За час існування музичного мистецтва створено величезну кількість музичних творів: від мініатюри — до ораторії, від прелюдії — до симфонії. Саме форма, в якій викладено різні музичні образи, думки, допомагає композиторам створити неповторні, різноманітні за змістом музичні твори.
Номер слайду 3
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Сьогодні ми ознайомимося ще із однієї формою музики – рондо, що означає «Коло». У давній Франції неймовірну популярність мали хороводні пісні, які виконувалися солістами та хором. Кожен соліст заспівував свою мелодію на різні слова, а хор повторював приспів, у якому не змінювалися ані текст, ані мелодія.
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Ця форма цікава тим, що головна тема повторюється не менше трьох разів, немов приспів, а між повторами звучать різні за характером, контрастні епізоди. У формі рондо написано багато інструментальних творів, побудованих за основним принципом: повторність однієї частини та контрастність інших.
Номер слайду 10
Всесвітньо відоме і чи не найулюбленіше рондо створив австрійський композитор Моцарт. Називається воно «турецьке рондо», або «турецький марш».
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Моцарт був справжнім вундеркіндом, свій перший концерт для клавера він написав ще в 4 роки, при цьому він був дуже складний і європейські віртуози навряд чи могли б його виконати. А на вигук батька про те, що цей концерт ніхто не зможе виконати, маленький геній сказав: «Його може виконати навіть дитина, наприклад, я». У нього було достатньо важке дитинство, наповнене концертами та музичними виступами. Диво-дитина повиненна була розважати світську публіку. Батько навіть закривав йому хусткою обличчя і клавіатуру клавера, але малюк все одно справлявся з грою.
Номер слайду 13
Геній — це, звісно, величезний талант, але й не менша працездатність. Творча спадщина Моцарта вражає своїм об'ємом і різно-маніттям. Написаного їм вистачило б на десяток інших творчих доль — 19 опер, приблизно 50 симфоній, 27 концертів для клавіру з оркестром, 5 концертів для скрипки з оркестром, численні кон¬церти для флейти, фагота, кларнета, валторни, арфи у супроводі оркестру, 27 струнних квартетів, 9 струнних квінтетів, 17 сонат для клавіру, 43 сонати для скрипки і клавіру, а також фантазії, варіації, рондо, менуети для клавіру, одно перерахування яких займе немало часу, і нарешті — безсмертний «Реквієм».
Номер слайду 14
Із кількох сотень творів, що створив Моцарт, найпопулярніший, мабуть, «Турецький марш». Але чому така дивна назва? Так ось, по-перше, цей «Турецький марш» Моцарт написав як фінальну частину однієї з фортепіанних сонат. По-друге, Моцарт ніколи не називав цю музику «Турецьким маршем», вона називається у нього так: «Рондо в турецькому стилі». А чому рондо і чому у турецькому стилі? Назва марш досить точно відбиває характер музики — з дуже витонченою, але пружною мелодією, чітким ритмом. До того ж слово марш є набагато зрозумілішим для величезної маси слухачів і любителів музики, ніж слово рондо, яке, зовсім не визначаючи характеру музики, лише вказує на те, що музика ця написана у формі рондо, тобто у такій формі, де рух музики постійно веде до повторення головної мелодії. Понад 200 років тому, коли Моцарт створював цю музику, в Західній Європі вперше почули невідому досі європейським слухачам турецьку музику. У цій музиці неабияку роль відігравали різні ударні інструменти, особливо великий барабан, винайдений на Сході й дуже поширений у Туреччині. Тому багато років його і називали турецький барабан. Гучні звуки цього барабану Моцарт дуже дотепно вплів у мелодію свого «Рондо в турецькому стилі».
Номер слайду 15
Вольфганг Амадей Моцарт, Соната № 11 ля мажор для фортепіано (частина ІІІ «Рондо в турецькому стилі»).
Номер слайду 16
В. А. Моцарт. «Рондо в турецькому стилі» із фортепіанної сонати №11 (у сучасній обробці)
Номер слайду 17
Богдана Фільц – «Весняне рондо»
Номер слайду 18
Богдана Михайлівна Фільц (14 жовтня 1932 – 5 травня 2021)Ім’я цієї композиторки добре знане не тільки в Україні, а й далеко за її межами. Багато хорових капел і співаків виконують її вокальні твори, особливо полюбляють їх дитячі співочі колективи. Яскраві й інтонаційно колоритні інструментальні опуси композиторки грають музиканти-виконавці в концертах і на міжнародних конкурсах, виборюючи престижні переможні місця. Безліч її композицій записано на аудіодиски різними виконавцями й колективами. Музика мисткині звучить у програмах міжнародних фестивалів, з академічних естрад Білорусі, Латвії, Литви, Росії, Австрії, Великої Британії, Італії, Німеччини, Польщі, Чехії, Сербії, Словаччини, Данії, Нідерландів, Фінляндії, Франції, США, Канади й багатьох інших країн.