СТЕРЕОТИПІЗАЦІЯ
— це спрощення чогось складнішого, ніж зображено насправді. Здебільшого стереотипи стосуються речей або людей, і вони надмірно поширені в рекламі.
Стереотипи використовують в рекламі як засіб впливу на свідомість людини. Дістається всім вразливим групам: "блондинки мають низьке IQ", "усі жінки у хіджабах – терористки", "усі розумники носять окуляри", але чи не найчастіше стереотипи транслюють саме гендерні упередження. Своєрідні шаблони про типові жіночі і чоловічі якості, які ґрунтуються не на раціональних знаннях, на упередженнях.
Найбільш поширені стереотипи в українській рекламі - гендерні!
Варто зазначити, що реклама, у якій є гендерний стереотип, що глибоко укорінений у нашу підсвідомість, сприймається нами без будь-якої попередньої критичної оцінки. Навіть, якщо у ній містяться явні сексистські підтексти.
Зазвичай, рекламотворці показують жінок як самовідданих мам, що задовільняють потреби інших. Згадаємо рекламу мила Duru, де героїня говорить: «Чистота та турбота про рідних — моя відповідальність». Знову ж таки, рекламні образи утверджують стереотип про те, що чоловіки не здатні піклуватися про себе. Яскравим прикладом цього є реклама макаронів «Чумак». За сюжетом відеоролику жінка так смачно приготувала страву, що чоловік розпався на дрібні частинки себе і почав цілувати її взуття.
Образ Прачки, яка виводить плями з одягу і захоплена порошком “Тайд” і “Аріель”, став звичним на наших телеекранах уже давно. Прачка має різні соціальні ролі — вчительки, багатодітної матері, продавця, вона може бути звичайною тітонькою або мати дуже привабливу зовнішність, вона може мати гроші або економити кожну копійку. Але факт залишається фактом — реклама фіксує та “вмонтовує” у свідомість, що в українських сім’ях прання — це жіноча справа.
Приготуванням їжі в українських сім’ях теж займаються пере- важно жінки: вони присутні в усіх рекламах продуктів харчуван- ня, особливо олії, майонезу, бульйонних кубиків. У ролику “Маґґі” жінка готує обід, а чоловік грає на фортепіано дітям. У ролику “Олейна” чоловік зустрічає жінку словами: “Я знудьгувався і голодний”. Йому навіть не спало на думку приготувати обід, коли жінки немає вдома — в їхній сім’ї це не практикується.
Сексизм Представлення жінок у вигляді прачки, няньки чи куховарки – це
в рекламі ще квіточки порівняно з іншим
трюком рекламістів –використання
жінок як прикрас чи сексуальних
об’єктів, які нічим не пов’язані з предметом реклами. Це називають об’єктивацією – відношення до людини як до товару чи об’єкта без поваги до її особистості чи гідності.
У ситуації сексуалізованої реклами діє дуже проста схема:
з одного боку, красиве жіноче тіло робить звабливим товар,
який рекламують, з іншого — купуючи (унаслідок впливу такої реклами) цеглу або паркет, споживач підсвідомо “купує” (присвоює) й гарну жінку з рекламного ролика.
Прикладів сексуалізації реклами на українському телебаченні більше, ніж достатньо.
Реклама пива “Тайлер” (жінка тримає в руках на оголених грудях пляшки пива)
Реклама жувальної гумки “Орбіт” (двоє підлітків поступово роздягають один одного в під’їзді)
Реклама телефонних комунікацій “UMC”
Реклама шампуню “Pantene Pro-V”
Реклама шоколаду “Корона”: чоловік сидить на дивані, їсть шоколад “Корона”, і перед ним з’являється жінка-галюцинація, яка танцює сексуальний танець. За кадром чути слова:
“Корона — смак бажання”. Сексуальне бажання “прикріплюється” до товару.
Мачо, або справжній самець, мисливець за жінками Фелікс із реклами Head & Shoulders. |
Дбайливий батько та надійний господар Тато з ролика “Кукуся” від “Київстару”. |
Активний, розумний й успішний кар’єрист Герой реклами пива “Оболонь”, який відпочиває з пивом після |
важких переговорів
Отож, стереотипний чоловік з рекламного ролика встигає зробити кар’єру, повеселитися з друзями, приділити час родині й користується успіхом у всі без винятку жінок.
Якщо порівняти чоловічі й жіночі образи, то впадають у вічі і відмінності в характері. Перші завжди пов’язані з успіхом, ініціативністю і самостійністю, натомість другі — з пасивністю, спрямованістю на задоволення інтересів чоловіків і жінок.
Доречно буде згадати рекламні плакати з написом
Women don’t leave the Kitchen
які нав’язують нам картину світу, в якій чоловіки не здатні доглядати за власними дітьми й прцювати вдома.
На знак протесту проти сексизму та стереотипізації чоловіків та жінок, ліванський фотограф Ілай Резкалла створив проект “У паралельному всесвіті”.
Аби протидіяти принизливим прийомам у рекламі, Резкалла вирішив переодягти чоловіків у фартухи й шовкові халати та відправити їх на кухню.
Реклама, яка спирається на гендер, усе частіше стає об’єктом критики. А найневдаліші ролики завдають шкоди репутації брендів.
чоловіків, і жінок у нетипових ролях, щоб нормалізувати різне і ставати на крок ближче до рівності.
Найкращим прикладом гендерно нейтральної кампанії є ролик компанії
гучно заявив про рівність у домашніх справах.