Тема: Розрізняємо префікси і службові слова. Записуємо розповідь, використовуючи службові слова.
Мета: поглибити знання учнів про префікс як значущу частину основи слова; навчити розрізняти префікси і прийменники (службові слова) на слух і на письмі, правильно їх писати; розвивати увагу,мислення і зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; уміння правильно відповідати на питання; виховувати бережливе ставлення до джерела енергії, бажання зберігати і примножувати матеріальні і природні багатства своєї України.
Обладнання: мультимедійна дошка, сигнальні карти (кольорові), дидактичні картки, роздатковий матеріал, ілюстрації.
Хід уроку
1. Вітання
1. Відгадування загадки
Без ніг, а біжить.
Без вогню, а горить.
Без зубів, а кусається.
(Електрика)
Ее ел ле ек кт тр ри ик ка
електрика
- Діти, визначаємо кількість букв і звуків, складів? ( 9 букв, 9 звуків, 4 склади)
3. Словникова робота
Інформація
Як енергія води перетворюється на електроенергію?
Вода – це не тільки мандрівниця, трудівниця, руйнівниця, а й невтомна чарівниця. Падаючи з великої висоти через водоводи або під натиском природної течії річки, вода передає свою кінетичну енергію лопатям турбіни на гідроелектростанції, та, в свою чергу, передає обертальний момент на гідроагрегати, що знаходяться у машинному залі ГЕС. А вже ці складні пристрої перетворюють механічну енергію на електричну, яка через розгалужену мережу ліній електропередач надходить безпосередньо до ваших домівок.
Складіть речення зі словом – електрика, використовуючи службові слова.
- Службові слова – це…. (прийменники)
- Яку роль виконують службові слова?
(Служать для зв’язку слів в реченні)
( Пишуться окремо)
III. Повідомлення теми й мети уроку
Ми знаємо, що за допомогою префіксів утворюються нові слова. Префікси зі словами пишуть разом. Але у нашій мові є слова, так звані службові, які дуже схожі на префікси. Їх називають прийменники. Наведіть приклади прийменників, які ми сьогодні вже зустріли (без, на, до, за,від)
- Отже, яка ж тема нашого уроку?
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти префікси і прийменники, а також правильно їх писати.
Зараз за кольором ми поділимося на три групи:
«Всезнайки» - (синій)
«Пізнайки» - (зелений)
«Чомучки» - (жовтий)
1) Завдання для груп
( Енергію Сонця використовують для поширення її на електричну. Її можна використовувати: у калькуляторах і автомобілях,водонагрівачах, фонтанах,будівлях, на електростанціях і супутниках.)
( Використовують,поширення,використовують – префікси ви,по)
- Як треба відрізняти прийменник від однозвучного префікса?(спробувати вставити між ними слово)
2) Порівняльна характеристика.
Спробуємо порівняти префікс та прийменник
Префікс:
Прийменник:
3) Робота в групах (за картками)
- Розкрийте дужки.
(На)малюю (на)папері.
(Від)пливли (від)берега.
(На)писати (на)дошці.
(За)йти (за)подругою.
(В)ходити (в)річку.
(До)їхати (до)села.
Перевірка виконаних завдань (по групах, яка найшвидше і правильно)
( Намалюю на папері, відпливли від берега, написати на дошці, зайти за подругою, входити в річку, доїхати до села.)
4). Фізкультхвилинка (віршована)
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись, два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
V. Узагальнення й систематизація знань
1). Робота в групах
Розкрийте дужки. Поясніть орфограму.
Сонце було джерелом енергії ще (с)початку давніх часів. Коли ми вішаємо одяг (на)вулиці, аби він (ви)сохнув (на)сонці – використовуємо сонячне тепло для того, щоб виконати роботу.
2). Робота в групах
3). Творче завдання
Вправа “Тиша: знаю, вмію, сам пишу».
— Складіть словосполучення з однозвучними префіксами і прийменниками (на, від, під, з, по).
— Запишіть утворені словосполучення у зошит, підкресліть прийменники, виділіть префікси.
4). Вправа «Незакінчене речення»
VІ. Заключна частина
1). Рефлексійний аналіз
Гра «Чарівна кулька»
Кожен учень отримує кульку з кольорового паперу. На ній написано префікси і прийменники, а також задане слово.
Учитель тримає в руках кульку. За сигналом кулька випускається, а діти утворюють слова або сполучення, використовуючи їх для побудови речень.
2). Рефлексійна бесіда
— Що сподобалося на уроці?
— Чого ви навчилися сьогодні на уроці?
— Пригадайте, що називається префіксом?
— Як префікси пишуть зі словами?
— Як пишуть прийменники зі словами?
— Як перевірити, що це прийменник, а не префікс?
— Що здалося складним на уроці?