Вступна бесіда. - Сьогодні ми продовжимо читати твори про природу. А про що саме, допоможе дізнатися нам ребус.( Х + МАРКА – КА + КИТ – Т = ХМАРКИ )- Якими бувають хмарки? Послухайте, як про це сказано у вірші Алли Свашенко. ХМАРИВони бувають білі, а можуть бути сиві,То надзвичайно гарні, то зовсім некрасиві,То темно-сині й грізні, а то легкі й прозорі,І можуть заховатися за ними сонце й зорі. Алла Свашенко. Доберіть із вірша слова для опису двох різних (протилежних) хмарок. Намалюйте їх. Слова надрукуйте коло хмарок.
• Слухання казки.- Ось як про виникнення хмаринки розповідається в казці. РОЗПОВІДЬ ВЕСЕЛОЇ КРАПЛИНКИ ВОДИЯ пливла в Дніпрі з мільйонами моїх сестричок до Чорного моря. Усі звали мене невгамовною, бо вітер не давав мені ані хвилини спокою. Та я тікала завжди від нього. Якось спересердя в тихий літній день, коли я цього зовсім не сподівалася, вітер виплеснув мене на берег, на гаряче каміння. Я обернулася парою і полинула в небо. А там на мене вже чекали мої сестрички-краплинки, які теж стали парою. Зраділи ми, узялися за руки і почали танцювати, доганяти одна одну, а то й утворювати хмарки. Ото було весело! Коли раптом знову налітав вітер, ми швидко падали на землю дощем і напували її. Я не боялася потрапити й під землю. Адже й там я рухалася, жила і знову виринала на світ веселим джерельцем. За Оксаною Іваненко
• Відпрацювання звуковимовних умінь. - Послухайте вірш про хмаринки. У яких словах вимовляється приголосний звук [х]?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Дві хмаринки-веселинки. Не сиділи ні хвилинки. Спершу в хованки пограли –Трошки сонечко сховали. Потім дощик розливали,Хризантеми поливали. А над вечір дві хмаринки. Заховались у перинки. За Олесею Овчар
Наталка Бабенко «Хмарки»• Вступна бесіда.- Чи подобається вам дивитися на небо?- Що на ньому можна побачити вдень? А вночі?- За яким небом, нічним чи денним, вам більше подобається спостерігати? - Послухайте, що про це говориться в оповіданні Наталки Бабенко «Хмарки».• Первинне сприймання тексту.1 частина оповідання Наталки Бабенко «Хмарки» (с. 65) зупинка після слів «Через них нічого не видно».- Як ви вважаєте, що може сказати у відповідь дітям їхній тато?Дочитай текст до кінця.- Чому татові подобається дивитися на хмарки?- Що стали робити діти після слів батька?
Читай текст «Хмарки» напівголосно, вголос. Бесіда за прочитаним і вибіркове читання.- Яким побачили небо діти?- На що був схожий місяць?- Чому дітям не подобається небо вдень?- Що пояснив їм тато?- Що він побачив на небі?- Персонажів яких казок побачив тато?- Розгляньте світлини (с. 65). Кого нагадують зображені на них хмарки?
- На що ще можуть бути схожі хмарки? Дізнайтеся про це з інших віршів. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}То не хмара,А дірява парасоля. Сама змокла,Ще й мене. До нитки намочила. Бачив я, бачив,Як несе вона. На плечах. Малих хмарят.Ігор Калинець. Хмаридо нитки промокнути — промокнути наскрізь.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Стала дівчинка Даринка. Розглядать пухкі хмаринки: Перша схожа на косулю,Друга, менша,— на зозулю.Є там ящірка і кріт.Є дідусь біля воріт. А ото яка невдаха: Ха-ха-ха, мов черепаха…Як почула те хмаринка,Стала плакать на Даринку. Людмила Левченко ДАРИНКА І ХМАРИНКА
Заклички Пригадайте, з яких частин може складатися закличка? (Звертання, прохання, обіцяння зробити щось хороше, щоб задобрити.) Як можна лагідно звернутися до хмарки? (Хмаронько-голубонько; хмарочко, хмаринко, хмариночко.)Про що її можна попросити? (Затулити сонечко, зробити затінок, принести прохолоду чи дощик: або, навпаки, не затуляти сонечко, не поливати дощиком та ін.)Сонечко, зійди,З неба нам світи,Золотом засяй,Землю звеселяй.