Презентація "Адаптація першокласників до навчання в школі"

Про матеріал
В презентації подано поняття "адаптація", її види, рівні, поняття "дезадаптації", причини виникнення, надані поради щодо адаптаціі дітей до навчання. Матеріал буде корисним для вчителів початкової школи, батьків майбутніх першокласників.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Адаптація першокласників до навчання в школі Автор презентації Тітаренко Наталія Володимирівна вчитель початкових класів загальноосвітньої школи I-III cтупенів № 7

Номер слайду 2

«Бути готовим до школи - не означає вміти читати, писати і рахувати. Бути готовим до школи - означає бути готовим всьому цьому навчитися.» Венгер Л. А. «Адаптація навчальна — процес активного пристосування дитини до вимог нового середовища за допомогою різноманітних засобів.» (О. Савченко)

Номер слайду 3

Вступ до школи – переломний момент у житті дитини. Він пов'язаний з новим типом стосунків з оточенням (ровесниками й дорослими), новим видом нової діяльності (навчальної, а не ігрової). У житті дитини змінюються все: обов'язки, оточення, режим. Це „ кризовий період” у житті дитини, і ця її „ криза” виявляється у тому, що свої ігрові потреби дитина має задовольняти навчальними способами.

Номер слайду 4

Процес адаптації Процес адаптації до шкільного життя у дітей триває по різному – від 2 тижнів до 2 – 3 місяців (залежно від рівня їх готовності до школи, психологічними особливостями та станом здоров'я). Вирішальну роль тут відіграє сформований у дошкільному віці рівень готовності до школи, або „шкільної зрілості”.

Номер слайду 5

Адаптація - це процес звикання до нових шкільних умов. Від благополучного протікання цього періоду залежить все подальше шкільне життя дитини - її мотивація до навчання, її здоров'я, її комфорт, її ставлення до інших.

Номер слайду 6

Шкільна адаптація розуміється як пристосування дитини до нової системи соціальних умов, нових відносин, вимог, видів діяльності, режиму життєдіяльності. Форми шкільної адаптації: Психологічна адаптація Біологічна адаптація Соціальна адаптація

Номер слайду 7

це входження до нової системи вимог, пов'язаних з виконанням навчальної діяльності. Процес взаємодії особистості й середовища полягає в пошуку й використанні адекватних способів задоволення основних її потреб, до яких належать потреба в безпеці, фізіологічні потреби (у їжі, сні, відпочинку тощо), потреба в прийнятті та любові, у визнанні та повазі, у самовира- женні й у розвитку. Психологічна адаптація

Номер слайду 8

Біологічна адаптація це пристосування до нового режиму навчання й життя. Життя суперечливе, малопередбачуване: не встиг пристосуватися, відчути стабільність існування, як трапляється таке, що докорінно змінює плани, суттєво впливає на самопочуття, змушує пристосовуватися до нового й незвичного.

Номер слайду 9

Соціальна адаптація це процес входження до учнівського колективу. Першокласник повинен пристосуватись до вимог тих соціальних груп, що характерні для школи (учнівська група, вчителі, інші класи тощо).

Номер слайду 10

Три рівні адаптації: Високий Середній Низький

Номер слайду 11

Високий рівень адаптації Першокласник позитивно ставиться до школи: правила і вимоги сприймає адекватно; навчальний матеріал засвоює легко; глибоко оволодіває програмовим матеріалом,чемний, уважно вислуховує вказівки, пояснення вчителя; доручення виконує охоче, без зовнішнього контролю; виявляє високу зацікавленість до самостійної навчальної роботи, готується до всіх уроків; має у класі позитивний статус.

Номер слайду 12

Середній рівень адаптації Першокласник позитивно ставиться до школи: відвідування уроків не викликає в нього негативних переживань, розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його досить детально і наочно; засвоює основний зміст програми з усіх предметів, уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок учителя, разом з тим потребує контролю з боку дорослого; зосередженим буває коли робить щось цікаве для себе; майже завжди готується до уроків; доручення виконує сумлінно; дружить з багатьма однокласниками.

Номер слайду 13

Низький рівень адаптації Першокласник негативно або байдуже ставиться до школи: часто скаржиться на здоров'я, погане самопочуття, в нього переважає пригнічений настрій; спостерігаються порушення дисципліни; матеріал, засвоює фрагментарно; самостійна робота з підручником викликає труднощі, під час виконання самостійних завдань не виявляє до них інтересу; до уроків готується нерегулярно, потребує постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань з боку вчителя; може зберігати працездатність і увагу за наявності тривалих пауз для відпочинку; для розуміння нового матеріалу потребує значної допомоги вчителя ; доручення виконує під контролем і без особливого бажання; пасивний, близьких друзів не має, знає імена й прізвища лише части- ни однокласників.

Номер слайду 14

Дезадаптація це утворення неадекватних механізмів пристосування дитини до школи у формі порушення в навчанні й поведінці, конфліктних стосунків, психосоматичних захворювань і реакцій, підвищеного рівня тривожності, викривлень у розвитку особистості.

Номер слайду 15

Причини дезадаптації: 1. Особливості методів виховання в родині: • Завищені очікування щодо навчальної успішності дитини, будь-яка невдача сприймається неадекватно • Розмови про недоліки школи чи вчителя замість акцентування на приємних моментах • Часті конфлікти з приводу навчання дитини, після чого все, що пов’язане з школою, втрачає привабливість • Виховання дитини за типом „кумир родини” • Байдуже ставлення батьків до навчання

Номер слайду 16

2. Порушення в системі відносин у школі: • Вплив на дитину самого процесу навчання • Некоректне ставлення вчителя до учня • Злиття методів навчання та індивідуальної чутливості центральної нервової системи дитини • Порушення відносин з однокласниками • Об’єктивна критика недоліків учня з боку вчителя.

Номер слайду 17

3. Індивідуальні особливості психічного розвитку дитини • не сформованість мотивації учня • невисокий інтелектуальний потенціал • затримка психічного розвитку • гіперактивність • труднощі у регуляції поведінки, уваги, навчальної діяльності • чутливість до несприятливих впливів навколишнього середовища • завищена самооцінка й рівень домагань дитини чи батьків • підвищена чутливість нервової системи • підвищений рівень тривожності • агресивність, замкненість • інертність нервових процесів • хронічні захворювання, ослаблення організму • відсутність підготовки до школи.

Номер слайду 18

Прояви дезадаптації: а) відставання від програми; б) швидка втомлюваність; в) недисциплінованість; г) невміння будувати відносини з однолітками та дорослими; д) підвищена тривожність, плаксивість; е) глибокий спад працездатності наприкінці дня; є) неадекватна поведінка; ж) неуспішність у навчанні.

Номер слайду 19

Можливі несприятливі наслідки дезадаптації небажання вчитися, відвідувати школу; низька успішність; проблеми в спілкуванні із однолітками; закріплена висока тривожність у поєднанні із неадекватною самооцінкою; може розвинутися невроз, який необхідно лікувати за допомогою психолога, психіатра.

Номер слайду 20

Щоб дитина краще адаптувалась потрібно: • створення сприятливої психологічної атмосфери для дитини з боку всіх членів родини; • формування інтересу до школи, прожитого шкільного дня;  • обов'язкове знайомство з учнями інших класів і можливість їх спілкування після школи;  • неприпустимість фізичних заходів впливу, залякування, • критика на адресу дитини, особливо у присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків тощо);  • урахування темпераменту дитини в період адаптації до шкільного навчання;  • надання дитині самостійності в навчальній роботі;  • заохочення дитини. • моральне стимулювання досягнень дитини. • розвиток самоконтролю та самооцінки, самодостатності дитини.

Номер слайду 21

Ознаки адаптації: 1. Процес навчання викликає у першокласника позитивні емоції, він упевнений в собі і не відчуває страх.  2. Новоспечений учень справляється зі шкільною програмою.  3. Дитина проявляє самостійність при виконанні домашніх завдань і звертається за допомогою до мами або тата тільки після того, як самос- тійно спробувала його виконати.  4. Першокласник задоволений своїми стосунками з однокласниками і вчителем.

Номер слайду 22

Для полегшення періоду адаптації виконуємо такі рекомендації:

Номер слайду 23

Для полегшення адаптації у I семестрі проводимо:

Номер слайду 24

Вправи для ефективної адаптації першокласників до умов навчання в школі

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Дякуємо за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Березянська Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
30 жовтня 2023
Переглядів
1826
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку