Презентація "Будова слова". Зразки вправ.

Про матеріал
Матеріал презентації допоможе вчителю на уроці застосування (закріплення) знань, умінь та навичок з теми "Будова слова. Орфографія"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

5 клас Урок застосування (закріплення) знань, умінь та навичок. Будова слова Зразки вправ

Номер слайду 2

Незакінчене речення 1. Усі слова поділяються на ... 2. Закінчення  мають ... 3. Нульовим називається закінчення ... 4. До основи слова входить ... 5. Значуща частина слова, яка стоїть після кореня… Фронтальне опитування ·1. Які є значущі частини слова? Наведіть приклади. ·2.Яка значуща частина слова виражає його граматичне значення? ·3. Що таке основа слова? Яке значення вона виражає? ·4. Як виділити в слові корінь? ·5.Як відрізнити різні форми одного слова від с6. нокореневих слів? ·7. Що спільного і відмінного між префіксом і суфіксом?

Номер слайду 3

«Сніжна грудка» Термін-Визначення-Приклад-Запитання-Відповідь Префікс-Значуща частина слова, що стоїть після кореня-Прибережний(при), Беззубий(без), Предужий(пре)-У яких випадках в українській мові вживається префікс С- Перед приголосними КПТХФ

Номер слайду 4

Розподільний диктант. Запишіть змінювані слова у ліву колонку зошита, а незмінювані – у праву. Тополя, гарно, жито, хліб, смачно, мальва, міледі, купе, ряст, ставок, мало, чудово, чорнобривці, надійно. Розподілити у 3 колонки слова: із звуковим закінченням, нульовим закінченням, без закінчення https://learningapps.org/2355330

Номер слайду 5

Мозковий штурм Розподіліть слова так, щоб у кожній групі були слова одного кореня. 1. Завод, водиця, водій, заводчик, поводитися,водник, обезводнити, водойма, провідник,  підводний, переводити, безводдя, водити. 2. Ніс, носовий,носилки, приніс, носик, ноша, перенісся,  переносити, носоріг, носище. 3. Правий, правити, управління, справа, правитель, правіше, справити, праворуч.

Номер слайду 6

“П’ятий зайвий -  У кожній групі знайдіть слова, які не належать до спільнокореневих. 1. Будівля,будувати, будильник, будова, будинок. 2. Підводний, водолаз, підвода, вода, водяний. 3. Гірський, міжгір’я, гора, погоріле, гірка. 4. Нічний, нічого, нічка, вночі, ночівля.

Номер слайду 7

«Будь уважним» Знайди відповідність 1. Праця, робота, труд — це ...             А. спільнокореневі слова 2. Праця, працівник, працьовиті — це ... Б. синоніми 3. Праця, праці, працю — це ...                 В. форми слова

Номер слайду 8

Хто швидше https://learningapps.org/view4226582 Розподілити слова й записати у дві колонки : а). з префіксом з-. б). з префіксом с-. * Скласти 2 речення, пов’язаних між собою, використовуючи дані слова. ….сунути, ...чистити, ...формувати, ...кидати, ..мити, ..хвалений, …лити, ..садити, …шити, ..палити, ..ховати, ...питати, …берегти. https://learningapps.org/view3940632 Правопис префіксів пре-, при-, прі-

Номер слайду 9

Займи позицію

Номер слайду 10

Займи позицію Так-Ні Слова складаються з основи та закінчення або тільки з основи. Основа – частина слова без закінчення, яка виражає лексичне значення слова. Корінь – значуща частина слова, яка стоїть після суфікса. Суфікс – значуща частина слова, яка стоїть після закінчення і служить для утворення нових слів. Префікс – значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів. Слова пес, песик спільнокореневі. Закінчення – це незмінна частина слова. Закінчення мають усі слова.

Номер слайду 11

Редакційний кошик Відредагуйте словосполучення. Аргументуйте свій вибір. Сіренький вовчище, малесенький собацюра, лагідний котище, добрий хлопчисько

Номер слайду 12

Той, хто навчає, – …. Той , хто лікує, – …. Той , хто готує їжу, – …. Той, хто прибирає вулиці, – …. Той, хто керує трактором, – …. Той, хто займається будівельною справою, – …. Той, хто працює на кораблі, – …. Той , хто рятує людей від вогню, – …. Той, хто рятує людей, – …. Той, хто продає ліки, – ….

Номер слайду 13

Загадки. Відгадайте і запишіть слово. Розберіть його за будовою. а) Що за слово, відгадай: Корінь у «ставку» сховався, Префікс у «постіль» забрався, А закінчення і суфікс, У слові « хмарка» пошукай. ( Посадка) б) У слові « смішно» корінь заховався, У слові «постріл» префікс пошукай, А суфікс в слово « виварка» забрався. Закінчення у нього ж пошукай. ( Посмішка) в) Спробуй задумане слово вгадати. Корінь у нім, як у слові « вітати», Закінчення точно, як в слові «гадаю», Суфікс такий, як у слові « читаю», Ще залишилося префікс знайти. Префікс такий, як у слові «прийти». ( Привітаю)

Номер слайду 14

Творча робота (І гр.-за допомогою префіксів ІІ гр -суфіксів утворити нові слова) І гр. Добрий, писати, морський, земельний. ІІ гр. Дуб, вітер, дощ, липень.

Номер слайду 15

Лінгвістична гра «Назви слово». 1. Слово із закінченням-а. 2. Слово із суфіксом –ник. 3. Слово із префіксом –за. 4. Слово без закінчення. 5. Слово із нульовим закінченням. 6. Форма слова - школа. 7.Спільнокореневе до слова - праця.

Номер слайду 16

Сенкан Префікс Причетний Предивний Прибіг Приєднався Приборкав Привабливе Пречудове слово створив Прибудова Схід Схований Справжній Сходить Спалахує Спадає Стиха край наш осяває Сходження Злива Здрібніла Затяжна Змила Зчистила Зцілила Зранку світ вона зросила Зцілення

Номер слайду 17

Морозець Маленький Легенький Прибіг Примружився Прихватив Прималював чудернацькі візеруночки на шибочках Приморозив Приліг Притих Легенький Холодненький Приморозок Микита Хитренький Сміливенький Похвалився Побіг Злякався В бочечці з блакитною фарбою сховався Придивився Перелякався Прикинувся Страшенний Шалений Лис Діаманта

Номер слайду 18

Тести 1. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: префікс, корінь, суфікс, закінчення? А Провулок, вибірково, легенький; Б засніжений, налетіти, священний; В весняний, похмуро, винахід; Г прибережний, безмежний, обручка. 2. Префікс при- мають усі слова в рядку: А пр..сісти, пр..звище, пр...подобний; Б пр..землений, пр..йти, пр..рва; В пр..красний, пр..мружити, пр..вітати; Г пр..єднати, пр..лягти, пр..морський. 3. Спільнокореневими є всі слова в рядку: А ніч, нічний, уночі; Б сонце, сонця, на сонці; В проводити, підводний, вода; Г весна, навесні, весну.

Номер слайду 19

4. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: префікс, корінь, суфікс, закінчення? А Прекрасно, сіренький, знання; Б приміський, підберезник, перекручений; В веселенький, винахід, надмірний; Г беззахисний, невинно, розмова. 5. Яка морфема (значуща частина слова) служить для утворення форм одного й того самого слова? А Суфікс;                              Б префікс; В корінь;                               Г закінчення. 6. У якому рядку всі слова утворені за допомогою двох префіксів? А Неперевершений, непримиренний, недійсний; Б попривозити, позакривати, неподільний; В позашлюбний, подорожний, непохитний; Г ненормований, вирішити, знебарвлений.

Номер слайду 20

7. Значущі частини слова, що служать для утворення нових слів, — це: А префікс і суфікс;                 Б префікс і корінь; В суфікс і корінь;                   Г суфікс і закінчення. 8. Префікс с- мають усі слова в рядку: А ..питати, ..шити, ..фотографувати; Б ..чесати, ..гуртувати, ..бігати; В ..пекти, ..трусити, ..кривдити; Г ..танцювати, ..чистити, ..тримати.

Номер слайду 21

► Завдання 9 має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою. 9. Визначте, у яких реченнях виділені слова мають префікси: 1. роз-   А. А коли випадали погожі безхмарні дні, під сонцем на пагорбках з-під снігу проступали чорні лисини вологої землі (В. Нестайко). 2. без-   Б. А за річкою, попід кучерявим зеленим лісом, вся гора вкрита розкішними килимами ярини (М. Коцюбинський). 3. зі-   В. Давно зібрали яблука в колгоспному саду, давно зжовкла на пасовиську трава (О. Донченко). 4. з   Г. І над усім тим розкинулось погідне блакитне небо, лунає в повітрі весела пісня жайворонкова (М. Коцюбинський). Д. Шаблю на друга зніс побратим (А. Малишко).

Номер слайду 22

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8716367 Тести https://learningapps.org/view1255455

ppt
Додано
17 листопада 2022
Переглядів
3454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку