Конспект уроку на зазначену тему, метою якого є закріпити вивчене про пряму мову і діалог, вміти ставити розділові знаки при прямій мові та діалозі; будувати речення з прямою мовою та діалогом, використовуючи звертання та вставні слова; замінювати пряму мову непрямою; знаходити і виправляти помилки на вивчені правила; цінувати красу та багатство української мови.
Тема: Підготовка до контрольної роботи. (Пряма мова. Діалог)
Цілі уроку:
знати що таке пряма мова, слова автора, діалог, репліка;
вміти ставити розділові знаки при прямій мові та діалозі;
будувати речення з прямою мовою та діалогом, використовуючи звертання та вставні слова;
замінювати пряму мову непрямою;
знаходити і виправляти помилки на вивчені правила;
цінувати красу та багатство української мови.
Тип уроку закріплення вивченого матеріалу.
Форма уроку урок – ярмарок
Я всіх питав із щирою душею:
«Яку ви любите найбільше мову?»
І всі відповідали: «Ту, що нею
Співала рідна мати колискову».
Д.Білоус
Хід уроку
1. Організаційний момент (вітаюся з учнями, з’ясовую відсутніх на уроці).
Рефлексія
Емоційна підготовка учнів до уроку. «Веселка настрою».
Учитель: Діти, перед вами лежать кольорові смужки. На кожній позначено психологічне наповнення кольору. Виберіть колір відповідно до власного психологічного стану.
2. Оголошення теми та мети уроку.
3. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми уявно побуваємо на ярмарку. Чи були ви коли-небуть на ярмарку? І кого тут тільки нема? І чого тут тільки не побачиш? Той приміряє, той купує, той торгує.
Мовознавча гра «Покупка»
(Якщо ви погоджуєтеся з твердженням, то піднімаєте жовту картку, а значить, здійснюєте покупку. В іншому випадку піднімаєте оранжеву картку.)
- Дослівне відтворення чужої мови – це пряма мова. Так чи ні?
- Різновидом прямої мови є діалог. Так чи ні?
- Діалог записуємо в лапках. Так чи ні?
- Слова автора можуть бути тільки перед прямою мовою. Так чи ні?
- Перед кожною реплікою ставимо тире? Так чи ні?
4. Закріплення знань, вмінь та навичок.
На ярмарку людно, і нам важливо не втрачати пильність, не загубити щось найдорожче, що ми найбільше любимо. Тому звернімось до епіграфа, ще раз його зачитаймо.
- Скільки речень є в епіграфі?
- Де знаходиться пряма мова?
Трансформування речень (Записати речення в епіграфі діалогом).
Діти, на базарі гамірно, чути різні голоси, бо приїжджають купці з різних країн.
- Hello, Jack
- Hi, Jane.
- What do you want to buy?
- I want apples.
(Англійсько-український словник)
- Про що спілкуються іноземці?
- Що хочуть купити?
- Скільки реплік є в даному діалозі?
- Чим виражені звертання?
Говорімо правильно
Поставити іменники в кличному відмінку.
1 ряд 2 ряд 3 ряд
Остап Назар Андрій
Юля Настя Ангеліна
Діти, на ярмарок люди з’їжджаються не лише купувати, а й відпочити.
Фізкультхвилинка
Діти, чуєте гомін. Усі перекрикують один одного. Нам потрібно почуте записати непрямою мовою.
Робота з картками
Картка 1. Записати речення непрямою мовою.
Ананаси й апельсини нудьгували в магазині: «Якби ноги в нас були, ми б у Африку
втекли.»
Картка 2. Записати речення непрямою мовою.
Слон казав своєму сину: «Від застуди їж малину.»
Робота з підручником (вправа 506 усно)
Мовознавче спостереження
Записати друге речення з першої строфи вірша так, щоб спочатку була пряма мова, а потім слова автора. Звернути увагу на розділові знаки.
Солов’ї розливаються ніжно
У зеленім веснянім гаю.
Син до матері каже: «Ця пісня
Дуже схожа на мову твою».
На ярмарок приїжджають не тільки купувати чи продавати. Але без спілкування нам не обійтися.
Хвилини спілкування
(Працюємо в парах. Ваше завдання: скласти діалоги, вживаючи іменники в кличному відмінку та слова ввічливості).
Я думаю, що для вас це не складно, бо кожен день ви ідете до магазину, щось купуєте, і таким чином відбувається діалог між продавцем і покупцем.
5. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Чого навчилися на уроці?
Рефлексія «Веселка настрою»
6. Оцінювання учнів.
7. Домашнє завдання.
Повторити правила на ст. 219-222.
Скласти та записати діалог «Подарунок для мами» (6-7 реплік).