«Будьте самі шукачами, дослідниками.
Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи
не запалити його в інших»
В.Сухомлинський
Використання ІКТ
на уроках
в початковій школі
як засіб
підвищення якості навченості
З досвіду роботи вчителя
початкових класів
Олександрівської
загальноосвітньої школи
Ι-ΙΙΙ ступенів
Сергієнко Людмили Андріївни
с.Олександрівка
2017рік
«Будьте самі шукачами, дослідниками.
Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи
не запалити його в інших»
В.Сухомлинський
Фах - вчитель початкових класів
Освіта - середня спеціальна
Категорія - спеціаліст
Педагогічне звання – «старший вчитель»
Стаж роботи - 23 років
«Якщо хочеш виховати в дітях сміливість розуму, самостійність як особистісну рису, то створи такі умови, щоб спалахи їх думок утворювали царство думки, дай їм можливість відчути себе в ньому володарем» |
Ш. Амонашвілі
|
На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини.
Ми живемо в такому світі, в якому інформаційний потік постійно зростає, а час наче ущільнюється. Сучасне інформаційне суспільство ставить перед всіма типами навчальних закладів і насамперед перед школою завдання підготовки випускників, здатних:
- гнучко адаптуватися в мінливих життєвих ситуаціях;
- самостійно критично мислити;
- грамотно працювати з інформацією;
- бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах;
-самостійно працювати над розвитком власної моральності, інтелекту, культурного рівня.
Застосування комп'ютерної техніки робить традиційні уроки яскравими, насиченими. На цих уроках кожен учень працює активно, в учнів розвивається допитливість, пізнавальний інтерес. ІКТ дозволяє підсилити мотивацію навчання шляхом активного діалогу учня з комп'ютером, розмаїтістю й барвистістю інформації, шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну підказку), використовуючи ігрову форму спілкування людини з машиною.
Використання ІКТ у навчальному процесі має на меті підвищення якості освіти - однієї з насущних проблем для сучасного суспільства.
Застосування ІКТ дозволяє в значній мірі просунутися в досягненні зазначеної мети, бо базується на даних фізіології людини: у пам'яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частина побаченого, 1/2 частина побаченого й почутого матеріалу.
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
- зробити навчання цікавим, з одного боку, за рахунок новизни й незвичайності такої форми роботи для учнів, а з іншої, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп'ютерів;
- ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більше зрозумілим і доступним для учнів ;
- індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, за рахунок занурення й засвоєння навчального матеріалу в індивідуальному темпі;
- створити комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання; самостійно аналізувати й виправляти допущені помилки;
- реалізувати входження учня у реальний світ дорослих, у виробничу діяльність людини сучасного інформаційного цифрового суспільства в процесі роботи учня й учителя з використанням комп'ютерних технологій.
Учителю застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця: готуватися до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали тощо), батьківських зборів, виховних годин, різноманітних виступів на педрадах, засіданнях МО, семінарах тощо; оформлювати документацію; в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів; налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів; обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію. Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
Як показує практика, застосування комп’ютера на уроках у початковій школі має декілька режимів:
- демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);
- індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);
- комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і індивідуальної роботи).
Упродовж останніх років популярною стала проектна діяльність учнів. Упровадження ІКТ дозволяє вводити елементи проектної діяльності вже в початковій школі.
Використовуючи комп’ютер, учитель має дотримуватися певних правил роботи з ним та навчати цього своїх учнів.
У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.
Кожен етап уроку має свою внутрішню структуру, зумовлену дидактичною метою етапу, педагогічно виваженим добором методів, прийомів і засобів навчання. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів має на меті сформувати у учнів позитивні мотиви до вивчення нового матеріалу. Для мотивації використовують різні прийоми: створення проблемної ситуації, розв’язання якої є важливим для учнів, пояснення значимості нових знань у повсякденній і навчальній діяльності учнів, в удосконаленні дитини як особистості, зацікавленість формою вивчення навчального матеріалу, формування інтересу до виконання задач уроку за рахунок організації змагання тощо. Робота з підтримки позитивних мотивів учіння продовжується протягом усього уроку і навіть виходить за його межі, забезпечуючи свідоме і самостійне виконання завдань.
Повідомлення теми, мети і завдань уроку учитель може здійснювати відразу на початку уроку або безпосередньо перед початком вивчення нового матеріалу. Другий варіант мабуть більш доцільній, оскільки дозволяє зробити логічний місток від перевірки вивченого до засвоєння нового.
Дуже широкі можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій має учитель при вивченні нового матеріалу. Доволі звичним у сучасній школі стало застосування презентацій, використання яких завдяки мультимедійним засобам дозволяє ефективно ілюструвати розповідь вчителя або стати джерелом нових знань під час самостійної роботи. Слід відмітити, що тільки використання комп’ютерних технологій надають можливість учителю, як звичайному користувачеві, створювати довільні статичні і динамічні зображення з мінімальними затратами часу, зберігати ці зображення для подальшого використання на уроках, дублювати для самостійного використання учнями. Якщо додати, що ці зображення в подальшому можна легко редагувати – вносити виправлення відповідно до зміни навчальних завдань, зміни вимог правопису, вимог до оформлення навчальної документації, змін у значеннях властивостей об’єктів тощо, то стає зрозумілим, що використання комп’ютерних засобів надає учителю унікальні можливості зі створення власного комплексу методичного забезпечення, який легко трансформується відповідно до задач кожного уроку. Електронні засоби ефективно заміняють різноманітні таблиці, схеми, креслення, картки для індивідуальної роботи, малюнки тощо. Зберігання навчальних матеріалів на шкільному сервері дозволяє забезпечити високий рівень компактності, доступність учителям і учням, можливість дублювання, копіювання і розмноження, швидкий пошук .
Зупинюсь на засобах, які найчастіше мною використовуються
Мультимедійна презентація – електронні діафільми, які містять в собі анімацію, аудіо-, відео фрагменти, елементи інтерактивності. Для створення презентацій використовуються програмові засоби (наприклад - PowerPoint).
Однією із найважливіших форм підготовки і подання навчального матеріалу до уроків у початковій школі можна назвати створення мультимедійних презентацій. Слово ʺпрезентаціяʺ походить від латинського ʺpresentationʺ - представлення.
Комп׳ютерна презентація – це набір кольорових карток-слайдів спеціального формату з лаконічною інформацією на певну тему, тобто зручний інструмент, за допомогою якого можна наочно і в інтерактивній формі донести до глядача інформацію.
Мультимедійні презентації – це зручний і ефективний спосіб представлення інформації за допомогою комп`ютерних програм. Він поєднує в собі динаміку, звук і зображення, тобто ті фактори, які найдовше утримують увагу дитини.
Одночасний вплив на два найважливіших органи сприйняття (слуху і зору) дає змогу досягти набагато більшого ефекту. У класі під час таких уроків створюється ситуація реального спілкування, за якого учні охоче виконують завдання, виявляють цікавість до досліджуваного матеріалу, вчаться самостійно працювати з навчальною, довідковою та іншою літературою з предмета. У дітей з׳являється зацікавленість в отриманні вищого результату, готовність і бажання виконувати додаткові завдання.
У своїй практичній діяльності створюю і використовую презентації кількох видів. Серед них:
1. Лекції – відеоряд, який може бути представлений текстом, малюнками, відеоматеріалами, схемами і діаграмами. Необхідний матеріал поступово виводжу на екран в ході уроку, що дає змогу поетапно розглядати основні питання теми.
2. Задачник і тренажери, які містять завдання, що дозволяють організувати фронтальну, групову та індивідуальну роботу учнів на уроці та вдома.
3. Тести, які використовуються для оперативної перевірки якості знань учнів.
Організаційна діаграма «Види презентацій»
Таким чином презентація допомагає мені організувати пояснення нового матеріалу, доповнюючи розповідь, евристичну бесіду, діалог, вирішення проблемної ситуації і т. д.
Особливо цікавими за допомогою презентації можна зробити уроки читання. Портрети письменників, місця, де вони жили і творили, інсценування окремих епізодів з творів, складання плану, словникова робота, чистомовки, скоромовки – все стає можливим, якщо використовувати ці сучасні методи. І перевірити знання простіше: тести, кросворди, ребуси, шаради, - все робить урок захоплюючим, а отже таким, що запам׳ятовується.
Урок на тему «Скринька прислів’їв і приказок. А. Григорук «Влітку день годує рік» була використана однойменна презентація. Учні мали змогу в цікавій формі дізнатися про творчий шлях письменника. За відповідними слайдами проводилася гра «Блискавка», гра «Доповни речення», гра «Незвична математика»
Зуб+і-убі+ага +дка =
Усіх –їх+мі+шум-ум+ка =
При+кут-ут+азол-ол+ка=
Пас-ас+рис+ліс-с+в'я=
На окремому слайді даються ілюстровані визначення, що таке прислів’я, приказка, а також ілюстрована словникова робота.
Інтернет носії використовувала при вивчені теми «Скринька пісень-ігор. Ходить гарбуз по городу». Учні переглядали мультиплікаційний фільм по однойменній пісні-грі. А на наступному уроці ставили сценку і смакували гарбузовою кашею. На уроці позакласного читання «Осінь щедра, осінь золота» переглядали в Інтернеті картини про осінь відомих художників: І.Левітана «Золота осінь», Л.Жуковського «Золота осінь», В. Непийпиво «Останній подих тепла» та інші. А також вивчаючи тему «Тарас Шевченко - гордість і слава України. Т.Шевченко «Зоре моя вечірняя…» використовували презентацію «Шевченкове слово», Інтернет ресурси: прослуховували пісню «Зоре моя вечірняя…» слова Т.Г.Шевченка, музика В. Захарченка
Наприклад, на уроках математики за допомогою слайдів, демонструю приклади, схеми задач, ланцюжки для усної лічби, математичні розминки. Так, вивчаючи тему «Повторення вивчених таблиць множення і ділення» використовую презентацію «Рахуємо з Лісовичком». Під час опрацювання теми «Таблиця множення числа 4. Виконання вправ і розв’язування задач на засвоєння множення числа 4» застосовую презентацію «У гостях у ромашки». Кожен слайд - це запис дії множення і три варіанти відповідей. Школярі вибирають правильну відповідь (використовується різнокольорові метелики).
Саме мультимедійні засоби навчання дозволяють мені "вивести" учнів за рамки навчальної аудиторії; зробити видимим те, що неможливо побачити неозброєним оком, імітувати будь-які ситуації. Використання комп'ютерних технологій сприяє свідомому розв'язанню задач. Я маю можливість проілюструвати умову. Коли мої учні уявляють подію, про яку йдеться мова в задачі, вони з легкістю приходять до висновку, що в результаті число збільшується або зменшується. Ці висновки допомагають вибрати правильну дію для розв'язання задачі.
Інформаційно-комунікаційні технології я використовую в роботі ще й тому, що вони сприяють індивідуалізації та диференціації навчального процесу. Не секрет, що діти по різному сприймають новий матеріал з математики. В моєму класі є такі учні, які потребують неодноразового пояснення теми. Коли я повторно більш детально пояснюю матеріал, діти, які вже засвоїли алгоритм виконання нового завдання, виконують додаткові вправи, розміщені на екрані телевізора.
Практичне використання на уроці досить широке. Можна вводити в будь-який етап уроку у різноманітних формах, наприклад:
- усна лічба, розв’язання задач, закріплення таблиць додавання, віднімання, множення, ділення, тестування тощо .
У процесі початкового навчання української мови я постійно проводжу роботу над формуванням ключової компетентності уміння вчитися. Я вважаю, що дуже важливо навчити молодших школярів організовувати свою навчальну діяльність, сформувати в них почуття відповідальності за виконуване завдання, готовність самостійно працювати з новим, доступним за складністю навчальним матеріалом, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, обґрунтовувати її.
В ході виконання поставлених мною завдань комп'ютер виступає як потужний дидактичний засіб, який включає моїх дітей до активної праці, підвищує їхній інтерес до навчання, сприяє кращому засвоєнню матеріалу і підвищує ефективність навчання.
За період роботи я помітила, що часто проблеми виникають під час вивчення словникових слів. Знання цього матеріалу - запорука грамотності дітей. Я створила презентацію, в якій кожне словникове слово записане з наголосом і супроводжується малюнком. Вона сприяє всебічному сприйняттю особливостей написання. При цьому перед вивченням нового слова, діти повторюють вже вивчені. Після багаторазового використання презентації я проводжу контрольний малюнковий диктант. Зображення активує пам'ять і дітям легше пригадати особливості написання важких слів
Оскільки діти зараз читають мало, їх словниковий запас дуже бідний. Виходячи з цього, проблема розвитку зв'язного мовлення учнів є дуже актуальною. Щоб максимально активізувати мовленнєву діяльність дітей, збагатити словниковий запас, я намагаюсь створити особливий емоційний фон. Підвищити рівень працездатності мені допомагає підготовча робота: слухання мелодій, розгляд репродукцій картин, перегляд кінофільмів. Досвід моєї роботи доводить, що застосування ІКТ під час вивчення української мови дає змогу учням:
- ґрунтовно аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу;
- навчитися слухати іншу людину, поважати альтернативну думку;
- моделювати і розв'язувати пізнавальні, життєві та соціальні ситуації, таким чином збагачуючи власний пізнавальний і соціальний досвід;
- учитися будувати конструктивні відносини в групі.
Вивчаючи спільнокореневі слова я використала презентацію з сміхокульками. Школярі допомагають їм вибрати спільнокореневе слово до поданого.
гусочка
На уроці «Вимова й написання слів з ненаголошеними голосними [e],[и] « використала презентацію «Урок у лісовій школі». Діти писали творчий диктант з Тітонькою Совою з наступною самоперевіркою. Тітонька Сова приготувала цікаві завдання для другокласників з якими вони добре справилися. Закріпити знання з теми «Вимова і написання слів з апострофом» допомогла презентація. Школярі відгадували загадку-акровірш про апостроф. Гарно справилися із завданням записати букви, після яких може ставитися апостроф. Читали і запам’ятовували слова в яких апостроф не пишеться. Утворювали за зразком слова (камінь – кам’яний). Дізналися хто зимує в Африці і працювали над звуко-буквеному аналізі слова – солов’ї . Провели самомоніторинг :
Матеріал з курсу "Природознавство" надзвичайно цікавий для моїх дітей. Але я помітила, що усвідомлення навчального матеріалу можливе лише за умови використання великої кількості наочності на уроці. При цьому звичайні ілюстарції не завжди дають змогу учням зрозуміти пояснення вчителя. У першому класі вже на четвертому уроці вивчається тема "Об'єкти неживої природи. Небесні тіла". Планети, зорі, метеорити - всі ці небесні тіла для більшості дітей взагалі невідомі. Пояснити цей матеріал та досягти поставленої мети мені вдалося завдяки перегляду відеофільму.
У другому класі під час вивчення теми "Як утворюються хмари?" необхідно доступно пояснити дуже багато процесів, які вже пізніше вивчаються на уроках фізики. Невеликий відеофільм, тривалістю 2 хвилини, допоміг мені поетапно показати як утворюються хмари. Цей фільм також підготував дітей до сприйняття матеріалу наступного уроку "Кругообіг води в природі".
Цікаві мультимедійні презентації допомагають мені перетворити звичайний урок в справжнє шоу. Так під час вивчення теми "Погода. Ознаки погоди" мої учні не лише ознайомились з чинниками, які впливають на погоду, а й спробували себе у ролі телеведучих, які роблять прогноз погоди на найближчий час.
Презентація допомагає не тільки скласти яскравий, емоційний і в той же час науковий образ, а й активізує пізнавальну діяльність учнів і допомагає в роботі над формуванням поняття та його запам׳ятовуванням. «На городі восени», «Природа – наш дім», «Лікарські рослини», «Первоцвіти», «Червона Книга України», «Весна прийшла». При вивченні тем: «Тварини лісу», «Птахи навесні» використовую Інтернет ресурси, слухали спів птахів.
За допомогою простої зміни слайдів презентація дає змогу продемонструвати картини художників на уроках малювання та читання, зразки виробів і етапи роботи на уроках праці.
Уроки музичного мистецтва не проходять без застосування комп’ютерної техніки. Я використовую ППЗ «Музичне мистецтво 1-4 класи».
Діти мають змогу знайомитися з історією музики, прослухати професійне виконання пісенних творів, розучувати за допомогою спеціальних вправ мелодії нових пісень, співати вивчені пісні з музичним супроводом, знайомитися з творчістю композиторів, отримують знання з музичної грамоти. Працюючи над темою «Пісня, танець,марш зустрічаються» школярі познайомилися з теорією про трьох китів у музиці від Натки та Антона. Розучували пісню «Веселий музика» , співали караоке , слухали українські народні пісні «Дощик», « Лугом іду». Відповіли на запитання Натки і Антона. Під час вивчені теми «Музичні країни – опера, балет» слухали Вальс із балету «Попелюшка» С. Прокоф’єва, грали в гру «Відгадай героя». Школярі слухали мелодію з опери і відгадували: про кого чи що розповідає музика, називали твір та композитора.
ППЗ «Образотворче мистецтво» 1-4 класи» я використовую на уроках образотворчого мистецтва. При вивчені теми «Багатство барв навколо нас» діти прослухали вірш М.Підгірянки «Осінь», переглянули чудові пейзажі: В.Волковського «Осінній пейзаж», «Будинок біля моря», О.Кравченка «Осінь», М.Алтарцева «Гори осені». І після практичної роботи з великим задоволення відповідали на запитання Пана Олівця і Пані Фарби:
- Що таке пейзаж?
- Назвіть теплі кольори для зображення осіннього пейзажу.
- Чи можна віднести фіолетовий колір до групи теплих? Чому?
- Відтінком якого кольору є жовтогарячий?
Комп’ютерні технології впливають не тільки на розвиток та освіту дитини, а й висувають певні вимоги до підготовки вчителя до проведення навчального процесу.
- словниковий диктант, робота зі словниковими словами («Знайди помилку»), каліграфічні хвилинки, тестування (українська мова);
- на уроках розвитку зв’язного мовлення, як демонстраційний матеріал, для створення певного настрою (музичні відеоролики «Природа», «Пори року»);
- під час пояснення нового матеріал (демонстрації малюнків, таблиць, прослуховування музики, віршів, текстів, казок тощо).
- Для проведення фізичних хвилинок, ранкової зарядки використовую мультимедійні презентації.
Переваги і недоліки: такі посібники дозволяють значно економити час для підготовки до уроків, але деякі з них розраховані тільки для роботи за одним комп’ютером, тому можливе використання у індивідуальній роботі учнів, наприклад, шляхом організації на уроці «інтерактивної парти» або у позаурочний час на індивідуальних заняттях. Переваги такої форми роботи в тому, що одразу на уроці можна побачити рівень засвоєння матеріалу та активізувати роботу кожного учня.
Самостійна робота учнів з інформаційними джерелами, власні дослідження з метою здобуття додаткової навчальної інформації поза школою. Серед моїх учнів завжди знаходяться такі, що із задоволенням знаходять додатковий матеріал до уроків в Інтернеті і у роздрукованому вигляді приносять на урок. Так, наприклад, у 2-му класі на уроці природознавства , вивчаючи тему «Квіти у моєму житті» учні самостійно в Інтернеті знаходили відомості про свою улюблену квітку і презентували свої матеріали, а я завжди підтримувала їхню ініціативу і заохочувала.
Я неодноразово помічала, що у багатьох дітей складається хибна думка стосовно використання комп’ютера – більшість з них упевнені, комп’ютер потрібен лише для ігор. Використовуючи цей пристрій на уроці у повному обсязі, маємо можливість розширити дитячий кругозір і показати його практичне використання для допомоги у навчанні.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Тому комп’ютер має великі можливості вдосконалення навчально-виховного процесу.
Відрадно, що багато вчителів початкових класів області розуміють значення ІКТ і застосовують комп’ютерні програми, публікації, презентації тощо у своїй практиці.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у початковій школі дозволяє отримати навички ХХІ століття.
Використані джерела:
1.Бойченко Т. та інші. Як виростити дитину здоровою: Посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.Прем’єр-Медіа, 2001. – 204 с.
2.Кондратюк О. Інноваційні технології в початковій школі.-К.: Шк. Світ, 2008.-250с.
3.Кітаєва М. Використання мультимедійних технологій / Початкова освіта, №38, 2011, ст.7
4.Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій. – К.: Видавнича група ВНV, 2008. – 352 с.
5.ПетлюшенкоН. Упровадження комп’ютерних технологій у початковій школі./ Початкове навчання і виховання, №1, 2012, ст.12
6. Шакотько В.В. Методика використання ІКТ у початковій школі: навч.-метод. посібник / В.В. Шакотько. – К.:Комп’ютер , 2008. – с.128