Анотація. У презентації досвіду порушується питання про використання блога для розвитку професійної компетентності вчителів у системі післядипломної освіти.
У науково-методичній літературі і фахових виданнях дедалі частіше порушуються питання про використання соціальних (колективних) служб Інтернету, зокрема блогів, у професійній підготовці вчителів . Тому розглянемо можливості блога для розвитку професійної компетентності вчителів . Анотація. У презентації досвіду порушується питання про використання блога для розвитку професійної компетентності вчителів у системі післядипломної освіти. Ключові слова: блог, професійна компетентність учителя, післядипломна освіта вчителя.
Під професійною компетентністю вчителя розуміють «особистісні якості, які формуються на основі набутих професійних знань та навичок та дозволяють особі розвивати ініціативу та якісно виконувати роботу за набутою професією» . Інакше кажучи, професійна компетентність учителя — це єдність його теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. Отже, під професійною компетентністю вчителя ми розуміємо його усвідомлений практичний досвід, уміння і навички, підготовленість, знання й ерудицію, а також здатність визначати шляхи і можливості набуття і забезпечення їх функціонування.
Розглянувши та проаналізувавши блоги колег, із власного досвіду — охарактеризую блог як засіб розвитку професійної компетентності вчителя з позиції його функціональних можливостей. Я вважаю, що блог виконує такі функції: дидактичну, загальнокультурну (інтелектуальну), інформаційно-комунікаційну, науково-методичну, психологічну, соціальну. Розглянемо їх детальніше.
1. Дидактична функція. Блог дає можливість реалізувати метод рефлексивного навчання шляхом читання статей, їх коментування, перегляд і аналіз аудіо і відео матеріалів, онлайндискусії. За допомогою блога можна організувати й управляти навчально-пізнавальною роботою навчаючих, здійснювати контроль навчання й оцінювати його результати.приклад : Вправи, створені в Learning. Apps.org.;Навчальні проекти;
2. Загальнокультурна (інтелектуальна) функція. У підготовці і пошуку цікавої інформації, фактів і подій, а також у використанні неординарних способів подання матеріалу вчитель (блогер) збагачується новими знаннями, досвідом, зростає його творчий потенціал. Сприяє загальнокультурному розвитку також спілкування як з учнями та їхніми батьками, так і з колегами. Інформація для учнів і батьків;Інформація для колег;Збагачення новими знаннями;(переглянуті вебінари).
3.Інформаційно-комунікаційна функція Блог значно розширює коло спілкування вчителів і дає їм можливість спілкуватися з учителями не тільки своєї країни, а й з інших країн. Усі учасники знаходяться в рівних умовах і мають рівні можливості для висловлення своїх ідей і думок. Спілкування в блозі, як і взагалі комунікація в Інтернеті, відбувається за відсутності географічних кордонів. У блозі публікуються посилання на інформаційні матеріали, розміщені в мережі Інтернет, які вчителі вважають корисними і цікавими для себе і колег, з короткими коментарями й анотаціями до них.
4. Науково-методична функція Читання блогів колег викликає в учителів надзвичайно великий професійний інтерес. За допомогою блога можна проводити уроки, семінари, конференції в режимі онлайн. Можливість використан-ня мультимедійних засобів (презентацій, відеофільмів), гіпермедійних засобів (посилання на інші ресурси) і мережної взаємодії учасників навчально-виховного процесу значно розширює творчий потенціал сучасного учителя.
5. Психологічна функція Блог (онлайн-щоденник) є хорошим засобом для рефлексії. Блог дає можливість врахувати вікові особливості учнів, заохотити і стимулювати навчально-пізнавальну діяльність учнів. Враховуючи великий інтерес учнів до мережі Інтерент, використання блога є додатковим психологічним стимулом до вивчення предмету. (У блозі я описую щодення життя школи, досягнення учнів та ділюся цим у соціальних мережах )
6. Соціальна функція Блог є надійним засобом для формування віртуального педагогічного співтовариства, що стимулює взаємодію вчителів під час обміну цікавою інформацією і коментування матеріалів. Робота в блозі дозволяє спілкуватися з колегами, що живуть і працюють на великій відстані один від одного. Отже, між функціями блога і ключовими складовими професійної компетентності вчителів існують прямі зв’язки.
Ведення професійного блога вчителем — один із шляхів розвитку професійної компетентності в інформаційному суспільстві. Блог, який допомагає вчителеві здійснювати його професійні функції — навчати і виховувати дітей. Ведучи професійний блог, учитель: удосконалює писемне мовлення, розвиває критичне мислення і предметну компетентність; розширює свій кругозір, збагачується інтелектуально; навчається кращому, що є у колег, обмінюється досвідом, розвиває комунікативні вміння і навички; розвиває вміння самостійно здобувати знання, обробляти інформацію, формує вміння, навички і потреби навчатися протягом життя; підтримує розвиток професійного мережного вчительського співтовариства, розвиває соціокультурну компетентність; звикає діяти спільно і звіряти свої дії з нормами професійної спільноти; безперервно удосконалює свою інформаційно-комунікаційну компетентність.
Аналіз блогів, створених учителями різних предметів у мережі Інтернет, свідчить, що переважна більшість з них створюють особисті інформаційні ресурси для представлення результатів своєї роботи. Утім, блог, як засіб мережної взаємодії, може використовуватись педагогом і так: блог як інформаційно-освітнє предметне середовище — компонент відкритого середовища освітньої установи; блог як електронне портфоліо педагога — спосіб оцінювання професійної компетентності, а також ін струмент рефлексії професійної діяльності; блог як персональне навчальне середовище (пе- рсональне освітнє оточення), персональний освітній простір — засіб реалізації освітньої потреби (професійні спільноти, інструмент читання новин, тощо).
. Рекомендації для вчителів, які вирішили створити блог 1)Роботу потрібно розпочати з перегляду блогів колег, які можна знайти у мережі Інтернет. Перегляньте декілька блогів. 2) Завантажте алгоритм створення блога у службі BLOGGER, що розміщений за адресою http:// probloh.blogspot.com/ ; 3) Створіть реєстраційний запис (акаунт), виберіть шаблон та створення URL адресу блога; 4) Створіть перший допис й опублікуйте його; 5) Установіть контакти (станьте прихильником) з колегами своєї школи (міста, району, області, країни); 6) Переглядаючи дописи колег, залишайте коментарі, ставте запитання тощо, не забуваючи про мережний етикет. Отже, за допомогою блога професійний розвиток педагога спрямовується на оволодіння ІКТ і на використання нового освітнього середовища, що постійно розвивається й удосконалюється і сприяє розвитку й удосконаленню професійної компетентності вчителів.
Література1. Закон України про професійний розвиток працівників [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/4312-172. Запорожцева Ю. С. Веб-технології як засіб професійного розвитку вчителів англійської мови / Ю. С. Запорожцева, Л. Л. Фамілярська // Інформаційно-комунікаційні технології в освіті: досвід, інновації, технічне забезпечення : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (1–2 березня 2012 року, м. Суми). — Суми : РВВ СОІППО, 2012. — С. 116–119.3. Лабудько С. Блог як засіб розвитку професійної компетентності учителів [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ir.soippo.edu.ua:8080/bitstream/ 4. Блог вчителя фізики та математики, заступника директора з НВР Шевченко С. М. [Електронний ресурс] : [ веб-сайт].-Режим оступу: http://fizshevchenko.blogspot.com/