Урок з української мови для учнів 3 класу НУШ. Матеріал цікавий. Поглиблює знання учнів з української мови та збільшує словниковий запас школярів. Вчить людяності та милосердю.
Українська мова ,3 клас
Тема: Префікс.Словотворча роль префіксів. Словотворчі вправи з використанням префіксів. Вимовва і правопис слів милосердний,вдячний.
Формування предметних компетентностей учнів: Ознайомити учнів з поняттям префікс, учити знаходити та визначати префікс у словах, формувати уявлення про словотворчу роль префіксів.
Формування ключових компетентностей учнів.
1. Вільне володіння державною мовою:
- Вдосконалювати уміння спілкуватися рідною мовою.
- Формувати навичку свідомого читання цілими словами.
2. Математична грамотність.
- Виявляти прості математичні залежності в навколишньому світі.
3. Інформаційно-цифрова компетентність.
- Розвивати вміння досліджувати медіа .
4. Уміння навчатися впродовж життя.
- Розвивати вміння працювати із словниками.
5. Соціальні і громадянські компетентності.
- Здатність співпрацювати з іншими людьми.
- Цікавитися та вивчати історію нашої держави.
6. Екологічна грамотність та здорове життя.
- Зберігати здоров’я за рахунок здоров’язбережувальних технологій.
7. Культурна компетентність.
- Залучати до різних видів мистецтв з метою виховання всебічно розвиненої особистості.
8. Підприємливість та фінансова грамотність.
- Розвивати вміння організовувати свою діяльність, досягати цілі, приймати рішення, бути ініціативними.
9. Ціль на кінець уроку.
- Знати, що таке префікс, вміти знаходити його у словах та утворювати нові слова з префіксами.
Обладнання: підручник Надія Кравцова,Ольга Придаток,Надія Романова «Українська мова та читання», мультимедіа.
Тип уроку: урок-презентація
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організація класу.
1.Козацька пісня в серці лине, Ви зберегли нам Україну,
Хоч вже давно пройшли віки. Навіки славні козаки!
( Наталія Кіщук)
2.Вправа « На кого ти схожий»
( «Петрику,ти міцний,як справжній козак», «Олечко, твої очі, як зірочки ясні»)
3. Девіз уроку:
Душу й серце в роботу вклади,
Кожну хвилину уроку збережи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Малюнковий диктант.(поступове появлення слів) слайд 1
-Що ви можете сказати про ці слова?-словникові.
-А що таке словникові слова? Де ми можемо перевірити правопис таких слів?-
в орфографічному словнику.
-Сьогодні ми з вами познайомимось ще з деякими словами, правопис яких треба запам’ятати і правильно вимовляти: милосердний, вдячний.
2.Словникова робота:
милосердний-виявляє милосердя, схильний до добрих вчинків.
Вдячний- який відчуває вдячність до кого-, чого-небудь.
3.Каліграфічна хвилинка-ил-,яч
-Складіть і запишіть речення з одним словом на вибір.
( Зачитування учнями складених речень)
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1.Завдання від Миші. з’являється миша, яка завжди дає нам цікаві завдання
Творча робота «Утвори слово»-
1 слово-1 склад -по
2 слово-3 склад-да
3 слово-1 склад-ру
4 слово-остання буква-н
5 слово-1 склад-ки слайд 2
-Вам подобається це слово?
-Коли ви отримуєте подарунки?-(на день народження, на Новий рік, на свято Миколая)
-А коли свято Миколая?(19 грудня,а у Європі свято Миколая відзначають 6 грудня)
-А які подарунки роздає Миколай? (солодощі-слухняним, різочки-неслухняним).
-Слово «подарунки» подобається не тільки вам, воно стало в нагоді героям нашої казки «Частини слова»(казку зачитують 4 учнів)
2.Слухання казки «Частини слова»
Не за синіми морями, не за далекими лісами, у країні Мова жили-були Старий козак Корінь.Молоді відважні козаки префікс і Суфікс та зовсім юне закінчення.Жили вони весело і дружно, завжди допомагали один одному, за це їх усі поважали, адже допомагаючи один одному вони утворювали слова.
Одного разу запросила їх до себе в гості її величність Королева Мова. Щоб потрапити до її незвичайного палацу треба було пройти ворота, які охороняли вартові, їм було, наказано пропускати лише слова. Тому Префікс по-, Корінь -дар, Суфікс -унк, Закінчення -и утворили слово.Давайте прочитаємо його (ПОДАРУНКИ). От вирушили вони в дорогу. Але незабаром Закінчення сказало: «Я не хочу бути в кінці» И стало на місце Префікса, перед Коренем. Префікс образився “Якщо моє місце зайняте, то я стану після Кореня”.
«Ну що ж - вигукнув Суфікс - тоді я стану на місце Кореня». Кореню нічого не залишилось, як стати на місце Закінчення. В такому порядку вони підійшли до воріт. Але вартові їх не пускають.
- Як ви гадаєте, чому ? (Тому, що такого слова иункподар не існує).
Порадьте, що їм зробити, аби їх пустили?(Утворити слово)
-Хто має бути першим, а хто останнім? (Префікс по - першим, а Закінчення – и - останнім). Але вартові всерівно не випускають ? (Треба поміняти місцями Корінь і Суфікс)
Давайте прочитаємо слово, яке утворилось? (Діти читають ПОДАРУНКИ)
А ось і її величність Королева Мова. Вона запитує чому їх так довго не було Корінь про все розповів. Мудра Королева добродушно розсміялась і почала розказувати:
Корінь - виражає зміст слова, це головна частина в слові.
Префікс і Суфікс служать для утворення нових слів.
Префікс- частина слова, що стоїть перед коренем, а Суфікс-стоїть після Кореня.
А я?- запитало Закінчення.
А ти теж дуже важлива частина слова.
Без закінчення слова не зможуть змінювати форму і утворювати речення.
Твоє місце у кінці слова.
З цього дня друзі більше ніколи не сварились, кожний з них знав своє місце. А Королева на пам’ять подарувала їм брили, та непрості, а з відповідними позначками. Слайд 3
-Які частини слова ми з вами вже знаємо?(закінчення,корінь)
3.Ознайомлення з префіксом та його графічним позначенням.
ПОДАРУНКИ
4. Робота з підручником.
Вправа 113 усно-утворення нових слів за допомогою префіксів. Слайд 4
Підбіг,забіг,прибіг,перебіг,вибіг,добіг,побіг-позначення кореня і префікса.
Префікс — частина слова, яка стоїть перед коренем.
5 . Хвилинка відпочинку. слайд 5
(розминка для очей-танок очима зі своєю іграшкою,
музика Н.Антонюк,слова та виконання М.Якимець)
ІV. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.
6 . Гра «Утвори нові слова» вправа 114 , позначити префікс слайд 6
летіти — перелетіти радіти— порадіти грати — заграти
бачити — побачити старатися — постаратися сміятися -засміятися
Префікс — частина слова, яка стоїть перед коренем.
За допомогою префіксів утворюються нові слова.
виїхали-заїхали
прийшли-пішли слайд 7
-Як одним словом можемо назвати ці слова?-(антоніми)
7. Вправа « Кубування». слайд 8
На гранях кубика написано префікси. На дошці – слова. Учні по черзі утворюють слова і визначають у них префікс.
До-, пере-, за-,на-, від-,при-. робити, лізти, в’язати, писати, різати,казати.
V.Рефлексія . Вправа « Рюкзак».
-Що ми мали вивчити на уроці?-Чи справдилися наші очікування?
-Що з вивченого ви візьмете для використання на інших уроках?
-Про що цікаве розкажете вдома?
- Про що розповідалося у казці « Частини слова»?Який висновок ви зробили?
(треба дружити)- утворіть прислів’я:
Дружба складеш не як розіб’єш дзеркало
слайд 9
Дружба- як дзеркало: розіб’єш, не складеш .
-Які ще прислів’я про дружбу ви знаєте? (діти пригадують прислів’я )
.
Домашнє завдання.( Диференційоване.)
I група вправа 115
ІІ група -вправа 116