Семінар-практикум
(слайд 1)Тема: «Компетентності в природничих науках і технологіях: крок до науковості»
Однією з 10 КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ є Компетентність в природничих науках і технологіях. Це наукове розуміння природи і сучасних технологій діяльності.
Основна мета навчального предмета «Природознавство» – формування природознавчої компетентності учнів шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу і людину,основ екологічних вправ, опанування способів навчально-пізнавальної та природоохоронної діяльності, розвиток цінних орієнтацій у ставленні до природи.
(слайд 2) У своїй роботі я використовую метод ПРОЕКТІВ. Це та форма роботи яка розвиває у учнів уміння спостерігати, збирати дані, формулювати гіпотези, проводити експерименти, аналізувати результати.
Метод проектів це одна із особистістно зорієнтованих технологій, яка спрямована на розвиток комунікативних компетенцій, критичного мислення, самоосвітньої діяльності, загальної ерудиції, наукового світогляду, творчого та інтелектуального потенціалу.
(слайд 3) Для учня – це можливість робити щось цікаве самостійно, в групі.
Проектна діяльність дозволяє: проявити себе та направляти свої знання і вміння на вирішення проблеми, коли результат носить практичний характер; принести користь, показати досягнутий результат.
(слайд №4) Природа нам – як рідний дім,
Вона усім - нам мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це – нам треба дбати.
Шановні колеги! Я впевнена, що всі ви знаєте методику роботи над складанням проекту, тому я пропоную вам попрацювати в групах і виконати практичні завдання, які допоможуть нам скласти проект «Ми друзі природи. Земля наш дім.»
1-група: Дає відповідь на питання « Чому та як треба охороняти природу?»
Завдання:- відгадати загадки; прочитати вірш;
2-група: Дає відповідь на питання «Чому кажуть, що вода – справжнє диво?»
Завдання:- відгадати загадки; прочитати вірш;
3-група: Дає відповідь на питання «Чому Природа просить порятунку?»
Завдання:- відгадати загадки; прочитати вірш;
4-група: Виконає практичні завдання ЧЕРВОНОЇ КНИГИ України :
Завдання:- відгадати загадки; прочитати вірш;
Практичні завдання: Давайте,люди, природу берегти!
1.Відгадати загадки:
* За підсніжником у квітні
Голубим намистом квітну.
Не одну вже квітку маю -
Сім до неба піднімаю. ( ЛІС ПРО КИ )
*. Навіть в спеку, відчайдуха,
Не скидає він кожуха.
Взимку ж холоду боїться.
Лізе до барлогу грітись. (МІДЬ ВЕД)
2. Прочитайте вірш:
Давайте будемо природу берегти!
Я метелика не скривджу, нехай летить.
І ялинкуне зрубаю, нехай стоїть.
Не затопчу мурашку, нехай повзе.
Не зламаю гілку, нехай дуб живе.
Не впущу сміття у річку, хай бурлить.
Із гнізда яйце не скину, хай лежить.
В джерело не кину камінь нехай б’є.
В полі жито не столочу – це святе.
Верби посаджу в долині, хай шумлять.
Зерен птахам кину взимку, нехай їдять.
Покормлю приблуду-кішку.
А як ти? Давайте, люди, природу берегти!
3 . Розгляньте малюнки, ПІДПИШІТЬ
Складіть Пам’ятку «Правила друзів природи»
Допоможіть зібрати «Квітку Правил поводження у лісі»
Практичні завдання: Вода - справжнє диво!
*.Мене просять і чекають, а як з’явлюся утікають. ( Щ О Д)
*. Текло, текло, та й лягло під скло. ( ДА ВО і ДІЛ)
2. Прочитайте вірш:
А вода це справжнє диво!
Як нам прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода — ростуть рослини:
Ліси, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розцвітають в лугах квіти.
І рясні дощі ідуть.
Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде.
То ж з водою всім прекрасно
І біди нема ніде.
3. Інформаційний дайджест «Е К О Л О Г І Я К Р І З Ь К Р А П Л Ю В О Д И»
В 1922 році Організація Об’єднаних Націй започаткувала проведення 22 березня Всесвітнього дня Води. Мета – привернути увагу до проблем, пов’язаних з водними ресурсами. Вода – колиска життя на землі. Вона покриває 70% Земної кулі, але питна вода складає лише 3% загального об’єму. Кожен другий житель України п’є воду, що не відповідає санітарним нормам. Тому 10 січня 2002 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про питну воду та питне водопостачання».
.Складіть діаграму ПИТНОЇ ВОДИ на Земній Кулі
Прісна вода (питна) - % ( річки, озера, криниці)
Інша вода - % ( вода морів, океанів – СОЛОНА)
4. Про що мріє КРАПЛИНА ? ( складіть ЕСЕ )
« Пам’ятайте, люди, назавжди,
Неможливо жити без води.
Це життя колиска, це - дощі,
Це росаі квітка на межі,
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку, це - життя!»
Практичні завдання: Чому Природа жаліється?
*Що у світі найбагатше? Всіх годує, напуває, а про неї не всяк дбає.
(ЛЯ М ЗЕ)
*. Де ступиш – його маєш. Хоч не бачиш та вживаєш. (ПО РЯ ВІТ)
2. Прочитайте вірш : Книга жалоби Природи.
Природа просить порятунку
Зеленим шепотом лісів,
Тривожним лебединим криком,
Змілілим плеском рік, морів.
Вона до нас зі щемом в серці
Зболілі руки простягає,
Надіючись на кращу долю,
Про милосердя всіх благає:
«Не ламайте, не знущайтесь,
Не рубайте, не губіть,
Пожалійте, приголубте,
Нагодуйте, оживіть!»
3.Складіть асоціативний КУЩ: Чому природа кричить SOS ?
Що наносить шкоди природі ?
Практичні завдання: Червоної Книги
1.Відгадати загадки:
*. Дзвіночки в лісі ніжні - ніжні,
Немов сніжинки білосніжні.
В зеленім листі спочивають,
П'янкий весняний запах мають. ( ЛІЯ КОН ВА)
*. Хто крилатий, гарний, гожий,
На красиву квітку схожий,
Має довгий хоботок,
П’є нектар ним із квіток? ( ТЕ ЛИК МЕ )
2. Прочитайте вірша : Червона Книга України
В Червону Книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Невже в майбутньому на світі
Не будуть зеленіти віти –
Верби, берізки, горобини
І диво – дівчини калини.
Невже ми більше не побачим,
Як біля річки верби плачуть?
Як розцвітають на майданах
Високі красені каштани.
Ми всі господарі природи,
Тож - збережемо її вроду!
3.Складіть ПЛАКАТ: « Рослинний і тваринний світ, занесений до Червоної Книги и України».
(слайд №5)Підведемо підсумок.
Зіграємо у гру «Можна – не можна».
Для початку розділимось на 4 команди. Гра полягає в тому, що команди будуть називати, що можна робити для природи, та чого не можна.
Учасники команд по черзі називатимуть свої варіанти правил поведінки в природі. (можливі варіанти відповідей у конвертах)
М О Ж Н А НЕ МОЖНА
Саджати квіти Ламати гілки дерев
Охороняти рідкісні рослини Обдирати кору дерев
Обгороджувати мурашники Рвати багато квітів
Прибирати місце відпочинку Руйнувати гнізда
Милуватися красою природи Смітити в лісі
Підгодовувати пташок Ловити метеликів
Розумно збирати лікарські рослини Вбивати жаб
ПАМ’ЯТАЙ! Не можна:
1.Не можна спалювати опале листя, бо воно забруднює повітря, яким ми дихаємо;
2.Не можна мити машини біля водойм, криниць, колонок, бо це забруднює воду, яку ми п’ємо;
3.Не можна кидати папірці, пластикові пакети, пляшки, бляшанки, баночки та інші відходи де заманеться, бо це засмічує землю, на якій ми живемо.
Скористуйся порадами :«ти це можеш»!
1. Посади деревце, щоб очищало повітря!
2. Посій квіточки щоб радували тій зір.
3. Розчисти джерельце, воно чекає твоєї допомогти.
4. Зроби з татусем шпаківню чи дуплянку для пташок.
5. Змайструй сам годівничку для птахів на зиму.
6. Люби цей світ, він чекає твоєї доброти, любові захисту!
Гра «Я почну, а ти закінчуй…»
Дивимося Проект « Природа мій дім» ( слайд шоу)
Додаток