Презентацію було створено для обміну досвідом з колегами - вчителями. Ключові питання:
Співіснування двох систем навчання.
Причини пошуку оптимальних шляхів.
Необхідність створення комфортних умов навчання.
Що таке арт - терапія?
Головні цілі та завдання.
Головні напрямки у роботі.
Результати.
Співіснування двох систем навчання. Сучасна система освіти передбачає співіснування двох стратегій організації навчання – традиційної й нетрадиційної. Інноваційне навчання - це зорієнтована на динамічні зміни в навколишньому світі навчальна та освітня діяльність, підгрунтям якої є розвиток різноманітних форм мислення, творчих здібностей, скеровує науково – педагогічні кадри на роботу відповідно до інтеграційного критерію: педмайстерність + наукові знання + нові педагогічні технології. В. Г. Рунчева
Причини пошуку оптимальних шляхів. Послаблення уваги батьків до навчання дітей, широкий потік інформації, недостатнє оснащення, наявність у дітей хронічних та вроджених захворювань змушують мене як вчителя серйозно розглядати вимоги до сучасного уроку, до пошуку оптимальних шляхів вирішення найважливіших завдань, що стоять перед сучасною школою: «Формування духовної, фізично розвиненої, національно свідомої особистості учня». В. Г. Рунчева
Необхідність створення комфортних умов навчання (пошуку нових шляхів)В своїй роботі прагну до створення таких умов для навчання шестилітнього першокласника, щоб йому не зашкодити, а, якщо це потрібно, навіть лікувати у процесі навчання. Саме тому в своїй роботі для впровадження в життя головних завдань, що стоять перед сучасною школою, я обрала тему «Арт – терапія як засіб навчання та виховання». В. Г. Рунчева
Що таке арт – терапія ?Арт-терапія — терапія мистецтвом, метод психотерапії, що використовується для лікування та психокорекції засобами художніх прийомів та творчості. Науковими засадами атр – терапії як засобу навчання і лікування людини стали найсучасніші дослідження в галузі впливу арт – терапії на формування інтелектуальних здібностей дітей. Арт – терапія – це засіб вільного самовираження та самопізнання. Це – час спілкування із собою, за який дитина здатна досягти самозцілення.
Що таке Артпедагогіка ?Артпедагогіка (художня педагогіка) – це синтез двох областей наукового знання (мистецтва і педагогіки), забезпечуючих розробку теорії і практики педагогічного корекційно спрямованого процесу, художнього розвитку дітей і питання формування основ художньої культури через мистецтво та художню діяльність. Вона дозволяє роздивлятись матеріал в межах спеціальної освіти засобами мистецтва,формування основ художньої культури дитини. В. Г. Рунчева
Нова проблемна тема –нові завдання. Арт –терапія як засіб навчання і виховання. Арт – терапія – метод навчання, виховання та зцілення за допомогою творчості, що застосовують у психотерапії, психосоматичних клініках та в соціальній сфері. Головні функції арт – терапіїВиховна. Корекційна. Освітня
Мистецтво як засіб арт – терапевтичного впливу. В занятті мистецтвом створюю таку атмосферу в класі, щоб дитина відчувала свій успіх в цій справі. Якщо вона бачить, що має успіх в вираженні своїх емоцій, створенні унікальних поробок, малюнків, до неї приходить успіх у спілкуванні, у взаємодії зі світом, стає більш конструктивним. Успіх у творчості неусвідомлено переноситься в звичайне життя. В. Г. Рунчева
Досягнення цілейврахування вікових та індивідуальних особливостей дітей;переважання ігрових методів навчання;створення відповідних віку умов навчання;забезпечення рухової та фізичної активності дітей;обмежена в часі тривалість занять;використання специфічних прийомів і засобів навчання;інтеграція змісту освіти тощо. В. Г. Рунчева. Використовуючи прийоми арт-терапії, учитель досягає наступних цілей: - вираження емоцій и чуттів, пов’язаних з переживаннями своїх проблем, самого себе; - активний пошук нових форм взаємодіїї зі світом; -подтвердження своєї індивідуальности, неповторности й значимости; - і, як наслідок, трьох попередніх, – підвищення адаптивности в постійно змінюючомуся світі (гнучкості) ;
В чому полягає ефективність використання методики?Використання музики стимулює розумову працю учнів та значно швидше заспокоює малюків, ніж будь – яке зауваження. Проспівані правила поведінки, навчальні правила, вірші під час вивчення букв запам’ятовуються значно швидше, ніж під час механічного їх повторення. Значно легше запам'ятовують діти цифри – образи та букви – образи. Значно легше виконують діти написання цифр та букв, якщо вони самостійно виліпили їх з пластиліну. Значно легше виходить у дітей написання навіть складних букв, якщо вони декілька разів обвели пальчиком букву, зроблену з оксамитового паперу. Значно прискорюють розвиток мілкої моторики рук вправи Монтессорі. Використання інтерактивних методів у навчально – виховному процесі значно активізує розумову діяльність дітей. Ігрові моменти, які приносять дітям задоволення від навчального процесу. Дотримання рухливого режиму допомагає учням відпочити та переключитися на розумову працю з новими силами. Використання сигнальних карток, роздавальний та демонстрацій матеріал, опорні схеми, магнітні дошки, комп’ютерні технології, Мантессорі – матеріал тощо роблять навчальний процес захоплюючим заняттям. В. Г. Рунчева
Тісна співпраця з батьками допомагаєв досягненні цілей та завдань арт - терапії Багатий арсенал терапевтичний технік під час створення « Альбомів для сімейного консультування», що використовую у роботі, робить процес цікавим та ефективним. Їх використання допомагає актуалізувати проблематику дитячо – родинних відносин: прийняття дитини, рівень довіри та відкритості у відносинах, спільна діяльність. Вони цікаві тим, хто хоче гармонізувати свої відносини з дитиною, досягти взаєморозуміння та довіри. В. Г. Рунчева
Результати Що змінилось?Діти стали більш комунікабільні та розкуті;Використання музикотерапії сприяє підвищенню дисциплінованості дітей;Значно покращилась увага дітей;Зросла активність дітей на уроці;Значно підвищилась швидкість письма;Діти з задоволенням працюють біля дошки;Правила в віршованій формі, що співаються, швидше запам’ятовуються;Малеча з радістю танцює та співає.
Опрацьована література. В. Хименець «Інновації у початковій школі» Р –л 4.4. «Арттерапія як засіб навчання і виховання» Салли Брукер «Арт – терапия – общий язык исцеления»Е. Васина, А. Барыбина Арт – альбом. Детский для семейного консультирования – М: Речь – 2006 – 24 с. Е. А. Медведева, И. Ю. Левченко «Артпедагогика и арт – терапия в специальном образовании: Учебник для вузов – М: Академия – 2001 – 248 с. Грегг М. Ферс «Тайный мир рисунка» - Перевод с англ. – СПб: Деметра – 2003, 176 с. Т. Д. Зенкевич –Евстигнеева «Игры в сказкотерапии» - СПб: Речь, 2006 – 208 с. Т. Д. Зенкевич – Евстигнеева «Практикум по сказкотерапии» - С –П: Речь, 2000 – 310 с. Т. Д. Зенкевич – Евстигнеева «Путь к волшебству» - СПб: «Златоуст», 1998 – 352 с.
Опрацьована література. Д. Соколов «Сказки и сказкотерапия» - 2000- 60 с. Н. А. Сакович»Практическая сказкотерапия» - СПБ – Речь – 2004 – 224 с. Л. Д. Короткова»Сказкотерапия в школе» - методические рекомендациии – М: ЦГЛ, 2006 – 144 с. Е. В. Клюев «Цыплёнок для супа» - Психологические сказки взрослым и детям – М: Рипол классик – 2003 – 288 с. Т. Ю. Колюшина»Арт – терапия. Методические рекомендации – М.: СПб – 2002 – 75с. К. В. Скворцова «Прийоми арт – терапії в початковій школі”. Ейдетика як один з напрямків арт – терапії.