Формувати знання про класифікацію неорганічних сполук, поняття про склад основних класів складних неорганічних сполук та їх номенклатуру, формувати вміння складати формули та давати назви складним неорганічним сполукам; розвивати хімічну мову.
Клас: 8
Тема уроку: Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.
Мета уроку: формувати знання про класифікацію неорганічних сполук, поняття про склад основних класів складних неорганічних сполук та їх номенклатуру, формувати вміння складати формули та давати назви складним неорганічним сполукам; розвивати хімічну мову.
Обладнання: підручник, зошит, таблиця «Основні класи неорганічних сполук».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Організація класу.
Малюнкове вітання.
Прикріпляю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
Правила на уроці.
У – уважні
Р – розумні
О – організовані
К – кмітливі
У вас найкращий сусід по парті. Притуліть свої долоні до долонь сусіда і промовте:
Теплом своїх долоньок
Я з другом поділюсь
Урок цікавий, новий
Я з радістю розпочну!
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда «Мозковий штурм».
Mg, O2, BaO, C, FeSO4, CuO, H2CO3, NaOH, Al, H2, Fe2O3.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
На дворі зима. Наш організм для підвищення імунітету потребує вітаміну С, тобто аскорбінової кислоти, що міститься у цитрусових, шипшині,смородині. В морозну погоду необхідно у свій раціон включити калорійні продукти такі як: м’ясо, рибу, різноманітні супи і бульйони, але не забувайте до них додати натрій хлориду. Не зловживайте газовими напоями, тому що вони негативно діють на зубну емаль і шлунок… Напевно ви здогадались, що згадані мною сполуки належать до …(відповідь учнів) основних класів неорганічних сполук. Запишіть тему уроку «Основні класи неорганічних сполук».
Девізом уроку стане вислів давньоримського філософа Сенеки: Навчаємось не заради школи, а задля життя…
Проблемне питання.
- Складних чи простих речовин більше в природі? (Складних, тому що вони складаються з атомів кількох хімічних елементів, при однаковому якісному складі можуть мати різний кількісний).
Як дати назви складним речовинам? Як правильно скласти їх формули?
Розглядом цих питань ми займемось на сьогоднішньому уроці ми познайомимось з основними класами неорганічних речовин.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
План.
1. Класифікація неорганічних речовин.
2. Поняття про оксиди, їх склад і номенклатуру.
3. Поняття про кислоти, їх склад і номенклатуру.
4. Поняття про основи, їх склад і номенклатуру.
5. Поняття про солі, їх склад і номенклатуру.
Класифікація неорганічних сполук.
У природі налічується понад п’ять мільйонів неорганічних сполук. Щоб простіше було їх вивчати й досліджувати, речовини розподіляють за різними ознаками на класи.
Клас сполук – група речовин, що об’єднані за певною спільною ознакою.
Неорганічні сполуки – це сполуки, які утворюються всіма хімічними елементами (крім більшості органічних сполук Карбону). За хімічним складом неорганічні речовини поділяються на прості та складні. Прості речовини (утворені атомами одного хімічного елемента) за хімічними властивостями поділяються на метали та неметали. Складні речовини (утворені атомами різних хімічних елементів) за складом та хімічними властивостями поділяються на оксиди, основи, кислоти та солі.
У 7 класі ви вже ознайомилися з оксидами. У 8 класі ви поглибите свої знання про ці класи, а також ознайомитеся з детальною класифікацією неорганічних сполук.
Поняття про оксиди, їх склад і номенклатуру.
Оксиди – складні речовини або бінарні сполуки, які складаються з двох хімічних елементів один з яких є Оксиген з валентністю ІІ.
Серед оксидів виділяють солетворні та несолетворні оксиди.
Робота із підручником.
Солетворні оксиди – оксиди, яким відповідають основні або кислотні сполуки. Солетворні оксиди поділяють на такі групи:
кислотні оксиди – оксиди, гідрати яких є кислотами. До цієї групи належать більшість оксидів неметалічних елементів та оксиди металічних елементів зі ступенем окиснення, більшим ніж +3, наприклад: SO3, CO2, NO2, CrO3, Mn2O7. Кислотні оксиди називають ангідридами кислот, тобто «безводними кислотами»;
основні оксиди – оксиди, гідрати яких є основами. До цієї групи належать оксиди металічних елементів зі ступенем окиснення, не більшим ніж +3, наприклад: CaO, Na2O, MgO, BaO, FeO;
амфотерні оксиди – оксиди, що виявляють властивості як кислотних, так і основних оксидів. До них належать: BeO, ZnO, Al2O3, Fe2O3, Cr2O3.
Несолетворні оксиди – оксиди, яким не відповідає ані кислота, ані основа. До них належать: NO, N2O, CO, SiO.
Загальна формула оксидів – ExOy.
Назви оксидів складають так:
Для елементів зі сталою валентністю:
Назва елемента + слово «оксид»
Наприклад: Na2O – натрій оксид, CaO – кальцій оксид.
Для елементів зі змінною валентністю:
Наприклад: CO – карбон (ІІ) оксид, SO2 – сульфур (ІV) оксид.
Поняття про кислоти, їх склад і номенклатуру.
Кислоти – складні речовини, що містять атоми Гідрогену, які можуть заміщатися атомами металічних елементів, та кислотні залишки.
У формулах кислот на першому місці пишуть символ Гідрогену, а інші символи позначають склад кислотного залишку.
Загальна формула кислот – НК.
Назви кислот складають так:
Нn + кислотний залишок, наприклад: H2 SO4, H NO3.
Кислоти
Назва кислот за сучасною номенклатурою |
Традиційна назва кислот |
Формула |
Кислотний залишок |
Нітратна |
Азотна |
HNO3 |
NO-3 |
Силікатна |
Кремнієва |
H2SiO3 |
SiO2-3 |
Сульфатна |
Сірчана |
H2SO4 |
SO2-4 |
Сульфітна |
Сірчиста |
H2SO3 |
SO2-3 |
Сульфідна |
Сірководнева |
H2S |
S2- |
Карбонатна |
Вугільна |
H2CO3 |
CO2-3 |
Ортофосфатна |
Фосфорна |
H3PO4 |
PO3-4 |
Хлоридна |
Соляна |
HCl |
Cl- |
Робота з таблицею класифікація кислот.
Поняття про основи, їх склад і номенклатуру.
Основи (гідроксиди) – складні речовини, що містять атоми металічного елемента (Ме) та одну або декілька гідроксогруп (ОН).
Загальна формула основ – Ме(ОН)х.
Назви основ складають так:
Для елементів зі сталою валентністю:
Назва елемента + слово «гідроксид»
Наприклад: Ca(OH) – кальцій гідроксид, NaOH – натрій гідроксид.
Для елементів зі змінною валентністю:
Наприклад: Fe(OH) – ферум (ІІ) гідроксид, Cu(OH) – купрум (ІІ) гідроксид.
Серед основ виділяють дві групи: луги (розчинні гідроксиди) та нерозчинні гідроксиди. Розчинність гідроксидів можна визначити за таблицею розчинності. Наприклад, основа NaOH, що складається з катіонів Na+ та аніонів OH-, є розчинною.
Робота з таблицею розчинності.
Поняття про солі, їх склад і номенклатуру.
Солі – складні речовини, що містять йони металічних елементів та кислотні залишки.
У формулах солей на першому місці пишуть символ металічного елемента, а потім – кислотний залишок.
Металічний елемент + кислотний залишок, наприклад Ba SO4, Ca Cl2.
Загальна формула солей – МеК.
Назви солей складають так:
Для елементів зі сталою валентністю:
Назва елемента + назва кислотного залишку
Наприклад: K2SO3 – калій сульфат, CaCO3 – кальцій карбонат.
Для елементів зі змінною валентністю:
Наприклад: FeSO4 – ферум (ІІ) сульфат, CuCl2 – купрум (ІІ) хлорид.
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
1. Розподілити речовини за класами: HCl, Cu(NO3)2, Mg(OH)2, H2SO4, FeO, ZnS, NaOH, AlCl3, BaCO3, K2O, Cr2(SO4)3, Co(OH)3, NiBr2. Дати назви речовинам.
2. Серед запропонованих формул виберіть формули оксидів, кислот, основ, солей та запишіть їх у відповідний стовпчик таблиці:
MnO2, H2SO4, NaOH, Ca(OH)2, CuSO4, N2O5, HNO3, Al2(SO4)3:
Оксиди |
Кислоти |
Основи |
Солі |
|
|
|
|
3. Установіть відповідність між назвою та формулою оксиду.
Назва оксиду |
Формула оксиду |
а) Кальцій оксид |
1) CO |
б) Карбон (IV) оксид |
2) CaO |
в) Карбон (ІІ) оксид |
3) CO2 |
г) Нітроген (І) оксид |
4) N2O |
д) Натрій оксид |
5) Na2O |
е) Калій оксид |
6) K2O |
Фронтальне опитування. (Запитання сформовані і витягуються з «хімічного кошика» методом імовірності).
1. Які речовини називають оксидами?
2. Наведіть приклади оксидів.
3. Запишіть загальну формулу оксидів.
4. Дайте визначення кислотам?
5. Що називають кислотним залишком?
6. За якими ознаками класифікують кислоти?
7. Дайте визначення основам?
8. Дайте визначення солям?
9. У формулах кислот на першому місці записаний символ: а) Оксигену; б) Гідрогену; в) Сульфуру; г) Карбону.
10. Речовини формули яких NO2, Fe2O3, Na2O, називають: а) солями; б) кислотами; в) основами; г) оксидами.
Рефлексія.
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, що можу ...
Мені сподобалося ...
Для мене стало новим ...
VІІ. Домашнє завдання.
Прочитати параграф 28 у підручнику.