ФІЗІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВІКУвік «гидких каченят»Висока гормональна активність. Статеве дозрівання та його зовнішні прояви (вторинні статеві ознаки, висипання на шкірі)Інтенсивно росте скелет тіла (Спочатку дозрівають внутрішні органи, а потім збільшуються зовнішні розміри тіла. У дівчаток розширюється таз, плечі залишаються такими ж як були. У хлопчиків збільшується ширина плечей, а розміри тазу залишаються незмінними.)Відповідно росту скелету відбувається розвиток маси тіла, м'язової та жирової тканин. Виникають труднощі з кровопостачанням мозку, оскільки всі системи організму розвиваються досить швидко, а серце і легені дещо запізнюються у розвитку. Це спричиняє нестабільність у поведінці та активності дітей цього віку. Нервова система стає дуже «вразливою». переважають процеси збудження переважають над процесами гальмування, умовно-рефлекторні реакції стають менш адекватні подразненню і мають більш бурхливий характер.
ПСИХОСОЦІАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ВІКУПідлітки дуже вразливі. Характерні різкі зміни настрою. Максималісти - схильні сприймати дійсність через призму контрастів:у їхній шкалі цінностей немає «півтонів» чи «середини», є дві крайні точки зору – «чорне» і «біле». Посилюються прояви індивідуальності та бажання самостійності, усамітнення.
ПСИХОСОЦІАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ВІКУЗміна провідної діяльності : учбову діяльність витісняє інтимно-особове спілкування з однолітками. Формується самооцінка. Дуже швидко відбувається процес соціалізації. Підліткам необхідне спілкування, авторитет серед однолітків чи старших учнів. Прагнення бути «дорослим». Звідси часте попадання під негативний вплив, зловживання психоактивними речовинами.
ПОРАДИ БАТЬКАМ ПІДЛІТКІВНамагайтеся сприймати свою дитину такою, якою вона є, а не за її досягнення! (Дитина – особистість, що розвивається, але НЕ забувайте про ВАШІ гени та виховання) Щоб уникати зайвих проблем і конфліктів, розміряйте власні очікування з можливостями дитини (особливо це стосується очікувань від навчання). Намагайтеся НІКОЛИ НЕ ПОРІВНЮВАТИ з її однолітками або із членами сім’ї, особливо якщо це порівняння не в його користь. Частіше говоріть дитині, як ви нею пишаєтеся (Знайдіть чим!)ПАМ’ЯТАЙТЕ, ЩО ВИ ВЖЕ БУЛИ ПІДЛІТКОМ, А ПІДЛІТОК ДОРОСЛИМ ЩЕ НЕ БУВ!