Презентаці "Українська вишивка - традиційний вид оздоблення виробів" для 5 класу

Про матеріал

В даній презентації висвітлені наступні моменти: види виробів оздоблених вишивкою; 15 цікавих фактів про українську вишивку; види орнаментів; тканини для вишивання; виробництво, будова тканини, полотняне переплетення ниток; ручні стібки і строчки; способи перенесення малюнка для вишивання на тканину; інструменти, матеріали та пристосування для вишивання; правила безпеки при користуванні голкою і ножицями; відмірювання довжини вишивальної нитки та способи закріплення нитки на тканині без вузлика.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Українська вишивка – традиційний вид оздоблення виробів.

Номер слайду 2

Вироби, оздоблені вишивко.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО ВИШИВАНКУВишиванка… Скільки сили та історії в ній збережено! Вона не лише елемент гардеробу, але справжня перлина української культури. Навіть саме слово звучить тепло, затишно, турботливо та приховує вагомі знання.

Номер слайду 9

Ох і сваряться ж між собою вчені-історики щодо моменту, коли перша вишиванка з’явилася та була вдягнута нашими пращурами. Не те, що рік, але навіть століття її появи невідомі. Сам Геродот пригадував, що у старих могилах одного разу знайшли вовняний одяг з вишивкою. Таке враження, ніби вишиванка була завжди.

Номер слайду 10

1. Українське мистецтво вишивання має давнє походження, його витоки сягають Скіфської доби (VII–III ст. до н. е)Стародавнє походження одягу з вишивкою на території України підтверджують зображення на творах декоративно-ужиткового мистецтва Скіфської доби:золота пектораль з кургану Товста могила (IV ст. до н.е.);срібна ваза з кургану Чортомлик (IV ст. до н.е.);чаша з кургану Гайманова могила (IV ст. до н.е.) та інші. А в селі Мартинівка на Черкащині біля річки Рось знайдені цікаві художні вироби з металу, датовані VІ століттям нашої ери.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

2. Дослідники вишивки налічують близько 250 старовинних швів на основі 20 технік. Серед них особливо поширеними є: гладь, колосковий шов, низь, вузлики, шнурочок, кручений шов, вирізання, виколювання, козлик, плетінка, мережка, вишивка хрестиком3. Хрестик в українській вишивці став популярним аж у 1850-1860-х роках

Номер слайду 14

Вишивка хрестиком, яку багато хто вважає традиційно українською, прийшла до нас з Європи лише в XIX столітті. Поширилася вона завдяки рекламному ходу засновника парфюмерно-косметичної компанії «Товарищество Брокар і Ко» Генрі Брокара. Так, шматки мила «Брокар і Ко» загортали в яскраві обгортки, на яких друкували схеми орнаментів для вишивання хрестиком. Брокарівське мило було дешевим, а схеми вишивки — простими, тож швидко полюбилися вишивальницям. Найчастіше хрестиком виконували елементи рослинного та геометричного характеру.

Номер слайду 15

4. Вишивка кожного регіону — унікальна. Справді, кожен регіон України вирізняється техніками вишивання, орнаментом і традиційними кольорами. Кажуть, раніше по вишитій сорочці можна було визначити, з якого села походить її власниця.«Україна — це єдина країна в світі, де в кожному селі є свій авторський почерк. Більш розмаїтої ручної творчості я ніде у світі не зустрічала», — розповідає дизайнерка Оксана Караванська.

Номер слайду 16

Номер слайду 17

5. Українці одягали вишиванки на свята. Вишиту з білого полотна сорочку з традиційним візерунком носили тільки у свята. Їх берегли й ховали у скрині після носіння. А в будні одягали сорочки з полотна сірого кольору — так звані «буденки». На цих щоденних сорочках могло взагалі не бути вишивки, або ж був лише скромний орнамент на манжетах. До слова, термін «вишиванка» набув особливого поширення в Радянські часи. В народній традиції такого слова не існувало, вживалося словосполучення «вишита сорочка», або ж просто «сорочка».

Номер слайду 18

6. Вишита сорочка — найсильніший оберіг. Вишивка наносилася насамперед із сакральною метою, як оберіг від зла. Саме тому сорочки оздоблювали візерунками на рукавах, комірах, подолі так, щоб малюнок торкався тіла. Дітям при народженні дарували вишиту сорочку, аби та оберігала їх від злих духів.«Вишиванка — це оберіг. Колір, форма, крій, матеріал, орнамент мають значення і разом створюють енергетичний заряд речі», — підтверджує Юрій Мельничук, заступник директора з науково-фондової роботи Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара» та експерт з історії українського костюма. Тож до процесу вишивання сорочки кожна жінка готувалася дуже відповідально. Перш ніж братися за роботу, вона дотримувалася посту кілька днів і молилася, очищаючи своє тіло і розум. Приступати до вишивки в поганому настрої і з поганими думками категорично заборонялося. Вважалося, що так можна накликати біду і втілити в реальність свої страхи і побоювання.

Номер слайду 19

7. Першу школу вишивки було створено ще в ХІ столітті в Київській РусіЇї заснувала Анна, сестра Володимира Мономаха. У школі опановували мистецтво гаптування золотом і сріблом.8. Вишивання однієї сорочки тривало від двох тижнів до трьох років. Це залежало насамперед від складності техніки. Так, для того, щоб вишивати «білим по білому» недостатньо було вибілити нитки протягом одного сезону. На Полтавщині, де ця техніка була найбільш поширеною, дівчата декілька років готувалися, білили біль, щоб нею шити традиційний орнамент на сорочках і рушниках.«Три роки поспіль вибілювали нитки, щоб вони мали силу і ними можна було вишивати сакральні візерунки. Нитки вибілювали на сонці. Їх стелили на березі річки, і всі чотири стихії „брали участь“ у цьому процесі: вогонь — сонце, повітря — вітер, вода, якою мочили прядиво, і земля, на якій воно лежало», — пояснює Юрій Мельничук.

Номер слайду 20

9. У звичайної дівчини-селянки у скрині було 35 вишитих сорочок, а в заможної могло бути й більше 60-ти. Так, дівчинка вже в 5 років вміла тримати голку і опановувала прості техніки вишивання.«Найкращу та найбільш майстерно вишиту сорочку вдягали, звісно ж, на весілля. Її вишивали на тонкому, білому полотні, рукави повністю вкривали вишивкою червоною заполоччю. Часто весільну сорочку жінка берегла у скрині ціле життя», — розповідають експерти Українського Інституту Історії Моди.

Номер слайду 21

10. Дитячі сорочки робили з вишитих рукавів батьківських сорочок

Номер слайду 22

Першу сорочку для новонародженого завжди перешивали з батьківських речей. Вважалося, що в одязі матері і батька укладена позитивна енергетика, яка буде захищати дитину від хвороб, зурочення, недобрих людей і злої долі. Вишивка на батьківському одязі була не тільки оберегом для дитини, а й забезпечувала наступність, зв’язок поколінь. Тож дівчаткам робили сорочку із речей матері, а хлопчикам — з речей батька.

Номер слайду 23

11. Нитки для вишивання виготовляли за допомогою природних барвників. Для фарбування використовували кору вільхи, дуба, ягоди бузини, цибулиння. Так, бузина дозволяла пофарбувати нитки в синій колір. А червоні нитки виготовляли із червця — комахи, личинки якої оселяються на коренях суниць. Люди збирали їх (здебільшого в червні, звідки й походить назва цього літнього місяця), висушували, потім проварювали разом із нитками, аби вони ставали червоними. У південних районах Східного Поділля нитки для вишивання змочували гарячою водою з розчином лугу, отриманого від спаленої соломи гречки. В результаті нитки набували світлого золотистого кольору, його називали «пшеничним». Цікаво, що для закріплення кольору нитки запікали в житньому тісті — так вони не втрачали забарвлення протягом десятиліть. А з середини XIX століття, з покращенням економічного становища селян, почали користуватися привозними хімічними аніліновими барвниками.

Номер слайду 24

12. Іван Франко був першим, хто почав носити українську вишиту сорочку з буденним одягом. На межі XIX і XX століть вишита чоловіча сорочка відривається від традиційного костюму, і починає носитися в поєднанні з буденним одягом. Саме видатний український поет і письменник першим почав одягати під сюртук вишиту сорочку, чим відрізнявся від інших представників тогочасної української інтелігенції. У такому вигляді Івана Франка зобразили на 20-гривневій купюрі.

Номер слайду 25

13. Одна з найоригінальніших вишитих сорочок — борщівська

Номер слайду 26

Назва походить від регіону виникнення — Борщівського району на Тернопільщині. Така сорочка розшита дуже щільною вишивкою чорними нитками. За легендою, вишивати бавною (нитка з вовни чорних ягнят) почали у XVII столітті. Тоді татари вбили усіх чоловіків із місцевості навколо Борщева, а жінки вирішили упродовж семи поколінь вбиратися лише у вишиті чорним сорочки — в знак скорботи та печалі.

Номер слайду 27

14. Вишивальниці в Україні мали своє свято. Це — день Варвари (17 грудня). На Варвари не можна було прати, білити чи глину місити — тільки вишивати. У цей день дівчата збиралися разом, молилися і вишивали. Саме в ці дні ворожили на врожай, на долю, спостерігали за погодою. Перед днем зимового сонцевороту у природі відбуваються зміни енергій, тому й вишивання на Варвари вважалося святим ритуалом.15. Українська вишивка підкорює світову модну індустрію

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Уже не перший рік провідні світові дизайнери і будинки моди черпають натхнення з українських етнічних мотивів. Так, фрагменти української вишивки в своїх колекціях використовували Жан-Поль Готьє, Джон Гальяно, Gucci, Valentino, Dolce&Gabbana. А кілька років тому українська дизайнерка Віта Кін одягла в українські вишиванки багатьох знаменитостей з усього світу: в її сукнях з традиційною вишивкою з’являлися Демі Мур, Діта фон Тіз, Кетрін Зета-Джонс і багато інших.

Номер слайду 30

Адель. Хайден Панеттьєрі Джордан Данн. РІЧАРД БРЕНСОНДжекі Чан

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Тканини для вишивання.

Номер слайду 33

Ткацьке переплетення. Ткацьке переплетення — це переплетення ниток основи й піткання у тканині. Нитки у тканинах переплітаються в певному порядку і по-різному. Полотняне переплетення ниток

Номер слайду 34

Процес виготовлення тканини (схема).

Номер слайду 35

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Номер слайду 39

Для перенесення малюнка орнаменту на тканину використовують кілька різних методів. Основними способами перенесення малюнка є:за допомогою копіювального паперу;за допомогою прозорого паперу;за допомогою скла "на світло";методом «припороху»

Номер слайду 40

Інструменти, матеріали та пристосування для вишивання

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

Номер слайду 44

Номер слайду 45

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хабатіліна Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
3307
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку