Прикметник як частина мови. Значення форм найвищого ступеня можемо посилити префіксами як-, що-: якнайшвидший, щонайшвидший. Не утворюють ступенів порівняння такі якісні прикметники: з абсолютною ознакою: німий, глухий, мертвий, сліпий, хворий тощо;із префіксами пре-, за-, над-, пра-, архі-: пресильний, прадавній;із суфіксами -уват-, -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -езн-, -енн-: малесенький, старезний.
Прикметник як частина мови!Прикметники мають властивість переходити з одного розряду до іншого (залежно від іменників, з якими вони узгоджуються): лисяча лапа (присвійний) – лисяча шуба (відносний) – лисячий характер (якісний). Прикметники із суфіксом -ськ- належать до відносних прикметників: шекспірівські сонети.
Вправа № 1 Завдання: Подані словосполучення замініть словосполученнями іменників з прикметниками, якщо така заміна можлива. Зразок: олівець батька — батьків олівець, вітер з півночі — північний вітер. Хвилі Дніпра, робота студента, командир дивізії, заповіт батька, твори Тичини, робота на заводі, клуб металістів, шабля зі сталі, стовп із дерева, загін із фронту, хвороба шлунку, завдання на рік, дні весни, листя берези, порядки школи, вулиці села, протест народу, привіт товариша, артист із Києва.
Вправа № 2 Мовний диктант. Завдання: Подані словосполучення розподілити на три групи за розрядами прикметників. ! Із перших літер прикметників мають вийти назви творів української літератури (три назви)Учителів журнал, високий дуб, яблуневий цвіт (належність), самодержавний режим, корисна інформація, артистчин костюм, коротка спідниця, активна бесіда, йодова сіль, йорданські води, Русланів телефон, здоровий чоловік, морська глибина, етнографічна культура, артистичні студенти, сестрина книга, Мотрина хустка, образотворче мистецтво.
Вправа № 2 Мовний диктант. Якісні прикметники: високий дуб, корисна інформація, коротка спідниця, активна бесіда, здоровий чоловік, артистичні студенти. Відносні прикметники: самодержавний режим, йодова сіль, йорданські води, етнографічна культура, морська глибина, образотворче мистецтво. Присвійні прикметники: учителів журнал, яблуневий цвіт (належність), артистчин костюм, Русланів телефон, сестрина книга, Мотрина хустка.
Вправа № 3 Завдання: Утворіть від поданих прикметників усі можливі форми ступенів порівняння. З'ясуйте, які фонетичні зміни відбуваються при утворенні вищого ступеня порівняння. Свіжий, сизий, гладкий, тихий, рідний, солодкий, глибокий, гарний, малий, старий, гіркий, довгий, далекий, дужий, швидкий, близький, тяжкий, товстий, здоровий, великий, високий, красивий.
Вправа № 4 Завдання: Прочитайте прикметники. Чи правильно утворено ступені порівняння прикметників? Виправте помилки. Прадавніший, самий розумний, глухіший, більш важливіший, самий активний, найменш відоміший, більш рішучіший, самий свіжий, ближщий, великіший, завищий, маліший, поганіший, більш гірший, мертвіший, пречесніший, малиновіший, більш тепліший, вущий, вижчий, дорощий, старезніший.
Вправа № 6 Завдання: Виконайте морфологічний розбір прикметників у поданих реченнях.1. Плаче тепер білим снігом мамина вишня в саду (Д. Луценко). 2. У ті вранішні години море було особливо ласкавим і ніжним (Ю. Збанацький). 3. Легкі тепловії лоскочуть покрите бронзовою смагою лице, і фіалкові васильки кивають тобі з узбіччя шляху як давньому знайомому, і перепели в нескошених житах ніби запрошують до степових криниць (І. Цюпа). 4. Добре, що маємо силу рідного отчого краю (А. Малишко).
ВИСНОВКИ1. Що таке прикметник? 2. За якими граматичними категоріями змінюється прикметник? 3. Яким членом речення може виступати прикметник? Наведіть приклади4. На які групи поділяються прикметники? Охарактеризуйте кожну з них. 5. Чим відносні прикметники відрізняються від присвійних?6. Які є форми прикметників? Наведіть приклади та охарактеризуйте кожну з них. 7. Які закінчення мають всі прикметники у множині? Наведіть приклади.