Префікси і прийменники.Розрізняємо префікси і службові слова. Записуємо розповідь, використовуючи службові слова.

Про матеріал
Поглибити знання учнів про префікс як значущу частину основи слова. Навчити розрізняти префікси і прийменники (службові слова) на слух і на письмі, правильно їх писати. Розвивати увагу,мислення і зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; уміння правильно відповідати на питання. Виховувати бережливе ставлення до джерела енергії, бажання зберігати і примножувати матеріальні і природні багатства своєї України.
Перегляд файлу

Тема: Розрізняємо префікси і службові слова. Записуємо розповідь, використовуючи службові слова.

Мета: поглибити знання учнів про префікс як значущу частину основи слова; навчити розрізняти  префікси і прийменники (службові слова) на слух і на письмі, правильно їх писати; розвивати увагу,мислення і зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; уміння правильно відповідати на питання; виховувати бережливе ставлення до джерела енергії, бажання зберігати і примножувати матеріальні і природні багатства своєї України.

Обладнання: мультимедійна дошка, сигнальні карти (кольорові), дидактичні картки, роздатковий матеріал, ілюстрації.

Хід уроку

  1. Організаційний момент           

1. Вітання

  •                   Добрий день вам,діти!
  •                   Добрий день.
  •                   Добрий день вам, киці!
  •                   Няв,няв,няв!
  •                   Добрий день вам, мишки!   

 

  •                   Пі,пі,пі!
  •                   Добрий день вам….
  •                   Діти, привітайтеся зі своїми товаришами так, як вітає і називає вас мама.
  1. Актуалізація опорних знань 

1. Відгадування загадки                 

Без ніг, а біжить.

Без вогню, а горить.

Без зубів, а кусається.

            (Електрика)            

  1. Каліграфічна хвилинка            

Ее ел ле ек кт тр ри ик ка

електрика

 - Діти, визначаємо кількість букв і звуків, складів? ( 9 букв, 9 звуків, 4 склади)

 3.  Словникова робота

      Інформація

 

Як енергія води перетворюється на електроенергію?

Вода – це не тільки мандрівниця, трудівниця, руйнівниця, а й невтомна чарівниця. Падаючи з великої висоти через водоводи або під натиском природної течії річки, вода передає свою кінетичну енергію лопатям турбіни на гідроелектростанції, та, в свою чергу, передає обертальний момент на гідроагрегати, що знаходяться у машинному залі ГЕС. А вже ці складні пристрої перетворюють механічну енергію на електричну, яка через розгалужену мережу ліній електропередач надходить безпосередньо до ваших домівок.

Складіть речення зі словом – електрика, використовуючи службові слова.

- Службові слова – це…. (прийменники)

- Яку роль виконують службові слова?

  (Служать для зв’язку слів в реченні)

  •       Як пишуться прийменники?

                  ( Пишуться окремо)

III. Повідомлення теми й мети уроку


Ми знаємо, що за допомогою префіксів утворюються нові слова. Префікси зі словами пишуть разом. Але у нашій мові є слова, так звані службові, які дуже схожі на префікси. Їх називають прийменники. Наведіть приклади прийменників, які ми сьогодні вже зустріли (без, на, до, за,від)

- Отже, яка ж тема нашого уроку?

 Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти префікси і прийменники, а також правильно їх писати.

Зараз за кольором ми поділимося на три групи:

«Всезнайки» - (синій)

«Пізнайки» - (зелений)

«Чомучки» - (жовтий)

      

  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

              1) Завдання для груп

  •       Подолайте,діти перешкоди разом із лижником.
  •       Яка група виконає завдання вірно?
  •       Позначте префікси, за допомогою яких утворилися виділені слова.

 

( Енергію Сонця використовують для поширення її на електричну. Її можна використовувати: у калькуляторах і автомобілях,водонагрівачах, фонтанах,будівлях, на електростанціях і супутниках.)

( Використовують,поширення,використовують – префікси ви,по)

- Як треба відрізняти прийменник від однозвучного префікса?(спробувати вставити між ними слово)

  •                  Як ви гадаєте, для чого у нашій мові потрібні прийменники? (Для зв’язку слів у реченні).

 

 

2) Порівняльна характеристика.

Спробуємо порівняти префікс та прийменник


Префікс:

  •                  Частина слова.
  • Потрібний для утворення нових слів.
  •                  Пишемо разом.
  • Не можна вставити слово між префіксом і коренем.

Прийменник:

  •       Окреме слово.
  • Потрібний для зв’язку слів у реченні.
  •       Пишемо окремо.
  • Можна вставити слово між прийменником і словом.

 


3) Робота в групах (за картками)    

 - Розкрийте дужки.

(На)малюю (на)папері.

(Від)пливли (від)берега.

(На)писати (на)дошці.

(За)йти (за)подругою.

(В)ходити (в)річку.

        (До)їхати (до)села.   

 Перевірка виконаних завдань (по групах, яка найшвидше і правильно)

( Намалюю на папері, відпливли від берега, написати на дошці, зайти за подругою, входити в річку, доїхати до села.)

 4). Фізкультхвилинка (віршована)

Раз – підняти руки вгору,

Два – нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги,

Три, чотири – прямо стати,

Будем знову починати.

Хто зуміє присідати

І ногам роботу дати?

Раз – піднялись, два – присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Хто втомився присідати,

Може вже відпочивати.

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

 

V. Узагальнення й систематизація знань

1). Робота в групах

 Розкрийте дужки. Поясніть орфограму.

   Сонце було джерелом енергії ще (с)початку давніх часів. Коли ми вішаємо одяг (на)вулиці, аби він (ви)сохнув (на)сонці – використовуємо сонячне тепло для того, щоб виконати роботу.

2).  Робота в групах

  •                  З кожної хмарки випиши тільки ті слова, які написані без помилок.

 

3). Творче завдання

Вправа “Тиша: знаю, вмію, сам пишу».

— Складіть словосполучення з однозвучними префіксами і прийменниками (на, від, під, з, по).

— Запишіть утворені словосполучення у зошит, підкресліть прийменники, виділіть префікси.

4). Вправа «Незакінчене речення»

  •                  Префікс — це частина основи слова, яку пишуть зі словом…(разом).
  •                  Префікс — це частина основи слова, що стоїть перед… (коренем).
  •                  Між прийменником та словом можна поставити...(інше слово чи питання)
  •                  Прийменники зі словом пишуть… (окремо).

VІ. Заключна частина

1). Рефлексійний аналіз

Гра «Чарівна кулька»

Кожен учень отримує кульку з кольорового паперу. На ній написано префікси і прийменники, а також задане слово.

Учитель тримає в руках кульку. За сигналом кулька випускається, а діти утворюють слова або сполучення, використовуючи їх для побудови речень.

 

 

2). Рефлексійна бесіда


— Що сподобалося на уроці?

— Чого ви навчилися сьогодні на уроці?

— Пригадайте, що називається префіксом?

— Як префікси  пишуть зі словами?

— Як пишуть прийменники зі словами?

— Як перевірити, що це прийменник, а не префікс?

— Що здалося складним на уроці?

  • Що корисного ми запам’ятали щодо використання енергії сонця та встановлення сонячних батарей?
  • Що робить уряд держави щодо програми «Зеленої електроенергії?

 

docx
Додано
29 січня 2023
Переглядів
369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку