Один із «Великої трійці» драматургів Франції ХVІІ ст- геніальний комедіограф Мольєр Літературна картка: Дата народження: 13 січня 1622р. Місце народження: м. Париж Головні події: трупа «Блискучий театр», заснований на частці материнської спадщини; провал, борги, закриття театру; подорожі Францією мандрівної трупи; розквіт театру Мольєра; виступ перед Людовиком 14; вистави у Малому бурбонському палаці; Дата і місце смерті:17 лютого 1673 м. Париж Рід діяльності: драматург, комедіограф, комік Направлення: класицизм Жанр: висока комедія Твори: «Міщанин- шляхтич», «Тартюф», «Дон Жуан, або Кам'яний гість»
Творчі принципи Мольєра в основі комізму лежить невідповідність реальних подій тому, як вони сприймаються персонажем; головна риса будь-якого головного персонажа – комічна пристрасть, манія; введення в комедії елементів драматичної дії; поєднання комічних характерів з комічними обставинами; творчий метод – гармонія серця та здорового глузду.
Жанр. Комедія-балет. Теорія літератури. Комедія-балет – різновид комедії, в якому поєднуються слово, танець, пантоміма, музика, образотворче мистецтво. Характерна для мистецтва XVII ст. Тематика. 1. Зображення прагнення пана Журдена потрапити у вище товариство, стати шляхетним дворянином. 2. Викриття лицемірної моралі аристократії. Ідея. Насмішка над невіглаством буржуазії і сатира на дворянство. Основний конфлікт. Конфлікт між пристрастю і розумом.
Композиція. Комедія складається з V актів. Перші два акти є експозицією: знайомимося з характером пана Журдена. Активні події розгортаються з ІІІ акту. Маркіза і граф розігрують пана Журдена на бенкеті (ІІІ, IV акти). Потім його розігрує Клеонт (IV, V акти). В V акті наступає розв’язка. П’єса побудована за типовою мольєрівською схемою. Простір і час. Всі події відбуваються протягом одного дня в будинку пана Журдена. Образи. Позитивні: пані Журден, Клеонт, Ковєль, Люсіль, Ніколь. Негативні: пан Журден, граф Дорант, маркіза Дорімена, вчителі.
Традиції: Єдність місця і часу. Протиставлення негативних і позитивних персонажів. Викриваються соціальні та людські вади. Новаторство: Наявні риси реалізму. Комедія піднесена на нову висоту. Мотиви поведінки обумовлені певним становищем людини у суспільстві. Порушення трьох єдностей. Використання традицій народного театру. Введення балету та співів в структуру комедії. Орієнтація на смаки не вищого класу, а широкої публіки.
Основний комізм образу Журдена полягає в тому, що, — втративши здоровий глузд і раціональні життєві орієнтири, він намагається потрапити до середовища, більш культурного та цивілізованого, але набагато гіршого і розбещенішого, ніж його власне. У прагненні стати дворянином Журден готовий навіть відмовитись від власної сім'ї. В образі Журдена Мольєр змальовує тип міщанина-багатія, який соромиться свого «ницого» походження і готовий на все, аби стати рівнею дворянам Характеристика образу пана Журдена
Образи дворян Образи графа Доранта і маркізи Дорімени яскраво засвідчують моральну ницість, лицемірство і продажність того зовні блискучого аристократичного світу, до якого прагне потрапити Журден Збіднілий дворянин Дорант за рахунок Журдена збирається влаштувати своє одруження з багатою маркізою Доріменою. Дорімена сприймає Журдена як кумедного дурника, але й сама виявляється обдуреною, адже, користуючись грошима Журдена, Дорант видає себе за багатого нареченого і Дорімена погоджується на шлюб із ним.
Пані Журден типова представниця міщанського прошарку, дуже практична і сповнена рішучості відстоювати свої права Люсіль і Клеонт ідеальні позитивні герої. Люсіль — розумна й освічена дівчина; вона відкидає як недалекоглядні, наївні уявлення міщанського середовища, так і облудливу мораль аристократії. Клеонт також характеризується тверезим розумом, високими моральними переконаннями, твердістю духу, справжнім почуттям людської гідності. Образи слуг Ніколь і Ков'єля є своєрідною альтернативою представникам пихатої і чванливої дворянської знаті й недалекоглядного міщанства. В образах мольєрівських кмітливих слуг відчуваються доброзичливість і повага, які драматург незмінно виявляв до представників простого народу.
Дайте відповідь на запитання, фото надішліть на адресу kostyukovaju@ukr.net Чому ми називаємо Мольєра майстром «високої комедії»? В чому проявилася його любов дот театру? Назвіть творчі принципи комедіографа. В чому їх новизна? Визначте тему та ідею комедії. Перелічіть традиції і новаторство комедії «Міщанин-шляхтич».
Закріплення вивченого матеріалу «Риси вдачі пана Журдена» Негативні риси Позитивні риси 1.Приниження й плазування перед аристократами 1.Уміння рахувати гроші 2.Неосвіченість 2.Спостережливість (історія з кравцем) 3.Нерозсудливість 3.Наївність 4.Сліпа довіра 4.Розважливість(не лізе у бійку, намагається примирити ворогуючі сторони-сцена з учителем) 5.Зрада дружині 5.Щирість прагнень 6.Грубість 6.Несприйняття схоластичної освіти 7.Марнолюбство 7.Щира віра у шляхетність графа Доранта 8.Несправедливість 8.Любов до народної пісні 9.Жорстокість до власної доньки (заради титула ладен пожертвувати її щастям)