Розробка заняття з розвитку мовлення з групою учнів І класу, що мають системне недорозвинення мовлення.
Корекційно-освітні цілі заняття :
Закріпити:
Вчити:
Парасковіївська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 40
Донецької обласної ради
Відкрите заняття
з розвитку мовлення
з групою учнів І класу, що мають
системне недорозвинення мовлення
Тема: «Звук А»
(в наголошеній позиції)
Учитель-логопед Артеменко Р.Д
Цілі:
Корекційно-освітні :
Закріпити:
Вчити:
Корекційно-розвивальні:
Корекційно-виховні:
Виховувати любов до Батьківщини, рідної школи, повагу до педагогів , потребу у спілкуванні, бажання співпрацювати .
Хід заняття.
Привітання учнів:
У кожній домівці, у кожній родині
хай добре живеться усім на Вкраїні!
У школі старанно навчаємось нині,
щоб користь могли принести Батьківщині!
Логопед: У жовтні цього року нашій школі виповнюється 55 років!
Це «кругла дата», ювілей, справжнє свято! Отож і наше сьогоднішнє заняття присвячене дню народження школи, святкове . І я зараз пропоную подивитись частинку відеоролика про нашу школу- інтернат .
*(Слайди супроводжуються музичним тлом і записаним звуком) .
В ній відкривається цілий світ.
Тут пізнає себе кожна дитина
І відправляється звідси в політ .
Саме за цією адресою розташована Парасковіївська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №40 Донецької обласної ради .
У нашій школі ми – сім′я,
Бо за все відповідальні
І я – і ти, і ти – і я!
а головне: їх люблять, поважають і завжди допоможуть .
«Виховуючи – навчаємо, навчаючи – виховуємо !»
Логопед: І ці майстри своєї справи сьогодні присутні на нашому занятті .
З них найбільше пропрацювала в школі-інтернаті ваша перша учителька . Запрошую Вас, Людмило Дмитрівно до цього столу, на чільне місце .
(Звучить 1 куплет пісні А. Олейникової «Букварі і читанки…»)
Логопед: До нас завітали кореспонденти газети «Шкільне життя» . Вони теж були учнями Людмили Дмитрівни і хочуть взяти у неї інтерв′ю до ювілею школи . У вас виникає запитання: «А чому вони без мікрофонів чи диктофонів»? Відповідаю: бесіда буде записуватись на комп′ютері, вставлятись прямо в слайд презентації , і потім її можна буде розташовувати на сторінках шкільного сайту чи електронної газети .
(Примітка: Діти попередньо засвоїли значення слів «інтерв′ю», «сайт», слайд» , «презентація»)
Логопед: Ви, звичайно упізнали кореспондентів шкільної газети . Вони навчаються у 6-А класі і відвідують заняття з розвитку мовлення . Вони – дуже гарні школярі ! І це найкращий подарунок для нас, педагогів . А ваш подарунок школі до ювілею – старанна праця на сьогоднішньому занятті . Воно буде проходити під гаслом «Ми вже справжні школярі!». І я сподіваюсь, що ви це доведете нашим гостям: покажете, що ви поводите себе, як належить учням, умієте спілкуватись, не відволікаєтесь, уважно слухаєте учителя і товаришів . Тема нашого заняття – «Звук А». Звук і букву А ви зараз вивчаєте на уроках читання . А на логопедичному занятті ви будете працювати над вимовою звука, тренуватись у визначенні наявності звука А в словах, опановувати словничок з теми «Квіти України» .
У ході бесіди з′ясовується, що для вимовляння голосних звуків потрібно розвивати голос, чіткість рухів губ, мовленнєве дихання .
(Оскільки презентація супроводжується записаним звуком і налаштований автоматичний показ слайдів, логопед має змогу здійснювати контроль і допомагати дітям у вірному відтворенні артикуляційних поз, рухів тощо.)
Лдпржджплапдпдбд
(Діти встають у коло, виконують танцювальні рухи і утримують артикуляційні пози під супровід пісеньки, покладеної на мелодію пісні «Коли б не було зими…» з м/ф «Троє з Простоквашино».)
гра «Перепливемо річку»
Діти працюють у парах . Завдання: «Для того , щоб буква переплила через річку, потрібно протяжно, на одному диханні промовляти звук А, поки човен не дістанеться іншого берега.» (У даному випадку час руху човна з буквою налаштований на
7 секунд)
Попередньо учні уже ознайомлені з назвами квітів, що на картках .
Логопед: Школа наша з кожним днем стає все кращою . І кожного дня ми маємо можливість милуватись тим міні-парком, що створюється навколо школи . Весною на клумбах будуть посаджені квіти . А ваша учителька Людмила Дмитрівна – знатна квітникарка . Уявіть, що вона запросила нас до свого садочку накопати квітів для посадки .
(Діти беруться за руки, ходять навкруги столика з малюнками і співають:
«А ми по садочку ходили,
А ми по садочку бродили,
А ми по садочку гуляли,
Квіточку гарненьку шукали.
Раді всі, рада (радий) я,
Оця квіточка моя!»
Потім кожний учень повідомляє: «А у мене квітка …» і звертається до сусіда: «А у тебе?».
(Після закінчення гри логопед звертає увагу дітей на те, що таке маленьке слово «А», яке вони вживали на протязі гри, допомогло зробити спілкування більш теплим, щирим, цікавішим).
Учні поділені на дві команди . Відкриття малюнків на слайдах досить швидке і налаштоване автоматично . Тому кожна команда повинни бути уважною і не відстати) .
Логопед разом з учнями промовляє назви кіток на слайді . Учні спостерігають за артикуляцією учителя та перевіряють наявність звука А у словах, підперши кистю підборіддя . Потрібні квітки переміщуються на клумбу за допомогою клацання «мишкою» (шляхи переміщення анімаційно налаштовані) .
У кожного учня - трафарет віночка з цупкого картону та пакетик з вирізаними квіточками .
Логопед: Що в українському національному костюмі є справжньою окрасою дівчини? Дійсно, вінок . І зараз кожний з вас виготовить свій віночок . За допомогою сухого клею ви закріпите кіточки на віночку . При цьому ви повинні виконати дві умови . По-перше ( і це головне) : у віночку повинні бути тільки ті квіти, в назві яких є звук А . Для цього пригадайте, які квіти ми разом висаджували на комп′ютері на клумбу . І по-друге: щоб віночок був красивим, розмістіть квітки так, щоб посередині були найбільші квіти, а по бокам маленькі.
Під час виконання завдання логопед звертається до учнів з запитаннями на зразок: «Які квіточки ти уже наклеїла? А яку будеш клеїти зараз? А чи є в назві цієї квітки звук А?»
Після завершення роботи логопед передає поробки учителю, і вони будуть знаходитись у творчих папках дітей) .
Дітям потрібно буде записати прописну
букву А в кружечках на тих квітках, що мають
у своїй назві звук А .
10 . Підведення підсумків заняття .
Проводиться у вигляді інтерактивної гри «Так чи не так?» з присутніми гостями, яким пропонуються запитання на зразок: «Учні справились з завданнями? Вони були неуважними? Вони впізнають звук А на фоні слова? Діти не знають назв квітів, що ростуть на Україні?
Першокласники сьогодні довели, що вони – вже справжні школярі?
Це справжній подарунок рідній школі?»
Самоаналіз відкритого логопедичного заняття .
Майстер-клас: заняття з розвитку мовлення «Ми вже справжні школярі!»
був проведений у рамках шкільного методичного рингу «Сучасний урок» .
Методична мета при проведенні майстер-класу :
Позитивна мотивація діяльності учнів на занятті забезпечувалась за допомогою таких засобів :
Це привітання учнів, яке своєрідним гаслом у навчанні, прогляд частини відеоролика про ювілей школи, інтерв′ю з їх учителькою . Особливо і старшим, і молодшим дітям сподобався запис звука прямо на слайд, який вони потім з задоволенням прослуховували .
Створенню такої атмосфери у значній мірі сприяли
Діти справились з усіма завданнями, працездатність на протязі заняття була досить високою . Три види артикуляційно-фонетичних тренувальних вправ здійснювались в основній частині уроку, що є методично правильним для І класу, оскільки розвиток артикуляційної моторики і просодичної сторони мовлення у цьому віці – одне з головних завдань логопедичної роботи . Першокласники уміють аналізувати особливості вимовляння голосних звуків, контролювати тактильно роботу голосових зв'язок при вимовлянні голосних і деяких приголосних (З, Ж) звуків; приймати тактильно опускання нижньої щелепи і співвідносити з вимовлянням звука А у словах ; упізнавати звук А, спостерігаючи за артикулюванням слова логопедом . Але на слух визначають самостійно наявність звука у слові не досить добре (за виключенням Черкашиної Д.,
Балуди В.). Для формування операції виділення звука на фоні слова відводилось 3 види роботи (ігри «Квітуча клумба», завдання «Виготовляємо віночок», «Український рушничок»
Закріплення словника з теми «Квіти України» забезпечувалась 5 видами роботи .
Спілкування дітей у ході гри «А у мене… А у тебе?» було спрямоване не тільки на словникову роботу, а й на формування комунікативних навичок, діалогічного мовлення .
Предметно-практична діяльність у ході виготовлення «віночків» у значній мірі сприяла розвитку мілкої моторики дітей , окрім того, дозволила виявити їм ще й власні естетичні вподобання .
Вважаю, що з точки зору гуманізаціїї навчально-виховного процесу у спеціальній школі заняття було результативним .
Учитель-логопед Артеменко Р.Д.
.