Як правильно вибрати ділянку під забудову?Правильно вибрати ділянку для забудови дуже важливо. Від цього залежить не тільки майбутнє місце проживання, а й вартість будівництва. В першу чергу, це пов’язано із комунікаціями. Електрика та газ можуть бути уже підведеними до земельної ділянки, або – проходити по вулиці, і це найкращий варіант. В іншому випадку, якщо земля «в полі», проведення мереж до майбутнього будинку може затягти до зайвих 10 тисяч доларів. Ділянки умовно діляться на чотири типи: у місті — під садівництво та під забудову, у селі — під будівництво та господарювання, а також котеджні містечка (без городів, курей та іншої худоби).
1. Сільськогосподарські землі: Сільськогосподарські ділянки є найпоширенішим видом земель у нашій країні. Ці ділянки використовуються для сільськогосподарської діяльності, такої як вирощування рослин, тваринництво та інші аграрні види діяльності. Вартість сільськогосподарських земель може коливатися від 1000 до 10 000 доларів за 1 сотку, залежно від розташування, родючості грунту та інших факторів.
2. Землі під забудову: Ці ділянки призначені для будівництва житлових або комерційних об'єктів. Вартість таких ділянок залежить від їх розташування, близькості до міста або розвинутих інфраструктурних об'єктів, таких як дороги, школи, магазини та інші. Вартість земельних ділянок під забудову може становити від 5000 до 50 000 доларів за 1 сотку і більше.
3. Землі промислового призначення: Ці ділянки призначені для розміщення промислових підприємств або інших промислових об'єктів. Вартість земель промислового призначення залежить від їх розташування, наявності комунікацій та інфраструктури, а також потенціалу для розвитку промисловості в даному регіоні. Ціни на такі ділянки можуть сягати від 10 000 до 100 000 доларів і більше за 1 сотку.
3. Наявність комунікацій та інфраструктури: Земля, яка має зручний доступ до доріг, електромереж, водопостачання та інших комунікацій, може коштувати дорожче. 4. Попит та кон'юнктуру ринку: Вартість землі може змінюватися в залежності від попиту та пропозиції на ринку нерухомості. Кон'юнктурою ринку прийнято вважати конкуренцію між учасниками ринку.
Ціна за 1 сотку 2000 $Продається ділянка 7сот. у м. Дрогобич вул. Святого Юра (800м від площі Ринок), ділянка правильної форми 35м/20м, є зручний заїзд. Ділянка знаходиться у центральній частині міста, перспективному районі який активно забудовується. Поряд всі комунікації, цільове призначення "Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд". Кадастровий номер: 4610600000:01:022:0174
Починати будівництво будинку варто з підготовчих робіт і отримання дозвільної документації:дізнайтеся, чи можна будувати будинок на конкретній ділянці і чи збігається її цільове призначення з вашими планами; зверніться до обслуговуючих організацій з питанням можливості підключення майбутнього будинку до всіх необхідних комунікацій; замовте геодезичне дослідження для визначення структури ґрунту і отримання висновків щодо того, який фундамент потрібно буде закладати і чи не ризиковано тут взагалі щось будувати. Переконавшись, що зведення будинку можливо, переходьте до етапу створення проектної та дозвільної документації. Все, що потрібно для отримання дозволів на будівництво будинку:
2. Документи на землю. Спершу необхідно зробити експертно-грошову оцінку ділянки. Таку послугу надають спеціалізовані фірми та підприємці із відповідними ліцензіями. Коштує це близько 2 500 гривень і може зайняти 1-2 дні. Проте за оцінку зазвичай платить попередній власник ділянки, тож у цьому випадку витратити доведеться лише час. Після цього договір купівлі-продажу реєструється в нотаріуса, сплачується 5% держмита, 1% військового збору (разом із послугами нотаріуса це вийде близько 12,5 тисяч гривень). Свідоцтво про право власності на землю нотаріус видає у той самий день.
3. Проект будинку чи ескіз замірів забудови. Для будинку площею до 100 квадратів готують ескіз замірів забудови. Це – графічний матеріал, де зображене місце розташування споруд на земельній ділянці, фасади в звичайному вигляді та в розрізі, максимальні відмітки висотності, плани побудови тощо. Таке креслення потрібне для головного архітектора, який надалі буде видавати будівельний паспорт. Теоретично креслення можна зробити самостійно, але щоб його не «завернули», краще все ж звернутися до фахівців – архітекторів. Якщо майбутній будинок – типовий, без незвичних авторських побажань, ескіз підготують десь за місяць і це буде коштувати близько 5 тисяч гривень.
4. Топографічна зйомка. Топографічна зйомка земельної ділянки один із важливих етапів будівництва . Вона буде потрібна для наступного етапу – оформлення будівельного паспорта. Це – схема, на яку нанесене майбутнє будівництво, сусідні об’єкти, інженерні мережі тощо. Замовити таку зйомку можна в кількох фірм та підприємців, проте послуга – затребувана і доведеться почекати не менше трьох місяців. Коштувати це буде 1,5 тисячі гривень.
5. Будівельний паспортІз отриманими документами на землю, ескізом намірів забудови та топографічною зйомкою потрібно звернутися до ЦНАПу Дрогобицького району. Документи буде розглядати головний архітектор району та працівники сектору містобудування та архітектури Дрогобицької РДА. За правилами, відповідь має надійти за 10 днів. Проте документи можуть відправити на доопрацювання. Люди, які проходять цей процес, кажуть, що зазвичай будівельний паспорт вдається отримати за 20 днів. Будівельний паспорт – це документ за підписом головного архітектора району, який офіційно засвідчує, що на вказаній ділянці буде відбуватись будівництво.
6. Повідомлення про початок будівельних робіт. Після оформлення будівельного паспорта необхідно звернутися до місцевого Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ) із повідомленням про початок будівельних робіт (зразок документу є у них на сайті ). Повідомлення можна надіслати поштою або занести особисто. Відповіді ДАБІ не надсилає. Але вони зобов’язані впродовж місяця зареєструвати будівництво на сайті ДАБІ в офіційному переліку об’єктів, які будуються. Із цього часу можна починати будівництво. Скільки часу? – Місяць. Скільки грошей? – Безкоштовно
7. Будівництво (без ремонту і комунікацій)Є три варіанти, хто може збудувати будинок: самостійно виконувати всі роботи; найняти бригаду будівельників-«шабашників» із приватним виконробом;звернутися до будівельної компанії. Скільки часу? – Від 1,5 роки, залежно від наявних фінансів. Скільки грошей? – 20 000 доларів
Перший варіант – найдешевший (мінус 50% витрат), проте необхідно мати певний досвід та розуміння процесів. Хоча у такому випадку однаково лишається ризик, що на етапі здачі будинку в експлуатацію можуть виявитись помилки, що додасть зайвих проблем. Загалом звести будинок площею 100 квадратів буде коштувати від 20 тисяч доларів. Приблизно половина суми – оплата роботи будівельників, решту – будматеріали. Для розрахунку ми брали простий неглибокий фундамент, коробку із піноблоків, утеплену пінопластом, вікна та двері середнього цінового сегменту, дах із металочерепиці.
Для того, щоб надалі оформити документи на будинок, не обов’язково закінчувати усі внутрішні роботи. Проте у будівлі повинні бути змуровані підстінки, зроблена стяжка та нанесена штукатурка. Якщо дуже поспішати, будинок можна звести і за три місяці. Проте деякі будівельні процеси потребують лише сухої погоди, а після деяких треба дати будинку «вистоятися». Тому оптимальний час будівництва – один-два роки.
8. Присвоєння адреси. На етапі будівництва потрібно звернутися до сільської ( міської) ради для присвоєння об’єкту адреси. Для цього необхідно написати заяву та додати до неї копію будівельного паспорта. Важливо звернути увагу, щоб адресу присвоїли будівлі, а не земельній ділянці. Скільки часу? – До місяця. Скільки грошей? – Безкоштовно
9. Проведення комунікацій. Один із найскладніших етапів за витраченим часом та фінансами – газ, світло, вода і каналізація. Як раніше згадувалось, вартість підведення комунікацій залежить від того, де розташована земля. Якщо комунікації не підведені до самої ділянки, витратити будуть тисячі доларів. Існує практика, коли окремі підприємці підводять мережі до нових житлових масивів, а потім продають можливість до них приєднатися іншим мешканцям (середня ціна – 2 тисячі доларів за одну мережу).
Електрика. Усі роботи із проведення електрики до будинку виконує районна філія «Львівобленерго». Спершу доведеться «купити» потужність електроенергії, яку плануєте під’єднати до будинку (ціна 1 к. Вт –1,5 тис. грн.; потрібно хоча б 5 к. Вт). Розробка проекту та самі роботи іще обійдуться в середньому по 2 тисячі гривень. Тож загалом під’єднання електрики за хороших обставин (якщо найближча електроопора не далі, як за 300 метрів) обійдеться в 11,5 тисяч гривень. Скільки часу? – До місяця. Скільки грошей? – 11,5 тис. грн
10. Проведення комунікацій. Газ. Проведення газу – справа недешева та дуже затратна в часі, розповідають усі, хто проходив цю процедуру. Відбувається усе в кілька етапів, на кожному етапі – перевірки, уточнення і т.д., тож загалом підключити газ вдасться не раніше, ніж через півроку після першого звернення. Звертатися треба у відділення «Львівгазу», написати заяву про проведення газифікації та додати копії документів на землю і технічного паспорта будинку. Через 15 днів «Львівгаз» видасть Технічні умови – документ із розрахунками та схемами. Далі – «намалюють» проект, і будуть поетапно виконувати роботи: підведення труби до будинку, «розводка» по будинку, під’єднання котла та лічильника… Загалом до запуску газу доведеться заплатити щонайменше 40-50 тисяч гривень. Але якщо потрібно буде провести більше труб, витрати можуть дотягти і до 100 тисяч.
11. Проведення комунікацій. ВодаЄ три способи провести воду до приватного будинку. Порядок і особливості підключення до централізованої мережі водопостачання, до колодязя або до свердловини. Порядок підведення води до будинку від централізованого водопроводу: Щоб підвести воду від мережі водопроводу, зверніться з цим питанням в компанію, що її обслуговує. Інженер організації виїде до вас на об'єкт, проаналізує можливість підведення води та визначить місце врізки. Розробка проєктної документації Далі замовте технічні умови та проєкт на під'єднання будинку до водопроводу. Дешевше всього це зробити безпосередньо у «Водоканалі» – розробка документації обійдеться у межах 3 000-5 000 грн і буде виготовлятися від тижня до місяця. Швидше всього, але дорожче зробить проєкт спеціалізована приватна.
Під'єднання до водопроводу передбачає земляні роботи. На них потрібно отримати дозвіл – видається безкоштовно. За цим документом зверніться в Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП). Вам видадуть бланк погодження робіт з компаніями, інженерні мережі яких прокладені або можуть проходити в місці проведення земляних робіт. З цим документом та проєктом узгодьте земляні роботи, звернувшись до інженерів організацій, зазначених у бланку. Останньою інстанцією буде ДАБІ, яка зареєструє дати початку та закінчення земляних робіт. Далі віддайте підписане погодження в Управління ЖКГ. Вже за день дозвіл на земляні роботи можна буде забрати в ЦНАП. Виконання робіт Виконайте роботи з під'єднання до водопроводу згідно з проєктом. У місцях проведення інженерії інших компаній краще зробити прокол ґрунту на заданій в проєкті глибині – так ви не пошкодите чужі мережі. Після прокладання труб та їх підведення до місця встановлення лічильника, викличте представників «Водоканалу». Вони перевірять правильність виконання робіт. Закопайте канави, відновіть пошкоджене тротуарне, дорожнє покриття та інші об'єкти інфраструктури, благоустрою. Повідомте про завершення робіт в ДАБІ. Якщо не встигли в строк, доведеться продовжити дозвіл. Під'єднання та врізка Залишається викликати представників «Водоканалу» для під'єднання до мережі. Врізка обійдеться від 2 000 до 3 000 грн в залежності від типу труб. Далі вони встановлять лічильник – коштує близько 400 грн, й укладуть з вами договір на надання послуг з водопостачання
12. Проведення комунікацій. Каналізація. Спорудження септика – локальних очисних споруд – буде коштувати близько 13 тисяч гривень. Підключення труб разом із вартістю труби – до 200 гривень за метр, тобто в середньому – ще щонайменше 1 000 гривень. Займе це до 3 дні. Етап №1 — складання проекту. Етап №2 — монтаж внутрішнього трубопроводу. Етап №3 — установка септика. Етап №4 — прокладка центральної труби
13. Технічний паспорт. Збудований будинок повинен пройти технічну інвентаризацію – обстеження і обмірювання будівлі. В результаті видають технічний паспорт, в якому описана детальна інформація про будинок: площа, поверховість, розмір тощо. Раніше цю процедуру проводило лише БТІ, проте зараз таким займаються сертифіковані фірми. Ціна – близько 1 500 гривень. Приблизно через тиждень за результатом огляду будинку видадуть технічний паспорт. Скільки часу? – Три тижні
14. Здача в експлуатацію. Отримавши технічний паспорт, можна йти до ЦНАПу і заповнювати декларацію про завершення будівельних робіт. Аналогічно, як і з оформленням документів на початок будівництва, особисто про завершення процедури не повідомляють: інформація з’являється на сайті ДАБІ. Процедура є безкоштовною і займе до 15 днів. Скільки часу? – Два тижніСкільки грошей? – Безкоштовно
15. Державна реєстрація. Коли на сайті ДАБІ з’являється декларація про завершення будівельних робіт, можна оформлювати право власності на будинок. Найдешевше звернутися в ЦНАП, послуга із державної реєстрації об’єкта нерухомості тут коштує 200 гривень. Проте, як показує практика, документи можуть «завернути» і техпаспорт доведеться переробляти. Швидше, проте дещо дорожче оформити документи можна в державних реєстраторів комунальних підприємств та нотаріусів. Тут усі документи можуть зробити за кілька годин, проте до оплати вийде від однієї до кількох тисяч гривень. Після завершення процедури власнику видають свідоцтво про право власності на будинок. Скільки часу? – Один день. Скільки грошей? – 1 000 грн
За який термін можна побудувати будинок? Цей важливий параметр залежить від: застосовуваної технології зведення; складності проекту; наявності комунікацій; віддаленості споруди від міста; професіоналізму будівельної бригади; фінансових можливостей власника. Кожен з цих факторів безпосередньо впливає на загальний темп будівництва. Наприклад, дерев'яний будинок будується набагато швидше цегляного: перший від 4 до 10 місяців, а другий від 6 до 15 місяців. В середньому на зведення коробки (фундамент, стіни, перекриття, покрівля) йде 3 місяці, оздоблювальні роботи – від 3 місяців до 1 року. При цьому в більшості випадків коробку після зведення залишають на зимовий період для усадки і після цього продовжують опорядження. У підсумку, будівництво житлового приватного будинку може займати від 3 місяців до 3 років. Незважаючи на те, що будівництво будинку – досить складний процес, в результаті ви отримаєте справжній будинок своєї мрії, виконаний в повній відповідності з усіма своїми бажаннями