Презентація містить матеріали для учнів, які бажають отримати навики з самостійної роботи з книгою, написанні рефератів, доповідей, науковоих робіт, на що слід звернути увагу при використанні друкованих матеріалів при створенні робіт.
1. Визначити тему 2. Підібрати літературу: а) документи, першоджерела; б) монографії, довідники, збірники; в) газетні та журнальні матеріали. 3. Ґрунтовно вивчити літературу. Читаючи книги, необхідно робити виписки цитат, основних думок. 4. Продумати план реферату, можливе його розширення. 5. Систематизувати опрацьований матеріал 6. У кінці реферату слід подавати список використаної літератури.
Бібліографічний опис джерела списку літератури подається за такими правилами: • для книг слід вказати: прізвища та ініціали авторів, назви книг, підзаголовкові дані, місця і назви видавництв, роки видань, кількість сторінок; • для статей із книг та неперіодичних збірників повинні бути зазначені прізвищі та ініціали авторів, назви статей, видань, у яких вміщені статті, місця видань, видавництва, роки видань, сторінки.
1. Прочитай увесь навчальний матеріал з метою загального ознайомлення зі змістом. 2. З'ясуй значення незрозумілих слів, термінів, понять і висловів за допомогою словника, по записах у робочому зошиті. 3. Розділи навчальний матеріал на частини для кращого засвоєння. 4. Визнач головну думку автора, зроби записи у формі плану, тез. 5. Прочитай текст ще раз і постарайся переказати його зміст по пам'яті.
Залежно від мети використайте такі виді читання: • читання-перегляд, коли книжку переглядають швидко, зупиняючись на окремих сторінках (мета такого перегляду — перше ознайомлення з книгою, одержання певного уявлення про зміст); • вибіркове читання, або неповне, коли читають не весь текст, а тільки потрібні місця; • читання з різних видів запису прочитаного.
1. Використовуючи навчальну, довідкову і додаткову літературу, уточніть, що саме вас цікавить. 2. Подумайте, де найбільша можливість одержати відповідь на запитання, що вас цікавить: підручнику, довіднику чи додатковій літературі. 3. Насамперед використайте підручник, потім — довідник, а тоді — додаткову літературу. 4. Відкриваючи книжку, спочатку прочитайте зміст і покажчик термінів, назв.
Виписки — це цитати (дослівне відтворення думок автора книги), або короткий, близький дослівного, виклад змісту потрібного уривку тексту. Виписувати з книги теоретичні положення, статичні, хронологічні дані можна як у процесі читання, так і по його завершенні. Цитату обов'язково брати у лапки, а на кожну виписку давати посилання на джерело. Для полегшення наступної систематизації виписок їх краще робити на окремих аркушах, каталожних картках або перфокартках.
Конспект — це короткий письмовий виклад змісту книжки, статті, лекції тощо. Він має бути набагато менший, ніж сама книжка чи стаття. Під час конспектування не слід зловживати скороченням слів, а якщо скорочувати їх, то за загальними правилами; думки слід викладати стисло, своїми словами, виписуючи лише найголовніше і найсуттєвіше, не допускати повторень. Можна використовувати цитати, обов'язково зазначити сторінку, з якої вона виписана. Особливо важливі думки в конспекті варто підкреслювати. Бажано залишати поле для додаткових записів.
План — це короткий перелік проблем, що розглядаються в книзі. Він може бути простим, якщо в ньому зазначені лише основні запитання, або складним, якщо поруч з основним є додаткові запитання. Тези — стислий виклад основних ідей прочитаної книги. Анотація — коротка характеристика прочитаного, яка дає загальну уяву про його виклад, зміст та призначення. Скласти її краще після прочитання всієї книги. Резюме — короткий заключний виклад наукового повідомлення.
1. Уважно прочитай текст параграфа, запитання і завдання до нього. 2. Знайди у тексті відповіді на поставлені питання. Виконай усі завдання. 3. Запам'ятай усі терміни та поняття. 4. Склади план своєї розповіді. 5. Перекажи зміст тексту відповідно до складеного плану, використовуючи у своїй розповіді нові терміни, поняття.
1. Цитатою користуються для уточнення і підтвердження власних думок. 2. Не можна зловживати цитатами. 3. Цитата мас виписуватися так, щоб у ній була закінчена думка автора. 4. Виписувати цитату слід без замін слів, з отриманням усіх розділових знаків, із позначенням пропусків. 5. Кожна цитата береться в лапки. 6. Після цитати вказується джерело: прізвище автора, назва книги, місце і рік видання, номер тому і сторінки.
1. На книжковій виставці ти завжди знайдеш цікаві книги. 2. У картотеках картки з назвами книг підібрані за окремими темами. 3. Ти можеш сам вибрати книгу з полиць відкритого доступу. 4. За систематичним каталогом можна довідатися, які книги, що цікавлять тебе, є в бібліотеці. Всі картотеки, як і книги на полицях, розставлені за галузями знань, в певній системі, тому він так і називається. 5. Переглянь бібліографічні покажчики. Це книги про книги. В них ти знайдеш анотації — короткі розповіді про хороші книги і поради, про що і що читати.