МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ОНЛАЙН-ГОДИН ПСИХОЛОГА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ПІД ЧАС ВОЄННОГО ЧАСУМежанська О. М.
Номер слайду 2
Особливості онлайн-годин шкільного психолога під час воєнного часу, які необхідно враховувати при плануванні зустрічей: Розташування дітей у різних містах, областях України, країнах Європи (різні умови перебування, погода, час доби).2. Наявність у групах/класах новеньких учнів-вимушених переселенців, що пережили психологічну травму, знаходяться у стресовому стані (попередня консультація з директором школи, який приймав учнів, класним керівником, батьками).3. Відсутність можливостей забезпечення учнів необхідними матеріалами для роботи (олівців, папером, гаджетами для повноцінного спілкування в онлайн-режимі).4. Тема війни, яку можуть піднімати учні на будь-якому етапі уроку.
Номер слайду 3
ФОРМИ РОБОТИ та ПСИХОЛОГІЧНІ ПОРАДИ на різних етапах зустрічей. Онлайн –зустрічі з психологом - форма роботи з учнями, яка включає як деякі елементи звичайного шкільного уроку, так і елементи психологічного тренінгу, але дуже обмеженого у часі. КОНСТРУКТОР ШКІЛЬНОГО УРОКУОСНОВНІ ЕТАПИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ТРЕНІНГУОСНОВНІ ЕТАПИ ОНЛАН-ЗУСТРІЧІ З ПСИХОЛОГОМ
Номер слайду 4
Ритуали привітання. Ритуали привітання та прощання з психологом є обов’язковим початком та закінченням кожної зустрічі. Це можливість відчути та побачити психологічний стан кожної дитини та намагатися по можливості скорегувати його протягом уроку. Враховуючи можливості учнів та обмежений час зустрічі, можна використовувати такі ігри та вправи:«Поділися настроєм» (учні мімікою показують свою емоцію один одному) Можна допомогти дітям згадати, які бувають емоції за допомогою різних малюнків.«Покажи настрій»(діти зображають свій настрій за допомогою жестів, або емодзі)
Номер слайду 5
Щоб налаштувати учнів на будь-яку роботу: творчу, розумову, доцільно використовувати різні так звані «Техніки заземлення», ігри та вправи на концентрацію уваги та пам’яті, розвиток спілкування між учнями. ПЕРЕЛІК ЗАПИТАНЬ, які можна у різних формах задавати дітям на цьому етапі роботи. Яка сьогодні дата, місяць, день тижня. Назви 3 предмети зазначеної форми, які знаходяться у твоєму приміщенні. Назви 5 предметів зазначеного кольору, які знаходяться у твоєму приміщенні. Переліч імена дівчат/хлопчиків вашого класу…Згадай імена вчителів, які викладають у вашому класі…Згадай, які уроки у вас були вчора, або будуть завтра. Назви 3,5 слів на букву…Будь-які «складні» питання на знання іноземної мови…наприклад «скажи 3-5 назв тваринок, кольорів англійською мовою».9. Які твої улюблені ігри.10. Чим ти полюбляєш займатися у вільний час.
Номер слайду 6
Основна робота на онлайн-годинах з психологом під час воєнного часу спрямована в першу чергу на:-зменшення тривоги учнів;-розвиток відчуття опори, самовпевненості;-активацію захисних навичок організму;-підтримку комунікативних навичок учнів. Доцільним є використання різних арт-терапевтичних методик, але з урахуванням обмеження у часі та наявністю необхідних матеріалів для творчості. Досвід показує, що оптимальними є різні методики з малюванням і де, у разі відсутності, кольорові олівці можливо замінити ручкою, або простим олівцем. Найкраще моїми учнями були прийняті методики:«Парасолька захисту»,«Долонька підтримки»«Дерево опори/сили».
Номер слайду 7
Будь-які зустрічі з психологом потребують рефлексії, зворотнього зв’язку. Для дітей початкової школи це особливо важливо. По-перше, учні самі дуже люблять ділитися та описувати іншим свої роботи, а по-друге ці роботи є гарний діагностичний матеріал для психолога, сигнал та можливість побачити на відстані учнів, які потребують особливої уваги.
Номер слайду 8
Техніка «Парасолька захисту» Учням пропонується намалювати велику парасольку. Потім іде обговорення «Для чого потрібні парасольки? – для ЗАХИСТУ. Потім пропонується намалювати під парасолькою тих, кого б вони хотіли захистити від дощу, сонця, вітру… (Нагадати, що в першу чергу треба не забути про себе)
Номер слайду 9
Техніка «Долоньки підтримки» Дітям пропонується «знайти» дорослого (маму, братика, сестричку) та попросити його обвести свою долоньку на папері, потім в середені цієї долоні обвести свою. У центрі своєї пишемо своє ім’я, а в кожному пальчику – ім’я своїх рідних та близьких. Далі діти «піднімають настрій/підтримують» себе та рідних за допомогою різних кольорів.
Номер слайду 10
Техніка «Дерево опори /сили» На аркуші діти малюють свою долоньку. Кисть –це стовбур дерева, а пальці – гілочки…
Номер слайду 11
Руханки. Руханки –вправи для знаття емоційного та м’язового напруження- є бажаною формою роботи на годинах психолога. Особливості руханок на онлайн-зустрічах під час воєнного часу Відсутність у багатьох учнів гаджетів для навчання із зручним для перегляду монітором. Більшість дітей початкової школи навчається за допомогою телефонів батьків. Тому повторювати повноцінні фізкультхвилинки часто не дуже зручно (погано видно). Я раджу замінювати їх на вправи із -НЕЙРОГІМНАСТИКИ-САМОМАСАЖУ-ГІМНАСТИКИ ДЛЯ ОЧЕЙ- КІНЕЗІОЛОГІЧНІ ВПРАВИ
Номер слайду 12
Основні ресурсами у моїй роботі: https://m.facebook.com/groups/1054674471254317/?tsid=0.10924573159918793&source=result1. Сторінка Дніпропетровського обласного НМЦ ПП і СР «ОМО Домінанта» (арт-техніки, корисні поради психологам для роботи з дорослими та дітьми)2. Руханки, нейрогімнастика, гімнастика для очей школярів «Creative Teacher»https://m.facebook.com/omodominanta?tsid=0.24470020864862518&source=resulthttps://www.youtube.com/channel/UCUWpv. LEcr. Lrk. A69qf5 IDHIg3. Сторінка «Дитячий психолог»https://m.facebook.com/search/top/?q=%D0%B4%D0%B8%D1%82%D1%8 F%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3&tsid=0.18199723061861062&source=result