 

Усього балів

 

 

 

 

 


Село –    

канікули -   

клас - 

Літо –    

 

мелодія -    

сонце -

Хліб –    

квітка -     

 

сад –

Хмаринка -   

соловейко -    

дівчина –


 

  1. Як зірок на небі –

 

Пасти задніх –

 

             Збити  з пантелику –

 

           Брати ноги на плечі –

 

  1. Ворон лічити –

            Під самим носом –

            Від горшка два вершка –

            На голках сидіти –

 

 

  1. Нагріти руки –

         Ні пари з вуст –

             Побити горшки –

          За царя Панька, як була земля тонка –


Вертайся, рідна мово, у серце народу, у душу Вкраїни»

(година національного виховання, присвячена дню української писемності та мови)

Мета.:

  • Виховувати почуття глибокої любові до мови, свого роду.  Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава.
  • Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності.
  • Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Форма проведення. Виховний захід з елементами довідок, повідомлень, мультимедійної презентації усного журналу

 «Мово наша рідна, йди широким кроком

Впевнено і гордо в світле майбуття.

Не лякайся, мила, цих тривожних років.

Ти для нас – єдина і на все життя»

Святково прикрашений зал

 

 (На фоні музичного супроводу звучить вірш )

 

Мова українська - то Шевченка слово,

Лесі Українки і Марка Вовчка.

Мова українська - то дарунок Бога.

Це барвисте слово генія Франка.

 

Мова українська - це і степ широкий,

Це сади вишневі і гаї, ліси.

Мова українська - океан глибокий

Мудрості народу - вічної краси.

            Мова українська - це велика сила,

           Прадідів великих, це духовний світ.

Це борців безстрашних братськії могили,

Голод смертоносний і жорстокий гніт.

 

Мова українська - берегиня наша,

Пісня материнська, голос немовлят.

Мова українська - це достатку  чаша

І найбільше свято із відомих свят.

 

Мово наша рідна, йди широким кроком

Впевнено і гордо в світле майбуття. 

Не лякайся, мила, цих  тривожних  років.

Ти для нас - єдина і на все життя.

 

Виступ 6 класу Гімн українській мові

 

Ведучий: 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю:

"Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця"  та традиційно в Україні проводити конкурс імені Петра Яцика .

"Я був, є і залишатимусь українцем", - завжди наголошував Петро Яцик, живучи далеко від України  в Канаді.

 

 Ведучий: Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова. Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов’янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам’ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів.

 

 Ведучий:  Сьогодні наше свято – це свято української мови та писемності. З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

Ведучий:  Першим до нас приходить слово... З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. "Мама, тато, баба" - лепече дитина. А потім знання зі словесності поширюються. Дитина спинається на ноги, пізнає за день десятки нових слів, звучних та красивих: сонечко, квітка, вода, трава... Світ - мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова. Отже, словесність - початок усіх наук. Вона джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою.  Адже, слово до слова - зложиться мова!..

Ведучий:  Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Нею можна передати найтонші відтінки думок і почуттів.Та розмовляючи щодня вдома, у школі, на вулиці, ви іноді й не замислюєтесь над особливостями, відтінками слів, доцільністю вживання їх...Сприймаєте слова, як щось звичайне, само собою зрозуміле.

Ведуча:  А тим часом мова - одне із багатьох див, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. У нашій мові є чимало захоплюючого й дивовижного...

Ведучий: І гортаючи сторінки сьогоднішнього усного журналу, ви дізнаєтеся про витоки нашої мови, її місце серед інших слов'янських мов, почуєте щирі слова любові й вдячності до неї.

 

Сторінка перша "Ми є діти українські"

Виступ початкових класів

 

1-й учень

Ми є діти українські,

Хлопці та дівчата.

Рідний край наш - Україна,

Красна та багата.

 

        2-й учень

Рідне небо, ясне сонце,

Місяць, зорі срібні,

Рідний народ - українці,

Всі до нас подібні.

 

3-й учень

Рідна віра - Свята Трійця

І Пречиста Мати.

Рідна мова - нею вчились

Бога прославляти.

 

4-й учень

Присягаєм наш край рідний

Над усе любити,

Рідний народ шанувати

І для нього жити.

 

5-й учень

Присягаєм рідну віру

Завжди визнавати,

Говорить по-українськи,

Молитись, співати.

 

6-й учень

Що нам рідне, те нам буде

І красне, і гоже -

Присягаєм, що так буде,

Поможи нам, Боже!

 

Ведучий

Щасливі ми, що народились і живемо на такій чудовій землі - багатій і мальовничій Україні. Україна! В одному тільки слові бринить музика. Україна - це тихі води, ясні зорі, зелені сади, лани золотої пшениці. А найбільший її скарб - мова.

           Сторінка друга "Мова наша калинова, мова наша солов'їна"

1-й учень

Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в неї ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс. Є іше й байрак!

І така розкішна і гнучка, як мрія!

 

2-й учень.

Мова! А що таке мова? Народ говорить, що "слово до слова - зложиться мова". Т. Г. Шевченко ось як про неї каже:

Ну що б, здавалося, слова ...

Слова та голос - більш нічого,

А серце б'ється, - ожива

Я к їх почує!

 

3-й учень

Ти ось послухай, як чудово

Звучить українська рідна мова.

Яка співуча й мелодійна,

Як пісня мамина спокійна!

 

4-й  учень

Яка гучна і величава,

Як України в світі слава!

Яка до болю рідна й мила!

О мово, ти мене зростила

 

5-й  учень

В Україні, в ріднім краї -

Де сонце, як окраєць хліба сяє,

Де золотом пшениця родить,

Де п'є з Дніпра веселка воду,

Де на оспіваних просторах

Замріяні сади цвітуть.

 

 

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

Тільки камінь має.

 

 

6-й учень

Як ту мову можна забути,

Котрою учила

Нас усіх ненька говорити,

Ненька наша мила?

Перегляд мультфільму « Цікаві факти про українську мову»

 

Сторінка третя "З історії виникнення слов'янської писемності"

 

Ведуча № 1

Виникнення письма має надзвичайно важливе значення в історії будь-якого народу. Проблема виникнення письма у східних слов'ян дуже складна і досі не вирішена. Упродовж віків учених цікавлять питання: коли і як народилася слов'янська писемність, слов'янська абетка і чи мали наші предки до цього якісь інші писемні знаки?

 

Ведучий№ 2

Довгий час побутувала думка, що наша писемність з'явилася лише після хрещення Русі, коли з Візантії та Болгарії привезли на Русь богослужебні книги. Проте у багатьох місцях, де мешкали наші пращури, археологи знаходили на кам'яних плитах, амфорах тощо таємничі, незрозумілі знаки.

 

Ведуча№2

Перший історик давньої слов'янської писемності, болгарський учений чернець Чорноризець Храбр розповідає про два етапи розвитку слов'янського письма. Перший, коли слов'яни були ще язичниками і користувалися "чертами і рєзами". Другий етап - після прийняття християнства, коли вони почали писати римськими й грецькими письменами.

 

Ведучий №3

І так було до того часу, поки великими просвітителями слов'ян - братами Кирилом і Мефодієм - не був створений алфавіт.

 863року Візантійський імператор Михайло послав Кирила і Мефодія до Моравії, де церковну службу повинні були вести слов'янською мовою, і князь Ростислав просив надіслати "навчателя, який би пояснив мовою нашою християнську віру"

 

Ведуча №4

 Відповідь Кирила знаходимо у "Життях Кирила і Мефодія": "Немічний я тілом і хворий. Але з радістю піду в Моравську землю, якщо не мають вони абетки своєї мови. Бо просвіщати народ без письмен його мови однаково, що намагатися писати на воді!".

 

Ведучий №4

Нам відомо про два види письма: глаголиця і кирилиця. Кириличний алфавіт з XI ст. широко застосовувався в духовній і світській літературі. У середині XVI ст. у східних слов'ян виникає друкарство та алфавіт, створений з окремими змінами на основі півуставного письма.

 

 

Ведучий

Від давньоруського періоду його успадкували всі три слов'янські народи: український, російський, білоруський. У 1708р. за реформою, проведеною Петром І, старий друкарський шрифт було замінено у світській літературі гражданським. З XVIII ст. гражданський шрифт поширився в Україні. Кирилиця лежить і нині в основі нашого алфавіту.

 

 

Ведуча № 5

Існує два погляди на зародження і розвиток української мови як окремої слов'янської:

 тo вона виникла після розпаду давньоруської мови у ХІУст.;

 тo безпосереднім джерелом української, як і інших слов'янських мов, вважається праслов'янська мова, розпад якої почався у VII ст.

 

Ведучий№ 6

 Учені вважають, що автори трипільських написів - пелазги - найдав-ніші племена, які жили на території України, мали свою звуко-буквенну азбуку, яку можна вважати першою у світі. З II тисячоліття до н.е., на думку істориків, пелазги почали еміграцію на південь, до Італії та Малої Азії, куди занесли свою азбуку.

 

7-й учень.

В Італії нащадками пелазийських племен були етруски, відомі високим рівнем розвитку культури й писемності. З цього випливає, що українська писемність походить не з кирилиці, а її витоки сягають періоду II тисячоліття до н.е. Давню грецьку абетку, яку використали Кирило і Мефодій у створенні кирилиці, елліни одержали від пелазгів.

 

8-й учень.

Сучасна українська літературна мова пов'язує свою історію з конкретною датою - виданням "Енеїди" Котляревського 1798 року. Знаменита поема стала першим друкованим твором, написаним живою народною мовою.

 

9-й учень.

Калиновою, солов'їною називали українську мову поети. Це неповторна мова Т. Шевченка та І. Франка, Лесі Українки і М. Коцюбинського, П. Тичини і В. Сосюри, М. Рильського та інших представників красного письменства.

 

10-й учень.

Та судилась нашій мові страдницька, як і самому народові, доля, всу-ціль кривава історія, яка тягнеться з глибин століть - від тих часів, коли московські князі перехопили від золотоординських ханів варварський принцип винищення людей, і аж до наших днів, коли "кремлівські мрійники" віддали в жертву безцінний скарб українського народу - мову.

 

 

 

 

 

 

Сторінка четверта "Скорботний шлях української мови"

 

11-й учень.

Коли зникає народна мова, народу нема більше... Доки жива мова в устах народу, доти живий і народ. І нема насильства нестерпнішого, як те, що хоче відняти в народу спадщину, створену багатьма поколіннями його... предків (К. Ушинський).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На фоні мелодії учні зачитують одну з дат у скорботному календарі української мови.

 

1-й учень. 1654 рік. Після Переяславської Ради цар Олексій Михайлович проявив до України ставлення як до завойованої території. Духовні книги, видрукувані в Україні, підлягали знищенню.

 

2-й учень. 1660 рік - на церковному соборі у Москві україноненависниками піддано анафемі всі українські книги.

 

3-й учень. 1685 рік. Українську церкву ліквідовано як самостійну і віддано під диктат Московського патріарху.

 

4-й учень. 1720 рік. Російський цар Петро І заборонив друкувати книги українською мовою.

 

5-й учень. 1769 рік. Видано розпорядження російської церкви про вилучення у населення України українських букварів та церковних книг українською мовою.

 

6-й учень. 1775 рік. Зруйновано Запорозьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

 

7-й учень. 1863 рік. Указ міністра Валуева про заборону видання книжок українською мовою.

 

8-й учень. 1876 рік. Указ царя Олександра 11 про заборону друку-вання нот українських пісень.

 

9-й учень. 1884 рік. Закрито всі українські театри.

 

10-й учень. 1914 рік. Цар Микола II ліквідує українську пресу.

 

 

 

(Музика замовкає. Із глибини сцени виходить дівчина із запаленою свічкою, читає "Молитву" Ольги Яворської . У кожного в руках горить свічка).

 

Молитва

 

 Гріховний світ вирує неспроста ,

 Підступний демон, що керує нами,

 Та піднімається нетлінно над віками

 Велична постать вічного Христа.

 

 О Господи ! Знайди нас всіх, знайди,

 Бо ми блукаєм хащами ще й нині,

 Прости гріхи й провини безневинні,

 І до спасіння всіх нас поведи.

 

 О  Господи ! Зціли нас всіх, зціли,

 Всели в серця неопалиму мрію,

 Щоб ми, пізнавши віру і надію,

 Жорстокий світ добром перемогли.

 

 Моя прекрасна українська мово,

 Найкраща пісня в стоголоссі трав.

 Кохане слово, наше рідне слово,

 Яке  колись Шевченко покохав.

 

 Ти все знесла насмішки і зневаги,

 Бездушну гру ворожих  лжеідей,

 Та сповнена любові і відваги

 З-за грат летіла птахом до людей.

 

 

 Ти наш вогонь на темнім полі битви,

 Невинна кров пролита в боротьбі.

 Тебе вкладаєм тихо до молитви

 І за спасіння дякуєм тобі.

 

Сторінка п'ята "О, мово, ти мене зростила!"

 

1 -й учень

Наша мова калинова

І ласкава, і медова,

І багата, і небідна -

От що мова наша рідна.

 

13-й учень

Мово рідна! Колискова!

Материнська рідна мова!

Мово сили й красоти -

Гей, яка ж прекрасна ти!

 

14-й учень

Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана, материнська мова!

 

15-й учень

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її, вічно живу і нову, І

мову її солов'їну.

 

16-й учень

Рідна мово материнська,

Ти - душа народу,

Будь від роду і до роду,

Рідна мово материнська!

 

Танець « Краща мова  єднання – українська»

            Ведучий:№ 1

 Шановні друзі, наше свято добігло кінця. Ми щиро дякуємо, що ви були разом з нами.

Ведуча: №2

І ми віримо, що наша українська мова буде рости і розквітати разом із вами. Бажаємо всім присутнім досягти високих вершин у пізнанні української мови.

Ведучий: № 1

Тож ми не прощаємося. А говоримо: до побачення!(всі разом)


ГІМН УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ

 

Так багато різних мов існує в світі,

Знають добре навіть це маленькі діти.

Кожна кращою є для свого народу,

Богом українська дана в нагороду.

 

Всім гостям ми раді, хто повагу має,

До традицій наших й мову хто вивчає.

Тим, кому до українського байдуже,

Ми не подамо руки з тобою, друже.

 

Стань поруч і заспіваймо, брате,

Мову батьківську всім треба знати.

Мову держави, в якій живемо,

Прапор якої у світ несемо.

 

Хто б ти не був і якої віри,

Насамперед ти є українець.

Тож гідним будь України-неньки,

Мову козацьку люби серденьком.

 

Ти не будь в своїй державі яничаром,

Що несе Вкраїні лихо і покару.

Мову продає, що від дідів зосталась,

Віру віддає чужинцям на поталу.

 

Але станем ми пліч-о-пліч проти змови,

Занедбати не дамо своєї мови.

Всі ми патріоти неньки України,

В нас вона одна і мова в нас єдина!

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Макарюк Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
842
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку