Мета уроку Навчальна: сформувати у здобувачів освіти знання про індивідуальні медичні засоби захисту населення в надзвичайних ситуаціях та навички їх використання; виховна: виховувати відповідальну громадянську позицію, чуйність, небайдужість; розвивальна: розвивати навички побудови алгоритму дій у НС, життєзбережувальну компетентність.
Мотивація навчальної діяльності Чому не робили йодної профілактики після аварії ЧАЕС у 1986? У верхах наказали робити все, щоби не виникала паніка. Вважали: якщо говоритимуть про профілактику, то люди щось запідозрять і вийдуть на протести. Чорнобильська трагедія, військові дії на сході України показали населенню, що до власної безпеки слід ставитися відповідально, вчитися основним способам збереження власного життя та здоров’я.
Вивчення нового матеріалу 1. Медичні засоби індивідуального захисту Медичні засоби захисту призначені для профілактики і надання допомоги населенню, що потерпіло від НС. За їх допомогою можна урятувати життя людей, значно знизити розвиток уражень, підвищити стійкість організму до дії ураження радіоактивними, отруйними речовинами і бактеріальними засобами.
Вивчення нового матеріалу За певних умов застосування цих засобів може підвищити ефективність інших способів захисту (в ході розосередження і евакуації населення, при укритті у захисних спорудах тощо). Весь комплекс робіт захисту населення у разі НС покладають на формування і заклади медичної служби ЦЗ, але на початковому етапі головну роль відіграє навченість населення діям само- і взаємодопомоги.
Вивчення нового матеріалу До медикаментозних засобів захисту належать: радіозахисні препарати (знижують радіаційний вплив, підвищують радіостійкість організму, послаблюють променеву хворобу); антидоти (специфічні протиотрути для профілактики чи лікування ураження людей ОР); протибактеріальні засоби (засоби профілактики інфекційних захворювань).
Вивчення нового матеріалу 2. Аптечка індивідуальна Аптечка індивідуальна містить медичні засоби захисту і призначена для надання допомоги, самодопомоги, взаємодопомоги при пораненнях і опіках (для зняття болю) і попередження або послаблення уражень фосфорорганічними отруйними речовинами, бактеріальними засобами і радіоактивними речовинами. Усі вони розміщені у пеналах, а ті в свою чергу у відповідних гніздах. Схема розташування міститься на кришці аптечки. Пенали мають різне забарвлення і форму.
Вивчення нового матеріалу 3. Індивідуальний протихімічний пакет Призначений для знезараження краплин рідких отруйних речовин, що потрапили на шкіру, одяг і спорядження. Існує кілька модифікацій ІПП, зокрема ІПП-8, 9, 10, 11. Вони відрізняються пакуванням й комплектацією, але сутність однакова — є розчин для дегазації.
Вивчення нового матеріалу ІПП складається з флакону з розчином та сухих серветок. Рідиною із флакону змочують тампон і протирають відкриті ділянки шкіри — кисті рук, обличчя, внутрішню частину протигазу, якщо є. Рідина пакету отруйна — вона не повинна потрапити в очі, тому обличчя протирають із закритими очами. Не відкриваючи очі, протирають обличчя сухим тампоном і надягають протигаз. Дії виконують швидко (1-2 хв). Рідина для дегазації здатна вбивати мікробів, однак її призначення — це проведення часткової санітарної обробки при зараженні отруйними речовинами.
Вивчення нового матеріалу Сучасні модифікації ІПП — герметично запаковані серветки, змочені дегазувальним розчином. За відсутності ІПП можна обробити шкіру звичайним мильним розчином, водою, чистим піском, снігом — це дещо зменшить дію отруйних речовин. Рідину ІПП використовують у першу чергу для шкірних покривів.
Вивчення нового матеріалу 4. Пакет перев’язувальний індивідуальний Пакет складається зі стерильних бинта і 2 прошитих ватно-марлевих подушечок, одну з яких можна вільно переміщувати вздовж бинта. Пакет упакований в 2 оболонки: зовнішню прогумовану (її можна використати для пов’язки у випадку пневмотораксу) і внутрішню паперову (пергамент). У складках паперової оболонки є англійська булавка для закріплення пов’язки. Подушечки накладають на рану одна на одну або на обидві рани (у разі наскрізного поранення) і закріплюють бинтом. Бинт закріплюють булавкою.
Закріплення вивченого матеріалу Практикум 1) Обробіть себе за допомогою індивідуального протихімічного пакету (водою — уявним розчином), чітко дотримуючись порядку обробки поверхонь. 2) Накладіть пов’язку за допомогою пакета перев’язувального індивідуального. 3) Ознайомтеся з інструкцією-вкладишем до аптечки індивідуальної.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси https://jak-zrobiti-samomu.com.ua/yak-zrobiti-vatno-marlevu-povyazku/ http://osvita.ua/vnz/reports/dpju/24965/ http://studopedia.com.ua/1_259155_dityachi-protigazi-dp-m-i-pdf--upakovuyutsya-v-derevyani-yashchiki-po---sht-v-kozhnomu-yashchiku-litsevi-chastini-odnogo-rostu.html Відео: https://www.youtube.com/watch?v=tqgYCSuVRm8&t=27s&ab_channel=%D0%94%D0%BC%D0%B8%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%92%D0%BE%D0%B6%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2 https://www.youtube.com/watch?v=1cajPnHwtzk&ab_channel=dgh933