МЕТА УРОКУ: ПОЗНАЙОМИТИСЯ ІЗ ТВОРЧІСТЮ МИТЦІВ, ПРЕДСТАВНИКІВ РОМАНТИЗМУ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ УКРАЇНИ ТА РОСІЇ;УДОСКОНАЛЮВАТИ ВМІННЯ АНАЛІЗУВАТИ, ПОРІВНЮВАТИ ТА ХАРАКТЕРИЗУВАТИ ТВОРИ ЖИВОПИСУ ДОБИ РОМАНТИЗМУ;РОЗВИВАТИ НАВИЧКИ ОСМИСЛЕНОГО СПРИЙНЯТТЯ МИСТЕЦЬКИХ ТВОРІВ;ВИХОВУВАТИ ЕСТЕТИЧНИЙ СМАК НА КРАЩИХ ЗРАЗКАХ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ.
Санкт-Петербурзька Академія мистецтв. У Російській імперії впродовж майже всього XIX століття головним центром художньої освіти була Академія мистецтв у Петербурзі. У живописі початку XIX столітті провідним стилем був романтизм, а головна тенденція другої половини XIX - рух до реалізму. Багатьох художників-романтиків приваблювала Україна - «нова Італія», як її тоді називали.
Романтизм в російському живописі був представлений такими жанрами: історичні полотна, баталії, фантастичні картини, марина, портрет, пейзаж, монументальне мистецтво, де дуже відчутним був вплив класицизму, і романтичні ідеї тісним чином переплелися з академічними канонами. Орест Кіпренський, портрет ПушкінаІ. Айвазовський. Чумаки в МалоросіїЗала Полтавського земства, розписана С. Васильківським та М. Самокишем.
Карл Па́влович Брюлло́в (1799-1852) — російський художник, професор Петербурзької академії мистецтв. Автор картин на історичні теми, жанрових акварелей і портретів діячів культури. Меланхолія, що пронизувала його пізні портрети, зближує Брюллова з романтиками. Раніше його прізвище писали як Брюлло, що доводило чужоземне походження родини, яка оселилася в Петербурзі. Автопортрет. За легендою, після створення картини «Останній день Помпеї» цар Микола І вельможно додав до прізвища літеру «В», аби вона сповіщала іноземцям про підданого з Російської імперії і нагадувала російські прізвища. Так художник став Брюлло. Вим. Насправді, це сталося раніше — ще 1822 року, коли випускник академії Карл Брюлло вперше відправлявся за кордон.
«Вершниця» (рос. «Всадница») - написана та вперше виставлена 1832 року. Створена на замовлення графині Юлії Самойлової і зображує її прийомних дочок — Джованніну й Амаліцію Пачині. Готова робота викликала неоднозначну реакцію критиків. Багато хто засуджував картину, вказуючи на застигле, мертве обличчя вершниці. Деякі критики мали претензії до занадто вільної пози наїзниці, через що втрачалося відчуття швидкості й динаміки. Незважаючи на критику, більшість глядачів добре сприйняли картину, назвали її шедевром. Їх підкорив масштаб картини та майстерність пензля художника. К. Брюллов. Вершниця (291 см × 206 см)
Мокрицький Аполлон Миколайович (1810 -1870)Аполлон Мокрицький. Бути одним з найближчих учнів Карла Брюллова і не писати красивих картин, мабуть, неможливо. Саме краса в італійському стилі відрізняє більшість картин живописця, що навчався в Петербурзькій Академії мистецтв у «Великого Карла» (1836-1839). З 1851 художник працює викладачем Московського училища живопису і скульптури. Його викладацька діяльність виключно успішна. Його учні - Василь Перов, Іван Шишкін, Іларіон Прянішніков - стали першими художниками Росії.
Першим серед художників, хто відкрив українську природу й українського селянина, був німець за походженням Василь Іванович Штернберґ (1818-1845). Навчаючись у Петербурзькій Академії мистецтв, він зацікавився мальовничістю українського побуту, щорічно їздив до України, де писав етюди. У 1838 р. В. Штернберґ познайомився і подружився з Т. Шевченком, а 1840 р. до Шевченкового «Кобзаря» він створив гравюру «Кобзар з поводирем». Автопортрет
В образотворчому мистецтві для романтизму було характерним розкріпачення від академічних канонів: ліризм, героїчна піднесеність, емоційність, прагнення до кульмінаційних, драматичних моментів.Іва́н Костянти́нович Айвазо́вський (Ованес Айвазян, 1817-1900) – живописець-мариніст вірменського походження. Створив понад 6 тисяч полотен, найвідоміші з котрих морські пейзажі та сцени морських баталій. Автопортрет (1874)