ФЕНОМЕН БУЛГАКОВА У творах М. Булгакова дуже багато фантастики, яка дивовижно переплітається з реальністю, дозволяючи авторові «викликати постаті минулого, сучасного і майбутнього і вести з ними бесіди про розвиток людства». Містичність у розумінні М. Булгакова – це існування особистості, яка в духовному плані ще не вичерпала себе.
Номер слайду 3
ПЛАН РОЗКРИТТЯ ТЕМИ М. Булгаков (1891-1940). Майстер і Маргарита» (5год.) Життєвий і творчий шлях. Роман «Майстер і Маргарита» як вершина творчості. «Майстер і Маргарита» як роман-міф. Трагізм долі митця. Особливості композиції. Т. Л. «роман у романі»Урок №1. Життєвий і творчий шлях М. Булгакова. Київ у житті письменника 1. Робота з епіграфом. 2. Презентація життєвого та творчого шляху письменника з наступним обговоренням та фронтальним опитуванням. 3. Початок роботи над романом «Майстер і Маргарита». Урок №2. Роман «Майстер і Маргарита» М. Булгакова як вершина творчості письменника. Читання епіграфа та його пояснення.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» Складання схеми-будови роману. Пошуково-аналітична робота з текстом.
Номер слайду 4
План розкриття теми (продовження) Урок № 3. «Майстер і Маргарита» як роман-міф. Трагізм долі митця. Особливості композиції. 1. Проблемне питання: який жанр твору М. Булгакова «Майстер і Маргарита»? 2. Порівняльна «анкета» Ієшуа та Воланда. 3. Визначення реального і фантастичного у романі «Майстер і Маргарита». Урок № 4. Моральні уроки роману «Майстер і Маргарита» М. Булгакова. «Живий глобус роману»1. Чи можна людину судити за боягузство? 2. Що таке щастя? Що є щастям для Майстра і Маргарити?3. Робота зі схемою «Знайдіть спільне» (Ієшуа і Майстер) 4. Моральні уроки роману.
Номер слайду 5
Епіграф. На широкому полі словесності російської в СРСР я був один-єдиний літературний вовк. Мені радили пофарбувати шкіру. Нісенітниця. Чи фарбований вовк, чи стрижений, він все одно не схожий на пуделя» (Із листа І. Сталіну, березень 1930)
Номер слайду 6
Родина Булгакових – велика, дружня, культурна, музична, театральна.
Номер слайду 7
Олена Сергіївна Булгакова – третя дружина письменника … когда я в первый раз вышла на улицу, я встретила его, и первая фраза, которую он сказал, было: «Я не могу без тебя жить». И я ответила: «И я тоже». И мы решили соединиться, несмотря ни на что. Но тогда же он мне сказал то, что, я не знаю почему, но приняла со смехом. Он мне сказал: «Дай мне слово, что умирать я буду у тебя на руках». Если представить, что это говорил человек неполных сорока лет, здоровый, с веселыми голубыми глазами, сияющий от счастья, то, конечно, это выглядело очень странно. И я, смеясь, сказала: «Конечно, конечно, ты будешь умирать у меня на...». Он сказал: «Я говорю очень серьезно, поклянись». И в результате я поклялась».
Номер слайду 8
Ваші гіпотези: що це була за людина – М. Булгаков? {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Походження Дитинство Освіта Лікарська практика. Значущі люди Суспільні події та ставлення до них Ідеали, цінності
Номер слайду 9
ТРИ СВІТИ РОМАНУ М. БУЛГАКОВА (УРОК № 2) ЗЕМНИЙ БІБЛІЙНИЙ ВІЧНІСТЬ
Номер слайду 10
ІЄШУА Ієшуа небезпечний для тоталітарного Риму своїми утопічними ідеями про «царство істини і справедливості», де не буде ніякої владиІєшуа слабкий фізично, але духовно сильний
Номер слайду 11
ПОНТІЙ ПІЛАТ Понтій Пілат не просто боягуз, його образ драматичний: він і звинувачувач, і жертва. Він гине разом з Ієшуа, так як гине його вільна особистість
Номер слайду 12
«РОМАН У РОМАНІ» (УРОК № 3) Глави про життя Москви 30-х років межують з розповідями на біблійні теми (роман, який пише Майстер, інтерпретує відому історію зіткнення Ісуса та Понтія Пілата, а також історію жертовної загибелі Христа). Це дає змогу письменникові розглядати сучасність з позиції вічності та через призму християнських цінностей.
Номер слайду 13
Порівняльна анкета Ієшуа та Воланда {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Ієшуа. Воланд Ім’я Ієшуа Га-Ноцрі з Гамали Воланд, Мефістофель, Сатана, Асмодей, Вельзевул, Диявол – утім, як вам завгодно Портрет «Під лівим оком – синець. У кутику рота – садно із закипілою кров’ю»«Рот якийсь кривий. Праве око чорне, ліве чомусь зелене». Вік 27 років На вигляд років сорок із гаком. А взагалі – я вічний. Національність Мені казали, що мій батько був сирієць Я? Мабуть німець. Або англієць? Поляк? Француз? Місце проживання Я не маю постійної оселі. Я? ніде. Рідня Не маю нікого. Я один на світі. Один, один, я завжди один. Якими мовами володіє? Арамейською, грецькою, латиною. Я взагалі поліглот і знаю силу-силенну мов. Заняття Я мандрую з міста до міста. Мені, як мандрівникові, усе дуже цікаво.
Номер слайду 14
Реальне і фантастичне у романі «Майстер і Маргарита»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Реальне у романі «Майстер і Маргарита» Життя, побут москвичів 30-х років, риси їхніх характерів, «квартирне питання» та ін. Фантастичне у романі «Майстер і Маргарита» Поява Воланда і його почту; їхні витівки у Москві; розмова Пілата та Ієшуа на місячній доріжці.
Номер слайду 15
«Живий глобус роману» (урок № 4)Ієшуа – носій Божих заповідей, вірить в те, що злих людей немає. Пілат – відважний воїн, переможець. Після зустрічі з Ієшуа прозріває: душа його мертва, життя його загнало в кут. Щастя неможливе без розуміння людей кохання, дітей, свободи, улюбленої роботи
Номер слайду 16
Моральні уроки роману 1. Всі люди добрі. 2. Тільки Бог має право вирішувати питання життя і смерті людини. 3. Найстрашніший недолік людини – боягузство.4. Людина сама творець свого щастя. 5. Щастя неможливе без улюбленої роботи, розуміння людей, кохання, дітей, свободи. 6. Рукописи не горять! 7. Кожен повинен бути Майстром своєї справи. 8. Диявол з’являється тоді, коли готові його прийняти. 9. Якщо людину мучить совість, вона не пропаща. 10. Любити всіх людей найважче.