Презентація "Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Презентація до уроку української мови в 7 класі на тему: "Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль". Вона може стати в пригоді вчителям, які викладають у 7 класі, учням, які навчаються в 7 класі або готуються до ЗНО. На уроці заплановано використання пальчикової гімнастики, мовної фізкультхвилинки, що є елементами формування здоров'язбережувальної ключової компетентності. Самоперевірки до вправ сприяють формуванню навичок мовної зіркості. Презентацію можна використовувати під час очного і дистанційного навчання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Васильченко Ірина Віталіївна, учитель української мови й літератури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів м.Южноукраїнська Вознесенського району Миколаївської області

Номер слайду 2

Завдання: переглянути презентацію до уроку, виконати завдання, які там запропоновано (усно і письмово)

Номер слайду 3

Бесіда для актуалізації знань (усно відповісти на питання) Який розділ мовознавства ми вивчаємо? Морфологія Яку тему недавно завершили вивчати? Дієслово Що ми називаємо дієсловом? Самостійна частина мови, яка означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити? що робиться з предметом?   Що таке прикметник? Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? Назвіть форми дієслова (пальчикова гімнастика)

Номер слайду 4

Передбачення теми, спостереження над мовним явищем

Номер слайду 5

Яка картина? (назвати постійні ознаки) Цікава, яскрава, барвиста, кольорова, історична, знаменита, оригінальна, відома, таємнича, загадкова, незвичайна

Номер слайду 6

Якщо ми цю картину прикріпимо на стіні, яка вона буде за цією виконаною дією? А за іншими Діями? Прикріплена, оздоблена, зачарована, прикрашена, узята, закінчена, написана, створена, намальована, розфарбована Які форми дієслова ми назвали? Яка тема уроку?

Номер слайду 7

Запис у зошиті: Двадцять п’яте листопада Класна робота Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль Завдання: переглянути презентацію до уроку, виконати завдання, які там запропоновано (усно і письмово)

Номер слайду 8

Мета уроку: ознайомитися з дієприкметником як із особливою формою дієслова, навчитися відрізняти дієприкметники від прикметників і дієслів, знаходити дієприкметники в реченні на основі вивчених ознак; розвивати вміння використовувати дієприкметники у власному висловленні.

Номер слайду 9

Дієприкметник – йе особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією або станом

Номер слайду 10

«Дослідники» (з’ясувати, які ознаки притаманні поданим словам, заповнити таблицю, поставивши + або - у відповідній колонці. Зробити висновок, які ознаки від прикметника, а які від дієслова має дієприкметник) Питання Рід Число Відмінок Вид Час Білий Побілів Побілілий

Номер слайду 11

«Дослідники» (самоперевірка) Питання Рід Число Відмінок Вид Час Білий Який? Ч.р. Одн. Н.в - - Побілів Що зробив? - - - Док.в. Мин.ч. Побілілий Який? (як у прикметника) Ч.р. Одн. Н.в Док.в. Мин.ч.

Номер слайду 12

Подібність до: До прикметника: питання яка?який?яке?які?; змінюється за род., числ., відмінк.; Уживається в тому ж роді, числі, відмінку, що й іменник, із яким пов’язаний; має такі ж закінчення. До дієслова: має час (теп. і мин.); має вид (док. і недок.) може мати при собі залежні від нього слова (іменник,займенник, прислівник).

Номер слайду 13

Дієслово — вказує на дію: жовтіє; Прикметник — указує на постійну ознаку: жовтого; Дієприкметник — указує на ознаку за дією: пожовкле.

Номер слайду 14

МОВНА фізкульхвилинка Накреслити Накреслений Стомитися Стомлений Прочитаний Прочитати Зів’ялий Оновлений Оновити Я називаю слова. Коли ви чуєте дієприкметник, то робите фізичні вправи на вибір: присідаєте, плещете в долоні, робите нахили вправо/вліво чи підстрибуєте) Прибігли Притихлий Насипаний Зробити Оздоблений Пожовкле Блискуче Сяюча Знайдені

Номер слайду 15

Я - детектив Знайти в реченні дієприкметники, визначити їхню синтаксичну роль, пояснити правопис не з дієсловом: Спорожнілий колос вище всіх стоїть. Не/хвали кашу, коли просо не посіяне. Битий небитого везе.

Номер слайду 16

Самоперевірка (кожне підкреслене правильно слово – 3 бали) Спорожнілий колос вище всіх стоїть. Не хвали кашу, коли просо не посіяне. Битий небитого везе. Зверни увагу! В останньому реченні слова битий і небитого тільки мають форму дієприкметника, вони перейшли в іменники і відповідають на питання ХТО? КОГО?

Номер слайду 17

Коментоване письмо - вправа 194 (письмово) Вправа 195 (усно)

Номер слайду 18

Самоперевірка

Номер слайду 19

Вправа 195 (усно) Олег Шупляк, художник, чия картина в нашому місті на муралі https://www.google.com/search?client=opera&q=шупляк+картини&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Номер слайду 20

РЕФЛЕКСІЯ Я знаю… Я можу… Я запам’ятала /-в… Я вмію… Мені сподобалося…

Номер слайду 21

Домашня робота Гра (скопіювати посилання, скрин гри надіслати) https://learningapps.org/1143451 2. Вивчити правила § 17 3. Написати в коментарях до сьогоднішньої роботи бал за роботу на уроці, за самооцінювання

Номер слайду 22

Використані джерела: Українська мова: підручник для 7 класу закладів заг.серед.освіти. – 2-ге вид., переробл./ О.П.Глазова. – К.: Освіта, 2020 https://vseosvita.ua/library/gotuemosa-do-zno-dieprikmetnik-443016.html https://www.instagram.com/videorepetitor.ukr/?hl=uk https://www.google.com/search?client=opera&q=шупляк+картини&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
1.0
Загальна:
1.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гавлюк Катя
    На 10 слайді ПОМИЛКА! Слово побілів має рід, число і відмінок
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
ppt
Додано
28 листопада 2021
Переглядів
821
Оцінка розробки
1.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку