Мета: З'ясувати значення пластику в житті людини, знайти способи використання пластикової тари вдруге. Ознайомитись з історією виникнення пластику, із призначенням пластикових виробів. Знайти способи вторинного використання пластику. Звернути увагу на шкідливість забруднення пластиком. Розвивати природничу, інтелектуальну і творчу компетенцію, а також критичне і творче мислення. Вчити учнів комунікативним вмінням (співпраці з вчителем та однокласниками). Вдосконалювати навики роботи в команді (роботи у групах). Навчити давати друге життя пластику, створювати декоративні речі. Формувати культуру мислення школярів. Виховувати акуратність у виконанні роботи, бережливе ставлення до оточуючого середовища. Виховувати толерантність до оточуючих, розвивати естетичні смаки.
Очікувані результати: учні повинні визначати провідну роль органічної хімії у створенні нових речовин; учні повинні характеризувати полімерні матеріали, зокрема пластмаси, і знати сфери їх застосування.
Обладнання: для лабораторної роботи та для демонстрації, зразки пластмас, вироби з пластмас, розчини кислоти, лугу, пробірки в штативі, нагрівальне устаткування.
Форма роботи: групова
Тип уроку: інтегрований з проведенням практичних робіт (математика, хімія, географія, біологія, трудове навчання)
Тварина лише користується зовнішньою природою і змінює її в силу своєї присутності; людина ж змінами, які вона вносить, змушує її служити своїм цілям, панує над нею. Ф. Енгельс. Девіз уроку:« Не просто слухати, а чути Не просто дивитись, а бачити. Не просто говорити, а міркувати,Дружно і плідно разом працювати»
Гра «Чорний ящик»Цей предмет добре знайомий із повсякденного життя. Виявилося, що він є однією із причин вимирання велетенських черепах, основною їжею яких є медузи. З’ясувалося, що черепахи помилково вважають ці предмети медузами і ковтають їх. Так під час розтину однієї із загиблих істот в її шлунку знайшли аж 15 таких виробів. Що це за предмет?
Що означає слово полімер?“Полі” – від грец. polys – “численний”, “просторий”. “Полімер” – від грец. meros – “частина”, ”частинка”. Полімери – речовини, макромолекули яких складаються з великої кількості ланок, що повторюються, сполучені одна з одною хімічними зв’язками. Молекулярна маса полімеру змінюється від декількох тисяч до декількох мільйонів. Пласти́чна ма́са (пластмаса) — штучно створені матеріали на основі синтетичних або природних полімерів. Довідкове бюро
1833 Введено термін “полімерія” Йєнсом-Якобом Берцеліусом.30-ті роки ХІХ ст. Доведено існування вільнорадикального і йонного механізму полімеризації.1856 Англієць Олександр Паркес добув нову речовину целулоїд.1872 Німецький хімік Байер добув фенолформальдегідну смолу. Звернемося до історії
{35758 FB7-9 AC5-4552-8 A53-C91805 E547 FA}Назва. ВластивостіЕластомери. Висока еластичність (при умові постійної температури). Термопласти. Пластичність при нагріванні, деформуються при механічній дії(при охолодженні не здатні самі повертатися в початкову форму)Реактопластитермоактивність,здатні необоротно змінювати свою форму при термічній або механічній діїВолокнаЇх макромолекули розміщені в одному напрямку, розтягуються незначною мірою, але досить міцнікаучук тефлонфеноло-формальдегідна пластмасалавсан. Класифікація полімерів за властивостямиstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Схема реакцій синтезу пластмас. ВластивостіЗастосування. Поліетилен-мономером є етен:п. СН2=СН2→ (-СН2-СН2-СН2-СН2-.)п. Термопласт; тверда, біла,напівпрозора речовина,яка стає м,якою при нагріванні. Горить. Легший за воду. Хімічностійкий. Має низьку газо- та паро- проникність. Морозостійкий. Для виробництва плівок, напірних труб та ємкостей, деталей електротехнічних виробів,тепло- та електроізоляційних матеріалів, як анти-корозійне покриття. Поліпропілен-мономером є пропен: п. СН2=СН-СН3→(-СН2-СН-СН2-СН-…)п Ι Ι СН3 СН3 Термопласт; білого кольору, легший за воду, міцний, стійкий до агресивних середовищ, набухає в органічних розчин-никах. Висока стійкість до багаторазових вигинів та стирання. Для виробництва волокон, плівок, труб, деталей машин, побутових виробів, ємкостей, високоміцної ізоляції, хімічної апаратури. Полівінілхлорид–мономером є вінілхлорид:п. СН2=СН СІ→(.-СН2-СН-СН2-СН-…)п Ι Ι СІ СІТермопласт; не розчиняється у воді, спиртах, вуглеводнях, стійкий у розчинах кислот, лугів та солей. Важкогорючий. Для електроізоляції дротів та кабелів, виробництва труб, плівок, штучної шкіри, волокна, пінополівінілхлориду. Тефлон – мономером є тетрафлуороетен:п. СF2=CF2→ (-СF2-CF2-СF2-СF-…)п. Термопласт; білого кольору, непрозорий, механічно та хімічно стійкий, не горить, діелектрик. Для виробництва хімічної апаратури, тепло – та електроізоляції, антипригарного покриття.
Лабораторна робота. Дослідження властивостей пластмас. При роботі в групах кожній групі слід дати завдання (інструктивну картку) й теоретичний матеріал. Після обговорення заслухати короткі повідомлення (виступає один представник групи), під час доповідей інші учні складають короткий конспект у зошитах. Група 1Інструктивна картка № 11. Уважно прочитайте теоретичний матеріал.2. Схарактеризуйте основні фізичні властивості пластмас.3. На підставі яких фізичних властивостей пластмаси так широко ввійшли до нашого побуту?4. За допомогою наявних на вашому столі приладів і матеріалів (хімічна склянка з водою, зразки пластмас) продемонструйте деякі фізичні властивості полімерів. Група 2Інструктивна картка № 21. Уважно прочитайте теоретичний матеріал.2. Схарактеризуйте основні хімічні властивості пластмас.3. На підставі яких хімічних властивостей пластмаси так широко ввійшли до нашого побуту?4. За допомогою наявних на вашому столі приладів і матеріалів (пробірки, розчини сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, зразки пластмас) продемонструйте деякі хімічні властивості пластмас. Група 3Інструктивна картка № 31. Уважно прочитайте теоретичний матеріал.2. Схарактеризуйте основні методи виробництва пластмас.3. Визначте, як вироблені видані вам вироби із пластмас (пластикові пляшки, лінолеум, поролон, ґудзики, ламінована фотографія, електричний шнур). Група 4Інструктивна картка № 41. Уважно прочитайте теоретичний матеріал.2. Схарактеризуйте основні методи переробки пластмас та їх застосування.3. Визначте, як переробляються видані вам вироби із пластмас (пластикові пляшки, лінолеум, поролон, ґудзики, ламінована фотографія, електричний шнур).
{35758 FB7-9 AC5-4552-8 A53-C91805 E547 FA}Comparison of Bottle Polymer Materials. Material. Clarity. O2 CO2 Flexural. Modulusx 103 Impact. Strength. Maximum. Hot Fill(Fo)Minimum. Tolerance(Brittleness)Co. Densityg/cc. LDPEP9,50042,00050 G150o-100o0.92 HDPEP4,00018,000150 G190o-100o0.96 PPP3,5007,000200 F200o0o0.91 PS(Styrene)E5,00016,700400 P150o 1.05 PVCG150380300 F140o30o1.35 PCE4,5008,225350 E240o-125o1.20 Oriented. Pet. E75540450 G120o-40o1.36
Інформація для роздумів:за рік у світі використовується близько 1 млрд. поліетиленових пакетів;їх виробляють із нафтопродуктів, для цього щороку витрачається 18 млн. літрів нафти; затрачається 1 секунда, щоб виготовити пакет;потрібно 100-400 років, щоб він розклався;під дією світла поліетилен розпадається на маленькі шматочки, що легко потрапляють у харчові ланцюги тварин; це є причиною смерті морських птахів і тварин, що плутають їх з їжею; при спалюванні утворюється діоксин, що руйнує імунну систему та спричиняє гормональні та ракові захворювання.
З чого зроблена пластикова пляшка?На зміну скляній пластикова пляшка прийшла ще в СРСР, коли в 1974 році компанія «Пепсіко» відкрила в Новоросійську завод по випуску лимонаду. З тих пір минуло майже півстоліття, і тепер модна пляшка стала буденною. З чого зроблена пластикова пляшка або що допомогло їй витіснити традиційне скло і зайняти перші позиції в якості тари для рідин
Переваги. Незважаючи на те, що пластик програє склу в питаннях, що стосуються тривалого зберігання і екологічності, він має ряд незаперечних переваг:вага півлітрової пластикової пляшки дорівнює 28 гр. тоді як аналог зі скла важить 350гр.;головне достоїнство – вона дешевше у виробництві в порівнянні зі склом або алюмінієм. При цьому бар’єрні властивості залишаються на рівні;ПЕТ більш привабливим з естетичної точки зору, оскільки прозорий і має вигляд «абсолютно чистою» тари;при бажанні таку пляшку можна забарвити в будь-який колір, не несучи відчутних витрат на виробництві;вони не б’ються і можуть повністю перероблятися як вторинну сировину. Пляшка ПЕТ навіть при замерзанні продукту всередині неї не руйнується і зберігає свої бар’єрні властивості.
Вправа «Мій екологічний слід» Мета: ознайомитися з поняттями екологічного сліду, перевірити, наскільки особистий стиль життя впливає на екосистему, переосмислити можливість змін у власній діяльності. Завдання: використовуючи анкету «Мій екологічний слід» порахувати свій екослід; представити результат; поміркувати: Що можна зробити, щоб зменшити свій «екологічний» слід?
Свобода у виборі дизайну і порівняно невисока вартість призвели до того, що пляшки стали одним із найширших напрямів використання ПЕТ пластику – для газованих солодких напоїв, мінеральної води, соків, пива, олії, оцту, косметики, побутової хімії та інших харчових і нехарчових рідин. Перші відходи ПЕТ з’являються вже на стадії виробництва пляшок і преформ (заготовок для роздуву пляшок). Проте основну масу відходів ПЕТ складають вживані пляшки. На сьогодні в Україну завозиться за різними оцінками від 30 і до 50 тисяч тон ПЕТ грануляту на місяць. Можна вважати, що левова частка цієї маси матеріалу у вигляді пляшок потрапляє на прилавки магазинів, а значить з часом стає відходами. Сумарні потужності України з переробки ПЕТ відходів складають навіть не 10 тисяч тон на місяць (при максимальній завантаженості). Все інше осідає на полігонах і сміттєзвалищах у кращому випадку, або горами сміття обабіч доріг, річок, в лісах тощо.
Люди вважають пластикові пляшки сміттям, викидають їх як абсолютно не потрібні речі, тим самі забруднюють екологію. Ні для кого не секрет що пластик практично не розкладається у звичайних природних умовах. Цей процес може тривати 300 років. Бізнес з переробки відходів актуальний з тієї причини, що з кожним роком в будь-якому місті проблема утилізації полімерної продукції стає все гострішою. Половина всього обсягу відходів – це саме пластик, який не переробляється стандартним способом. Однак основна складність в бізнесі полягатиме не в переробці, а в зборі та сортуванні відходів. В ідеалі, потрібно привчити людей самостійно сортувати по контейнерах сміття, яке вони викидають, але це дуже складно. Домогтися цього, просто встановивши у дворах відповідні контейнери, не виходить. У Німеччині, наприклад, є навіть спеціальна система штрафів і заохочень. Якщо людина добре сортує своє сміття, то його квартплата набагато менше. У Японії перероблені відходи служать матеріалом для будівництва нових земель. Мало хто знає, але 5% Токіо розташовується на місці, де зовсім недавно було море. В Україні немає штрафів і заохочень для людей, що змусило б їх сортувати сміття. Заводів з переробки також не вистачає. Звичайно, є відповідні потужності, але вони завантажені на повну і все одно не справляються.
Близько третини вторинного ПЕТ використовується для виготовлення волокон для килимів, синтетичних ниток, одягу і геотекстилю. Інші напрямки застосування вторинного ПЕТ включають виробництво листа і плівки, бандажної стрічки і, безпосередньо, знову пляшок. Волокна з вторинного ПЕТ знаходять чимдалі ширше застосування. Лист і стрічка – також не останні продукти, які роблять із вторинного ПЕТ. Лист потім використовується у виробництві пластмасових пакувань (для фруктів і яєць). Бандажна стрічка з вторинного ПЕТ в основному призначена для промислових цілей. Вона може з успіхом конкурувати з стрічками з поліпропілену і сталі.
Держава повинна проводити сувору політику захисту довкілля, діяти в інтересах наступних поколінь, а не змушувати їх — потім! — розгрібати наслідки свого недбальства. Приміром, у Скандинавії вартість тари свідомо завищена у рази, це мотивує принести її назад у магазин, де спеціальний автомат, що зчитує штрих-код з пляшки, поверне вам її заставну вартість.
Рефлексія. Творче завдання: «Розкажіть, що відбулося б, якби раптом із нашого життя зникли пластмасові вироби». Висловлення власних думок шляхом закінчення речень: Я вірю в те що…., Можна зробити висновок, що…. ,Я зрозумів, що…, Не потрібно забувати про…,Для мене стало відкриттям, що
Домашнє завдання: Вивчити §25 (за підручником Ярошенко О. Г. Хімія 9 клас Київ., «Основа» , 2009 р.)Творчі завдання. Написати хімічну казку “Поліетилен і його брати”. Реклама виробів з поліетилену. ! Хто захоче ще більше дізнатися про полімери: Література: Базелюк І.І. та інші. Довідкові матеріали з хімії. ВТФ “Перун”,1998. Гроссе Е. Вайсмантель Х. Хімія для допитливих. –Ленінград ”Хімія” Ленінградське відділення, 1987 Наука, винаходи, техніка. – Київ: ВІРА – Торнадо, 2003 Габриелян О. С., Лысова Г. Г. Химия. 11 класс: Учебник для общеобразовательных учреждений – М.: Дрофа,2001.