Конспект уроку з хімії для учнів 9 класу по темі "Розв'язування термохімічних задач" розкриває методику розв'язків задач по термохімії, а саме задач на тепловий ефект хімічної реакції. У додатках наводяться розв'язки деяких найбільш вживаних типів задач, які доповнюються масовою часткою речовини та компетентісним підходом.
1
Урок № 21 ______________
Розв’язування задач за термохімічними рівняннями
Мета: закріпити знання про тепловий ефект хімічних реакцій; продовжити формувати вміння складати термохімічні рівняння реакцій; навчити учнів розв’язувати задачі за термохімічними рівняннями; удосконалювати навички розв’язування розрахункових задач.
Очікувані результати: учні мають знати алгоритм розв’язування задач за термохімічними рівняннями; учні мають складати термохімічні рівняння; учні мають проводити за термохімічними рівняннями найпростіші обчислення.
Базові поняття та терміни: рівняння реакцій, термохімічні рівняння, езотермічні та ендотермічні рівняння, тепловий ефект хімічної реакції.
Обладнання: ____________________________________________________
Тип уроку: комбінований.
2.1. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення запитань, що виявилися найбільш складними.
2.2. Фронтальне опитування.
1. Що таке екзотермічні реакції? Наведіть приклад.
2. Що таке ендотермічні реакції? Наведіть приклад.
3. Дайте визначення теплового ефекту реакції.
4. Чому реакції супроводжуються тепловими ефектами?
5. Як за значенням теплового ефекту визначити тип хімічної реакції?
6. Які рівняння реакцій називають термохімічними?
2.3. Робота біля дошки (двоє учнів працюють біля дошки, а всі інші самостійно виконують завдання в зошитах).
1. При згорянні сірки кількістю речовини 1 моль в кисні виділяється 297 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння реакції.
2. При розкладанні меркурій (ІІ) оксиду кількістю речовини 2 моль поглинається 176 кДж теплоти. Запишіть термохімічні рівняння реакції.
3.1. Технологія «Мозковий штурм».
Термохімічне рівняння розкладу малахіту:
(CuOH)2CO3 = 2CuO + H2O + CO2 – 47 кДж.
— Яку інформацію можна дізнатися із цього рівняння?
Слово вчителя
Термохімічні рівняння крім хімічних формул речовин визначають тепловий ефект реакції. Числове значення в рівнянні реакції строго відповідає кількості речовини всіх сполук, тобто коефіцієнтам. Завдяки цій відповідності, можна встановити пропорційні співвідношення між кількістю речовини або масою і кількістю теплоти в цій реакції.
3.2. Повідомлення теми уроку.
3.3. Формулювання разом з учнями мети уроку.
Для того щоб успішно проводити розрахунки за рівняннями реакцій (розв’язувати задачі), слід правильно проаналізувати дані умови задачі й визначити послідовність дій (скласти алгоритм).
Давайте проаналізуємо алгоритм розв’язування задач за термохімічними рівняннями. (Алгоритм на столі в кожного учня.)
1. Прочитати уважно умову задачі.
2. Скласти термохімічне рівняння.
3. Перенести дані з умови до рівняння.
4. Визначити за рівнянням масу або кількість речовини.
5. Скласти й розв’язати пропорцію.
6. Записати відповідь.
Крім алгоритмів учні отримують шаблони з розв’язаними типовими задачами, які вони можуть використовувати для роботи.
5.1. Завдання на закріплення. (Письмова робота.)
1. При взаємодії заліза масою 4,2 г із сіркою виділилося 7,5 кДж теплоти. За цими даними складіть термохімічне рівняння. (Відповідь: Fe + S = FeS + 100 кДж.)
2. Обчисліть кількість теплоти, що виділиться при згоранні вугілля масою 10 кг, якщо відомо, що тепловий ефект реакції горіння вугілля виражається термохімічним рівнянням: C + O2 CO2 + 394 кДж. (Відповідь: 328333,3 кДж.)
5.2. Самостійна робота.
Варіант 1
Обчисліть кількість теплоти, що виділиться при горінні сірки масою 64 г, якщо тепловий ефект реакції становить 310 кДж. (Відповідь: 620 кДж.)
Варіант 2
Обчисліть кількість теплоти, що виділиться при горінні водню масою 100 г, якщо тепловий ефект реакції становить 484 кДж. (Відповідь: 12 100 кДж.)
5.3. Виконання тестових завдань. (Роздавальний матеріал.)
Учитель разом з учнями підбиває підсумки уроку, виставляє оцінки, дякує активним учням за плідну роботу.
Додатки
Розв’язування задач за термохімічними рівняннями реакцій.
Задача 1
Дано термохімічне рівняння реакції горіння карбон(ІІ) оксиду:
2СО (г) + О2 (г) = 2СО2 (г), ΔН = – 566 кДж.
Обчисліть кількість теплоти, що виділиться при спалюванні 4 моль карбон(ІІ) оксиду.
Розв’язок
Дано: 4 моль Х кДж
υ(СО) = 4 моль 2СО (г) + О2 (г) = 2СО2 (г) + 566 кДж.
2моль
Q - ?
4 Х 4∙ 566
= ; Х = = 1132 кДж
2 566 2
Відповідь: Q = 1132 кДж
Задача 2.
За певних умов вуглець масою 120 г окиснюють до карбон (ІІ) оксиду. При цьому виділяється 1105 кДж теплоти. Напишіть термохімічне рівняння реакції.
Розв’язок
Дано: 120 г 1105 кДж
m(С) = 120 г 2С + О2 → 2СО +Х кДж
Q = 1105 кДж 2∙12 г
∆Н - ?
120 1105 2∙12 ∙ 1105
= ; Х = = 221 кДж
2∙12 Х 120
Відповідь: 2С + О2 → 2СО ; ∆ Н = - 221 кДж
Задача 3.
Дано термохімічне рівняння горіння вуглецю:
С (т) + О2 (г) = СО2 (г), ΔН = – 394 кДж.
Обчисліть об’єм вуглекислого газу (н.у.), що утворився під час реакції, якщо виділилося 985 кДж теплоти.
Розв’язок
Дано: Х л 985 кДж
Q = 985кДж С (т) + О2 (г) = СО2 (г) + 394 кДж.
22,4 л
V(СО2) -? Х 985 22,4∙985
= ; Х = = 56 л
22,4 394 394
Відповідь: V(СО2) = 56 л
Задача4.
Термохімічне рівняння реакції горіння вуглецю:
С(т)+ О2(г) = СО2(г), ΔН° = –402 кДж.
Обчисліть
а) кількість теплоти, яка виділиться при спалюванні 800 г вугілля, масова частка Карбону в якому становить 98 %;
б) масу вугілля, при спалюванні якого виділилось 2800 кДж теплоти.
Розв’язок
а) Дано: Х кДж
m (C) з дом = 800г 784 г
ω (С) = 98% С (т) + О2 (г) = СО2 (г) + 402 кДж.
12 г
Q -?
m (C) = 800 ∙0,98 = 784 г
Х 784 402∙784
= ; Х = = 26264кДж
402 12 12
Відповідь: ΔН = –26,3 · 103 кДж.
а) Дано: 2800кДж
Q = 2800кДж х г
С (т) + О2 (г) = СО2 (г) + 402 кДж.
12 г
m (C) -?
m (C) : Х 2800 12∙2800
= ; Х = = 83,6 г
12 402 402
Відповідь: m (C) = 83,6 г.
Задача5.
При розкладанні кальцій карбонату масою 24,4 г поглинулося 43,9 кДж теплоти. Напишіть термохімічне рівняння реакції розкладу кальцій карбонату.
Розв’язок
Дано: 24,4 г 43,9 кДж
m(СаСО3 ) = 24,4 г СаСО3→ СО2 + СаО - Х кДж
Q = 43,9 кДж 100 г
∆Н - ?
24,4 43,9 100 ∙ 43,9
= ; Х = = 180 кДж
100 Х 24,4
Відповідь: ΔН = 180 кДж, СаСО3→ СО2 + СаО - 180 кДж
Задача 6.
Обчисліть об’єм метану, потрібного на обігрівання 100-квартирного будинку протягом доби, якщо затрати теплоти на одну квартиру становлять 1000 кДж, а термохімічне рівняння реакції:
СН4 + 2О2 = СО2 + 2Н2О, ΔН = –803 кДж.
Розв’язування
а) Дано: 1000кДж
Q = 1000кДж Х л
СН4 + 2О2 = СО2 + 2Н2О, ΔН = –803 кДж.
V (СН4) -? 22,4л
Обчислимо об’єм метану потрібного для обігрівання 1 квартири:
Х 1000 1000 ∙ 22,4
= ; Х = = 28 л
22,4 803 803
Обчислимо об’єм метану потрібного для обігрівання 100 квартир:
V(CH4) = 28 ∙100 = 2800 л або 2,8 м3
Відповідь: V (СН4) = 2,8 м3.
Задача 7.
При відновленні вуглецем купрум(ІІ) оксиду масою 7,95 г поглинаються 5,15 кДж теплоти. Обчисліть кількість теплоти, необхідної для добування таким чином 100 г металічної міді.
Розв’язання
Дано: 7,95 г 5,15 кДж
m(СuО ) = 7,95 г СuO + C → СО + Сu - Х кДж
Q = 5,15 кДж 80 г
m (Cu) = 100 г
Q - ?
Знайдемо тепловий ефект реакції (∆Н):
7,95 5,15 80 ∙ 5,15
= ; Х = = 51,8 кДж
80 Х 7,95
Знайдемо кількість теплоти (Q):
100 г Х кДж
СuO + C → СО + Сu - 51,8 кДж
64 г
100 Х 100∙ 51,8
= ; Х = = 81 кДж
64 51,8 64
Відповідь: 81 кДж.
Задача8.
Дано термохімічне рівняння реакції: 2СО + О2 = 2СО2, ΔН = – 566 кДж.
Обчисліть об’єм карбон(ІІ) оксиду (н.у.), що його треба спалити, аби одержати кількість теплоти, достатньої для розкладу вапняку масою 1000 кг за рівнянням реакції:
СаСО3 (т) = СаО (т) + СО2 (г), ΔН = + 180 кДж.
Розв’язок
Дано: 1000 кг Х кДж
m(СаСО3 ) = 100кг СаСО3 (т) = СаО (т) + СО2 (г), ΔН = + 180 кДж.
100кг
V (CO) - ?
1000 Х 1000 ∙ 180
= ; Х = = 1800кДж
100 180 100
Y м3 1800 кДж
2СО + О2 = 2СО2, ΔН = – 566 кДж.
2∙22,4м3
Y 1800 2∙22,4 ∙ 1800
= ; Х = = 142 м3
2∙22,4 566 566
Відповідь: V (СО) = 142 м3.