Презентації до уроків за німецькою народною казкою "Пані Метелиця".

Про матеріал
Презентації до уроків за німецькою народною казкою "Пані Метелиця" (матеріали розроблені за підручником "Зарубіжна література. 5 клас" авторського колективу Ольги Ніколенко, Лідії Мацевко-Бекерської, Наталії Рудніцької та ін.).
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Німецька народна казка «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури.

Номер слайду 2

Проблемне питання В історії кожної країни є діячі, яких називають геніями нації. Такими в культурі Німеччини є Якоб і Вільгельм Ґрімм, котрі здійснили великий духовний подвиг заради свого народу. Що зробили брати Ґрімм? За що їх шанують донині в Німеччині й у всьому світі?

Номер слайду 3

Вправа “Анкета письменників”ПланІм’я та прізвище: Країна: Місце та дата народження: Рід діяльності:Інтереси: Творча спадщина:

Номер слайду 4

Короткі відомості про братів Ґрімм Брати Ґрімм народилися в м. Ганау (Якоб — 4 січня 1785 року, Вільгельм — 24 лютого 1786 року). Найплідніший період життя вони провели в м. Касселі, де понад двадцять років працювали в Гессенській федеральній бібліотеці. Якоб і Вільгельм не лише впорядковували різні видання, а й долучилися до дослідницької діяльності. Їх цікавило все, що було пов’язане з німецькою мовою і культурою. Елізабет Єріхау. Брати Ґрімм. 1855 р. Бібліотека, де працювали Я. і В. Ґрімм (нині — міська ратуша). м. Кассель (Німеччина).

Номер слайду 5

У той час Європа потерпала від воєнних дій, розпочатих у різних країнах Наполеоном — імператором Франції. Ці історичні події називають наполеонівськими війнами (1803—1815). Унаслідок походів Наполеона загинуло багато людей, чимало міст і селищ було зруйновано. Були й інші непоправні втрати — духовні. На захоплених французьким військом територіях були заборонені рідна мова і культура. Таке сталося і з Німеччиною. Німецька мова та культурні здобутки опинилися під загрозою знищення. Брати Ґрімм були справжніми патріотами своєї батьківщини, тому вирішили захистити найцінніший скарб нації — усну народну творчість. Вільгельм (ліворуч) і Якоб Ґрімм

Номер слайду 6

Майже тринадцять років Якоб і Вільгельм Ґрімм у вільний від роботи час мандрували шляхами Німеччини, зустрічалися із селянами, ремісниками, які розповідали їм цікаві історії. Брати дбайливо записували їх. Назбиравши багато народних оповідок, вони в 1812 році видали збірку «Казки для дітей і родини». Якоб і Вільгельм Ґрімм вважали, що в такий спосіб можна підтримати дух народу й зробити його сильнішим задля опору ворогові. У 1815 році було опубліковано другий том казок, упорядкованих братами Ґрімм. Усього вони зібрали понад 200 казок. Невідомий художник. Брати Ґрімм слухають казки. ХІХ ст.«Казки для дітей і родини». Перше видання. 1812 р.

Номер слайду 7

Коли ми кажемо «казки братів Ґрімм», то маємо пам’ятати, що це не авторські (літературні) казки, а саме народні. Не Якоб і Вільгельм їх створили, вони їх зібрали, обробили й видали. Отже, брати Ґрімм були невтомними збирачами фольклору — фольклористами. Їхній духовний подвиг полягає в тому, що вони зберегли для майбутніх поколінь німецьку народну творчість. Якоб і Вільгельм Ґрімм були також талановитими дослідниками рідної мови. Вони створили «Словник німецької мови» і «Німецьку граматику». У тяжкий для своєї країни час показали приклад відданої боротьби за національні цінності. Пам’ятник братам Ґрімм умісті Ганау (Німеччина)

Номер слайду 8

Проблемне питання Що зробили брати Ґрімм? За що їх шанують донині в Німеччині й у всьому світі?

Номер слайду 9

Теорія літератури. Сюжети, які мандрують Деякі майже однакові сюжети трапляються в різних народів світу. Їх називають мандрівними. Звісно, вони не абсолютно тотожні, а трохи видозмінені відповідно до національного середовища. У казках, зібраних братами Я. і В. Ґрімм, є чимало мандрівних сюжетів. Наприклад, про дідову і бабину доньку, про ледачу і роботящу дівчину (або парубка), про Попелюшку і злу мачуху, про Білосніжку і гномів, про вовка і сімох козенят, про рибалку і рибку та ін. Мандрівний сюжет – усталений сюжет, який повторюється з деякими змінами в художній творчості різних народів.

Номер слайду 10

Про німецьку народну казку «Пані Метелиця» Назва казки «Пані Метелиця» німецькою мовою звучить як «Фрау Холле». У Німеччині її вважають відповідальною за природні явища, пов’язані з водою, — сніг, хурделицю, кригу тощо. Коли падає сніг, німці кажуть: «То фрау Холле готує собі постіль». А ще її вважали покровителькою доброчесних дівчат і жінок. У давнину фрау Холле уявляли страшною бабою з великими зубами. Інколи навіть лякали нею дітей, мовляв, узимку можна й замерзнути, якщо «фрау Холле розсердиться».

Номер слайду 11

Пані Метелиця в народній фантазії була не лише суворою, а й справедливою. Тих, хто любив працю, був чесним, вона щедро винагороджувала, а тих, хто байдикував і поводився негідно, карала. Так трапилося і з юними героїнями казки «Пані Метелиця». Вони по-різному ставляться до праці, людей і довкілля, тому кожна з них отримала від пані Метелиці відповідно до вчинків.

Номер слайду 12

Словничок. Падчірка (падчерка), пасербиця — нерідна дочка. Гидка — погана. Бути попелюшкою — бути покірливою робітницею, не шанованою в домі. Починок — намотані на паличку нитки. Лаяти на всі заставки — сильно лаяти. Знепритомніла, опритомніла — утратила свідомість, повернулася до свідомості. Відлягло від серця — заспокоїлася. Пряжене — тушковане, переважно в печі. Брама — ворота. Терен — колючий кущ з їстівними терпкими ягодами. Загадувати роботу — давати завдання. Цямрина — деревина з колодязного зрубу. Смола — клейка речовина чорного кольору.

Номер слайду 13

Працюємо з текстом“Пані Метелиця”Жила на світі одна вдова, і мала вона дві доньки. Одна з них, падчірка, була гарна й роботяща, а друга, рідна, — гидка й лінива. Та вдова любила куди більше рідну доньку, хоч та була гидка й лінива. Падчірка мусила виконувати всю хатню роботу, була попелюшкою в домі. Бідна дівчина щодня сиділа на шляху біля криниці й пряла доти, доки їй нитка порізала пальці до крові. Одного разу вона так порізала ниткою пальці, що кров’ю залило увесь починок. Вона схилилася над криницею, щоб вимити починок, а він вислизнув із рук і впав у криницю. Гірко заплакала дівчина й побігла до мачухи та розказала про таке нещастя. А мачуха почала її лаяти на всі заставки і нарешті сказала:— Уміла вкинути починок, то зараз же лізь і дістань його. Про що ви дізналися, прочитавши зачин казки?Чому, на вашу думку, на початку казки так багато розповідається про падчірку? Яким було життя дівчини в домі мачухи?Що одного разу сталося з цією героїнею казки?

Номер слайду 14

Пішла бідна дівчина до криниці, не знаючи, що й робити. І з великого жалю й страху стрибнула в криницю і знепритомніла. А коли опритомніла, то побачила, що лежить на чудовій луці. Ясно світило сонце, і тисячі розмаїтих квітів цвіли навколо неї. Вона пішла цією лукою і набрела на піч, у якій було повно хліба. Хліб почав гукати до неї:— Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно спікся! Дівчина підійшла до печі й лопатою повитягала весь хліб. А потім пішла собі далі. Ось приходить вона до яблуні, а на ній аж рясніє від яблук. Яблуня просить її:— Ох, обтруси мене! Яблука мої давно вже достигли. Дівчина струснула яблуню, і яблука градом посипалися на землю. Вона трусила доти, поки жодного яблука не лишилося на яблуні. Тоді згорнула яблука на купу й пішла далі. Де опинилася падчірка після того, як стрибнула в криницю?Які випробування зустрілися на шляху дівчини?Як у цій частині казки розкривається характер героїні та її ставлення до праці?

Номер слайду 15

Нарешті дійшла до невеличкої хатини, з якої у віконце визирала стара баба. В неї стирчали такі великі зуби, що дівчинка хотіла тікати. Але стара гукнула їй услід:— А чого ти боїшся, люба дитино? Залишайся в мене, і якщо добре впораєшся з хатньою роботою, то й тобі добре буде. Найкраще дбай про постіль, стели якнайстаранніше та добре вибивай подушки, щоб пір’я летіло, — тоді на світі йтиме сніг, бо я ж пані Метелиця. Як почула дівчина такі ласкаві слова, їй відлягло від серця, вона залишилась у бабусі й негайно стала до роботи. Дівчина у всьому догоджала старій, збивала їй подушки так сильно, що аж пір’я летіло, наче сніжинки, і тому жилося їй у старої дуже добре. Вона ніколи не чула від неї лихого слова і щодня їла смажене й пряжене. Зверніть увагу на опис пані Метелиці. Чи збігаються враження від нього з її лагідними словами й учинками?Як жилося пасербиці в пані Метелиці? Як дівчина ставилася до своїх обов’язків?

Номер слайду 16

Пробула дівчина певний час у старої та й засумувала, а чого їй бракує, то спочатку й сама не знала. Нарешті здогадалась, що нудьгує за домівкою, і хоча тут було їй краще, проте її тягло до рідної хати. Нарешті вона сказала до старої:— Взяла мене туга за рідним краєм, і хоч мені у вас дуже добре, проте довше я тут зоставатися не можу, мені треба вернутися до своїх. Чому дівчина вирішила залишити пані Метелицю? Як це її характеризує?

Номер слайду 17

Пані Метелиця сказала:— Мені подобається, що тебе тягне додому. І за те, що ти вірно мені служила, я сама тебе виведу нагору. Вона взяла її за руку і провела до великої брами. Брама відчинилась, і тільки-но дівчина ступила на поріг, линув золотий дощ, і все золото приставало до неї, аж нарешті вся вона вкрилася золотом.— Це тобі за те, що ти у всьому старанна була, — сказала стара і віддала їй також і починок, що впав у колодязь. Як пані Метелиця віддячила дівчинці за її працьовитість і старанність? Які народні уявлення відобразилися в цьому епізоді казки?

Номер слайду 18

Тоді брама замкнулась, і дівчина опинилася вгорі, на землі, біля своєї хати. А щойно вона ввійшла в двір, півень злетів на цямрину і заспівав: Кукуріку, кукуріку! Наша дівчина іде, на ній золота без ліку. Ввійшла дівчина до хати, а мачуха й сестра, побачивши на ній золото, зраділи, не знають, де й посадити. Дівчина розповіла про все, що з нею трапилось, і коли мачуха почула, як падчірка дослужилася до такого великого багатства, то аж загорілася бажанням добути таке щастя й своїй рідній, гидкій та ледачій доньці. Як зустріли падчірку мачуха й сестра? Що вони із заздрощів надумали зробити?

Номер слайду 19

Отож пішла ледарка до криниці, сіла та й пряде, а щоб починок був у крові, вколола собі пальця, всунувши руку в густий терен. А потім кинула починок у колодязь і стрибнула сама туди. Вона опинилась, як і сестра, на чудовій луці й пішла тією самою стежкою. Дійшовши до печі й почувши, як хліб кричить: «Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно спікся!» — вона відповіла: «Тільки мені й охоти бруднитися біля тебе!» — і пішла далі. Незабаром дійшла вона до яблуні й, почувши, як та кричить: «Ох, обтруси мене, обтруси, мої яблука давно вже достигли!» — вона відповіла: «От не мала роботи! Ще якесь яблуко на голову мені впаде!» — і пішла далі. Як рідна донька реагує на прохання хліба та яблуні про допомогу? З якою метою героїнь казки проводять через однакові випробування?

Номер слайду 20

Прийшовши до хатини пані Метелиці, вона не злякалася її зубів, бо вже чула про них, і відразу найнялася до неї. Першого дня вона дуже старалася, слухалась пані Метелицю, коли та їй загадувала роботу, бо в неї тільки й думки було, що про золото, яке стара їй подарує, аледругого дня почала лінуватися, третього ще більше — навіть уставати вранці не захотіла. Вона й постелі пані Метелиці не постелила як слід, і подушок не позбивала, щоб аж пір’я летіло. Це скоро набридло старій, і вона сказала дівчині, що її служба скінчилася. Ледащиця дуже зраділа, гадаючи, що тепер на неї лине золотий дощ. А пані Метелиця привела її до брами, і щойно дівчина ступила на поріг, як на неї перекинувся великий казан смоли.— Оце тобі твій заробіток, — сказала пані Метелиця і замкнула ворота. Який заробіток від пані Метелиці одержала ледащиця? У чому полягає справедливість пані Метелиці?

Номер слайду 21

І прийшла ледащиця додому, вся вкрита смолою, а півень, побачивши її, злетів на цямрину і загорлав: Кукуріку, кукуріку! Наша ледащиця йде, що брудна буде довіку! І справді, смола так пристала до ледащиці, що не відмилася, скільки вона жила на світі. Прокоментуйте кінцівку казки. Яку народ- ну думку висловлено в ній?Порівняйте становище пасербиці та рідної доньки на початку й у фіналі казки. У котрої з героїнь воно змінилося на краще, а в котрої — погіршилося? Чому так сталося?

Номер слайду 22

Вправа “Чм уважний ти читач?”Розгадайте кросворд, перейшовши за покликанням: https://learningapps.org/display?v=ptvymiat323 КРОСВОРД

Номер слайду 23

Рефлексія•Сьогодні я дізнався (-лася)…•Було цікаво…•Було складно…•Я зрозумів (-ла), що…•Я навчився (-лася)…•У мене вийшло…

Номер слайду 24

Домашнє завдання. Підручник, стор. 29-37 : повторити. Вивчити визначення понять “сюжет”, “мандрівний сюжет”. Питання 2-8 на стор. 39 (усно).

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Німецька народна казка «Пані Метелиця». Зіставлення образів героїнь казки. Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості.

Номер слайду 2

Повторимо вивчений матеріал. Вправа “Знайди пару”Німеччина - це. Бібліотека -Братів Ґрімм називають. Братами Ґрімм зібрано. Перша збірка казок (1812 рік)“Казки для дітей і родини”фольклористамибатьківщина братів Ґрімммісце роботи братів Ґріммпонад 200 казок. Брати Ґрімм написали“Словник німецької мови” і “Німецьку граматику”

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Обговорюємо прочитане. Назвіть персонажів німецької народної казки “Пані Метелиця”. На які 2 табори можна їх розділити? Чому?

Номер слайду 5

Характеристика героїнь казки РИСА ХАРАКТЕРУ ПІДТВЕРДЖЕННЯПрацьовита, бо …Доброзичлива, тому що …Безкорислива , адже …Ввічлива, оскільки …Вірна рідній домівці, позаяк …

Номер слайду 6

Характеристика героїнь казки РИСА ХАРАКТЕРУ ПІДТВЕРДЖЕННЯЛінива, бо …Зла, тому що …Корислива, адже …Невихована, оскільки …Заздрісна, позаяк …

Номер слайду 7

Характеристика героїнь казки РИСА ХАРАКТЕРУ ПІДТВЕРДЖЕННЯЗла, бо …Жорстока, тому що …Корислива , адже …Несправедлива, оскільки …Заздрісна, позаяк …

Номер слайду 8

Характеристика героїнь казки РИСА ХАРАКТЕРУ ПІДТВЕРДЖЕННЯЛагідна, бо …Співчутлива, тому що …Добра господиня, адже …Спостережлива, оскільки …Справедлива, понеже …

Номер слайду 9

Обговорюємо прочитане. Хто з героїв казки зіставляється? Чому?Які людські якості утверджує, а які засуджує німецький народ у казці “Пані Метелиця”? Традиційно в казках спостерігаємо за боротьбою добра і зла. А ще в них протиставляються працелюбство і лінощі, багатство і бідність, краса і потворність тощо. Таке зіставлення протилежних понять, персонажів або рис їхнього характеру в літературних творах називають антитезою. Завдяки вмілому застосуванню антитези художній твір стає яскравішим, ми виразніше сприймаємо прочитане. Антитеза – зіставлення протилежних понять, персонажів або рис їхніх характерів.

Номер слайду 10

Узагальнюємо вивчене. Вправа “Незакінчене речення”Мені (не)сподобалася казка «Пані Метелиця», тому що …Казка «Пані Метелиця» навчає нас тому, що …Щоб змінити своє життя, я раджу падчірці …Щоб змінити своє життя, я раджу ледащиці …

Номер слайду 11

Чи можна віднести казку «Пані Метелиця» до чарівних? Поясніть свою думку. Які риси побутової казки можна знайти в цьому творі?

Номер слайду 12

Яку українську народну казку нагадала вам німецька казка «Пані Метелиця»? Чим саме?Мандрівний сюжет – усталений сюжет, який повторюється з деякими змінами в художній творчості різних народів.

Номер слайду 13

Рефлексія. Вправа “Сходинки самооцінювання”

Номер слайду 14

Домашнє завдання. Підготувати близький до тексту усний переказ уривку з казки “Пані Метелиця”. Дівчина у всьому догоджала старій, збивала їй подушки так сильно, що аж пір’я летіло, наче сніжинки, і тому жилося їй у старої дуже добре. Вона ніколи не чула від неї лихого слова і щодня їла смажене й пряжене. Пробула дівчина певний час у старої та й засумувала, а чого їй бракує, то спочатку й сама не знала. Нарешті здогадалась, що нудьгує за домівкою, і хоча тут було їй краще, проте її тягло до рідної хати. Нарешті вона сказала до старої:— Взяла мене туга за рідним краєм, і хоч мені у вас дуже добре, проте довше я тут зоставатися не можу, мені треба вернутися до своїх. Пані Метелиця сказала:— Мені подобається, що тебе тягне додому. І за те, що ти вірно мені служила, я сама тебе виведу нагору. Вона взяла її за руку і провела до великої брами. Брама відчинилась, і тільки-но дівчина ступила на поріг, линув золотий дощ, і все золото приставало до неї, аж нарешті вся вона вкрилася золотом.

zip
Додано
14 липня
Переглядів
470
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку