МЕТА УРОКУ: ПРОАНАЛІЗУВАТИ ОСОБЛИВОСТІ СТИЛЮ «РОМАНТИЗМ»;ПОЗНАЙОМИТИСЯ ІЗ ТВОРЧІСТЮ МИТЦІВ, ПРЕДСТАВНИКІВ РОМАНТИЗМУ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ;УДОСКОНАЛЮВАТИ ВМІННЯ АНАЛІЗУВАТИ, ПОРІВНЮВАТИ ТА ХАРАКТЕРИЗУВАТИ ТВОРИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА ДАНОЇ ЕПОХИ;РОЗВИВАТИ НАВИЧКИ ОСМИСЛЕНОГО СПРИЙНЯТТЯ МИСТЕЦЬКИХ ТВОРІВ;ВИХОВУВАТИ ЕСТЕТИЧНИЙ СМАК НА КРАЩИХ ЗРАЗКАХ СВІТОВОЇ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ.
Романтизм – напрям у мистецтві, що виник після французької революції на зламі 18 — 19 століття у німецькій літературі (філософську базу романтизму заклав німецький філософ Фрідріх Шеллінг) та поширився на країни Європи, Англії, Америки. Термін «романтизм» вказує на зв'язок із середніми віками, коли в літературі був популярний жанр лицарського роману.
заперечення раціоналізму, що панував у добу Просвітництва, протест проти застиглих форм, схем і канонів класицизму, культ почуттів людини;ідеалізація минулого та мрії про незнане майбуття; увага до особистості, її індивідуальних рис; неприйняття буденності й звеличення «життя духу»; історизм творів і захоплення фольклором. ОЗНАКИ РОМАНТИЗМУ: Найбільш яскраво проявився цей стиль у живописі, графіці літературі та музиці.
АРХІТЕКТУРААрхітектура романтизму значно відрізнялася від усього, що було до неї. Вона тяжіє до казки, чогось незвичайного і в той же час прекрасного, у ній присутні бунтарські пристрасті й характери та обов’язково краса природи. Архітектори-романтики глибоко вивчали специфіку стилів архітектури різних епох, намагалися знайти в них співзвучні елементи їх світовідчуття.
АРХІТЕКТУРАОсобливу увагу приділяли культурам Сходу, художні й архітектурні мотиви яких пристосовували до європейського смаку. Ідея зв’язку з природою породила ідею англійського парку і використання вільних композицій китайського або японського саду. Таким чином, національні особливості кожної країни, змішуючись із європейськими традиціями, створювали специфічний інтернаціональний стиль.
АРХІТЕКТУРАПершим зразком романтизму в архітектурі вважається палац Пена у Португалії, який був побудований у 1839 р. Він ніби плаває у хмарах. В його дуже химерних формах і кольорах простежуються мавританські й готичні «нотки». Палац вирізняється фантастичним псевдо середньовічним стилем. Уся композиція складається з гори, палацу і прилеглого парку площею 270 гектарів - одного із ранніх зразків романтичної ландшафтної архітектури XIX ст. Замок і парк виникли як літня королівська резиденція.
АРХІТЕКТУРАЗамок Нойшванштайн(буквально: «Новий лебединий камінь») - романтичний замок баварського короля Людвіга ІІ в південно-західній Баварії. Він не будувався як оборонна споруда і для королівських гулянь також не призначався. Нойшванштайн є результатом романтичної фантазії монарха Людвіга ІІ, каприз короля, захопленого музикою Ріхарда Вагнера. Замок було побудовано для улюбленого композитора короля. Цей замок-палац у дусі творів Р. Вагнера, для яких споруда служить якоюсь ілюстрацією або театральною сценою.
СКУЛЬПТУРАСкульптурі романтизму притаманні всі характерні риси цього стилю. Але унікальні переваги скульптури - її ґрунтовність, реальне заповнення простору — не відповідали романтичному темперменту. У скульптурі романтизму XIX ст. ключовою стала ідея руху, продовження миті у вічності, тема розвитку, боротьби, мінливості. Епоха романтизму дала світові імена скульпторів, твори яких не можуть залишити байдужими вже не одне покоління глядачів. Твори мистецтва цих майстрів змушують замислитися: камінь перетворився на людину або людина в камінь. Франсуа Рюд. Виступ добровольців на захист батьківщини (Марсельєза). 1833-1836 рр. Тріумфальна арка на площі Етуаль (тепер імені де Голя) в Парижі.
Живопис також потрапив під вплив романтизму, причому його поступ грунтувався на ідеях відомих літераторів і філософів. ЖИВОПИСВін повністю преобразився, стали з'являтися нові, абсолютно незвичайні образи. Теми романтизму зачіпали незвідане, включаючи далекі екзотичні країни, містичні видіння, мрії і навіть похмурі глибини людської свідомості. К. Д. Фрідріх. «Двоє, що споглядають місяць»
Представники романтизму в живописі, на відміну від колег-класиків, що оспівують силу людського розуму, відображали в своїх роботах емоції і почуття, які здатний відчувати герой. ЖИВОПИСНайулюбленішими художніми жанрами цієї епохи стали портрет і пейзаж, які згодом розвинулися в повноцінні стилі образотворчого мистецтва. Гойя. Урожай. 1786-87
ЖИВОПИССправжнім вождем романтизму став Фердинанд Віктор Ежен Делакруа (1798 -1863 pp.), хоча сам себе романтиком не вважав. Його картини неспокійні, пройняті революційним пафосом, висловлюють сильні пристрасті. У всіх своїх роботах митець вільно поводився з фарбою, зазвичай використовував чисті кольори, особливо любив поруч із багряно-червоним кольором яскраво-зелений. Автопортрет. Усіх романтиків споріднювало особливе ставлення до дійсності - прагнення вирватися з прозаїчної буденності, ненависть до міщанства, до обивательського животіння, культ сильних пристрастей, відчуття самотності, неприйняття уніфікації мистецтва. Всі ці риси знайшли відображення у творчості Делакруа.
ЖИВОПИСТеодор Жеріко. Одним з перших французьких художників-романтиків був Теодор Жеріко (1791–1826). Він був основоположником романтизму у французькому живописі. Більшість сучасників зрозуміли його велику роль, коли він був вже мертвий. Теодор Жеріко впав із коня, отримав травму хребта. За два роки, у віці тридцяти трьох років, помер. Автор некролога в одному з паризьких газет назвав Теодора Жеріко «юним романтиком». Таким чином Жеріко став засновником французького романтизму.
ЖИВОПИСКаспар Давид Фрідріх - німецький художник, творець романтичного краєвиду, яскравий представник романтизму. 19 століття широко навернулося до пейзажу як жанру, як засобу розкрити велич природи і волі Творця, як засобу через краєвид відтворити різні настрої людини і її місце в ній. Фрідріх писав: «Художник мусить малювати не лише те, що бачить перед собою, а й те, що бачить всередині себе…не варто все копіювати»Каспар Давид Фрідріх
ЖИВОПИСДжозеф Меллорд Вільям Тернер (1775—1851) - знаменитий англійський живописець-романтик, майстер малюнка і гравюри. Він створював новий тип пейзажу, в якому прагнув реалістично і в той же час романтично піднесено відобразити навколишній світ. На своїх полотнах художник змусив колір жити окремим життям. Автопортрет, 1798
ЖИВОПИСВільям Блейк (1757 -1827) — англійський поет, художник та гравер. Оспівуючи сучасні йому історичні події, Блейк часто вдається до романтичної фантастики, міфології та використовує образи з Біблії. У своїх творах він відображав трагедію соціального гноблення, мрії про краще майбутнє людства. Відомий як автор ілюстрацій до «Божественної комедії» Данте, «Нічних дум» Едварда Юнга та інших.
ПІДСУМОК УРОКУ: ПРИГАДАЙТЕ ОСОБЛИВОСТІ СТИЛЮ «РОМАНТИЗМ»;ІЗ ТВОРЧІСТЮ ЯКИХ МИТЦІВ - ПРЕДСТАВНИКІВ РОМАНТИЗМУ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ МИ ПОЗНАЙОМИЛИСЯ НА УРОЦІ;У ЯКИХ ВИДАХ МИСТЕЦТВА ЦЕЙ СТИЛЬ НАЙЯСКРАВІШЕ ВИЯВИВСЯ;ЯКИЙ ТВІР ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА ЦІЄЇ ЕПОХИ ВАС НАЙБІЛЬШЕ ВРАЗИВ І ЧОМУ?