Презентація "Б.Лепкий «Мишка (Казка для дітей, для малих і великих)» Трагічна й комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі твору"

Про матеріал
Презентація містить структурований матеріал для ідейно-художнього аналізу казки Б. Лепкого "Мишка (Казка для дітей, для малих і великих)" із застосуванням різних методів і прийомів критичного мислення, цікавий ілюстративний та текстовий матеріал, що спонукає висловлювати та обгрунтовувати власну думку, розвивати навички абстрактного та логічного мислення, формувати навички уважного та осмисленного читання художнього твору.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Б. Лепкий “Мишка” (Казка для дітей: для малих і для великих). Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі твору. Коли ви подорослішаєте, ви виявите, що у вас є дві руки: одна для того, щоб допомагати собі, а інша — щоб допомагати іншим. Одрі Гепберн 

Номер слайду 2

Історична основа твору Події у творі розгортаються під час Першої світової війни. Всюди холод, голод, розруха. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Згодом вони вимушені були емігрувати.

Номер слайду 3

ПЕРША СВІТОВА ВІЙНА (1914 - 1918 РР.) Російська імперія, у складі якої тоді була Україна, вела війну з Німеччиною. Всього у війну було втягнуто 38 держав; людські жертви становили 10 млн. убитих і більше 20 млн. поранених. Для простого народу ця війна була справжньою трагедією: на полях битв гинули люди, а в містах і селах люди не мали роботи, голодували, мерзли, хворіли, вмирали.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Пригадаймо Що таке казка? Які бувають казки? Які вона має особливості? Для чого, на ваш погляд, казки розповідають маленьким дітям, а не дорослим? Як називають казку, що має яскраво виражену мораль?

Номер слайду 6

“Була собі мишка. Така, як і другі: сіренька, маленька, кінчасті вушка, довгий, гладкий хвостик...”. Досліджуємо ідейно-художнє тло твору за цитатами “Ці були дуже бідні: худі, голодні, миршаві. Ледве хвостики волокли за собою”.

Номер слайду 7

“О, мій господар дуже страшний. Його всі бояться. Колись двох кабанів забив”. “Вночі приходять якісь чужі люди, і він їх продає. За гарні гроші. Гроші ховає у ящик під ліжком, недалеко від моєї нори”. Досліджуємо ідейно-художнє тло твору за цитатами

Номер слайду 8

“...Перше побачила великі черевики на деревляних підошвах, там обшарпана спідниця, а вище полатана сорочка, а ще вище обличчя, худе, худе, лише шкура та кості, лиш ці червоні заплакані очі”. “Господиня, як крає хліб, то над тарілкою, а крає так тонко, що руку крізь країнку видно”. Досліджуємо ідейно-художнє тло твору за цитатами

Номер слайду 9

“А жінка говорила, мов би за труною йшла: “Змилосердіться, господине, дивіть! Ніг собі в цих проклятих колодках не чую. У мене хора дитина, як мені без молока вертати?” “Най би хоч перед смертю напилося. Совісті нема на тую муку дивитися. Я ж – мати. Я вам цього, спасителько моя, во віки не забуду”. Досліджуємо ідейно-художнє тло твору за цитатами

Номер слайду 10

“Тиче жінці гроші під ніс і каже: “Що, гарно пахнуть? Ха-ха-ха. От бачиш, і війна на щось придасться”. “… ходить тепер, як паня. Які у неї сорочки, які кружева – пфу! Пахучим милом вмивається”. Досліджуємо ідейно-художнє тло твору за цитатами

Номер слайду 11

“Розказували, що тепер у них в городі страх погані часи. Люди не мають що їсти, а про миші, то вже не згадуй”. “Як пряче [хліб] зі стол, то кришки на долоню згортає і дитині до рота несе, щоб з голоду не вмерло... кажуть, війна”. Досліджуємо ідейно-художнє тло твору за цитатами

Номер слайду 12

“Як вона тую розмову почула, то так їй соромно зробилося, не за себе, а за господиню, що чимскоріше побігла до нори”. “Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися брехати, як люди. Погані люди. Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший за життя“ Досліджуємо ідейно-художнє тло твору за цитатами

Номер слайду 13

Сладання таблиці «Трагічна та комічна ситуації в казці» Віктор Цимбал «Рік 1933» Трагічне Комічне

Номер слайду 14

Трагічна та комічна ситуації в казці “Мишка” Трагічне Комічне 1. Війна 2. Голод у місті 3. «Люди людей мордують..» 4. Хвора дитина, зневірена жінка 1.  Господиня, «що на ціле село тарахкотіла терлицею, а язиком ще голосніше, ніж терлицею». 2. «Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися брехати, як люди» 3. «... був товстий, як годований кабан...» 4. «Добув ящик, відчинив і … очі йому пішли в стовп, брови підлізли вгору, волосся дубом стало»   Вчинок мишки, яка покарала скупих і нікчемних людей.

Номер слайду 15

  Чи свідчить це висловлювання про  працьовитість, хазяйновитість чоловіка, здатність добре вести справи, адже такі риси споконвіку були в пошані в українців? Чи можна засуджувати прагнення людини до матеріального благополуччя? Проблемна ситуація У творі господар говорить: «Я чоловік праці. У мене ніхто не сміє  дармувати. Гроші також. Їх треба пустити в рух».

Номер слайду 16

Яка, на вашу думку, основна ідея твору? “... ніхто не сміє дармувати. Гроші також. Їх треба пустити в рух.” “Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший за життя?”. Возвеличення доброти, порядності, співчуття до горя інших, взаєморозуміння, щирості, милосердя. Засудження жадності, брехні, пихатості, жорстокості; війни, яка знищує людські чесноти; байдужості до всього, окрім прибутку, грошей.

Номер слайду 17

Даймонд – це форма неримованого вірша з 7 рядків, кожен з яких побудовано за чіткими правилами: перший рядок – одне слово, іменник; другий – два слова - прикметники; третій  – три слова-дієслова, що мають безпосереднє відношення до іменника у першому рядку; четвертий  – два протилежних за змістом речення (можуть складаються лише підмета і присудка, причому підметами виступають іменники з першого і сьомого рядка).  п'ятий і шостий – будуються за відповідними принципами 2-го та 3-го рядка, однак мають безпосереднє відношення до іменника з 7 рядка;  сьомий  – одне слово, антонім до іменника з першого рядка. Дурень Агресивний, озлоблений. Діє, хвилюється, метушиться. У всьому застиг. Всюди світить. Існує. Пояснює. Керує. Повсюдний. Невтомний. Мудрець. Творча робота Створити даймонд «Скнарість-ощадливість»

Номер слайду 18

Рефлексія Прийом «Я так думаю» Що хотів сказати читачеві автор цим твором? Чому він обрав для цього жанр казки? Як можна було б по-іншому назвати цю казку?

Номер слайду 19

Домашнє завдання Написати есе «Істинні та фальшиві цінності в житті людини: від чого залежить мій власний вибір».

ppt
Додано
1 лютого
Переглядів
1453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку