§ 13. Розвиток пам'яті та уваги. Білокузьминівський ліцей Костянтинівської міської ради Донецької областіРозробила: Прокоф’єва Л. Р.,практичний психолог, учитель основ здоров’я
Номер слайду 2
ознайомишся з принципами ефективного запам’ятовування і концентрації уваги;потренуєшся створювати карти пам’яті;дізнаєшся, як краще готуватися до іспитів. У цьому параграфі ти:
Номер слайду 3
ПРИНЦИПИ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯТаємниці пам’яті завжди привертали увагу дослідників. Так, грецькийфілософ Платон (ІV ст. до н. е.) вважав, що пам’ять подібна до воскової пластини, на якій утворюється відбиток твердого предмета. Як поверхня воскової пластини з часом розгладжується, так і відбитки різних подій стираються з пам’яті з плином часу.
Номер слайду 4
ПРИНЦИПИ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ
Номер слайду 5
ПРИНЦИПИ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯРізновиди синестезіїВзагалі синестезію можна поділити приблизно на 10 типів. Серед них:графічно-кольорова;звуко-кольорова;температурно-нюхова;звуково-нюхова;кольорово-часова;часово-просторова та ін. Начастіше зустрічається графічно-кольорова синестезія – відчуття кольору, простимульоване читанням літер та цифр. Причому цифра 2 може викликати в уяві синестета один колір, а слово два – інакший. Синестезія в поп-культуріПро свою синестезію розповідали, наприклад, Володимир Набоков, Франц Ліст, Стіві Вандер та Біллі Джоел. Серед сучасників – це зокрема репер Фаррелл Вільямс та Каньє Вест. Перший у дитинстві бачив «дитячий» блакитний і бордовий, слухаючи землю, вітер та вогонь; другий теж бачить блакитний при звуках піаніно, від тарілок – білий, а від басу – темно-коричневий і фіолетовий кольори.
Номер слайду 6
ПРИНЦИПИ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯЗагалом у масовій культурі синестетичних відсилок не так багато. Якщо ви дивилися True Detective, то згадаєте, що у детектива Раста Коула теж була синестезія – він відчував смаки, запахи та видіння в неочікувані моменти, поки розслідував вбивство в Луїзіані. Синестетом був і Фрай із «Футурами»: у 19 серії 3 сезону Roswell That Ends Well він питав: «Чому пахне блакитним?», а в 10 серії 4 сезону The Why of Fry – «Чи не відчув хтось на секундочку смак фіолетового?»Ще один приклад синестезії в масовій культурі – гра Mass Effect. Коли головний герой намагається поговорити з Королевою Рахні, вона використовує дивакуваті метафори на кшталт “songs the color of oily shadow” (пісні кольору маслянистої тіні). У 2012 році з’явилося дослідження, згідно з яким несинестет може «натренувати» здібності перехресного сприйняття. Нейродослідниця Олімпія Колізолі з колегами попросили групу несинестетів читати книги, в яких слова надруковані різнокольорово. Букви «a», «e», «s» і «t» в тексті завжди червоні, помаранчеві, зелені та сині відповідно. Приблизно половина учасників змогла відповісти, що після цього досліду читає кольоровими літерами.
Номер слайду 7
ПРИНЦИПИ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯРозширення кола АСОЦІАЦІЙ можна домогтися за допомогою цілеспрямованої тренування. Нижче ми пропонуємо вам кілька нескладних вправ: Вправа 2. Складання ланцюжка асоціацій. Виберіть будь-яке слово і починайте з нього будувати ланцюжок асоціацій, записуючи їх на папір .. Намагайтеся записувати асоціацію якомога швидше, а зв’язку робити якомога більш незвичайними. Вправа 3. Пошук відсутніх асоціацій. Виберіть два будь-яких слова або словосполучення, які повинні мати якомога менше спільного. Постарайтеся побудувати асоціацію, яка б поєднувала ці два слова. Наприклад, для слів «ранок» і «їжа» елементом, що доповнює асоціативний ряд, буде слово «сніданок». Спробуйте знайти відсутню ланку для слів: фільм і сон, ліфт і автомобіль, квітка і хмарочос. Вправа 4. Відповідні асоціації. Виберіть два слова, і постарайтеся назвати асоціації, які підходять одночасно для кожного з цих слів. Наприклад, для слів «білий» і «легкий» можна назвати такі асоціації: сніг, пух, перо і т.д. Для ускладнення вправи можете вибрати не два, а три або навіть більше слів.
Номер слайду 8
ПРИНЦИПИ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯВправа 5. Незвичайні асоціації. Для розвитку асоціативного мислення з метою найкращого запам’ятовування корисно вміти шукати найбільш яскраві і нестандартні асоціації. У цьому випадку образ буде краще закріплений в пам’яті. Більшість людей для цих слів і словосполучень назвуть такі асоціації: Російський поет — Пушкін. Домашня птиця — курка. Фрукт — яблоко. Частина особи — ніс. Постарайтеся з цими ж словами придумати інші, менш популярні асоціації. Вправа 6. Складання ментальних карт. Корисним вправою для розвитку асоціативної пам’яті є ментальні карти. Один з творців ідеї складання таких карт Тоні Бьюзен в своїй книзі «Суперпамять» написав, що «… якщо ви хочете запам’ятати щось нове, вам потрібно всього лише співвіднести це з якимось вже відомим фактом, закликавши на допомогу свою уяву». Прочитати детальніше про прийом складання ментальних карт, що складаються з асоціативних рядів, ви зможете в наступному уроці з розвитку пам’яті. Якщо ви будете по 10-15 хвилин в день виконувати хоча б частину цих вправ, то вже через кілька днів тренування буде ставати все легше і цікавіше, і головне — ви зможете запам’ятовувати будь-який новий матеріал швидше.
Номер слайду 9
ПРИНЦИПИ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯВправа 5. Незвичайні асоціації. Для розвитку асоціативного мислення з метою найкращого запам’ятовування корисно вміти шукати найбільш яскраві і нестандартні асоціації. У цьому випадку образ буде краще закріплений в пам’яті. Більшість людей для цих слів і словосполучень назвуть такі асоціації: Російський поет — Пушкін. Домашня птиця — курка. Фрукт — яблоко. Частина особи — ніс. Постарайтеся з цими ж словами придумати інші, менш популярні асоціації. Вправа 6. Складання ментальних карт. Корисним вправою для розвитку асоціативної пам’яті є ментальні карти. Один з творців ідеї складання таких карт Тоні Бьюзен в своїй книзі «Суперпамять» написав, що «… якщо ви хочете запам’ятати щось нове, вам потрібно всього лише співвіднести це з якимось вже відомим фактом, закликавши на допомогу свою уяву». Прочитати детальніше про прийом складання ментальних карт, що складаються з асоціативних рядів, ви зможете в наступному уроці з розвитку пам’яті. Якщо ви будете по 10-15 хвилин в день виконувати хоча б частину цих вправ, то вже через кілька днів тренування буде ставати все легше і цікавіше, і головне — ви зможете запам’ятовувати будь-який новий матеріал швидше.
Номер слайду 10
КАРТИ ПАМ’ЯТІПсихолог Тоні Б’юзен пропонує замість класичних конспектів розробляти карти пам’яті (мал. 22). Вони залучають до збалансованої роботи обидві півкулі мозку. Карти пам’яті допомагають створити цілісний образ навчального матеріалу — ключових понять і взаємозв’язків між ними. Щоб створити карту пам’яті, тобі знадобляться:• чистий аркуш паперу;• простий олівець або ручка;• кольорові олівці;• маркери або фломастери.
Номер слайду 11
КАРТИ ПАМ’ЯТІ
Номер слайду 12
КАРТИ ПАМ’ЯТІ
Номер слайду 13
Практичне завдання. Розвиток пам’ятіТаблиця 6
Номер слайду 14
Практичне завдання. Розвиток пам’ятіТаблиця 6
Номер слайду 15
Практичне завдання. Розвиток пам’ятіТаблиця 6
Номер слайду 16
Практичне завдання. Розвиток пам’ятіТаблиця 6
Номер слайду 17
Гра «Снігова куля». Розвиває увагу і пам’ять. Кожен учасник придумує собі нове прізвище та ім’я. Усі сідають в коло і по черзі відрекомендовуються. Перший називає тільки своє ім’я, другий — спочатку ім’я першого учасника, а потім своє, третій — двох попередніх, а потім своє і так далі. Замість імен можна називати іноземні слова, назви міст, марки автомобілів. Гра «Передай предмет». Розвиває увагу і креативність (творче мислення). Станьте в коло і передавайте по колу предмет, наприклад, м’ячик або маркер. Кожен учасник має придумати новий спосіб передавання. Гра «І раз, і два, і три...». Допомагає розвивати увагу. Учасники стоять у колі. За командою ведучого «І раз...» кожен починає виконувати будь-який рух, бажано нескладний. За командою «І два...» учасники припиняють виконувати свої рухи і починають робити те, що перед цим робили їхні сусіди справа. За командою «І три...» усі знову змінюють рух на той, який виконували сусіди справа. Гра закінчиться, коли ведучий назве число, яке дорівнює кількості гравців — тоді рухи повертаються до тих, хто їх придумав. Зверніть увагу, чи змінилися рухи, які ви придумали, у процесі гри. Що допомагало точно відтворювати рухи партнерів, а що заважало?
Номер слайду 18
Номер слайду 19
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ1. Опрацювати § 13. Розвиток пам'яті та уваги2. Робота у зошиті: запишіть принципи запам’ятовування (ст.78)- Складіть карту пам’яті до § 123. Виконати тест за посиланням