Презентація до уроку №23 з ОМЗ для 11 класу на тему: «Характеристика зон стихійного лиха (ураганів, затоплень, пожеж, хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження тощо)».

Про матеріал
Ознайомити здобувачів освіти із причинами виникнення і ймовірними наслідками НС природного, техногенного походження; пояснити негативний вплив НС на довкілля та життєдіяльність людини; виховувати гуманне ставлення до осіб, що зазнали лиха; формувати відповідальне ставлення до природних і господарських об’єктів середовища існування, громадянського обов’язку; розвивати життє- та здоров’язбережувальні компетентності в разі виникнення НС.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Матеріали підготувала Скляренко Ольга Анатоліївна – учитель зарубіжної літератури та основ медичних знань ОЗО «Балаклеївський ліцей імені Євгенії Гуглі» Балаклеївської сільської ради Черкаської області Тема уроку: Характеристика зон стихійного лиха (ураганів, затоплень, пожеж, хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження тощо)

Номер слайду 2

Мета уроку: Навчальна: ознайомити здобувачів освіти із причинами виникнення і ймовірними наслідками НС природного, техногенного походження; пояснити негативний вплив НС на довкілля та життєдіяльність людини; виховна: виховувати гуманне ставлення до осіб, що зазнали лиха; формувати відповідальне ставлення до природних і господарських об’єктів середовища існування, громадянського обов’язку; розвивальна: розвивати життє- та здоров’язбережувальні компетентності в разі виникнення НС.

Номер слайду 3

Актуалізація опорних знань Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» Які асоціації викликає поняття «надзвичайна ситуація»? Шторм, цунамі Ліквідація наслідків Аварії, зсуви Обвал, вибух Система заходів Бурі, землетруси Повінь

Номер слайду 4

Актуалізація опорних знань Де в Україні найчастіше фіксують землетруси? Які вимоги у разі забудови в сейсмонебезпечній зоні? Як слід поводитись під час землетрусу? Які території в Україні найбільше потерпають від повеней та паводків? У чому небезпека пожеж? Що ви розумієте під заходами пожежної безпеки? Які особливості хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження роблять їх надзвичайно небезпечними?

Номер слайду 5

Мотивація навчальної діяльності Чи не щороку окремі райони Українських Карпат потерпають від катастрофічних повеней. Звичайно, повінь — явище природне, а ось сучасні його масштаби та негативні наслідки — «заслуга» виключно людини. Вирубування лісів — головних поглиначів вологи — причина руйнівних стихійних лих. Сьогодні ми розглянемо сутність різних стихійних лих та як діяти у разі їх настання.

Номер слайду 6

Вивчення нового матеріалу 1. Характеристика зон стихійного лиха (ураганів, затоплень) природного походження Стихійне лихо — це природне явище, що діє з великою руйнівною силою, заподіює значну шкоду території, на якій відбувається, порушує нормальну життєдіяльність населення, завдає матеріальних збитків.

Номер слайду 7

Вивчення нового матеріалу У нашій країни можливі такі стихійні лиха: річкові повені, землетруси, урагани, зсуви. Гідрологічні небезпечні явища: повені, наводки, затори і зажери, дія названого вітру тощо.

Номер слайду 8

Вивчення нового матеріалу Землетруси — це коливання земної кори, що виникають у результаті природних ендогенних процесів. Види землетрусів: - тектонічні; - вулканічні; обвальні. Вимірюється сила землетрусів за шкалою Ріхтера (у балах). Цунамі — це морські хвилі, утворені в результаті підводного землетрусу у світовому океані.

Номер слайду 9

Вивчення нового матеріалу Потрібні дії Заборонені дії Якщо потрапив у завал: - панікувати; - розширяти сховище в сипучому завалі; - розхитувати опори, що підтримують завал. - звільнити руки та ноги; - лягти на бік, на руку, підтягнувши коліна до грудей; - зміцнити склепіння сховища; - оцінити можливості дихання; - у будь-який спосіб подавати ритмічні звукові сигнали. Якщо землетрус застав на природі:   - перебувати на схилах, у місцях можливого каменепаду, під деревами, нижче рівня гребель, на березі водоймищ; - стояти чи бігати; - притискати до себе сумку з твердими, гострими, крихкими предметами. - вийти на рівне місце якомога далі від водоймищ, дерев, підвищень; - лягти чи сісти, закривши голову. Дії при землетрусах

Номер слайду 10

Вивчення нового матеріалу Дії при землетрусах Потрібні дії Заборонені дії На початку землетрусу:   - стояти під деревами та будинками; - на верхніх поверхах користуватися ліфтом; - у приміщенні стояти біля високих меблів, книжкових полиць; - перебувати на кухні, у туалеті, ванній кім­наті; - зачиняти двері. - якщо ви перебуваєте на нижніх поверхах, потрібно залишити, приміщення через вікна й двері та вийти на відкритий простір; - якщо не вдалося залишити будівлю, то найбезпечніші місця — дверні прорізи та кути капітальних стін; - захистити голову каскою, книгою, метале­вим посудом (підкласти щось м'яке); - накритися товстою ковдрою, матрацом, по­душками; - вимкнути газ, світло, електричні прилади. Після закінчення поштовхів:   - залишатися в будівлі, оскільки можливі повторні поштовхи чи руйнування будівлі та розрив комунікацій; - самостійно пересуватися в зоні землетрусу; - порушувати вимоги рятувальних служб; - заходити до будівлі без дозволу. - якнайшвидше вийти з приміщення; - зареєструватися на збірному пункті та чекати там батьків; - виконувати вимоги рятувальних служб.

Номер слайду 11

Вивчення нового матеріалу Повені. Повінь — це тимчасове значне затоплення території. Причини повені: 1) рясні дощі; 2) швидке танення льодовиків, снігу; 3) цунамі; 4) прорив гребель; 5) аварії на водосховищах; 6) диверсії.

Номер слайду 12

Вивчення нового матеріалу Поведінка при попередженні про повінь чи в разі його відсутності Попередження було: Попередження не було: - залишити район імовірного затоплення; - перенести ЦІННІ речі, що залишаються, якомога вище; - якщо неможливо відігнати худобу потрібно відкрити господарські приміщення; - виконувати розпорядження рятувальних служб; - зареєструватися в пункті евакуації. - вимкнути газ, воду, світло; - перенести легкі цінні речі якомога вище; - приготуватися до евакуації на дах; - виготовити підручні плавзасоби (наприклад зв'язати закриті пластмасові пляшки); - прив'язати підручні плавзасоби до людей; - мати для сигналізації ліхтар, яскраву тканину.

Номер слайду 13

Вивчення нового матеріалу Зсуви, обвали, лавини, селі. Зсуви, обвали, лавини, селі — це зміщення гірських порід, снігу під впливом тяжіння, викликане підмиванням, підвітрюванням, землетрусом, таненням льоду й снігу, гучним звуком. Заходи безпеки при зсувах, обвалах, лавинах, селях: - знати особливості даної місцевості; - не ходити до місць підвищеної небезпеки; - виконувати режимні вимоги (звичайно написані на щитах); узгоджувати з батьками місця прогулянок та відпочинку.

Номер слайду 14

Вивчення нового матеріалу Хуртовина. Дії при хуртовинах Потрібні дії Заборонені дії Якщо хуртовина застала в полі, у лісі: - зупинитися; - максимально утеплитися; - при можливості підняти над собою жердину (гілку) з прив'язаною тканиною; - зробити сховище з підручних засобів; - у гурті слід притиснутися одне до одного — це сприяє збереженню тепла. - йти при погіршенні видимості; - засинати в сховищі; - вживати спиртні напої. Якщо під час хуртовини ви знаходитесь в автомобілі: - припинити рух; - з'їхати на узбіччя або місце стоянки; - виставити жердину-позначку; - економити пальне; - періодично відчиняти двері, щоб сніг їх не засипав; - при русі біля машини використовувати трос як страхувальний канат. - виходити; - вмикати двигун у закритому автомобілі; - часто вмикати опалення й світло.

Номер слайду 15

Вивчення нового матеріалу Ситуації, пов'язані з порушенням теплового режиму. Види порушень теплового режиму: — переохолодження (гіпотермія); — перегрівання (гіпертермія). Теплоутворення Тепловіддача - їжа; - інтенсивний рух; - теплі речі; - теплі предмети; - вогонь. - конвекція (рух повітря або води по поверхні тіла); - кондукція (віддача тепла в холодному приміщенні, біля холодних предметів); - випаровування волога (потовиділення); - випромінення тепла.

Номер слайду 16

Вивчення нового матеріалу Особливу небезпеку становлять сейсмічні коливання на особливо важливих об’єктах: АЕС, нафто- та газопроводах, хімічних виробництвах тощо. Бурі та урагани виникають під час циклонів. Ураган — це сила вітру 12 балів, швидкість вітру 32-60 м/с, подеколи до 100 м/с — руйнує та спустошує все на своєму шляху. За своїм згубним впливом урагани не поступаються землетрусам.

Номер слайду 17

Вивчення нового матеріалу Для забезпечення безпеки під час бурі та урагану оголошується штормове попередження. За цим повідомленням обмежується рух транспортних засобів, припиняються роботи на місцевості, на підприємствах укріплюють споруди, прибирають або закріплюють предмети, які можуть травмувати людей, вживають заходів для збереження техніки. У приватних будинках, квартирах та у виробничих приміщеннях щільно зачиняють двері.

Номер слайду 18

Перегляд відео Природні небезпеки https://www.youtube.com/watch?v=jvTDEw-6OWI&t=2s&ab_channel=%D0%9D%D0%9C%D0%A6%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%BE%D1%97%D1%82%D0%B0%D1%84%D0%B0%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%BE%D1%97%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8

Номер слайду 19

Вивчення нового матеріалу 2. Характеристика зон пожеж, хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження тощо Причини пожеж можуть бути природними (блискавки, самозаймання газів та ін.) та антропогенні. Основні уражаючі фактори пожеж: висока температура, задимлення, обмеження видимості, негативний вплив на психіку людей. Пожежі класифікують за місцем виникнення, охопленням простору, типом (індустріальні, побутові, природні), щільністю забудови, виду речовин, що горять.

Номер слайду 20

Вивчення нового матеріалу Зона радіаційного зараження характеризується надприродною кількістю іонізуючого випромінювання. Іонізація живої тканини призводить до розриву молекулярних зв’язків і зміни хімічної структури різних сполук (загибелі клітин). Рівень радіації зменшується у геометричній прогресії через розпад радіоактивних елементів. Швидкість зменшення залежить від періоду напіврозпаду ізотопів, що забруднили територію.

Номер слайду 21

Вивчення нового матеріалу Зона хімічного ураження характеризується поширенням небезпечних хімічних речовин у кількостях, що створюють протягом певного часу ймовірність ураження людей, тварин і рослин.

Номер слайду 22

Вивчення нового матеріалу Бактеріологічне зараження місцевості може відбутися унаслідок розвитку небезпечних мікроорганізмів (призводить до хвороб людей, тварин і рослин). Масові захворювання спричиняють епідемії, пандемії, епізоотії, епіфітотії.

Номер слайду 23

Вивчення нового матеріалу Ознаки хімічного чи бактеріологічного зараження: поява характерного газу (диму, туману); масні плями на ґрунті, рослинах; прив’ялість чи зміна кольору листя; вимирання гризунів, інших живих істот; у людей спостерігають зниження або втрату зору, відхилення від норм поведінки, розлад рухових функцій.

Номер слайду 24

Закріплення вивченого матеріалу Робота в групах. 1 група. Які типи НС можливі у вашому регіоні проживання? 2 група. Які ви знаєте основні причини НС? 3 група. Яким є вплив НС на довкілля та життєдіяльність людини? група. Як вплинула Чорнобильська катастрофа на ваш регіон проживання?

Номер слайду 25

Закріплення вивченого матеріалу Складіть пам’ятки поводження під час землетрусу, урагану, повені, пожежі. Наведіть приклади небезпечних наслідків різних стихійних та техногенних лих.

Номер слайду 26

Закріплення знань Складіть пазли

Номер слайду 27

Підсумок уроку Назвіть попередні ознаки природної НС та дії людини. Як впливають НС на довкілля та життєдіяльність людини? Чи потрібна евакуація населення із зони ураження та її організація? Як організувати життєдіяльність населення в зоні ураження або після стихійного лиха?

Номер слайду 28

Домашнє завдання 1. Вивчити 33. 2. Відповісти на запитання параграфа.

Номер слайду 29

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси https://jak-zrobiti-samomu.com.ua/yak-zrobiti-vatno-marlevu-povyazku/ http://osvita.ua/vnz/reports/dpju/24965/ file:///C:/Users/%D0%9E%D0%BB%D1%8F/Desktop/osnovy-medych-znan-11-klas-sayt.pdf Відео: https://www.youtube.com/watch?v=jvTDEw-6OWI&t=2s&ab_channel=%D0%9D%D0%9C%D0%A6%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%BE%D1%97%D1%82%D0%B0%D1%84%D0%B0%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%BE%D1%97%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лариса Миколаївна
    Дякую за розробку до уроку, виручили...дуже
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Меркун Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Переверзева Інна Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Domanetska Valentina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Domanetska Valentina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
ppt
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, академічний, профільний, для дівчат – Основи медичних знань) 11 клас (Гудима А.А., Пашко К.О., Герасимів І.М., Фука М..М.)
Додано
10 серпня 2022
Переглядів
17932
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку