23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Презентація "Дислексія. Дисграфія"

Про матеріал

Презентація "Дисграфія. Дислексія" призначена для вчителів-логопедів, вчителів початкових класів, для батьків дітей, що мають порушення письма та читання. Вона знайомить з видами порушень письма та читання у дітей.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Порушення письма і читання. Дисграфія, дислексія. Вчитель-логопед вищої категоріїПономаренко В. А.

Номер слайду 2

Визначення. Дисграфія – це часткове порушення процесу письма, яке проявляється у стійких, повторюваних помилках, обумовлених несформованістю вищих психічних функцій, задіяних у процесі письма. Аграфія – відсутність процесу письма. Дислексія – часткове специфічне порушення процесу читання, обумовлене несформованістю (порушенням) вищих психічних функцій, яке проявляється у повторюваних помилках стійкого характеру. Алексія – повна неспроможність або втрата здатності оволодіння процесом читання.

Номер слайду 3

Етіологія. Порушення письма та читання у дітей частіше за все виникає в результаті загального недорозвитку усіх компонентів мовлення: фонетико-фонематичного і лексико-граматичного. Дисграфія і дислексія виникають, як правило, у дітей с III рівнем мовленнєвого розвитку.

Номер слайду 4

За допомогою магнітно-резонансного аналізатору неврологи змогли встановити, що основну роль у процесі читання відіграють три основні зони у лівій півкулі, які є «ініціаторами звуків», «аналізаторами» і «автоматичними визначниками» та діють одночасно. Однак у людей, які страждають на дислексію, відбувається збій нервових зв'язків між першим і другим центрами, можливо, через домінуючу роль первинного центру-розпізнання. Тому у них виникають труднощі при переході від звукового составу слова до його змісту, і кожне слово вони читають по складах, наче вперше. Оскільки розпізнання слів відбувається не автоматично, а механічно, темп читання дуже низький. Олена Жидкова (дитячий невролог): «Дислексія виникає через "незлагоджену роботу правої та лівої півкулі мозку. Причиною можуть бути родові травми, порушення під час вагітності, порушення правильного моторного розвитку". Дислексія спадкова. Дислексія – це не прояв тупості або небажання вчитися, а цілком реальне генетичне захворювання, яке порушує правильну роботу мозку.

Номер слайду 5

Біологічні причини. Недорозвинення або ураження головного мозку в ранні періоди розвитку мовлення дитини (пренатальний, натальний, постнатальний), патології вагітності, травматизація плоду, асфіксії, менінгоенцефаліти, тяжкі соматичні захворювання та інфекції, які виснажують нервову систему дитини. В результаті страждають відділи головного мозку, які забезпечують психологічні функції, що беруть участь у процесі письма. При наявності органічного ураження головного мозку дисграфії у більшості випадків передують дизартрія, алалія, афазія або вона виникає на фоні ДЦП, ЗПР, розумової відсталості, затримки психомоторного розвитку. Соціально-психологічні причини. До таких причин відносяться недостатність мовленнєвих контактів, педагогічна занедбаність тощо.

Номер слайду 6

Симптоматика дислексії1. Заміна і змішування звуків при читанні, частіше за все фонетично близьких звуків, а також заміни графічно схожих букв.2. Побуквене читання-порушення злиття звуків у склади і слова.3. Викривлення звуко-складової структури слова.4. Порушення розуміння прочитаного.5. Аграматизми під час читання.6. Часто в анамнезі є порушення звуковимови.7. Бідність словника, нерозуміння значення слова. 8. Труднощі орієнтації у просторі.9. Неточність визначення форми, розміру. Несформованість оптико-просторових уявлень є в малюванні, при складанні цілого з частин, у конструюванні, невмінні виконати дану форму.10. Є затримка в диференціації правої та левої частини тіла, пізня літералізація чи її порушення (ліворукість або змішана домінанта).

Номер слайду 7

Симптоматика дисграфіїГоловним критерієм діагностики дисграфії прийнято вважати наявність на письмі так званих "специфічних помилок«:пропуски букв, складів, слів , їх перестановки;заміни та змішування букв, близьких за акустико-артикуляйійною характеристикою;змішування букв, близьких за написанням;злиття слів;порушення граматичного узгодження та управління слів у реченні, порушення складової структури слів (пропуски, перестановки, додавання,розриви), порушення будови речень (пропуски, розриви,перестановки слів);аграматизми на письмі.

Номер слайду 8

Види дислексіїФонематична – недорозвиток функцій фонематичної системи. Дитина змішує на слух звуки (ц-с; с-ш; ж-ш, х-г, л-р тощо). Семантична – порушено розуміння прочитаних слів, речень, тексту при технично правильному читанні. Аграматична – заміни відмінкових закінчень та числа іменників; неправильне узгодження слів у роді, числі, відмінку («синя небо»); неправильне відмінювання дієслів. Оптична – труднощі у засвоєнні кінетично схожих графічно букв (В-З, Т-Г; Р-Ь; П-Н-И). Мнестична – трудноощі засвоєння букв. Дитина не знає, яка буква відповідає даному звуку.

Номер слайду 9

Види дисграфіїАртикуляторно-акустична дитина, яка має порушення звуковимови, пише, як промовляє. Акустична - заміна букв, які позначають звуки дзвінкі-глухі (Б-П; В-Ф; Д-Т; Ж-Ш і т.д.), свистячі-шиплячі (С-Ш; З-Ж и т.д.), африкати та їх компоненти (Ч-Щ; Ч-ТЬ; Ц-Т; Ц-С і т.д.). Також виявляється у в неправильному визначенні м якості приголосних на письмі: «писмо», «лубит», «земла» т.д. Дисграфія внаслідок порушення звукового аналізу та синтезу слів пропуски букв та складів; перестановка букв, складів; недописування слів; написання зайвих букв у слові; повторення букв або складів; контомінація - в одном условеі склади різних слів; злитне написання прийменників, окреме написання префіксів;Аграматична - пов'язана з недорозвитком граматичної будови мовлення. Дитина пише не за правилами граматики («красивий сумка», «весели день»). Оптична – недостатня сформованість зорово-просторових уявлень та зорового аналізу і синтезу.

Номер слайду 10

Поради батькам. Відпочинок дитини на природі, внаслідок чого відбувається насичення підкорки киснем;ігри у слова;вправа"Коректурна проба»;вправа "Пишемо вголос»;вправа на повільне читання з утрированою артикуляцією , переписування тексту.

Номер слайду 11

Відомі дислексики. Ганс Христіан Андерсен – відомий датський казкар Леонардо Да Винчі -титан епохи Відрождення, художник, скульптор, вчений та інженер. Володимир Маяковський - поет , агітатор, "горлан", поет революції.

Номер слайду 12

Мерилін Монро -відома американська актриса. Том Круз - відомий голівудський актор. Альберт Эйнштейн -винахідник "Теории относительности", фізик- теоретик, Лауреат Нобелівської премії.

Номер слайду 13

Квентін Тарантіно -видатний режисер, сценарист, продюсер, неодноразово висувався на премію «Оскар»Уолт Дисней -американський кінорежисер, продюсер, художник-мультиплікатор, талановитий бізнесмен.

pptx
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
837
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку