Презентація до теми "Синтаксис. Пунктуація"

Про матеріал

Містить презентація до кожної теми з блоку "Синтаксис і пунктуація".

Матеріал розроблено для учнів 5 - го класу.

Тут можна знайти багато цікавих завдань до поданої теми.

Рада буду, якщо допоможе Вам


Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПУНКТУАЦІЯСИНТАКСИСіppt_x

Номер слайду 2

СИНТАКСИС (від грецької мови – побудова, зв’язок, порядок)Розділ граматики, що вивчає будову та значення словосполучень і речень, їх правильне вживання у мовленні.

Номер слайду 3

СЛОВОСПОЛУЧЕННЯЗалежне слово. Головне слово. Питання ставиться від головного слова до залежногословосполучення. Поширені (ясний день)Непоширені (радіти теплому сонцю)ppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xppt_x

Номер слайду 4

Вправи на закріплення1. Записати словосполучення, додавши до поданих слів залежні слова. Перемагати…, вивчати…, день…, попрощатися з …, шість …, працювати…, говорити… .2. За поданими схемами скласти словосполученнякому?де?як?ppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_x

Номер слайду 5

Р е ч е н н я{638 B1855-1 B75-4 FBE-930 C-398 BA8 C253 C6}Ознаки речення. Вияв ознаки. Тип речення. К-сть граматичних основ. Одна. Просте. Дві або більшескладне2. Структура граматичної основи. Підмет і присудок. Двоскладне. Один головний член. Односкладне3. Наявність другорядних членів речення. НаявніПоширеневідсутніНепоширене4. Наявність однорідних членів речення, відокремлених, вставних слів, звертань. НаявніУскладненевідсутніНеускладнене5. Мета висловлювання. Повідомляє про подіїРозповідне. Виражає питання. Питальне. Спонукання до діїСпонукальне6. Емоційне забарвлення. Наявне. Окличневідсутнєнеокличне

Номер слайду 6

Вправи на закріплення. На те й голова … Живе слово дорожче … Коли люди до тебе добрі … Малий дощ … Намолов сім. Мішків гречаної вовни… Щоб у ній розум був. З великої хмари. Ніж мертва літера. Ти будь ще добріший. З’єднайте частини речень. Складіть твір-мініатюру на тему: “Чари осіннього лісу”, використавши різні за метою висловлювання й інтонаційним забарвленням речення

Номер слайду 7

Головні члени речення. Підмет (Хто? Що?)Присудок (що підмет робить? що з ним робиться? хто він чи що він є?)З поданих слів складіть речення, запишіть їх, підкресліть головні члени. Хороше, на душі, приємно, і, стало. Зробив, ти, завдання, домашнє. Пропадали, днями, цілими, з татом, мама, в полі. Записати народні прислів’я, вставляючи пропущений підмет чи присудок. Хвалилася … своїми дітьми. Кожна жаба своє болото … .… мишу вродила. Хочеш … калачі, … на печі.ppt_xppt_x

Номер слайду 8

Другорядні члени речення. ДОДАТОКОзначає предмет. ПИТАННЯНепрямих відмінків (всіх, крім Н. і Кл): кого? чого? кому? чому? ким? чим? на кому? на чому?ПІДКРЕСЛЮЄТЬСЯ (пунктиром)Арсен кинув окуня на кручу. Про зіроньку вечірню він співав. Довго боровся з хвилями хлопець. ОЗНАЧЕННЯВказує на ознаку предмета. ПИТАННЯякий? чий? котрий?  ПІДКРЕСЛЮЄТЬСЯ(хвилястою лінією)Мама навчила мене любити роси, легенький ранковий туман. Синій птах летів над штормовим морем. Йде весна запашна. ОБСТАВИНАВказує на ознаку дії (місце, час, причину, мету, спосіб)ПИТАННЯяк? де? куди? звідки? коли? чому? для чого? ПІДКРЕСЛЮЄТЬСЯ(пунктиром з крапкою)Надворі вечір настає. На узбіччі паслися нерозсідлані коні. Дні минали непомітно.

Номер слайду 9

Вправи на закріплення1. Підкреслити додатки. Біль породжує гнів. Поле оре тракторист. День змінює ніч. Пиріг пече мати. Брат прислав букет.2. Доповнити текст означеннями. Займався на сході … ранок. У … безодні неба танули … зірочки. А … обрій усе розгорявся… вогнем. Сходило … сонечко.3. Поширте речення обставинами, які відповідають на питання у дужках. 1. Перший в Україні Київський телецентр став до ладу (к о л и?). 2. (Упродовж якого час у?) з'явилися студії телебачення (д е?). 3. У 1962 році було здійснено першу телевізійну передачу (з в і д к и?). 4. З 1965 року розпочалась передача програм (яким способом?). 5. Відомі критики, режисери, актори збираються (к у д и?) (з якою мето ю?). 6. (З якої причини?) телепередачі не транслювалися (я к д о в г о?). Д о в і д к а: на кінофестивалі; 7 листопада 1951 року; упродовж кількох наступних років; у Харкові, Луганську, Донецьку, Одесі, Львові, Миколаєві, Херсоні та Запоріжжі; через штучні супутники Землі; з космосу; через пошкоджен­ня кабелю; кілька годин; для визначення фільму року.

Номер слайду 10

Речення з однорідними членами Однорідними (О) називаються члени речення, які належать до одного й того самого члена речення й відповідають на одне й те ж саме питання.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Однорідні члени. Схеми Приклади Не з’єднуються сполучниками…О,О,О. За сімдесятирічну історію наш футбольний клуб називався “Угольщик”, “Стаханоіець”, “Шахтар”. З’єднуються сполучникамиі, а, але, та (та=але) …О, а …О. Двічі гірняки вигравали, а в 1998 році стали бронзовими призерами чемпіонату світу. З’єднуються двома або більше однаковими сполучниками (і…і, ні…ні, то…то, або…або)…і О, іО, іО. А Кубок незалежної України “Шахтар” завойовує і в 1995, і 1997, і 2001, і 2002, і 2004, і 2008 роках.“Чи, або, та, і” коми ковтаєО і ОУ 1980 і 1983 “Шахтар” завоював кубок СРСР.

Номер слайду 11

Узагальнювальні слова Узагальнювальні слова (У. С.) – це слова або цілі словосполучення, що об’єднують в одну групу всі перелічувальні однорідні члени речення. Місце узагальнюючого слова. Схеми. Прикладиперед однорідними членами. У. С: 0,0,0.«Шахтар» — команда відома всюди: в Україні, в кдсйнах співдружності, в Європі.після однорідних членів0, 0, 0-УСНеодноразові перемоги в чемпіонатах різних рівнів, тисячі відданих уболівальників, сучасний стадіон, міцна матері­альна база, талановите іжризництво — такі активи має донецька футбольна команда «Шахтар».перед однорідними членами в середині речення. У С: 0, 0, 0• • •Зірки клубу «Шахтар»: С. Попов, А. Воробей, А. Тимошик та інші -ставали гравцями національної збірної України.перед словами а саме, як-от, наприклад... УС,а саме: 0, 0, 0... Протягом усього періоду існування клубу «Шахтар» прославилися по-справжньому талановиті гравці, а саме: Віталій Старихін. кращий футболіст СРСР, Олег Матвєєв і Андрій. Воробей, кращі бомбардири чемпіонатів України, Анатолій Тимошик, кращий футболіст України (2004-2005рр ).

Номер слайду 12

Вставні слова. Вставними називаються такі слова або сполучення слів, якими мовець виражає ступінь впевненості, оці­нку, своє ставлення до того, про кого чи про що він повідомляє. Вставні слова можуть виражати або вказувати на: Упевненість дійсно, звичайно, безумовно, без сумніву, безперечно, певна річ Безумовно. «Шахтар» переможе!Невпевненістьсумнівздається, напевно, очевидно, мабуть, можливо Здавалось, загримів десь на небі грімте, кому думка належитькажуть, по-моєму, на їхню думку, як відомо Кажуть, завтра буде сонячний день!оцінку висловленогона щастя, на жаль, на диво, на сором, як навмисне, дивна річ. На жаль, и мене не било можливості по­трапити на матч.оцінку повідомлюваного як звичайногобувало, було, як завжди, як водиться. Низькі хмари, як водиться, пропливають над деревами, то брудно-чорні, то тем­но-сизі...порядок викладу думокпо-перше, по-друге, отже, насамперед, нарешті, виявляється, таким чином, проте, однак. Хто не живе для інших, той. отже, й для себе не живе.ввічливістьпрошу вас, дозвольте, будь ласка, вибачте. Полийте, будь ласка, троянди в садочкупривернення увагизверніть увагу, зрозумійте, уявіть собі знаєте, подумайте. Друзі. Зверніть уваги. що за народним віруваннями папороть цвіте лише оди раз на рік. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ВСТАВНИХ СЛОВАХ1. вс,… . Здається, вчора це було(В. Сосюра2… ,ВС,… . У вас, пробачте, як тепер живеться?(Б. Олійник)3…., ВС. Не жартуй наді мною, будь ласка(В. Симоненко)

Номер слайду 13

звертання. Звертання (3) — це слово або сполучення слів, що називають особу чи предмет, до яких звертається мовець.{08 FB837 D-C827-4 EFA-A057-4 D05807 E0 F7 C}Види звертань за будовою. Схеми. Приклади. Непоширене_____, 3,____Без мови рідної, юначе, народу нашого нема. Поширене 3!____________О, мово рідна! їй гаряче віддав я серце недарма. ________,3. Швидко, швидко ми побачимось,рідна матінко моя.

Номер слайду 14

Вправи на закріплення1. Доповнити речення однорідними членами. У вирій відлетіло від нас багато птахів: ластівки, … . Гарні по-своєму всі пори року: і весна, … . І плащі, … - усе це можна купити в магазині одягу “Казантіп”2. Переробити речення так, щоб у них були узагальнюючі слова. У нашому лісі ростуть і берези, і дуби, і вільхи, і клени, і сосни. Ми назбирали боровиків, маслюків, лисичок, сироїжок. У букеті були айстри, чорнобривці, флокси. Назар зловив щуку, чотири карасі, два коропи. ppt_xppt_xppt_xppt_xppt_xppt_xppt_xppt_xppt_x

Номер слайду 15

3. Списати речення, ставлячи слова, що в дужках, у формі звертання. Поставити розділові знаки. Ні (брат) я не залишу тебе самого. (Хлопець) а греби-но сюди! Де ти в світі пробувався (син мій єдиний)?4. Скласти з поданими словами по два речення так, щоб в першому слово виступало підметом, а в другому – звертанням. Україна, зоря, Харків, мама.ppt_xxshearppt_x

Номер слайду 16

Складні речення,, і Просте (одна ГО)Складне речення, дві ГО (без сполучників)Складне речення, дві ГО (зі сполучниками)ppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_x

Номер слайду 17

Вправи на закріплення1. Передати думку, висловлену кожною парою простих речень, складним реченням. Над містом стояла літня ніч. Високо серед неба світить ясний місяць. Була чудова золота пора. Її називають київською, осінню. Все більше темніло. Вітер все дужчав. Випав гарний дивний дощ. Небо тепер ясне. 2. Перетворити складні речення на прості. Спустився вечір, і одразу похолоднішало. Заховалось за горами сонечко, з гір повіяло холодом, вогкістю. Жовті палички цвіту тихо гойдалися на волосинках вздовж колосків, і непомітний пилок золотився на сонці.ppt_x

pptx
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
9827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку