Пам’ятник М. Лисенку в Києві (скульп. Д. Гнєздилов, архіт. О. Ковальов)→ твори, написані під впливом творчості Великого Кобзаря, монументальний цикл «Музика до “Кобзаря”→ щороку організовував концерти, присвячені пам’яті Т. Шевченка,→ здійснював концертні подорожі з хором по Україні.→ до спадщини Тараса Шевченка. → музична шевченкіана → понад 80 вокальних і хорових творів
Вінцем використання та обробки М. Лисенком українських народних пісень→ опера «Наталка Полтавка» за п’єсою І. Котляревського.«Наталка Полтавка», «Ніч напередодні Різдва» і «Утоплена»→ перші опери за творами українських класиків,Сцена з опери «Ніч напередодні Різдва» опера «Наталка Полтавка» за п’єсою І. Котляревського.
Спадщина → різні жанри: опери, кантати, вокальні та інструментальні твори. У діалозі фольклорного і композиторського — типове для романтичного мистецтва — оформився стиль української професійної музики. Пам’ятна медаль Національного банку України, присвячена М. Лисенку, з нотами «Молитви за Україну» («Боже, великий, єдиний...»)
→ твори, написані під впливом творчості Великого Кобзаря, монументальний цикл «Музика до “Кобзаря”→ щороку організовував концерти, присвячені пам’яті Т. Шевченка,→ здійснював концертні подорожі з хором по Україні.→ до спадщини Тараса Шевченка. → музична шевченкіана → понад 80 вокальних і хорових творів
Для музичної культури України першої половини XIX ст. → формування творчих сил, перехід мистецтва на демократичні засади. Значні успіхи українська музика→ в другій половині XIX ст. Відкриття оперних театрів у Києві, Харкові, Львові. Національний академічний театр опери та балету України імені Тараса Шевченка
Високий професіоналізм українського театру→ активізували діяльність музично-театральні трупи на чолі з М. Кропивницьким, М. Садовським, М. Старицьким, П. Саксаганським, М. Карпенком-Карим, М. Заньковецькою. Для вистав створювали музику українські композитори, зокрема М. Лисенко. М. Заньковецька (1854 - 1934) в ролі Ази у спектаклі М. Старицького «Циганка Аза»
Хорова культура України кінця XIX ст. → активний розвиток церковного співацького руху→ сприяла плідна диригентська діяльність хорових диригентів О. Кошиць, К. Стеценко, М. Леонтович. Репертуар хорових колективів→ літургійні твори, обробки народних пісень, оригінальну хорову творчість композиторів. О. Кошиць
Львів→ відкриття приватного міського театру Скарбека, одного з найбільших у Європі→ дебютували випускники Львівської консерваторії С. Крушельницька, М. Менцинський, О. Мишуга, виконавська майстерність→ світове визнання. Театр Скарбека на малюнку ХІХ ст. Театр ім. М. Заньковецької . Бічний фасад від пр. Свободи
Олександр Рожков. Портрет М. Леонтовича. Національні музично-педагогічні традиції М. Лисенка продовжував і М. Леонтович, чільне місце у творчості → хорові обробки українських народних пісень, оригінальні, самобутні композиції на основі народних мелодій→ розробив теорію цілісного сприйняття музичного образу на основі поєднання кольорів зі звучанням музичного твору. Микола Леонтович (1877—1921)