презентація " Алгоритм обстеження мовлення дітей із ЗНМ"

Про матеріал
Запропонований дидактичний матеріал (мовленнєві ігри, завдання, вправи) можна використовувати як для обстеження, так і корекції загального недорозвитку мовлення у дітей залежно від рівня їх мовленнєвого розвитку і мети, поставленої педагогом. Деякі ігри, вправи, завдання широко представлені у спеціальній методичній літературі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Відділ освіти Добропільської міської ради. Методичний кабінет Алгоритм обстеження стану всіх компонентів мовлення у дітей із ЗНМ Вчитель – дефектолог ЗДО № 22 «Райдуга» Канюка О. В.

Номер слайду 2

1. Виявлення особливостей розвитку лексичної сторони мовлення.1.1 Вивчення стану сформованості лексичного значення слова: Розуміння контекстуально зумовленого значення слова;Перенос засвоєного значення на нові аналогічні ситуації;Уміння добирати синоніми, антоніми;Розуміння багатозначноті слова1.2 Вивчення особливостей системи морфологічного словотворення: Розуміння твірного та похідного слів і їх порівняння за значенням;Уміння практично оперувати словотворчими морфемами у процесі словотворення;Виділення на практичному рівні спільної морфеми ( префікса, суфікса) у ряді слів ( морфологічний аналіз ) 1.3 Вивчення характеру встановлюваних дитиною смислових зв’язків між словами

Номер слайду 3

2. Дослідження особливостей розвитку граматичної сторони мовлення.2.1 Вивчення стану сформованості системи морфологічної словозміни.2.2 Вивчення особливостей синтаксичної сторони мовлення: Засвоєння дітьми синтаксичного значення слова у реченні;Розуміння логіко – граматичних конструкцій3. Вивчення особливостей розвитку фонетико – фонематичної сторони мовлення.3.1 Виявлення стану звуковимови та звукової структури слова;3.2 Виявлення стану сформованості фонематичних процесів: сприймання, уявлення, аналізу.

Номер слайду 4

Обстеження мовлення дітей1 БЛОКОБСТЕЖЕННЯ НЕМОВЛЕННЄВИХ ДІТЕЙ

Номер слайду 5

ЗвуконаслідуванняІнструкція : подивись уважно на малюнок. Хто як голос подає?Допомога: логопед показує тварину і/або називає, а дитина повинна подати голос названої(показаної) тварини.

Номер слайду 6

Розуміння мовлення. Дитина виконує інструкції логопеда Інструкція: Інструкція: Покажи, де лялька, стіл, стілець... - Покажи де одяг, посуд,Посади ляльку, ведмедика… іграшки, мебліПринеси ляльку, кубик, м’ячик…

Номер слайду 7

Інструкція: покажи де у ведмедика голова, тулуб, руки, ноги… покажи де у тебе голова, вуха, очі, ніс, руки, ноги…Інструкція: покажи чим їдять, малюють, зачисуються…Інструкція: покажи де дитинча корови, свині, кози, вівці…

Номер слайду 8

Інструкція: обведи пальчиком тварин, яких ти бачиш на малюнку(дитині демонструється спочатку один, а потім інший)Інструкція: покажи де один, а де багато…

Номер слайду 9

Інструкція: покажи де червоний, синій, зелений, жовтий… Інструкція: покажи хто сором’язлива, хто злякався, хто сумний, хто радісно здивована

Номер слайду 10

2 БЛОКОБСТЕЖЕННЯ МОВЛЕННЄВИХ ДІТЕЙЛексика. Мета логопеда: перевірити у дитини стан використання та розуміння номінативного значення слів у мовленні

Номер слайду 11

Іменники ( узагальнення)Інструкція: розглянь уважно предмети на малюках. Як можна назвати їх одним словом?Інструкція: назви одним словомІнструкція: назви обидва малюнки одним словом. За якою ознакою вони відрізняються?

Номер слайду 12

Іменники (однина, множина)Інструкція: уважно розглянь картинки. Спочатку назви один предмет, а потім назви багато таких же предметів.Інструкція: уважно розглянь малюнки. Скажи де один(-а), а де багато?

Номер слайду 13

Дієслова (дії, руху, стану)Інструкція: дати відповідь на запитання: що роблять цими предметами?Інструкція: що робить хлопчик? (спить, снідає, грається, миється, читає прибирає.)

Номер слайду 14

ПрикметникиІнструкція: подивись на малюнок, що ти бачиш? Скажи яке…?яка…?який…?Наприклад: високе дерево - .., вузька доріжка - .., різнокольоровий м’яч - …Інструкція: подивись на малюнок. Що ти бачиш? Скажи: чий - ..? Чиї - ..?Інструкція: дай відповідь на запитання. Який? Яке? Які?.. Наприклад: сік - апельсиновий, лавка – дерев’яна …

Номер слайду 15

ЧислівникиІнструкція: що зображено на малюнку? Порахуй і скажи скільки чого. Інструкція: порахуй іграшки. Скільки іграшок?

Номер слайду 16

ПрийменникиІнструкція: де знаходиться кошеня? Інструкція: подивись уважно на малюночки. Куди закотився м’ячик? Звідки дівчинка дістала м’ячик?

Номер слайду 17

Інструкція: подивись уважно на малюночки. Доповни речення: « Кішка стрибає … стільця.», « Ручка впала .. столу». Інструкція: подивись уважно на малюночки. Доповни речення: « Лінійка лежить… книгами» , « картина висить… годинником і комодом».

Номер слайду 18

Стан структурного аспекту значення слів. АнтонімиІнструкція: скажи навпаки. СинонімиІнструкція: назви близьки за змістом слова. Наприклад: іскритися, сяяти…

Номер слайду 19

ОмонімиІнструкція: Назви слова що зображені. Скажи, що вони означають?Частина - цілеІнструкція: назви частини чайникаІнструкція: назви частини тіла у голуба

Номер слайду 20

Спільнокореневі словаІнструкція: назви слова, в яких «сховалося» слово сніг.

Номер слайду 21

Граматика. Мета : перевірити у дитини вміння складати прості та поширені речення, використовуючи різні частини мови; вміння граматично правильно узгоджувати слова в реченнях. Словозміна. З’ясування роду іменників за допомогою підставляння займенників. Поєднати слова – займенники до назв малюнків.Інструкція: як скаже дівчинка, (хлопчик, родина) про речі?

Номер слайду 22

Число іменників, узгодження іменника з числівникомІнструкція: скажи котрий(-а ) в ряду…? Склади речення. Наприклад:«Перший їжачок» Узгодження іменників з прикметниками в роді та числіІнструкція: розглянь малюнок. Назви колір і предмет (Який? Яка? Яке? Які?)

Номер слайду 23

Узгодження іменника з дієсловомІнструкція: розглянь малюнки. Скажи, хто як пересувається?

Номер слайду 24

Словотворення. Зменьшувальна форма словаІнструкція: назви предмети на малюнках А тепер скажи «лагідно». За допомогою префіксівІнструкція: утвори нові слова за малюнками від слова «летів».

Номер слайду 25

Зв’язне мовлення. Мета :обстеження вміння дитини логічно пов’язувати речення, що відображають події зображені на малюнках, вміння описувати предмет або сюжетні малюнки зв’язним мовленням у формі оповідання. Розповідь за серією сюжетних малюнківІнструкція: розглянь малюнки. Розкажи, що сталося з Катею та Вовою?

Номер слайду 26

Фонетика. Звуковимова. Мета:визначити вимову звуків (голосних, приголосних) самостійно, з наслідуванням, в різних складових позиціях, в словах з різноманітною складовою структурою.Інструкція: назви малюнки або повтори за мною (звуки с, с’)Інструкція: назви малюнки або повтори за мною (звуки з, з’)

Номер слайду 27

Складова будова слів. Мета: виявити групи слів, складова структура яких збережена у мовленні дитини; виявити групи складової структури слів, які порушені у мовленні дитини; виявити тип порушення складової структури слова.Інструкція: назви малюнки.

Номер слайду 28

Фонематичні процеси. Мета: визначити здатність дитини сприймати на слух опозиційні фонеми, виділяти звук серед ряду інших та на початку в середині і в кінці слова; диференціювати звуки: тверді – м’які, свистячи – шиплячі, дзвінкі – глухі та ін. Фонематичне сприймання"а" серед о, а, у, и, і, а"у"серед и, і, у, о, а, у"д"серед р, м, д, с, т, д, к"с"серед м, н, р, с, д, к, с"с"серед ш, з, с, ж, ц, ч, с"ш" серед л, м, н, ш, x, к,ш"ш"серед ж, ч, ш, с, щ, ш,цІнструкція: підніми руку, коли почуєш звук…аркуш, аґрус, армія,айстра;осінь, око, оклик, окунь;стіл, стілець, стіна, стукати;ніс, лис, аґрус, автобус;кішка,мишка,кришка,кашка;норка, дірка, марка, Мурка.Інструкція: визнач спільний звук у словах:

Номер слайду 29

Інструкція: повтори слова. ЛАК, ТАК, МАК, БАК. МИТИ, ШИТИ, ЛИТИ, ПИТИ. МИЛО, ШИЛО, РИЛО. РІК, СІК, БІК, ВІК. МАЙКА, ГАЙКА, ЧАЙКА,БАЙКА.Інструкція: підніми руку на заданий склад. СА ША, ЧА, ШУ, СА, ЦАЧА СА, ЩА, ЩО, ША, ЧАВА ФА, ХА, КА, ВА, ГАДА ЗА, ДА, МА, ТА, КАІнструкція: плесни у долоньки коли почуєш звук… у словах"а" в словах: осінь, аґрус, укол, оси, аркуш, сік, сам, син, кіт, мак;"о" в словах: оклик, айстра, око, армія, успіх, окунь, лак, сом, мак, лом;"к" в словах: кран, грім, кріт, кіт, гра, ікра, кулька, година, ліжко;"п" в словах: булка, пакет, бабуся, пилка, лапи, клубок;"с" в словах: зозуля, синиця, снігур, стіл, миска, мишка, кришка,посуд, козел, осінь;"ш" в словах: шпак, жайворонок, шишкар, жаба, шафа, шапка, сапа, машина, ожина, аґрус;"т" в словах: тканина, дрова, дах, трава, дім, тин,"ц" в словах: цапеня, суша, чапля, лисиця, бочка, вівця, лис;"т" в словах: тканина, дрова, дах, трава, дім, тин,тачка

Номер слайду 30

Інструкція: я буду називати слова, а ти покажи на малюночку де вони

Номер слайду 31

Фонематичне уявленняІнструкція: знайди малюнок, у назві якого є звук с а потім ( ц, з, ш, ж, р, л, т, д, б, п, в ) Інструкція: придумай і назви слова зі звуком Р ( або с, ш, л, в, т, б, ж, з …)Фонематичний аналіз та синтезІнструкція: визнач кількість голосних, приголосних звуків. У –А;І –Е – У;А –О –И – Е;Е – У – О – А –И ;Б – Н ;К-Х-Д ;Ф – Х –С - ПК – П – Т – М – ННА –НА ;НА –НУ;ЗА – ЗИ - ЗУШЕ – ШИ– СА - СО

Номер слайду 32

Інструкція: назви спільний звук у словах. ОСА, СОМ, МИСКА, НІС, КРАН, РИБА, СИН, МИР ПИЛКА, СТІЛ, ЛОЖКАІнструкція: назви склад у слові, який повторюється. БАНАН БАГАЖ БАТОН БАЛКОН БОРЩИК ГОРЩИК ДОЩИК ГОНЩИК ПИСАНКА МОВЧАНКА ЧИТАНКА КОЛИСАНКАІнструкція: назви перший а потім останній звук в словах: аркуш, урна, осінь, кран, дріт, стіл, шпак, кіт, мак, сік, лис, око, риба…Інструкція: полічи звуки у словах: мак, дах, сом, лоша, палка, дірка, стіл, кран, столи, хустка, коржик…Інструкція: порівняй слова за звуковим складом: сам – сом ; сом – лом; сон – сом; сон – син; лис – ліс; білка – булка;Інструкція: назви скільки слів у реченні: яке 1 – ше; 2 – ге; 4 – те; 3 – тє слово? Діти рвали польові квіти. Мама купила зелені яблука. Знайди звук (склад), на котрий падає наголос, у словах цих речень.

Номер слайду 33

Інструкція: я буду називати склад, а тобі треба буде додати його до звуку Р і назвати слово яке утворилося: снігу – р, помідо – р, хо – р, каси – р, куха – р, буква – р, мухомо – р Інструкція: я буду називати склад, а тобі треба буде додати на початку слова звук Ж і назвати слово: ж – ук, ж – уйка, ж – урнал, ж – упан, ж – итоІнструкція: додай до слова такий звук, щоб утворилося нове слово: буря – буряк, рано – ранок, коло – колос, лото – лотос, сила – силач, лист - листиІнструкція: утвори слово із звуків, переставивши, якщо потрібно, їх місцями:[і, р, г] — ріг;[к, і, р, п] — кріп;[в, о, е, с] — овес;[и, с, л] — лис;[л, е, к, н] — клен

Номер слайду 34

Список використаних джерел:

Номер слайду 35

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

Номер слайду 36

www.powerpointbase.com – это самый крупный портал бесплатных шаблонов.http://powerpointbase.com/templates/ - шаблоны презентаций Power. Pointhttp://powerpointbase.com/wordtemplates/ - шаблоны Word для создания эффектных раздаточных материалов, тетрадейhttp://powerpointbase.com/diagrams/ - шаблоны диаграмм и графиков для большей визуализации в презентацияхhttp://powerpointbase.com/certificates/ - шаблоны сертификатов, дипломов, грамот. А также видео-уроки, статьи и многое другое… НАШИ УСЛУГИ: Контакты: powerpointbase@gmail.com

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чулаєвська Інна Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
11 січня 2020
Переглядів
16174
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку