Урок "Префікс. Словотворча роль префіксів. Словотворчі вправи з

Про матеріал

Урок з української мови для учнів 3 класу НУШ. Матеріал цікавий. Поглиблює знання учнів з української мови та збільшує словниковий запас школярів. Вчить людяності та милосердю.

Перегляд файлу

                          Українська мова ,3 клас

Тема:  Префікс.Словотворча роль префіксів. Словотворчі вправи з                                                                                        використанням префіксів. Вимовва і правопис слів милосердний,вдячний.

Формування предметних компетентностей учнів: Ознайомити учнів з поняттям префікс, учити знаходити та визначати префікс у словах, формувати уявлення про словотворчу роль префіксів.

Формування ключових компетентностей учнів.

1. Вільне володіння державною мовою:

       - Вдосконалювати уміння спілкуватися рідною мовою.

       - Формувати навичку свідомого читання цілими словами.

2. Математична грамотність.

       - Виявляти прості математичні залежності в навколишньому світі.

3. Інформаційно-цифрова компетентність.

       - Розвивати вміння досліджувати медіа .

4. Уміння навчатися впродовж життя.

       - Розвивати вміння працювати із словниками.

5. Соціальні і громадянські компетентності.

       - Здатність співпрацювати з іншими людьми.

       - Цікавитися та вивчати історію нашої держави.

6. Екологічна грамотність та здорове життя.

       - Зберігати здоров’я за рахунок здоров’язбережувальних технологій.

7. Культурна компетентність.

       - Залучати до різних видів мистецтв з метою виховання всебічно розвиненої особистості.

8. Підприємливість та фінансова грамотність.

       - Розвивати вміння організовувати свою діяльність, досягати цілі, приймати рішення, бути ініціативними.

9. Ціль на кінець уроку.

       - Знати, що таке префікс, вміти знаходити його у словах та утворювати нові слова з префіксами.

 

Обладнання: підручник Надія Кравцова,Ольга Придаток,Надія Романова «Українська мова та читання», мультимедіа.

Тип уроку:  урок-презентація

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна.

                                          Хід уроку

 І. Вступна частина.

1. Організація класу.

1.Козацька пісня в серці лине,               Ви зберегли нам Україну,

Хоч вже давно пройшли віки.                     Навіки славні козаки!

                                                                                   ( Наталія Кіщук)

2.Вправа « На кого ти схожий»

( «Петрику,ти міцний,як справжній козак», «Олечко, твої очі, як зірочки ясні»)

3. Девіз уроку:

Душу й серце в роботу вклади,

Кожну хвилину уроку збережи.

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Малюнковий диктант.(поступове появлення слів)                        слайд 1                                                                        

https://lh4.googleusercontent.com/OyrRaeTssbuchjEtpdGn91Kk9gR_33Qqio8Y8BEZaBb6-TWE8rGKbDlFndSvZTeueHCEnmagQ-8U7JtyLRQYRAmM_ZXnm7sA41-f3gCT0d2PcMZusq5yskr1mYgIpfGvLx7uLvAAba1jZ20zwBLV5G5MaHKBBh4QRq5htturMceW3LrkArFKT11MCYiMtELMhttps://lh5.googleusercontent.com/DURmE1gYPs46E9xEfWqOZW4mLdfhSW_O9lH9ZF8URJhPm0GMvVjFtOz5svg0CPqvzwaD8LW4DtkUaF8SHOq6rxtgOrzCITB1wzvEr0JPuocOQozRWiBvfCQAdRjhc_NoXC4vkT-T5VTqSc7Lv8M1h1O5EUQlOfB26aVjb6kdDCyI4R82BnMc3Eimne1rP7AZhttps://lh3.googleusercontent.com/adh6lpkzE2DZna3AI1FNP1ar8xlzsZLlQu76LOYbGCJr2GrFy47xglzFJjwXhJbZ_Ctctt9KgyVrNVQwzEfSeAGpQmnA7bElrZAs_YAApN0K8V03ssSTsGxHnle15W-BB5gp9gRNQST1B-Zlzk7uABQ-FbVgHaVcI6s2aoPvveEr_GRCdGfuqTbIc0PIYp_Chttps://lh4.googleusercontent.com/-114WLZlBLGF7z6mOgkFH6wptb_8cTaL8CRU8pjBnlJT0QbwfsMkM-XhIL01vz00y1MRkw38LPOq8AszsjbPhH9C0HRO2lRsn-OYWmPQFN64pjjjD-rO9JwvSuRDRtW9tePmlKwcQPETRPIoyfDdxsejjIQ0_h8K5mUJQk3ZWGayj90_VsEk_P5ue6-Rb20mhttps://lh5.googleusercontent.com/cpcDMkYdW4oq0HimfW-1gs5FrRioxeTiM5IE-ocTBBshDR2EaiybgEXAwgpEPSlDkJBr039T8KA4rV7dZQ2R6y-avd-iL9B2CgSLPr8w03xrXHARfQGzI4Y80CGa73CQ8VysbPRtHm7YMEIJP3EWTmlODMtA4Quz9UVy0xJ7HV5fPEfHT2Yf49UAsw-xbcFe                                                                                                                   

 

 

-Що ви можете сказати про ці слова?-словникові.

-А що таке словникові слова? Де ми можемо перевірити правопис таких слів?-

в орфографічному словнику.

-Сьогодні ми з вами познайомимось ще з деякими словами, правопис яких треба запам’ятати і правильно вимовляти: милосердний, вдячний.

 2.Словникова робота:

милосердний-виявляє милосердя, схильний до  добрих вчинків.

Вдячний- який відчуває вдячність до кого-, чого-небудь.

3.Каліграфічна хвилинка-ил-,яч

-Складіть і запишіть речення з одним словом на вибір.

( Зачитування учнями складених речень)

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

1.Завдання від Миші. з’являється миша, яка завжди дає нам цікаві завдання

Творча робота «Утвори слово»-

https://lh3.googleusercontent.com/rAqm5aRLkKTiST4xhjcyaURj-maxDBOqOKRfVMAmfDdwTT0vRAvK1WUxrauEchc8FKk1qQoJAyKzV1AE5mgbRDcm1HL939mAb-6nbVqfxwLAoq89wvd_4qX-5rHWBWN-2XQQMYmSPMBkfy21Z2EC9IfMhNmksS-SyFsOQrAxQAXZk2weT9bnDQFMPobkAb-Ahttps://lh5.googleusercontent.com/mjVnFgpQ71Rf8gDX8rLct-H7WwAGqZ-4KnPq3z6lUtUCYrbn1Mtdg_ICzca9-8C_3IZ2Gg_W_fOiKSId78Ssei9BULZkBqi1K49yYo5MFQnI0sibVQTcxP66-m7N47u0OOwOSyJLlB99NN14iq05ps5sf1iePdem9-a_VreaAI-C5-y-8rmg6CaN8jB1yj4j                 1 слово-1 склад -по

                 2 слово-3 склад-да

                 3 слово-1 склад-ру

                4 слово-остання буква-н

                5 слово-1 склад-ки                                                                     слайд 2

 

-Вам подобається це слово?

-Коли ви отримуєте подарунки?-(на день народження, на Новий рік, на свято Миколая)

-А коли свято Миколая?(19 грудня,а у Європі свято Миколая відзначають 6 грудня)

  які подарунки роздає Миколай? (солодощі-слухняним, різочки-неслухняним).

-Слово «подарунки» подобається не тільки вам, воно стало в нагоді героям нашої казки «Частини слова»(казку зачитують 4 учнів)

2.Слухання казки «Частини слова»

         Не за синіми морями, не за далекими лісами, у країні Мова жили-були Старий козак Корінь.Молоді відважні козаки префікс і Суфікс та зовсім юне закінчення.Жили вони весело і дружно, завжди допомагали один одному, за це їх усі поважали, адже допомагаючи один одному вони утворювали слова.

Одного разу запросила їх до себе в гості її величність Королева Мова. Щоб потрапити до її незвичайного палацу треба було пройти ворота, які охороняли вартові, їм було, наказано пропускати лише слова. Тому Префікс по-, Корінь -дар, Суфікс -унк, Закінчення -и утворили слово.Давайте прочитаємо його (ПОДАРУНКИ). От вирушили вони в дорогу. Але незабаром Закінчення сказало: «Я не хочу бути в кінці» И стало на місце Префікса, перед Коренем. Префікс образився “Якщо моє місце зайняте, то я стану після Кореня”.

«Ну що ж - вигукнув Суфікс - тоді я стану на місце Кореня». Кореню нічого не залишилось, як стати на місце Закінчення. В такому порядку вони підійшли до воріт. Але вартові їх не пускають.

- Як ви гадаєте, чому ? (Тому, що такого слова иункподар не існує).

 Порадьте, що їм зробити, аби їх пустили?(Утворити слово)

-Хто має бути першим, а хто останнім? (Префікс по - першим, а Закінчення – и - останнім). Але вартові всерівно не випускають ? (Треба поміняти місцями Корінь і Суфікс)

 Давайте прочитаємо слово, яке утворилось? (Діти читають ПОДАРУНКИ)

А ось і її величність Королева Мова. Вона запитує чому їх так довго не було Корінь про все розповів. Мудра Королева добродушно розсміялась і почала розказувати:

Корінь - виражає зміст слова, це головна частина в слові.

Префікс і Суфікс служать для утворення нових слів.

Префікс- частина слова, що стоїть перед коренем, а Суфікс-стоїть після Кореня.

 А я?- запитало Закінчення.

 А ти теж дуже важлива частина слова.

Без закінчення слова не зможуть змінювати форму і утворювати речення.

Твоє місце у кінці слова.

З цього дня друзі більше ніколи не сварились, кожний з них знав своє місце. А Королева на пам’ять подарувала їм брили, та непрості, а з відповідними позначками.                                                                                           Слайд 3

-Які частини слова ми з вами вже знаємо?(закінчення,корінь)

3.Ознайомлення з префіксом та його графічним позначенням.

 ПОДАРУНКИ   

  4. Робота з підручником.

Вправа 113 усно-утворення нових слів за допомогою префіксів.       Слайд 4

Підбіг,забіг,прибіг,перебіг,вибіг,добіг,побіг-позначення кореня і префікса.

Префікс — частина слова, яка стоїть перед коренем.

5 . Хвилинка відпочинку.                                                                                                слайд 5                                      

https://lh3.googleusercontent.com/lIOP3yf5yDXegyI_1DZ4sGrPjPKzyXE7ImLmlFIgXDlErwMCWdkNqtHjq2EgoM4Pnc9UPq26SRieP8E-uJpvzU-jmm-bhjA0ExGY54vJOkqvhPWTWNroqq9ywJYNwI82Cep213vRnyY8_dgZCdzdctdsLGAAQ7pCfhWXZwSaCIMk4kfvOzvSZhCw1B21BZ78https://lh4.googleusercontent.com/KirZU6NtTow-uUm-5KMaQ-aL-eAqn8KzEOg_JjW7uEWCcWfMnCsHaaWfprD0UCKGhDDFdNtulwnnBgXeUix3wvO4z9XX7DiYOdI9aB2A0i-U7D-lIVGPffTapMrFtaF7iJQZh0LyK8r0d697-aH3Hn-pXgTPCZaVnpB5M2lX4Bs7abUfS4xKj8cVFWz_JhCrhttps://lh5.googleusercontent.com/FSvkiNOJClXCGFj4WidPipsU4HFVFk6a36PwU3ePXJJQOHwe_QQ0ohTB-BdwzFbnWdsEXQpp9IooGq9p95PFexnmOjKZ4RDpwUWhOw54LGdRRTnojF4nS0_eZBLhuQC3VnEfh_ov6-fhlu7YuyWZtJQ7QK7G3FNDpTFVwHYrRObJTEbAa82QysuxbtwI0lR4 

 

(розминка для очей-танок очима зі своєю іграшкою,

музика Н.Антонюк,слова та виконання М.Якимець)

ІV. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.

6 . Гра «Утвори нові слова» вправа 114 , позначити префікс          слайд 6                                            

летіти — перелетіти     радіти— порадіти     грати — заграти

бачити — побачити    старатися — постаратися   сміятися -засміятися                                                                   

Префікс — частина слова, яка стоїть перед коренем.

 За  допомогою префіксів утворюються нові слова.

виїхали-заїхали

прийшли-пішли                                                                                    слайд 7                                      

-Як одним словом можемо назвати ці слова?-(антоніми)

7. Вправа « Кубування».                                                                     слайд 8                                      

На гранях кубика написано префікси. На дошці –  слова. Учні по черзі утворюють слова і визначають у них префікс.

До-, пере-, за-,на-, від-,при-.             робити, лізти, в’язати, писати, різати,казати.

V.Рефлексія . Вправа « Рюкзак».

-Що ми мали вивчити на уроці?-Чи справдилися наші очікування?

-Що з вивченого ви візьмете для використання на інших уроках?

-Про що цікаве розкажете вдома?

-   Про що розповідалося у казці « Частини слова»?Який висновок ви зробили?

https://lh5.googleusercontent.com/6KhPJ4PEVmQA62QJrGSwtCYRs_2cwqvoJGWfznFrvEX1ezb8QNuNs4Ag6_nHzs1f-ckrILMakAvNHCfhnp2zQPmUPo-hmnf7ToudTQ16Idxd5_9k9XJSvDVRR8NLCYedjZ11nX2CEXBwg4QeDxW4yK_ATJgAhVPJudPrNnyingP3KakmtsbBQBdOX8yqc-ge(треба дружити)- утворіть прислів’я:

 

Дружба   складеш      не     як    розіб’єш      дзеркало

 

                                                                                                                                                              слайд 9

  Дружба- як дзеркало: розіб’єш, не складеш  .

-Які ще прислів’я про дружбу ви знаєте?  (діти пригадують прислів’я )

.

Домашнє завдання.( Диференційоване.)

I група вправа 115

ІІ група -вправа 116

                                

docx
Додано
31 січня 2023
Переглядів
1439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку