Мета: навчити учнів пояснювати, що таке правила, розповідати як і чому в суспільстві виникають правила, наводити приклади різноманітних правил суспільного життя, навчити висловлювати власне ставлення до правил співжиття людей та їх дотримання,формувати поняття «держава», «конституція», «права», «обов’язки»,дати загальне поняття про моральні норми, загальнолюдські цінності,сприяти формуванню правової свідомості молодших школярів,збагачувати словниковий запас учнів,активізувати пізнавальну діяльність дітей,розвивати самостійне мислення, уяву, доказове мовлення,розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення, пам'ять, увагу, фантазію, навички вільного спілкування, дрібну моторику руки, каліграфічні навички письма,виховувати почуття поваги до Української держави, конституційних прав та обов’язків кожного громадянина, почуття поваги до однокласників, бажання бути чуйним і уважним до них, взаєморозуміння, вдячність, тактовність, щирість у спілкуванні, відповідальність за збереження природи.
Очікуванні результати:з увагою сприймає усні репліки вчителя і однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі,сприймає монологічне висловлення,розповідає про те, що його вразило,звертається, вітається, дотримуючись норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова,спілкується з однокласниками та вчителем,організовує своє робоче місце для навчання,об’єднується з іншими дітьми у групу, в пари, для спільної діяльності,називає учасників спілкування, їхні дії та ознаки дій, робить висновки про їх настрій та емоції,обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила,підтримує й ініціює діалог на теми, які зацікавили,поповнює власний словниковий запас,знає, що таке Конституція України,розуміє, чому в суспільстві існують закони і правила,дотримується правил класу,знає свої права і обов’язки,уміє жити по совісті,розуміє , чому треба берегти природу.
Проблемне питання Чи може існувати спільнота без правил і законів?Гра-дослідження. Розподілити дітей на дві команди методом «День і ніч». Вишикувати їх у дві колони. Дати першим гравцям маркери і сказати: «Починайте гру». (Діти розгублені із-за відсутності вказівок). Згодом учитель пояснює, що маркер потрібно передати в кінець колони і повернути його назад. Виграє команда, яка закінчує передачу предмета першою. Команди починають, але учитель зупиняє їх, сказавши, що вони не дотримуються правил гри. Маркер слід передавати через ліве плече. Гравці починають обурюватися, що їм про це не казали. Після чергового старту гра зупиняється і дається нове правило — повертатися до сусіда , що стоїть позаду , а потім віддавати маркер. Коли переможці оголошені, більшість учасників обурені перебігом гри.
Чарівна хвилинка Діти, у мене в руках «Чарівна скринька», а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити , може зазирнути в скриньку, але поки що не розповідайте своїм однокласникам, поки не заглянуть всі охочі. То кого ви побачили у чарівній скриньці? ( в дзеркалі себе)
Так ви побачили людину. Адже людина — найцінніший скарб. Кожен з вас неповторна особистість, яка живе сьогодні, і більше на Землі такої ніколи не було, немає і не буде. Діти , кожен з вас має свою родину, свою долю, свій характер, різних друзів. Ви всі різні, і через це можуть виникати суперечки. Запам’ятайте, що не можна ображати людину, не можна принижувати людську гідність. Тому люди живуть, дотримуючись правил. Без правил життя було б просто неможливе. Навколо нас дуже багато правил. Люди їх зобов’язані виконувати. Найголовніші правила називають Закон. Кожна держава має свої основні закони. Основним Законом нашої держави є Конституція України.
Робота зі словами Право — система обов’язкових дій для всіх, формально зазначених правил поведінки. Обов’язок — це сукупність моральних зобов’язань людини перед іншими. В якому слові більше букв? Складів? На скільки більше? Яка буква має два звуки? В якому слові є м’який приголосний звук? Назвіть його?
Робота з ЛЕГО. Гра «Так чи ні»Усі діти мають право на любов і піклування. Діти не повинні мити посуд. Діти мають право їсти солодощі. Усі діти рівні в своїх правах. Діти мають право вільно висловлювати свої думки. Усі діти мають право на повноцінне харчування. Кожна дитина має право відмовитись від обіду. Усі діти мають право на освіту. Жодна дитина не повинна прибирати після себе. Жодна дитина не повинна стати жертвою насильства (зелена цеглинка — так, червона — ні)
Робота в групах Обговорення життєвих ситуацій.І. Мама говорить доні: «Оленко, я йду на роботу, прибери, помий посуд після себе». Оленка каже: «Мамо, я не можу, бо у мене завтра контрольна. Мені потрібно підготуватись». Устигнеш, не можна , щоб у домі був безлад. А Конвенцією про права дитини я захищена від будь-якої роботи, що заважає мені вчитися. Так, але я вважаю, що прибирати після себе — це твій обов’язок. Хто ж із них правий?Від якої роботи ви захищені Конвенцією прав дитини?
ІІ. Коли ви йдете до школи, то батьки дають вам телефони, щоб ви були весь час на зв’язку. Учителі на уроках не дозволяють користуватися телефонами. Чи правильно це?ІІІ. У вашому класі з’явився новий однокласник. Це дитина-інвалід. Чи має цей хлопчик такі самі права, як і ви?ІV. Як краще провести час на перерві. Вам не дозволяють бігати, кричати. Чи порушують ваше право на відпочинок?
Використана література та інтернет-ресурси«Ранкові зустрічі» 2 клас І семестр Видавнича група «Основа» 2019 ст. 123 Руханка «Якщо друзі усміхаються тобі» https://www.youtube.com/watch?v=S8 T5w. WGGc. Y4&list=PLEl. G6fwk_0 Ukc. P9 Tr16 Xv. KRqii. JUVa. Ofy&index=3&t=0s. Відео від Тітоньки Сови «Свої права, дитино, знай та про обов’язки не забувай»https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=a. Lh. ZXaahy. O0&feature=emb_logo