Школа І-ІІІ ступенів № 25
Шевченківській район м. Київ
Виховне заняття
на тему
«Збережемо природу рідного краю»
Горюнова Любов Семенівна
вихователь групи
продовженого дня
спеціаліст вищої категорії
Київ 2024
Конспект виховної години:
«Збережемо природу рідного краю»
в групі подовженого дня, 3-4 кл.
Ціль: Розвинути зацікавленість учнів до вивчення природи рідного краю та виховувати дбайливе відношення до неї; активізувати знання учнів в практичній діяльності.
Обладнання: творчі роботи (аплікації, малюнки); малюнки кожної дитини з описом його дерева.
Учитель: в будь-який час року, весною та влітку, восени та зимою, в містах та селах, в степу та на полях, в садах та парках, та найбільш за все в лісах ми бачимо та чуємо птахів.
В одні сезони року птахів більше, в інші – менше. Навесні повсюди чути дзвінкі трелі, посвісти, писк, переливи тихих та гучних голосів.
Влітку пісень менше. А восени та зимою птахів майже не чути.
Звичайно, в зимовий час птахи в лісах теж є, але їх мовчазність викликана тим, що зимою день короткий, а птахам треба встигнути насититися на довгу зимову ніч.
Діти читають вірші.
Учитель. Діти! Нехай перша команда назве перелітних птахів, а друга – тих, що зимують. Кожній команді треба назвати по 5 птахів. За правильно виконане завдання ставиться 5 балів.
(Ті, що зимують: снігур, поповзень, клест, синиця, горобець та ін..; перелітні: журавель, ластівка, скворець, зозуля, соловій та ін.).
Світ птахів захоплюючий, спілкування з ними розширює наші знання про природу, дозволяє краще її зрозуміти. Багато любителів пернатих тримають вдома канарок, папуг та ін.. В домашніх умовах птахи починають наслідувати голоси різних видів птахів або інші звуки. Таких птахів називають пересмішниками.
Звичайний шпак, наприклад, навесні може свістити як дрізд, іволга, мявкати як кіт, ніби скріпити відрами, булькати та ін.. В Харкові був відомий випадок, коли міський горобець Андрюша, який з дитинства жив в квартирі разом з дорослим щигликом, запозичив у щиглика деякі голосові реакції та в певних умовах висловлювався як щиглик.
Гра «Ромашка» (Члени кожної команди «зривають по одній пелюстки та відповідають на запитання»)
Питання на пелюстках:
За правильну відповідь – по 1 балу.
Учитель. Наша природа у великій небезпеці. Кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожний впійманий метелик – це рана, нанесена довкіллю. Роблячи так, люди, перш за все завдають величезної шкоди собі. Адже природа дає нам повітря, воду, їжу, радує, захоплює своєю красою, охороняє наше здоров’я.
Діти! А хто знає, що таке Червона книга природи? (Це книга, в яку заносять рідкісні види тварин та рослин. Представників природи, які занесені до Червоної книги, оберігати необхідно особливо дбайливо!)
Гра «Вгадай цю рослину»
Учитель. Дуже багато рослин, які нас оточують, ми називаємо бур’янами. Але ж багато з них являються лікарськими.
Ця рослина – велетень. У нього величезні листя та кошики плодів з насінням. Плоди мають шипи-гачки, за допомогою яких чіпляються за одяг людей та вовну тварин. Таким чином вони розселяються по всій планеті. На вподобі таких шипів люди вигадали застібку-ліпучку. А корені цієї рослини використовують в парфумерії та медицині. Що це за рослина? (Реп’ях, або лопух). А які вирази ви знаєте, в яких використовується назва цієї рослини? («Причипився, як реп’ях», «От лопух»).
Ця рослина росте уздовж доріг. Звідси її назва. Вона не боїться витоптування, тому що надійно укріпилося своїм густим пучком коренів, притулило до землі своє пружне листя. Квіти у нього непомітні та маленькі, але кожна рослина дає 60 тис. насіння, яке причіпляється до ступень та й розноситься по всьому світу. Так опинилось воно разом з європейцями й в Америці. Індіанці дали йому назву «Слід блідолицих». Назвіть цю рослину (Подорожник). Як його використовують люди? (Для обробки ран, порізів.)
Птахи та комахи, тварини та люди здавна обходять пекучу красуню стороною. Боляче пече вона того, хто хоч трішки доторкнеться до неї. Тому що на стебеллях та листі є жалкі волоски. Кожний волосок – маленький шприц, наповнений пекучою рідиною. Ви впізнали? (Жалива). Правильно, жалива. Як не дивно, є за що людям подякувати їй. Багато смачних та корисних страв можна приготувати з молодої жаливи. Адже в її листях міститься в 2 рази більше вітаміну С, ніж в чорній смородині. Жалива покращує склад крові, зупиняє кровотечу. А ще вона дає життя чудовим метеликам: адміралу, павиному оку та іншим, гусениці яких їдять листя. Один з метеликів називається на честь своєї годувальниці – кропивниця.
Як добре, що на землі є рослини. Вони виділяють кисень для дихання живих істот. Не марно ліси називають зеленими легенями планети.
Учень читає вірш.
Учитель. Дуб – дерево благородне. Росте він дуже повільно, глибого пускає коріння в землю. А перші жолуді дає тільки через 20 років.
А ось красуня берізка росте досить швидко. За 25 років вона досягає висоти 25-поверхового будинку. За добу доросле дерево висмоктує з грунту до 41 літра води.
Чому берези плачуть? Навесні березовий сік швидко тече по всьому білому стовбуру. Через пори кори він виступає назовні. Люди вважають березовий сік корисним та смачним напоєм. Вони надрізають кору та збирають сік. Дерево багато соку віддає людям. Після цього воно хворіє та часто гине. Адже для берези сік – все рівно що для людини кров.
Запам’ятайте правило! Знаходячись в природі, неможна зривати рослини для букетів. Букети можна складати тільки з квітів, які вирощені людиною.
Учень читає вірш.
Учитель. Запам’ятайте правило! В природі, особливо у лісі, потрібно намагатися ходити по стежках, щоб рослини не гинули від витоптування.
Але не тільки красоту втрачають люди. Адже в багатьох травах та рослинах сховані великі сили зцілення.
Ведучий 1. Запам’ятайте правило! Збирати лікарські рослини можна тільки в тих місцях, де їх багато. Частину рослин треба обов’язково залишати в природі.
Учитель. У вас на столах по 8 карток з буквами, з них треба скласти 2 назви домашніх птиць. Яка команда впорається швидше та виконає все вірно, отримає 2 бали (див.додаток 1).
Відповідь: гусак, півень.
Учитель. Наступний конкурс. На карточці в рядок написані літери. Потрібно закреслити зайві літери, щоб отримати назви птахів.
Картка №1: МОЧРАМСАСЧЕЛ (орел)
Картка №2: ЕКТРАТЦМЧКСКА (качка)
За це завдання – 1 бал
Учитель. Тепер відгадаємо загадки. Я кожній команді буду по черзі пропонувати загадку.
За кожну вірну відповідь ви отримаєте по 1 балу.
1.
Ця панянка золота
Має довгого хвоста,
Вовка-братика сестричка.
Знають всі, що це…(лисичка).
2.
Ця велика дика кішка
У лісах полює нишком,
Їй не скажеш просто «Брись!»,
Бо укусить люта…(рись).
3.
Жовта блискавка невпинна
Між деревами пролине,
З гілки плигає на гілку
Ця мала руденька…(білка).
4.
Лиходій і забіяка,
Дуже схожий на собаку.
Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий…(вовк).
5.
Дивина! Живий клубок
Покотився в наш садок.
Має сотню голочок.
Хто це, друзі? (Їжачок).
6.
Цілу зиму у барлогу
Спить приблуда клишоногий.
Як зоветься цей забрідь?
Здогадалися?…(Ведмідь).
7.
Ця тварина має роги -
Наче дерево розлоге,
Носить їх вночі і вдень,
Лісовий король…(олень).
8.
Ця свиня щетину має,
В лісі жолуді шукає,
Хижий, лютий пан іклан
Називається…(кабан).
9.
Не олень, хоча й рогатий,
В нього роги – як лопати,
Хто ж це? Здогадався хтось?
Це великий, дужий …(лось).
10.
Велетенська сіра птаха
На мишей нагнала страху,
В неї мудра голова,
Хто це, діточки?... (Сова).
11.
На березі ще від ранку
Він вистукує морзянку.
Тук-тук-тук! Не дасть вам спати
Працьовита птаха - …(дятел).
12.
Пташечка кує: «Ку-ку»
На дубочку у ліску,
Та погану звичку має –
Яйця в гнізда підкидає.
(Зозуля)
«Перегони за лідером»
Кожна команда відповідає на питання протягом 1 хвилини.
Питання для 1 команди:
Питання для 1 команди:
Тест «Чи вмієш ти охороняти природу?»
а) подивлюся на нього та піду далі (1 бал);
б) обережно зріжу та поставлю у красиву вазу (5 балів).
2. Ви знайшли гніздо з птенцем. Що ви зробите?
а) погодую птенца (3 бали);
б) покличу друзів, щоб вони теж подивилися (5 балів));
в) буду спостерігати здалека (1 бал).
3. Діти зібралися в рощу за березовим соком. Чи підете ви з ними?
а) піду, але буду збирати дуже обережно (5 балів);
б) не піду (1 бал).
4. Після привалу в поході у вас залишилось багато порожніх банок, пакетів. Як ви вчините з ними, перш ніж продовжити похід?
а) взяв би із собою, щоб викинути в місті в бак для сміття (1 бал);
б) відніс би в кущі, щоб ніхто не травмувався (5 балів);
в) закопав би в грунт (3 бали).
5. Як ви оцінюєте свої знання з охорони природи?
а) майже все знаю (3 бали);
б) дещо знаю, але бажав(ла) б знати більше (1 бал);
в) охороняти природу повинні вчені, а не я (5 балів);
Учитель. А тепер послухаємо, що нам скаже Природа!
Учень читає вірш.
Учитель. Дорогі діти! Я сподіваюсь, що після нашого заняття ви будете більш обережно відноситись до природи. І перш ніж зірвати квітку в лісі або полі, відломити вітку дерева, затоптати жаливу або ріп’як, ви задумаєтесь: чи потрібно це робити? Адже, охороняючи природу, ви охороняєте Батьківщину, турбуєтесь про своє здоров’я та здоров’я інших!