Тема уроку: Розшук уражених у завалах, а також в будинках, які пошкоджені і горять. Способи рятування людей з-під завалів, з верхніх поверхів напівзруйнованих будівель із використанням табельних і підручних засобів. Рятування людей із завалених і пошкоджених захисних споруд Матеріали підготувала Скляренко Ольга Анатоліївна – учитель зарубіжної літератури та основ медичних знань ОЗО «Балаклеївський ліцей імені Євгенії Гуглі» Балаклеївської сільської ради Черкаської області
Мета уроку: Навчальна: поглибити знання здобувачів освіти про види та організацію проведення рятувальних та інших невідкладних робіт на промислових об’єктах та в осередках ураження; виховна: виховувати громадянську відповідальність; розвивальна: розвивати життєзбережувальну компетентність, дисциплінованість.
Вивчення нового матеріалу Загальні правила ведення розшукової операції: 1) тактика поверхнево-просторового пошуку — пошук ведеться по всій зоні НС в легкодоступних місцях, у першу чергу в тих місцях, звідки лунають кликання на допомогу. Охоплюється одночасно практично вся зона НС із застосуванням невеликої кількості технічних засобів;
Вивчення нового матеріалу 2) після врятування постраждалих із легкодоступних місць застосовується тактика визначення головних об’єктів проведення пошуку. Визначають місця, які мають пріоритет часу, тобто на них утворилася небезпека (вогонь, який поширюється, наявність продуктів згоряння, нестача кисню, загроза затоплення тощо). У цих місцях концентруються сили та засоби для проведення пошуку та рятування постраждалих. Потрібно менше сил особового складу, але зона пошуку зменшується, отже, збільшується загальний час рятувальної операції. Якщо сил та засобів достатньо, то застосовують обидві тактики одночасно.
Вивчення нового матеріалу Загальні правила розшуку постраждалих на місцях: спочатку розшук ведеться в місцях, що мають малі пошкодження та з малим ступенем небезпеки, далі — з більшими; якщо НС виникла в робочий час, постраждалих буде більше на об’єктах та установах та менше в житлових будинках, у неробочий — навпаки;
Вивчення нового матеріалу Якщо припустимо, що у людей був час тікати з небезпечної зони, то постраждалих слід шукати на шляхах евакуації (коридори, біля вихідних дверей, вікон, сходові клітини), якщо ні — то на робочих місцях, у кімнатах; розшук вести в тиші; рятувальники мають працювати мінімум парами; у першу чергу визволяють живих, а при знаходженні загиблих позначають місця їх знаходження; розшук проводиться до визволення усіх живих та тіл загиблих.
Вивчення нового матеріалу 2. Способи рятування людей з-під завалів, з верхніх поверхів напівзруйнованих будівель із використанням табельних і підручних засобів Після встановлення місцезнаходження постраждалого за можливості встановлюють з ним контакт (з’ясовують стан, ситуацію навколо, підтримують психологічно).
Вивчення нового матеріалу Постраждалих, що знаходяться поблизу поверхні завалу і під дрібними уламками, витягають, розбираючи завал зверху вручну, а тих, хто знаходиться в глибині завалу, — через галереї, що обладнують в завалі, використовуючи порожнечі і щілини або розбираючи завал зверху.
Вивчення нового матеріалу Витягуючи постраждалих, слід уникати зрушень елементів завалу і нанесення жертвам додаткових травм, звільняючи в першу чергу голову і верхню частину тулуба. Першу допомогу надають відразу після вилучення, за можливості – під час нього. Якщо у пошкоджених та палаючих будинків зруйновані входи і сходи, виводять і виносять людей через прорізи із суміжних приміщень, де збереглися виходи, або по влаштованим для цього трапах, через віконні отвори і балкони за допомогою драбин, автопідйомників і рятувальних мотузок.
Вивчення нового матеріалу Рятування людей із завалених і пошкоджених захисних споруд За можливості встановлюють зв’язок із постраждалими у зруйнованих сховищах чи захисних спорудах. З’ясовують стан постраждалих, ступінь пошкодження фільтровентиляційного обладнання, після чого визначають спосіб доступу до постраждалих. У споруди, якщо це необхідно, у першу чергу подають повітря. При загрозі затоплення або загазування сховища негайно відключають пошкоджені комунально-енергетичні мережі.
Підсумок уроку Що необхідно зробити перед пошуком та звільненням людей із завалів? Яких загальних правил потрібно дотримувати для скорочення часу розшуку постраждалих? Як рятують людей із завалених і пошкоджених захисних споруд? Яку невідкладну медичну допомогу надають постраждалим у завалах?
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси https://www.google.com.ua/search?rlz=1C1VLSB_enUA754UA754&q=%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82+%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83+% https://pomi4.blogspot.com/2014/11/blog-post_904.html http://lysachenko.blogspot.com/2015/11/blog-post_52.html http://school89.ucoz.ua/publ/uroki/zakhist_vitchizni_10kl/urok_33/8-1-0-202 http://lysachenko.blogspot.com/2015/11/blog-post_52.html Відео: https://www.youtube.com/watch?v=mLshX7RDGH4&t=110s&ab_channel=%D0%A5%D0%B0%D1%80%D0%BA%D1%96%D0%B2%D0%94%D0%A1%D0%9D%D0%A1