Очікування Опанувати алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання Ознайомитися з окремими техніками формувального оцінювання для розширення діапазону інструментарію, який використовується педагогами для вимірювання навчальних досягнень учнів. Прагнути до саморозвитку та самовдосконалення
План 1. Актуальність впровадження формувального оцінювання в практику роботи сучасного вчителя початкової школи(Ліневич Т. М.- консультант ЦПРПП )2. Оцінка і самооцінювання інструмент контролю чи саморозвитку?(Пилипчук Л. М.- психолог ЦПРПП )3. Сучасні інструменти формувального оцінювання в роботі вчителя початкової школи.( Бондарук С. П. -вчитель початкових класів КЗ ПОЗСО І – ІІІ ст. № 1 )4. Рекомендації, щодо ведення класного журналу та свідоцтва досягнень , проведення діагностичних робіт (2 клас). (Ліневич Т. М.- консультант ЦПРПП ) 5. Рефлексія . Вправа “ Телеграма”
Нормативно –правові документи. Наказ МОНУвід 20.08.2018 № 924 “ Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу НУШ”Наказ МОНУ від 27.08.2019№ 1154 “ Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів другого класу НУШ”Методичні рекомендації щодо формувального оцінювання учнів 1 класу. Навчально - методичний посібник “ Нова українська школа: теорія і практика формувального у 1-2 класах закладів середньої освіти / Олена Фідкевич, Наталія Бакуніна. – Київ: Генеза, 2019 ”
Питання які постають перед сучасним вчителем в контексті формувального оцінювання. Як здійснити формувальне оцінювання , коли відсутня бальна шкала?Як проводити формувальне оцінювання , коли велика наповнюваність класів і обмаль часу?Які інструменти формувального оцінювання в роботі вчителя початкової школи?Як переорієнтувати батьків на нову форму оцінювання?
Переорінтація на нові об’єкти формувального оцінюванняІндивідуальний поступ учня, що веде до позитивного результату;Навички роботи учня ( говорити і слухати)Поведінка учня ґрунтується не на особистісній характеристиці особистості, а на адаптаційних можливостях, соціальних навиках вмінні співпрацювати .
Сучасні орієнтири для вчителя щодо формувального оцінювання. Орієнтація на індивідуальний поступ, а не на відповідність певним критеріям і стандарту. Відсутність критики та негативних суджень, орієнтир на позитив. Не може складатися з цифри, позначки, букви, домінування словесної характеристики. Робота з батьками щодо нового сприйняття процесу оцінювання через індивідуальні консультації.
Діагностичне оцінювання. На початку навчання вчитель визначає рівень компетентності учнів, виміряє стартовий рівень, перевіряє те, що вивчено раніше. Це вимірювання може бути тестом, бесідою, читанням зразка.Ґрунтується на результатах, учитель може планувати викладання, оскільки знає рівень навичок і компетентності кожної дитини.
Формувальне оцінюваннядозволяє оцінити компетентності та поступ учня. Відбувається під час навчання і сприяє навчанню;Ґрунтується на поставлених цілях;Забезпечує зв’язок з майбутнім ;Має місце в усіх інтерактивних ситуаціях в школі;Взаємодія між учителем-учнем, учителем-учнем-батьками;Інформація про поступ у навчанні та результати навчання учня – якісна, описова;Проміжне оцінювання, що відбувається впродовж навчального року, є частиною безперервного оцінювання.
Алгоритм діяльності вчителя. Формулювання об’єктивних і зрозумілих навчальних цілей. Ознайомлення з критеріями оцінювання. Забезпечення активної участі учнів у процесі оцінювання. Забезпечення можливості учнів аналізувати власну діяльність. Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.
Дуже важливо передати контроль над процесом навчання самій дитині, допомагаючи їй розвинути здатність до самокоттролю, складовою якої є навички самооцінювання. Як почати рухатись у цьому напрямку? Є два шляхи: Трансформувати щоденне оцінювання дітей учителем у якісний зворотній зв’язок;Системно запроваджувати рефлексію як невід’ємний елемент у процес навчання.
Вплив критики і якісного оцінювання діяльності на емоційний стан особистості{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Критика Якісний зворотній зв’язок. Дає можливість продемонструвати статус, підвищити свою вищість, виплеснути емоції. Часто викликає роздратування, агресію, апатію. Може відбити бажання проявляти ініціативу, може загальмувати справу. Руйнує контакт, загрожує подальшій взаємодії. Мотивує на досягнення результату, спонукає ставити нові цілі, більш якісно відпрацьовувати навички. Дає можливість м’яко вказати на слабкі місця, зберегти контакт і взаємодію, будувати партнерські відносини. Привчає до культури позитивної взаємодії. Отримуючи такий зворотній зв’язок, людина звикає так само реагувати на діє інших: не оцінювати або знецінювати, а бачити та підсилювати.
Зворотній зв’язок. Важливі деталіВисловлюємося в минулому часі, фіксуємо ситуацію, дії( було зроблено…, розвязано два завдання з п’яти)Використовуємо позитивне форму( варто додати, у подібних завданнях зазвичай роблять так…, вийшло успішно зробити)Перевіряємо чи не втратився контакт з дитиною ( погоджуєшся?, спробуєш?)Невербально демонструємо відповідність, налаштованість на контакт, продовження т взаємодії( встановлюємо зоровий контакт, використовуємо відкриті жести, спокійну інтонацію, по можливості присідаємо поруч з дитиною)
Картка – роздуми самооцінювання 2 клас. Прізвище, ім’я__________ Дата________1. Що в тебе добре виходить в школі?__________________2. Що викликає труднощі?____________________________3. Як тобі краще допомогти?__________________________4. Мої цілі на ІІ семестр?______________________________5. Джерела радості у школі __________________________6. Причини занепокоєння у школі ________________ Коментар батьків або осіб, що їх заміняють________________________________
Лист самооцінювання поведінки{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Умію це робити. Все ще тренуюся. Я хороший друг, не цькую, не провокую. Дотримуюся правил школи , класу. Добре ставлюсь до інших. Швидко йду на перерву. Обідаю як культурна людина. Слухаю інструкції в класі і дію згідно ними. Пам’ятаю, що треба піднімати руку. Даю всім спокійно працбвати. Виконую вправи які задають, не роблю нічого іншого. Умію самостійно працювати в парі, групіСамостійно виконую домашню роботу
Картка самооцінювання роботи і поведінки за тиждень. Прізвище, ім’я______________ Дата_______Т- так Н- ні{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}понеділоквівтороксередачетверп’ятниця. Зайшов у клас спокійно. Дав усім спокійно працювати. Працював згідно отриманих інструкцій. Міг спокійно самостійно працювати. Пам’ятав, що перед тим як щось сказати потрібно підняти руку. Добре працював у парі, групіДотримувався інструкцій в їдальніВиконував домашню роботу
Картка групового оцінювання1- згоден 2 – не зовсім згоден 3 – абсолютно не згоден1. Група добре працювала2. Кожен взяв на себе відповідальність за виконання завдання.3. Ми змогли легко домовитися про свої ролі. 4. Вважаємо, що завдання були легкими.5. Вважаємо, що завдання були звичайного рівня складності.6. Вважаємо, що завдання були складними.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}123
7. Що було найкращим у цьому методі роботи?__________________________________________________________________________8. Подумай, чи можна цей метод роботи покращити. Як?____________________________________________________________________________9. Напиши, що ти дізнався про цю тему.______________________________________________________________________________ 10. Повідомлення вчителю.__________________________________________________________________
Робота з батьками. Наведена нижче анкета складається із двох частин: першу частину заповніть, будь ласка, разом зі своєю дитиною, а в другій поділіться своїми думками. Прізвище, ім'я ______________Дата___________I. Дитина відповідає, а дорослий записує1. Назви кілька своїх улюблених речей або предметів у школі.______________________________________________2. Чи є в твоїй школі щось, що тебе турбує чи дратує? Що саме? __________________________________________________3. Чи є в школі предмети, які тобі складно вивчати? Які це предмети?_________________________
4. Подумай про те, як вчителі могли би тобі допомогти, якщо в тебе є труднощі або ти чогось не розумієш?________________________5. Чи знаєш ти, як гратися з іншими дітьми під час перерв без суперечок?_______________________________________6. Чи є в тебе друзі, з якими ти граєшся на перервах?___________________________________________________7. Тебе цькували?____________________________________8. Якщо тебе цькували, то хто? Коли? Як ти думаєш, чому це трапилось?_____________________________
ІІ Розділ для батьків. Запишіть свої власні погляди / почуття / думки про школу1. Інформаційне забезпечення. Чи достатньо у вас інформації щодо роботи вашої дитини в школі та її поступу в навчанні?_____________________________2. Домашнє завдання. Чи є у вашої дитини вдома проблеми, чи дуже багато в неї домашніх завдань, недостатньо домашніх завдань тощо._____________________________3. Співпраця між домом і школою. Як це працює? Які ваші очікування стосовно цього? Бажання? Ви хочете змін? _______________________________________4. Побажання для вчителя______________________Дякую!
Інструменти формувального оцінювання Вербальне оцінювання: Різні форми схвалення, підбадьорювання, виражені словесно та за допомогою міміки, жесту, модуляції голосу;Розгорнуте словесне оцінювання( вчитель аналізує хід роботи, її результат, коментує спосіб виконання, показує раціональні способи роботи та ін.);Персрективна та відстрочена оцінка( вчитель роз’яснює за яких умов учень може в перспективі одержати найвище схвалення);Динамічна виставка окремих дитячих робіт;Ігрова оцінка – нагородження переможців.
Зворотній зв’язок:{91 EBBBCC-DAD2-459 C-BE2 E-F6 DE35 CF9 A28}Мініогляд Наприкінці уроку учні на окремих аркушах відповідають на питання: - Що на уроці було найважливішим? - Який етап уроку був найбільш зрозумілим? - Що взагалі залишилось незрозумілим? - Які поняття хотілось би зрозуміти краще? Спрямована розшифровка. Учні своїми словами дають розшифровку тих понять, які були опрацьовані на уроці. Резюме в одному реченні Учні одним реченням дають характеристику основних понять, розглянутих на уроці. Тижневі звіти. Швидкий зворотний зв’язок: вчитель – учень.- Чого я навчився цього тижня?- Які питання залишились для мене незрозумілими?- Які питання я задав би учням, якби був вчителем, щоб перевірити, чизрозуміли вони матеріал?Шкала. На полях зошита учень креслить шкалу і відзначає, на якомурівні, на його думку, виконана робота. Внизу – не впорався, посередині– впорався, але виникли проблеми, вгорі – все вийшло. Під час перевірки вчитель вситавляє свою градацію. Рефлексивний екран. Було цікаво…Було важко…Тепер я можу…Я навчився…Я зміг…Яспробую…Мене здивувало…Урок дав мені для життя…Оцінка за рівнями1 – не зможу повторити; 2 – потрібна допомога; 3 – вмію; 4 – можу навчити.
Вимірювання температури. Метод використовують для виявлення того, наскільки учні правильно виконують завдання. Для цього діяльність учнів призупиняється запитанням: «Що ми робимо?». Відповідь на поставлене запитання – демонстрація розуміння завдання або процесу його виконання. У разі роботи в парах або групах учитель просить пару або групу продемонструвати процес виконання завдання. Інші спостерігають.
Сигнал рукою– Я розумію і можу пояснити (великий палець руки спрямовано вгору).– Я все ще не розумію (великий палець руки спрямовано в сторону).– Я не зовсім упевнений у (помахати рукою). Після ознайомлення із сигналами учитель опитує : Що саме Ви не зрозуміли? У чому відчуваєте невпевненість? Що ви зрозуміли й можете пояснити?За результатами отриманих відповідей учитель приймає рішення про повторне вивчення, закріплення теми або продовження вивчення тем за програмою.
Трихвилинна пауза. Учитель надає учням трихвилинну паузу, яка дає можливість обдумувати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом, знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами. Я змінив/змінила своє ставлення до…. Я дізнався/дізналася більше про…. Я здивувався/здивувалася тому, що …Я відчув/відчула…Я ставився/ставилася до …
Дві зірки й побажання(взаємооцінювання)Застосовується для оцінювання творчих робіт учнів, творів, есе. Учитель пропонує перевірити роботу однокласника. Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки» – і на один момент, який потребує доопрацювання – «побажання»