Допоміжна презентація до уроку хімії для 8 класу. У презентації є різні повідомлення, цікаві ігри та квести, що активізують роботу учнів і взаємодію з вчителем на уроці...
1) СО, NO2, CO2 - це оксиди, що утворюються при виверженнях вулканів та техногенної діяльності людини. 4)Знайдіть загальну суму коефіцієнтів у реакції: SO2 + O2 = ?; Оксиди, що є у реакції утворюють кислотні дощі? ( Загсума -7; так) 2 Встановіть відповідність між Ко та кислотою: 1.N2O5 a) H2S 2.P2O5 б) HNO2 3.N2O3 в) H2SO3 4.SO2 г) HNO3 д) H3PO4 Чи мають ці речовини негативний вплив на довкілля? (1-б; 2- в; 3-г; 4-а; так) 5) Визначити Молекулярну масу мінерального добрива Подвійного суперфосфату: Ca(H2PO4)XH2O; ( Мr (P) = 310 ) 3)Визначити, яка утворюється речовина під час техногенної дії, що згубно діє на живі організми. Речовина важча за водень у 14 раз, та складається із С та О. (х=1, у=2; СО2) Секрет *** Секрет** Зд№ 2) Старт група I Рівень ні ніі так так ні так ні 6) Визначити масу мінерального калійного добрива (КNО3) кількістю речовини 10 моль. ( m(Р) = 1010г або 1,01 кг) так так ні ні так
1)SO2, CO2, CO - це оксиди, що утворюють небезпечні явища: парниковий ефект та смог. 4) Визначити загальну суму коефіцієнтів добування мінерального добрива: Р2О5 + СаО = ?; Чи мають вплив на довкілля ці речовини? ( загальна сума =3; так) 2) Встановіть відповідність між кислотою та кислотним ангідридом: 1) Н2СО3; а) SO3; 2)HNO3; б) P2O5; 3) H2SO4; в) CO2 ; 4) H3PO4; г) N2O5; д)CO; Чи мають ці речовини негативний вплив на довкілля? ( 1-д; 2-г; 3-а; 4-в; так) Визначте масу калійного добрива, що відповідає 25 х 10,, молекул. Який має вплив на довкілля. (100г ; норма - позитивний, надлишок – негативний) 3) Визначити газ, який захищає від знищення все живе на планеті. Це проста речовина, яка важча за водень у 24 рази, а за повітря у 1,6552 рази. А 5 г цього газу займає 2,33л (н.у.) Що це за газ? (N2 - азот;) Секрет *** Секрет ** Зд№ 2) Старт група IІ Рівень ні так ні так так так ні так ні Встановіть відповідність загальної суми коефіцієнтів та хімреакцій: 1) СО+О2=; а)7 2)Р2О5+К2О=; б)4 3)CO2+H2O=; в)5 4)N2O5+K2O=; г)6 д)3 (1-в; 2-г; 3-д; 4-б) ні ні так
1) SО2, WO3, B2O5, BeO- це кислотні оксиди, що утв. при виверженнях вулканів та антропічної діяльності. 4.Здійсніть перетворення та назвіть Х, У - речовини: FeS –X -У- Н2SO4 - FeSO4; Чи мають вплив ці речовини на довкілля? ( Х-SіO2; У-SO3; мають негативний вплив. ) 2) Відносна густина газу, що утворює кислотні дощі, за повітрям дорівнює 1, 586, а масова частка ХЕ у оксиді дорівнює 30,5% Визначте, що це за оксид? ( Це NО2) 5) Визначити загальну суму коефіцієнтів у реакції: Н2SO4+Fe2O3=; ( Загальна сума коефіцієнтів дорівнює – 12) 3) Де більше міститься моль речовини: у 100л за (н.у.) сірчистого газу(SО2) чи у 100г сірчаного газу(SO3).Ці гази утворюють кислотні дощі. (Однаково моль) Секрет *** Секрет ** Зд№ 2) Старт ІIІ Рівень ні так ні так так так ні так ні Визначити загальну суму коефіцієнтів у реакції: КОН+Р2O5=; ( Загальна сума коефіцієнтів дорівнює – 12) ні ні так
1) СО, NO2, CO2 - це оксиди, що утворюються при виверженнях вулканів та техногенної діяльності людини. 4)Знайдіть загальну суму коефіцієнтів у реакції: SO2 + O2 = ?; Оксиди, що є у реакції утворюють кислотні дощі? ( Загальна сума -7; так) 2 Встановіть відповідність між К.О та кислотою: 1.N2O5; a) H2S; 2.P2O5; б) HNO2; 3.N2O3; в) H2SO3; 4.SO2;% г) HNO3; д) H3PO4; Чи мають ці речовини негативний вплив на довкілля? (1-б; 2- в; 3-г; 4-а; так) 5) Визначити Молекулярну масу мінерального добрива Подвійного суперфосфату: Ca(H2PO4)XH2O; ( Мr (P) = 310 ) 3)Визначити, яка утворюється речовина під час техногенної дії, що згубно діє на живі організми. Речовина важча за водень у 14 раз, та складається із С та О. (х=1, у=2; СО2) Секрет *** Секрет ** Зд№ 2) Старт Відповідь I Рівень ні ніі так так ні так ні 6) Визначити масу мінерального калійного добрива (КNО3) кількістю речовини 10 моль. ( m(Р) = 1010г або 1,01 кг) так так ні ні так
1)SO2, CO2, CO - це оксиди, що утворюють небезпечні явища: парниковий ефект та смог. 4) Визначити загальну суму коефіцієнтів добування мінерального добрива: Р2О5 + СаО = ?; Чи мають вплив на довкілля ці речовини? ( загальна сума =3; так) 2) Встановіть відповідність між кислотою та кислотним ангідридом: 1) Н2СО3; а) SO3; 2) HNO3; б) P2O5; 3) H2SO4; в) CO2 ; 4) H3PO4; г) N2O5; д)CO; Чи мають ці речовини негативний вплив на довкілля? ( 1-д; 2-г; 3-а; 4-в; так) Визначте масу калійного добрива, що відповідає 25 х 10,, молекул. Який має вплив на довкілля. (100г ; норма - позитивний, надлишок – негативний) 3) Визначити газ, який захищає від знищення все живе на планеті. Це проста речовина, яка важча за водень у 24 рази, а за повітря у 1,6552 рази. А 5 г цього газу займає 2,33л (н.у.) Що це за газ? (N2 - азот;) Секрет *** Секрет ** Зд№ 2) Старт Відповідь IІ Рівень ні так ні так так так ні так ні Встановіть відповідність загальної суми коефіцієнтів та хімреакцій: 1) СО+О2=; а)7 2)Р2О5+К2О=; б)4 3)CO2+H2O=; в)5 4)N2O5+K2O=; г)6 д)3 (1-в; 2-г; 3-д; 4-б) ні ні так
1) SО2, WO3, B2O5, BeO- це кислотні оксиди, що утв. при виверженнях вулканів та антропогенної діяльності. 4.Здійсніть перетворення та назвіть Х, У - речовини: FeS –X -У- Н2SO4 - FeSO4; Чи мають вплив ці речовини на довкілля? ( Х-SіO2; У-SO3; мають негативний вплив. ) 2) Відносна густина газу, що утворює кислотні дощі, за повітрям дорівнює 1, 586, а масова частка ХЕ у оксиді дорівнює 30,5% Визначте, що це за оксид? ( Це NО2) 5) Визначити загальну суму коефіцієнтів у реакції: Н2SO4+Fe2O3=; ( Загальна сума коефіцієнтів дорівнює – 12) 3) Де більше міститься моль речовини: у 100л за (н.у.) сірчистого газу(SО2) чи у 100г сірчаного газу(SO3).Ці гази утворюють кислотні дощі. (Однаково моль) Секрет *** Секрет ** Зд№ 2) Старт відповідь ІIІ Рівень ні так ні так так так ні так ні Визначити загальну суму коефіцієнтів у реакції: КОН+Р2O5=; ( Загальна сума коефіцієнтів дорівнює – 12) ні ні так
Сучасні екологічні проблеми: - зміна складу атмосфери; - посилення парникового ефекту; - потепління клімату; - смог; - побутові відходи, сміття, - забруднення космосу; знищення лісів; - дефіцит прісної та чистої води; - руйнування озонового шару; - забруднення світового океану; - парниковий ефект;- радіонукліди та радіація;- нітрати, нітрити та продукти харчування, с/г; -пестициди, добрива та с/г; - нафта, її відходи та довкілля;
Найбільш шкідливі забруднювачі довкілля: SO2 ; CO; CO2; NO; NO2; N2O; N2O4; фотохімічні окисники; Hg; Pb; Cd; хлоровмісні органічні сполуки; нітрати - MeNO3, нітрити - MeNO2, нітрозамісники; мінеральні добрива (калійні, натрієві нітратні, фосфатні та інші); пестициди; будівельний пил; NH3 - аміак; вихлопні гази заводів, транспорту, фабрик та інших виробництв; окремі мікробні, бактеріальні забруднювачі; радіоактивні відходи та радіація; …
Ознайомившись завчасно з додатковими джерелами, та попрацювавши з підібраними і запропонованими уривками наукових текстів, що є зараз перед вами, та які стосуються вказаних тем міні проектів, та підбираючи із деяких заготовлених наборів відповідей і своїх власних, розкрийте суть питань про вплив оксидів, кислот, основ, солей на довкілля. (7-10хв)
Набір запропонованих деяких відповідей для всіх груп (кожен на окремій кольоровій заготовці): - смог;- оновити очисні системи води на заводах, фабриках, в побуті, вдома;- кислотні дощі; - не спалювати сміття;- парниковий ефект; -не проводити військові дії, випробування різних вид зброї; - захворювання тварин, рослин; - не вносити надлишок пестицидів, добрив у грунт; - “ядерна зима”; - не знищувати флору і фауну своєю некваліфікованою діяльністю;- збільшити контроль за складом та якістю стічних вод; - використовувати нові фільтри, - очисні системи на заводах, фабриках, у сільському господарстві; - глобальне потепління; - руйнування озонового шару, - утворення “озонових дір”;- нітрати і нітрити та с/г, продукти
Парниковий ефект (розігрівання атмосфери). Це екологічне лихо спричиняють такі гази: вуглекислий газ СО2 – найбільший чинник, чадний газ, метан, нітроген оксиди, фреон. У земній атмосфері вуглекислий газ діє як скло у парнику: пропускає сонячне світло, але затримує тепло розігрітої Сонцем поверхні Землі. Це викликає розігрівання планети. Постійне збільшення кількості спалюваного органічного палива (вугілля, нафти, газу, побутових відходів, сміття) та знищення лісів і призводить до підвищення концентрації CO, СО2, в атмосфері ( на початку ХХІ ст. – 0,029%, сьогодні – 0,034%). Прогнозують що до середини ХХІ вміст СО2 подвоїться, що призведе до різкого посилення парникового ефекту та потепління, і температура на планеті підвищиться. Виникнуть ще 2 небезпечні проблеми: швидке танення льодовиків в Арктиці та Антарктиці і підняття рівня Світового океану. Такі зміни супроводжуватимуться змінами клімату, які навіть важко передбачити.
Смог. Це екологічне лихо виникає під впливом сонячного світла та тепла у результаті складних фотохімічних реакцій у повітрі, забрудненому пилом, сажею, нітроген оксидами та вуглекислотами. Хімічні реакції, що відбуваються у повітрі, призводять до виникнення димних туманів – смогів. Смоги виникають за таких умов: велика кількість пилу і газів, які викидають у повітря; тривале існування антициклонів, коли забруднювачі нагромаджуються у приземному шарі атмосфери. Смоги бувають: вологий(характерний для країн з морським кліматом, де дуже часті тумани); сухий(утворює не туман, а синювату імлу); льодяний(виникає в Арктиці та Субарктиці за низьких температур в антициклоні).
Кислотні дощі. Оксиди сульфуру та нітрогену, що потрапляють в атмосферу внаслідок роботи ТЕЦ, автомобільних двигунів, металургійних виробництв, сполучаючись з вологою утворюють дрібні краплинки сульфатної та нітратної кислот, які переносяться вітрами у вигляді кислотного туману і випадають на землю кислотними дощами або інколи кислотним снігом. Ці дощі шкідливо впливають на довкілля: знижується врожайність внаслідок ушкодження листя кислотами; спричиняють вимивання з грунту Са, К, Мg, що викликає деградацію фауни і флори; деградують та гинуть ліси(особливо кедр, бук, тис); отруюється вода озер і ставків, в яких гине риба (лосось, форель…) і численні види комах; зникнення комах у водоймах призводить до щезання птахів і тварин, які ними живляться; зникнення лісів зумовлює збільшення кількості гірських зсувів і селів; різко прискорюється руйнування пам’ятників архітектури, житлових будинків із вапняку, мармуру; вдихання людьми повітря, забрудненим кислотним туманом, спричиняє захворювання дихальних шляхів, подразнення очей
“Озонові діри” в атмосфері. На висоті 20-50 км повітря містить підвищену кількість озону (О3). Цікаво, що озону в цьому шарі міститься дуже мало, він би утворив шар завтовшки 2-3мм. Незважаючи на малу густину, озоновий щит надійно захищає все живе від дії УФ-променів. Виявлене різке зменшення шару озону над Антарктидою – своєрідна “озонова діра”. Вміст озону там дедалі зменшується, межі “озонової діри” розширюються в бік Австралії, Південної Америки та Африки. Найбільших розмірів діра досягає у жовтні (арктична весна), а потім вона зменшується. Щодо причин цього явища є такі припущення: 1) взаємодія оксидів нітрогену з озоном, 2) реакція антропогенного хлору з озоном, 3) розпилювання антифризів, фреону. Виявлено озонову діру менших розмірів і у Північній півкулі (над Шпіцбергеном). Зниження вмісту озону в атмосфері загрожує зменшенням врожаїв, збільшенням шкідливих мутацій, зростанням захворювань на рак шкіри та катаракту очей. Якщо озоновий шар повністю зруйнується, тоді загине все живе на планеті Земля.
Мінеральні добрива та їх надлишок. Добрива – це речовини, які вносять у грунт для покращення розвитку рослин. Грунти, на яких вирощують с/г культури, поступово збіднюються на елементи, потрібні рослинам. Крім того, вода вимиває із грунту розчинні сполуки Нітрогену, Фосфору, Калію. Ці втрати компенсують внесенням добрив. Розрізняють мінеральні та органічні добрива. До органічних добрив належать гній, пташиний послід, торф, перегній тощо. Основою мінеральних добрив є неорганічні сполуки, серед яких переважають солі (амоній сульфат (NH4)2SO4, амоній нітрат NH4NO3, простий та подвійний суперфосфат Ca(H2PO4)2 xH2O, фосфоритне борошно Ca3(PO4)2, калій хлорид KCl, калій сульфат K2SO4, калій нітрат KNO3, натрій нітрат NаNO3 та розчинна основа-луг аміачна вода NH3хН2О або NH4ОН та інші азотні, калійні, фосфорні, комплексні мінерали).
Нітрати та нітрити в харчових продуктах та с/г продукції. Залишки нітратних (МeNO3) та нітритних (MeNO2) добрив у харчових продуктах, передусім в овочах, фруктах можуть завдати серйозної шкоди здоров’ю. Потрапивши в організм, нітрат-іони відновлюються до нітрит-іонів, які діють шкідливо на гемоглобін. Унаслідок цього порушується надходження кисню до тканин і органів. Крім того, за участю нітрит-іонів в організмі відбуваються реакції з утворенням токсичних сполук.
Приблизні відповіді по міні проектах, що можуть створити учні: ІІ група: Вплив кислот та основ на природу; 1) Кислоти: Н2SO4; H2SO3; HNO3; H3PO4; H2CO3; Основи: KOH; NaOH; Ca(OH)2; NH4OH; 2)- кислотні дощі, - ерозія та зміна складу (кислотності та основності) ґрунтів; - зміна хімічного складу водойм при дії стічних вод, що містять кислоти, луги; - інфекційні захворювання тварин та рослин… 3) - збільшити контроль за складом стічних вод; - нові очисні системи на заводах, фабриках, с/г, побуті; - не проводити військові дії та ядерні дослідження і випробування; - не знищувати флору, фауну свого краю та планети своєю негативною діяльністю…
Приблизні відповіді по міні проектах, що можуть створити учні: Відповідь І групи міні-проекту: Вплив оксидів на природу або довкілля; 1) Оксиди:SO2;SO3; CO; CO2; P2O5; TeO2; SeO2;NO2;NO. 2) - смог; - парниковий ефект; - кислотні дощі; - інфекційні захворювання тварин та рослин; - різноманітні захворювання людини; 3) - мати нові очисні системи стічних вод, на заводах і фабриках, інших виробництвах, у с/г; - не спалювати сміття, листя; - не вносити надлишок добрив, пестицидів у ґрунт, не розпилювати в атмосферу чи під час зрошування полів; - не проводити військових дій та ядерного випробовування; - не знищувати флору та фауну своєю діяльністю….
Приблизні відповіді по міні проектах, що можуть створити учні: Відповідь ІІІ групи міні-проекту: Вплив солей на природу або довкілля. 1) Солі: амоній сульфат (NH4)2SO4, амоній нітрат NH4NO3, простий та подвійний суперфосфат Ca(H2PO4)2 x H2O, фосфоритне борошно Ca3(PO4)2, калій хлорид KCl, калій сульфат K2SO4, калій нітрат KNO3, нітрати (МeNO3) та нітрити (MeNO2). 2) - ерозія та зміна складу (кислотність та основність) ґрунтів; - інфекційні захворювання тварин та рослин; - зміна хімічного складу водойм при дії стічних вод, що містять мінеральні добрива, солі, кислоти, луги; - підвищення вмісту нітратів, нітритів у с/г продукції та продуктах харчування; - зникнення деяких видів рослин, рослин-ендеміків; 3) - вірно розраховувати певну, потрібну норму мінеральних добрив та вносити їх в ґрунт вчасно в певні терміни; - постійно контролювати хімічні показники ґрунтів, стічних вод, прісних водойм якими проводять полив; - не вносити надлишок добрив, пестицидів у ґрунт, не розпилювати в атмосферу чи під час зрошування полів; - не проводити військових дій та ядерного випробовування; - не знищувати флору та фауну своєю діяльністю….
Зд№3 Варіант №1 Розв’яжіть логікони: виберіть із реагентів речовину та підставте до першого так, щоб реакція відбувалася та напишіть 2 реакції, назвіть продукти, вид екологічного забруднення. 1. 2. ? SO3 + ? C + 2. 1. РЕАГЕНТИ:парниковий ефект;Al2(SO4)3; СО;О2; Li3РО4;СІ2;H2O;кислотні дощі;
Зд№3 Варіант №2 Розв’яжіть логікони: виберіть із реагентів речовину та підставте до першого так, щоб реакція відбувалася та напишіть 2 реакції, назвіть продукти, вид екологічного забруднення. 1. 2. H2O+ ? + O2 ? 2. 1. РЕАГЕНТИ:Сu(ОН)2;НІO3; кислотні дощі;C;Аg2О; парниковий ефект;SO3;NaOH;
Зд№4 Встановіть відповідність хімічній реакції, загальній сумі коефіцієнтів реакції та екологічного забруднення: І) N2O5 +H2O=HNO3; 1) нітрати та нітрити; a)5; II) CO + O2 = CO2; 2) радіонукліди та радіація; б)3; III) NaOH + N2O3 = NaNO2 + H2O; 3)парниковий ефект; в)4; 4)кислотні дощі; г)6;
Д/З Повторити параграфи: 30, 33, 35, 38, 40, 41 по підручнику О.В. Григорович Хімія 8 клас. Харків «Ранок» 2016. 1. *Вправа № 12, 13* с 222; ** Вправа № 14 с 227, 13* с 222; 2. Дізнатись з Інтернету чи з інших джерел про різноманітні впливи оксидів, основ, кислот, солей на природу або довкілля; 3.Скласти за власним вибором казку, кросворд, вірш, сенкан, чайвород про оксиди, кислоти, основи, солі та про їх вплив на природу, про її збереження та охорону.