Заняття з розвитку мовлення. "Звук А"

Про матеріал

Розробка заняття з розвитку мовлення з групою учнів І класу, що мають системне недорозвинення мовлення.

Корекційно-освітні цілі заняття :

Закріпити:

  • знання артикуляції звука А,
  • назви квітів, що ростуть на Україні .

Вчити:

  • чітко вимовляти звук А ,
  • визначати його наявність у словах-назвах квітів у наголошеній позиції,
  • будувати діалог за допомогою сполучника «а».
Перегляд файлу

Парасковіївська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 40

Донецької обласної ради

D:\картинки\действия\shkolnyj_13.png 

 

Відкрите заняття

 з розвитку мовлення

 

 

 

 з групою учнів І класу, що мають

         системне недорозвинення мовлення

 

 

Тема:                 «Звук А»

(в наголошеній позиції)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель-логопед Артеменко Р.Д

Цілі:

Корекційно-освітні :

Закріпити:

  • знання артикуляції звука А,
  • назви квітів, що ростуть на Україні .

 Вчити:

  • чітко вимовляти звук А ,
  • визначати його наявність  у словах-назвах квітів у наголошеній позиції,
  • будувати діалог за допомогою сполучника  «а».

 

Корекційно-розвивальні:

  • Розвивати артикуляційну (рухливість губ і нижньої щелепи) та дрібну моторику, силу   ротового видиху,  фонематичний слух, зорову увагу, пам'ять,  мислення.
  • Уточнення і активізація словника з лексичної  теми «Квіти України».
  • Формування комунікативних  умінь і навичок .

 

Корекційно-виховні:

Виховувати любов до Батьківщини, рідної школи, повагу до педагогів , потребу у спілкуванні, бажання  співпрацювати .

 

Хід заняття.

 

  1. Організаційний момент.

Привітання учнів:

У кожній домівці, у кожній родині

 хай добре живеться усім на Вкраїні!

У школі старанно навчаємось нині,

 щоб користь могли принести Батьківщині!

 

  1. Нервово - психологічна підготовка учнів до заняття .

Логопед: У жовтні цього року нашій школі виповнюється 55 років!

Це «кругла дата», ювілей, справжнє свято! Отож і наше сьогоднішнє заняття присвячене дню народження школи, святкове . І я зараз пропоную подивитись частинку відеоролика про нашу школу- інтернат .

 

*(Слайди супроводжуються музичним тлом і записаним звуком) .

  • Школа – велика дитяча країна.

В ній відкривається цілий світ.

Тут пізнає себе кожна дитина

І відправляється звідси в політ .

  • Україна. Донецька обл., Бахмутський   район с. Парасковіївка  вул. Гірників, 23

Саме за цією адресою розташована Парасковіївська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №40 Донецької обласної ради .

  • Вона була заснована у 1961 р.,
  • За роки її існування отримали путівку у доросле життя понад семисот випускників .
  • На сьогодні в школі навчається 160 дівчаток і хлопчиків.

 

  • У нашій школі ми – родина,

У нашій школі ми – сім′я,

Бо за все відповідальні

І я – і ти, і ти – і я!

 

  • Кожного ранку дітлахи з посмішкою заходять у світлі, по-сучасному обладнані класи, бо знають: уроки –  цікаві, матеріал – доступний, навчання – інтерактивне,

     а головне: їх люблять, поважають і завжди допоможуть .

  • А педагоги школи працюють під девізом:

 «Виховуючи – навчаємо, навчаючи – виховуємо !»

  • Ці люди – справжні майстри своєї справи!

 

 

 

Логопед: І ці майстри своєї справи сьогодні присутні на нашому занятті .

 З  них найбільше пропрацювала в школі-інтернаті ваша перша учителька . Запрошую Вас, Людмило Дмитрівно до цього столу, на чільне місце .

(Звучить 1 куплет пісні А. Олейникової «Букварі і читанки…»)

D:\фото логопедія\РУСЛАНА ДМИТРІВНА\20161020_123216.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Інтерв′ю з першою вчителькою.

Логопед: До нас завітали кореспонденти газети «Шкільне життя» . Вони теж були учнями Людмили Дмитрівни і хочуть взяти у неї інтерв′ю до ювілею школи . У вас виникає запитання: «А чому вони без мікрофонів чи диктофонів»? Відповідаю: бесіда буде записуватись на комп′ютері, вставлятись прямо в слайд презентації , і потім її можна буде розташовувати на сторінках шкільного сайту чи електронної газети .

(Примітка:  Діти попередньо засвоїли значення слів «інтерв′ю», «сайт», слайд» , «презентація»)

  • Людмило Дмитрівно, скільки років ви працюєте у нашій школі?
  • З яким настроєм ви йдете на роботу?
  • А з яким повертаєтесь з роботи?
  • Яких дітей Ви любили найбільше?
  • Ви так чудово виглядаєте! В чому ж секрет Вашої молодості?
  • Поздоровляємо Вас з ювілеєм школи-інтернату!
  •  Бажаємо гарного настрою, міцного здоров′я, натхнення у роботі та слухняних учнів!
  • Прийміть на добру згадку про наш клас це фото .

 

  1. D:\фото логопедія\РУСЛАНА ДМИТРІВНА\Фото2517.jpgЦілеспрямування .

       Логопед: Ви, звичайно упізнали кореспондентів шкільної газети . Вони навчаються у 6-А класі і відвідують заняття з розвитку мовлення . Вони – дуже гарні школярі ! І це найкращий подарунок для нас, педагогів . А ваш подарунок школі до ювілею – старанна праця на сьогоднішньому занятті . Воно буде проходити під гаслом «Ми вже справжні школярі!». І я сподіваюсь, що ви це доведете нашим гостям: покажете, що ви поводите себе, як належить учням, умієте спілкуватись, не відволікаєтесь, уважно слухаєте учителя і товаришів . Тема нашого заняття – «Звук А». Звук і букву А ви зараз вивчаєте на уроках читання . А на логопедичному занятті ви будете працювати над вимовою звука, тренуватись у визначенні наявності звука А в словах, опановувати словничок з теми «Квіти України» .

  1. Аналіз артикуляції звука А .

У ході бесіди  з′ясовується, що для вимовляння голосних звуків потрібно розвивати голос, чіткість рухів губ, мовленнєве дихання .

 

  1. Тренувальні корекційні вправи.
  • Голосова зарядка «Прогулянка до лісу» .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\фото логопедія\РУСЛАНА ДМИТРІВНА\20161020_124009.jpg 

D:\фото логопедія\РУСЛАНА ДМИТРІВНА\20161020_124052.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Оскільки презентація супроводжується записаним звуком і налаштований автоматичний показ слайдів, логопед має змогу здійснювати контроль і допомагати дітям у вірному відтворенні артикуляційних поз, рухів тощо.)

  • Артикуляційна зарядка-танцювальна хвилинка      «Слухняні губки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лдпржджплапдпдбд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Діти встають у коло, виконують танцювальні рухи і утримують артикуляційні пози під супровід пісеньки, покладеної на мелодію пісні «Коли б не було зими…» з м/ф «Троє з Простоквашино».)

  • Вправи на розвиток мовленнєвого дихання –

гра «Перепливемо річку»

 

Діти працюють у парах . Завдання: «Для того , щоб буква переплила  через річку, потрібно протяжно, на одному диханні промовляти звук А, поки човен не дістанеться іншого берега.» (У даному випадку час руху човна з буквою налаштований на

 7 секунд)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота над лексичною темою «Квіти України» .
  • Інтерактивна гра у «Колі друзів» «А у мене… А у тебе?»

Попередньо учні уже ознайомлені з назвами квітів, що на картках .

D:\картинки\украъна\800x32364.jpgD:\картинки\украъна\original.jpgD:\картинки\украъна\photo-vibrant-flower-close-up.jpgD:\картинки\украъна\9807694_12663132.jpgD:\картинки\украъна\21806481.jpgD:\картинки\украъна\0_139f6b_75b5f218_XL.jpg 

 

 

 

D:\картинки\украъна\8085.jpgD:\картинки\украъна\romashki_v_listyah_olhi_1920x1200.jpgD:\картинки\украъна\f_21456469.jpgD:\картинки\украъна\img_1.jpgD:\картинки\украъна\tyulpany1.jpg 

 

 

 

D:\фото логопедія\РУСЛАНА ДМИТРІВНА\20161020_124555.jpgD:\фото логопедія\РУСЛАНА ДМИТРІВНА\20161020_124608.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Логопед: Школа наша з кожним днем стає все кращою . І кожного дня ми маємо можливість милуватись тим міні-парком, що створюється навколо школи . Весною на клумбах будуть посаджені квіти . А ваша учителька Людмила Дмитрівна – знатна квітникарка . Уявіть, що вона запросила нас до свого садочку накопати квітів для посадки .

(Діти беруться за руки, ходять навкруги столика з малюнками і співають:

«А ми по садочку ходили,

А ми по садочку бродили,

А ми по садочку гуляли,

Квіточку гарненьку шукали.

Раді всі, рада (радий) я,

Оця квіточка моя!»

Потім кожний учень повідомляє: «А у мене квітка …» і звертається до сусіда: «А у тебе?».

(Після закінчення гри логопед звертає увагу дітей на те, що таке маленьке слово «А», яке вони вживали на протязі гри, допомогло зробити спілкування більш теплим, щирим, цікавішим).

 

  • Командна гра «Квітку упізнали – швидесенько назвали» .

Учні поділені на дві команди . Відкриття малюнків на слайдах досить швидке і налаштоване автоматично . Тому кожна команда повинни бути уважною і не відстати) .

 

 

 

 

 

 

  1. Визначення наявності звука А у словах –назвах квітів .
  • Гра «Квітуча клумба» .

 

 

 

 

 

 Логопед разом з учнями промовляє назви кіток на слайді . Учні спостерігають за артикуляцією учителя та перевіряють наявність звука А у словах, підперши кистю підборіддя . Потрібні квітки переміщуються на клумбу за допомогою клацання «мишкою» (шляхи переміщення анімаційно налаштовані) .

  • Самостійна предметно -практична діяльність учнів «Виготовляємо віночок» .

 

У кожного учня -  трафарет віночка з цупкого картону та пакетик з вирізаними квіточками .

Логопед: Що в українському національному костюмі є справжньою окрасою дівчини? Дійсно, вінок . І зараз кожний з вас виготовить свій віночок . За допомогою сухого клею ви закріпите кіточки на віночку . При цьому ви повинні виконати дві умови . По-перше ( і це головне) : у віночку повинні бути тільки ті квіти, в назві яких є звук А . Для цього пригадайте, які квіти ми разом висаджували на комп′ютері на клумбу . І по-друге: щоб віночок був красивим, розмістіть квітки так, щоб посередині були найбільші квіти, а по бокам маленькі.

    Під час виконання завдання логопед звертається до учнів з запитаннями на зразок: «Які  квіточки ти уже наклеїла? А яку будеш клеїти зараз? А чи є в назві цієї квітки звук А?»

D:\фото логопедія\РУСЛАНА ДМИТРІВНА\20161020_125935.jpgПісля завершення роботи логопед передає поробки учителю, і вони будуть знаходитись у творчих папках дітей) .

 

 

 

 

 

 

 

  1. Завдання на самопідготовку.

       Дітям потрібно буде записати прописну

букву А в кружечках на тих квітках, що мають

 у своїй назві звук А .

 

 

10 . Підведення підсумків заняття .

Проводиться у вигляді інтерактивної гри «Так чи не так?» з присутніми гостями, яким пропонуються запитання на зразок: «Учні справились з завданнями? Вони були неуважними? Вони  впізнають звук А на фоні слова? Діти не знають назв квітів, що ростуть на  Україні?

Першокласники сьогодні довели, що вони – вже справжні школярі?

Це справжній подарунок рідній школі?»

Самоаналіз відкритого логопедичного заняття .

 

   Майстер-клас: заняття з розвитку мовлення «Ми вже справжні школярі!»

був проведений у рамках шкільного методичного рингу «Сучасний урок» .

 

Методична мета при проведенні майстер-класу :

  • показати, як на логопедичних заняттях здійснюються
  • реалізація ідей партнерства, гуманізації у стосунках учителя з учнями під час навчально-виховного процессу;

 

  •   забезпечення особистісно-орієнтованого навчання,  диференційованого підходу до кожної дитини ;

 

  • створення сприятливого психологічного клімату на занятті , атмосфери співпраці;

 

  • реалізація завдань національно-патріотичного шляхом виховання любові до Батьківщини, рідної школи, поваги до педагогів, національних традицій, культурної спадщини .

 

  • продемонструвати
  • різницю у методиці проведення уроку читання і логопедичного заняття при вивченні одного й того ж звука;
  • різноманітність методичних прийомів для забезпечення дидактичного принципів спеціального навчання  (повторюваності навчального матеріалу, наочності тощо) .

Позитивна мотивація діяльності учнів на занятті забезпечувалась за допомогою таких засобів :

 

  1. Цікава вступна частина, яка мала велике виховне значення.

Це  привітання учнів, яке своєрідним гаслом у навчанні, прогляд частини відеоролика про ювілей школи, інтерв′ю з їх учителькою . Особливо і старшим, і молодшим дітям сподобався запис звука прямо на слайд, який вони потім з задоволенням прослуховували .

  1. Різноманітні види роботи, які діти виконували з інтересом і були посильні для них .
  2. Атмосфера співпраці і співтворчості.

Створенню такої атмосфери у значній мірі сприяли

  •  інтерактивність навчальної діяльності: робота у парах (гра «Перепливемо річку»), у командах (гра «Квітку упізнали – швидесенько назвали»), співанки та спілкування у «Колі друзів»,
  • спілкування та взаємодопомога у ході виконання завдання «Плетемо віночок»,
  • константація успіхів, підбадьорювання з боку учителя  .

 

     Діти справились з усіма завданнями, працездатність на протязі заняття була досить високою . Три види  артикуляційно-фонетичних  тренувальних вправ здійснювались в основній частині уроку, що є методично правильним для І класу, оскільки розвиток артикуляційної моторики  і просодичної сторони мовлення у цьому віці – одне з головних завдань логопедичної роботи . Першокласники уміють аналізувати особливості вимовляння голосних звуків, контролювати тактильно роботу голосових зв'язок при вимовлянні голосних і деяких приголосних  (З, Ж) звуків; приймати тактильно опускання нижньої щелепи і співвідносити з вимовлянням звука А у словах ; упізнавати звук А, спостерігаючи за артикулюванням слова логопедом . Але на слух визначають самостійно наявність звука у слові не досить добре (за виключенням Черкашиної Д.,

 Балуди В.). Для формування операції виділення звука на фоні слова відводилось 3 види роботи (ігри «Квітуча клумба», завдання «Виготовляємо віночок», «Український рушничок»

      Закріплення словника з теми «Квіти України» забезпечувалась 5 видами роботи .

      Спілкування дітей у ході гри «А у мене… А у тебе?» було спрямоване не тільки на словникову роботу, а й на формування комунікативних навичок, діалогічного мовлення .

    Предметно-практична діяльність у ході виготовлення «віночків» у значній мірі сприяла розвитку мілкої моторики дітей , окрім того, дозволила виявити їм ще й власні естетичні вподобання .

   Вважаю, що з точки зору гуманізаціїї навчально-виховного процесу у спеціальній школі заняття було результативним .

 

Учитель-логопед Артеменко Р.Д.

 

 

 

 

.

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
2274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку